Minder energieverlies & beter comfort?: Ventilatie versus tocht

• 5 November 2021
  • 25 reacties
  • 381 Bekeken

Reputatie 6
Badge +5

Bij ons in de gemeente is er een run op tegoedbonnen voor tochtstrip, radiator folie en meer van dat soort kleine ingrepen om energie te sparen.
De gemeenten hebben daarvoor geld van het rijk gekregen, maar met de hoge gasprijzen is het booming business geworden.

Toch heb ik altijd een krom gevoel gehad met tochtstrip, aan de ene kant wordt ventileren gepropageerd.
Zie b.v. RIVM: ventilatie 
Aan de andere kant moet je de natuurlijke ventilatie zoveel mogelijk dicht plakken.

Hoe kijken jullie hier tegen aan?

25 reacties

Het verschil tussen toch en ventilatie is toch groter dan dat.
Ten eerste is toch afhankelijk van de wind. Dat is vervelend want dan heb je te weinig ventilatie bij windstilte en te veel als het waait.
Ten tweede - en dat is belangrijker - gaan de luchtstromen door een huis dat op een goede manier is ontworpen en van ventilatie voorzien op de juiste manier door het huis: lucht wordt aangevoerd op de plekken waar je het meest profijt hebt van de schone lucht zoals de slaapkamer en lucht wordt afgevoerd op de plekken waar je de vieze lucht graag kwijt wilt: de badkamer, de WC en de keuken. In tochtige huizen is het vaak andersom en waait de damp die uit de douche komt eerst nog via de slaapkamer en dergelijke. En dat is niet leuk want als je pecht hebt slaat de damp van de douche neer op de binnenkant van de koude buitenmuur want de buitenmuur van de slaapkamer is vaak de koudste muur van het huis, wat op zich niet erg is, maar je moet de luchtvochtigheid wel een beetje laag houden daar.
Op de juiste manier ventileren gaat dus ook efficiënter omdat je voor hetzelfde effect minder lucht hoeft weg te pompen.

We worden helemaal klem gepraat door alle deskundigen(hokjesdenkers) op tv, die allemaal een andere mening hebben.
En een ventilatie met WTW zie ik me nog niet aanleggen.

Reputatie 6
Badge +3

Goed gestuurde! ventilatie is niet te weinig maar ook niet te veel luchtverversing in de verblijfsruimten.
Overventilatie betekent onnodig verwarmen.

Als indicator voor voldoende ventilatie (=luchtkwaliteit) gebruik ik een mobiele CO2-meter met optische en akoestische waarschuwingsfunctie. Eerst een geel warschuwingssignaal (900 ppm) => MV hogere stand en bij rood (1300 ppm) gaat ook een pieper af. En dan moeten de ramen en/of deuren kort open (ca. 15 minuten).

Reputatie 6
Badge +5

@Harrie LPPAan een kant heb je gelijk als je het over balansventilatie hebt, maar dat zit door het hele huis en kan er meestal ook geen raam meer open. (moet er niet aan denken)
Maar de meeste huizen hebben alleen afzuiging in de keuken boven het fornuis en in de douche en wc.
In andere ruimten zit geen andere ventilatie dan roosters bij de ramen.
En daar struikel ik over, tochtstrip tussen de ramen en dan vervolgens het rooster er boven open zetten.

WTW is vooral leuk voor nieuwbouw.

Badge +5

Hallo allen. Deze vraag verdiende een eigen topic. Heb daarom jullie berichten uit dit :point_left_tone3: topic hiernaartoe verplaatst :wink:

Reputatie 6
Badge +3

Beste @Isolda , de nieuwe topic titel vind ik niet goed. Ventilatie alleen maar met corona  te noemen is te beperkt.

Vocht, (fijn)stof, CO2, evt. zuurstof zijn net zo belangrijk.

Maar ventilatie versus “tocht tegenhouden” om energie te besparen? - Deze tegenstelling bestaat volgens mij niet.

Reputatie 6
Badge +5

Het was inderdaad niet als corona item bedoeld, maar i.v.m. energie besparing.
De link naar de RIVM gaat alleen over verband met corona. (werkt overigens niet)

In het nieuws stond vandaag of gisteren overigens wel dat mensen minder ventileren vanwege de stookkosten en dat dit corona in de hand werkt.
Helemaal los van elkaar kun je het ook weer niet zien.

