Misleidende offertes energieleveranciers

• 16 November 2015
  • 7 reacties
  • 508 Bekeken

Afgelopen jaar heb ik in November deelgenemomen aan energiecollectief.

Op basis van de dan geldende tarieven krijg je een persoonlijk voorstel. In dit geval van de Nederlandse Energie Maatschappij.

Dit voorstel heb ik geaccepteerd, maar in januari heeft de NLE weer de offerte prijzen herzien cq verhoogd.

Vraag is dan: Wat is het nut om in November deel te nemen aan een collectieve aankoop terwijl de leveranciers 1 maand na afsluiting weer de prijzen voor de komende 11 maanden verhogen ?!~

Dit is de reactie van NLE:

"Bedankt voor uw bericht. Op 1 januari 2015 zijn de energiebelasting en opslag duurzame energie gewijzigd, om die reden wijken de tarieven op Mijn NLE iets af van de tarieven die staan op uw contract. Op uw contract wordt hier ook naar verwezen, namelijk:"Uw actuele tarieven vindt u op uw persoonlijke pagina 'MijnNLE' op www.nle.nl."Wij hopen natuurlijk dat u klant blijft bij ons. Er staat daarom nu een super scherp aanbod voor u klaar op Mijn NLE! "

7 reacties

Precies weten we helemaal niets meer.........

Wanneer bij voorbeeld aanleverkosten, netwerkkosten buiten de oorspronkelijke calculatie van een energiemij om verhoogd worden, zullen de gemaakte offertes aangepast kunnen/moeten worden.

Actueel wordt nu de energiebelasting weer verhoogd, waaraan geen energiemij zich kan onttrekken. Ook dit zullen we op onze rekeningen weer terugvinden omdat ze het invloedgebied van de rekeningstellers vallen.

Vraagt men de energieinsiders of de prijzen gaan vallen of stijgen, is de trend eerder vallen. Over toeslagen uit welke hoek dan ook geven ze geen informatie. Ik ging ervan uit, dat bij het grootste aandeel van de rekening GAS, de prijzen zouden gaan vallen. Wat de gevolgen echter zullen worden van het afknijpen van de gasproductie in Groningen en een toename van importgas........belastingverhoging! Stroom zou theoretisch goedkoper moeten kunnen, omdat olie en kolen goedkoper zijn geworden en GAS, daaraan gekoppelt dus ook.

http://kassa.vara.nl/actueel/consumentennieuws/artikel/nieuws/consument-betaalt-onzichtbare-belasting-via-energie-en-waterrekening/?utm_medium=email

M.a.w. sluit je nu voor één, twee of drie jaren een energiecontract af? Precies weten we niets meer!
Badge

Via de consumentenbond heb ik mij aangemeld bij GreenChoice. Op 30 december 2016 heb ik een contractovereenkomst ontvangen van 1 jaar voor 2017. De overstap duurde even, maar vanaf 7 februari ben ik overgestapt en checkte ik digitaal mijn gegevens bij GreenChoice. Wat bleek, de tarieven waren stilzwijgend (zonder enig bericht) verhoogd ondanks dat in de overeenkomst duidelijk vermeld staat dat de afgegeven tarieven gelden tot 1 januari 2018. Twee keer contact opgenomen en twee keer hetzelfde verhaaltje. Ik had uit de kleine lettertjes moeten begrijpen dat de tekst "het lopende contractjaar" het jaar 2016 betrof en niet het jaar van de overeenkomst. Ook gaf men als reden aan dat de nieuwe overheidstarieven 2017 nog niet bekend waren. (wat onzin is daar deze al jaren lang bekend zijn). Oftewel, men offreert een luchtkasteel. Helaas is "groen" dus niet (h)eerlijk.

Geplaatst door A.B. Frickus op Feb 13, 2017.

In ons aanbod Én in de contractovereenkomst van Greenchoice zaten eind december nog de overheidsheffingen (belasting en ODE) van 2016 doorberekend. De overheidsheffingen worden per kalenderjaar gewijzigd en doorberekend en dit is dus vanaf 1 januari 2017 gebeurd. Het is niet zo dat deze nieuwe overheidsheffingen al jaren bekend zijn. Deze wijzigen namelijk per jaar. Jouw leveringstarief is uiteraard niet veranderd, slechts het deel dat de overheidsheffingen betreft. Dit geldt voor iedereen en het verschil dat hieruit voortvloeit zou in elke andere situatie en in elk ander contract plaatsvinden. De wijziging in het tarief (overheidsdeel) verandert dus niks aan een eventueel voordeel.
Reputatie 5
Badge +5
Het klopt niet dat de tarieven voor energiebelasting jaren van tevoren bekend zouden zijn. Het klopt wel wat de energieleverancier gezegd heeft, namelijk dat de definitieve tarieven van de energiebelasting voor 2017 pas eind 2016 vastgesteld zijn.
Via de consumentenbond heb ik mij aangemeld bij GreenChoice. Op 30 december 2016 heb ik een contractovereenkomst ontvangen van 1 jaar voor 2017. De overstap duurde even, maar vanaf 7 februari ben ik overgestapt en checkte ik digitaal mijn gegevens bij GreenChoice. Wat bleek, de tarieven waren stilzwijgend (zonder enig bericht) verhoogd ondanks dat in de overeenkomst duidelijk vermeld staat dat de afgegeven tarieven gelden tot 1 januari 2018. Twee keer contact opgenomen en twee keer hetzelfde verhaaltje. Ik had uit de kleine lettertjes moeten begrijpen dat de tekst "het lopende contractjaar" het jaar 2016 betrof en niet het jaar van de overeenkomst. Ook gaf men als reden aan dat de nieuwe overheidstarieven 2017 nog niet bekend waren. (wat onzin is daar deze al jaren lang bekend zijn). Oftewel, men offreert een luchtkasteel. Helaas is "groen" dus niet (h)eerlijk.
Opvallend en jammer dat er ook nu geen inhoudelijke reactie wordt gegeven op de misleidende teksten(incl. de kleine lettertjes) en de onlogica van de contractovereenkomst en dat er voor de derde keer een nagenoeg identiek antwoord gegeven wordt. Ik begrijp hieruit dat er met standaard protocollen wordt gewerkt wat op zich begrijpelijk is vanuit kostenoverwegingen maar als consument maakt dit dat je je absoluut niet serieus genomen voelt. M.b.t. de overheidstarieven, deze staan vanaf 2014 vast en zijn via de website van de belastingdienst inzichtelijk.