Er zit nogal een verschil met gecontroleerde ventilatie of ramen en deuren die kieren en nooit voldoende sluiten.

Ik krijg hier toevallig binnenkort nieuwe aluminium kozijnen en die sluiten hermetisch. Heb daarbij toch echt roosters besteld (heb geen mechanische ventilatie) die in iedere ruimte gecontroleerd bediend kunnen worden. Ik zie teveel in hier in dezelfde huizen bij vervanging helemaal geen roosters en daar wil ik niet in wonen met alle gezondheid risico's van dien.

Daar integen oude kozijnen en deuren die krom zijn en kieren/waaien als een idioot is over ventileren en stoken voor de mussen buiten. Het gaat erom met ventileren de juiste balans te vinden.

En ja op deze wijze ventileren kost nu eenmaal wat energie. Dan moet je je huis open slopen en een WTW installatie aanleggen. Dan ben je daar vanaf. Maar dat kost aardig wat centen en kan lang niet overal (bij mij dus niet).

We gaan de mondkapjes periode weer tegemoet.
We hebben hier een drogist in de buurt, die zet dan de ventilatoren aan het plafond weer vol aan.
Er zit geen enkele luchtverversing in die winkel en je krijgt daar een lucht van zweet en parfum.
De gangpaden zijn zo krap, dat je elkaar bijna niet kunt passeren.
Ik fiets wel even een deur verder, als ik iets nodig heb.

We gaan de mondkapjes periode weer tegemoet.
We hebben hier een drogist in de buurt, die zet dan de ventilatoren aan het plafond weer vol aan.
Er zit geen enkele luchtverversing in die winkel en je krijgt daar een lucht van zweet en parfum.
De gangpaden zijn zo krap, dat je elkaar bijna niet kunt passeren.
Ik fiets wel even een deur verder, als ik iets nodig heb.

Onzin. Helpt allemaal geen ene donder. Het is net als griep. Als je het haasje bent, ben je het haasje. Hier 2 kapsters in huis. Als die het krijgen van een van hun klanten en het nog niet weten dat ze besmet zijn en jij laat je knippen ben je ook het haasje. Ventileren of niet. Leer er maar mee leven met Corona, net als met griep, verkoudheid etc etc. Het enige wat je kan doen is je vaccinatie halen. De rest is allemaal bullshit. (je kan nog een onbewoond eiland kopen en daar gaan wonen. Dat helpt wel. En veel Wortel Stampen en hutspot eten. Gezond eten :joy: ).

Overbodig….

Reputatie 6
Badge +5

@Gebruiker1633091203 
WTW kan bij mij ook niet, maar de kieren bij de ramen en deuren zijn toch een stuk kleiner dan de rooster openingen, die overigens wel te regelen zijn.
Een CO2 meter als ventilatie meter is een leuk idee, maar er zijn nogal wat soorten en die kunnen soms ook nog andere vervuiling meter.
Darkfiber noemt een aantal dingen die voor een particulier niet te meten zijn, zoals fijnstof en zuurstof.
Koken is overigens een fijnstof bom, de wasemkap aan is dan noodzaak en zuurstof werkt met een verbrandingscel die maar relatief kort mee gaat en ik alleen ken van medische apparatuur.
Of het nuttig is dit in huis te meten waag ik te betwijfelen.

Badge +5

@Darkfiber Wat denk je van de nieuwe titel? :wink:  Mocht je iets anders beter vinden passen hoor ik het graag!

Reputatie 6
Badge +3

@IsoldaAl een stuk beter en duidelijker! Misschien nog de “energie” in opnemen?

Zoiets als “Minder energieverlies & beter comfort?: ventilatie versus tocht”?

Reputatie 6
Badge +3

@Free SpiritIk heb CO2, fijnstof, vocht etc. ook niet in de context van meten genoemd (je extrapoleert wat ik heb gezegd). In de hele bijdrage komt “meten voor particulieren” überhaupt niet voor. De context was een betere titel voor dit topic.

Volgens mij kom je met het CO2-gehalte als indicator van de lucht/ventilatie-kwaliteit een heel eind en dat was dan misschien mijn punt.

Trouwens finstof is met een goedkoop indicatortoestel ook te “meten”, kijk maar bij het grote Zweedse meubelhuis.

Just my 2 cts

P.S.: Als je zoekt met “corona en minder ventileren” kom je een aantal "rivm”adviezen tegen en ook nog een reden om voldoende te ventileren: Afvoer van vochtige lucht een vervangen door lucht van buiten  welke binnen voor een lagere r.v. zorgt => virussen, ook corona, zijn minder lang virulent in droge lucht. YMMV

In het nieuws stond vandaag of gisteren overigens wel dat mensen minder ventileren vanwege de stookkosten en dat dit corona in de hand werkt.
Helemaal los van elkaar kun je het ook weer niet zien.

Dit slaat voor thuis zijn natuurlijk ook weer nergens op. “Gelukkig we ventileren schat kunnen we elkaar niet besmetten. Kus wat hou ik toch van je” Ojee, net besmetting opgelopen op het werk. :tired_face:

Of je nu thuis ventileert of niet. Als je partner Corona voor je meebrengt, krijg jij het ook. Geen probleem.

@Darkfiber Die Co2 meters zijn alleen zo achterlijk duur helaas.

Reputatie 6
Badge +3

@Gebruiker1633091203  Het hangt er maar vanaf wat je duur:money_mouth: vind en wat je als een luxe of (levens)noodzakelijke uitgave beschouwd.

Ik vind een CO2-meter (verkeerslicht) voor rond de € 100,- niet duur als je hiermee de luchtkwaliteit in huis in de gaten kan houden en vooral doelgericht kan sturen zonder te veel te ventileren.

@Gebruiker1633091203  Het hangt er maar vanaf wat je duur:money_mouth: vind en wat je als een luxe of (levens)noodzakelijke uitgave beschouwd.

Ik vind een CO2-meter (verkeerslicht) voor rond de € 100,- niet duur als je hiermee de luchtkwaliteit in huis in de gaten kan houden en vooral doelgericht kan sturen zonder te veel te ventileren.

Linkje aub. Dacht dat die dingen over de €300,- gingen namelijk.

Reputatie 5
Badge +5

Bij Conrad zijn er diverse te krijgen voor minder dan € 100.

Reputatie 6
Badge +5

Er is heel veel pulp onder de co2 meters, ze zijn er al vanaf enkele tientjes.
Vorig jaar is er ook een topic geweest over co2 meters met het verzoek aan de CB om die te testen.
Maar volgens mij is daar nog niks mee gedaan.
https://community.consumentenbond.nl/help-elkaar-65/co2-meter-voor-luchtkwaliteit-gezocht-21509/index2.html

@Isolda komt die test er nog?

De eisen aan een co2 meter is dat die zelf kalibrerend moet zijn, en het meeste Chinese pulp doet dat niet.
Daarnaast wijken ze erg af en zijn instabiel.
Een beetje goede zit je toch ruim boven de 100 euro, maar een hoge prijs is nog steeds geen garantie voor een goed product

Als rooster de enige manier is om te ventileren dan is het wel interessant om met een co2 meter te meten tot hoe ver je hem dicht kunt zetten om onnodig warmte verlies te voorkomen en de lucht toch in het gezonde bereik blijft.
Maar dat doe je 1 keer, en dan is 100 of 150 euro wel veel geld voor een meter die daarna in de kast kan.

Reputatie 6
Badge +3

Voor de leden van de consumentenbond zou een test van het huidige aanbod aan CO2-meters ook maar een momentopname zijn qua beschikbare uitvoeringen en prijs (en "kwaliteit” van de metingen).

Of de meters uit China algemeen niet zelf kalibrerend zijn durf ik te betwijfelen.
Helaas is de zelf kalibratie routine van veel sensoren nog op 400 ppm in de buitenlucht afgestemd
en dat is eigenlijk niet meer gegarandeerd. De laagste concentratie welke ik ooit in de buitenlucht heb gemeten was 436 ppm.

Mijn eigen ervaringen heb ik met 2 verschillende gecombineerde CO2-meters gemaakt, deze zijn idd. duurder, maar kwaliteit en een betrouwbaarheid van een gerenommeerd merk/product hebben ook hier een prijs (kan niet anders - kijk maar naar andere “luxe” producten). Een meter aan de muur (tSense Display) meet en logged ook nog temperatuur en r.v. en kan additioneel een MV aansturen, de mobiele meter (Aranet4) meet en logged CO2, temperatuur, r.v. en luchtdruk.

Beide meters zijn het binnen ca. 30 ppm eens over de CO2-concentratie bij een meetwaarde tussen de ca. 460 en ca. 1500 ppm binnenshuis, beter kan je niet verwachten. Een hangt sinds 3 jaar aan de muur naast de kamerthermostaat en werkt gewoon zonder problemen. De andere is mobiel en werkt op 2 penlites sinds januari ook zonder problemen.

Dat je de CO2-concentratie maar een keer hoeft te meten is natuurlijk onzin.

Reputatie 6
Badge +5

@Darkfiber 
tSence en Aranet4 zijn wel de top van de co2 meter markt en zijn ook niet van Chinese makelij.
Ze kosten dan ook meer dan 200 euro en zijn zelf kalibrerend.
Wil je zuiver kalibreren dan heb je een kalibratie gas nodig en moet je de luchtdruk er ook in meenemen.
De Aranet meet ook de luchtdruk, maar of die mee wordt genomen bij de kalibratie weet ik niet.
De toleranties zijn bij beide gelijk +/- 30ppm of 3% van de gemeten waarde
De afwijking ka bij hogere waarden dus oplopen.
Veel goedkope meters zitten op 10 tot 20% van de gemeten waarden.

Als de leefomstandigheden thuis elke dag het zelfde zijn hoef je ook geen grote veranderingen te verwachten, vandaar mijn opmerking dat hij dan in de lade kan.

Reputatie 6
Badge +3

@Free SpiritTop van de markt? Met ca. € 220- heb je de top van de markt nog lang niet bereikt.

Ik moet ten zeerste afraden de “zelf kalibratiefunctie” überhaupt te gebruiken als de CO2-concentratie in de  “buitenlucht” niet met een andere meter betrouwbaar is vastgesteld. Een “herkalibratie” op 400 ppm is sowieso fout.
(Ik heb regelmatig concentraties van rond de 460 - 520 ppm in de buitenlucht kunnen “meten”,
kalibratie” levert dan meten een afwijking van ca. 100 ppm op)

Zuiver meten (wat is dat)? - Kunnen mijn 2 meters ook niet en kan geen een van de verkrijgbare meters.
Maar een bruikbare indicatie van de luchtkwaliteit geven en waarschuwen kunnen de meeste CO2-meters wel, ook die van rond de € 100. - met 20% afwijking.
“De eenogige is koning in het land der blinden” - of iets van deze strekking.

Ik zou toch de luchtkwaliteit in de leefruimte via de CO2-concentratie permanent willen monitoren, je zou verstelt staan wat het aantal personen en diverse activiteiten in een kamer met de CO2-concentratie kunnen doen.

Reputatie 6
Badge +5

Met top van de markt heb ik het wel over de consumenten markt, ik weet dat er veel duurder spul is, maar dan praat je over professioneel spul.
30 jaar geleden zat op medische co2 meters een "nul” glaasje waarop geijkt werd.
De meetelementen kostten toen 5000 gulden per stuk, ze zijn nu wel wat beter en goedkoper.
Ik weet heel goed hoe co2 geijkt moet worden aangezien ik dat regelmatig doe bij medische apparatuur.
Maar aan de andere kant is co2 meten van patiënten weer heel anders dan van omgevingslucht.
De enige manier om goed te ijken is met kalibratie gas maar dat voert weer te ver voor de thuis situatie.
Daar gaat het om voldoende ventilatie.

Badge +5

@IsoldaAl een stuk beter en duidelijker! Misschien nog de “energie” in opnemen?

Zoiets als “Minder energieverlies & beter comfort?: ventilatie versus tocht”?

Done!

Er is heel veel pulp onder de co2 meters, ze zijn er al vanaf enkele tientjes.

Vorig jaar is er ook een topic geweest over co2 meters met het verzoek aan de CB om die te testen.
Maar volgens mij is daar nog niks mee gedaan.
https://community.consumentenbond.nl/help-elkaar-65/co2-meter-voor-luchtkwaliteit-gezocht-21509/index2.html

@Isoldakomt die test er nog?

Ik zie dit nog niet op de planning staan. 

Reageer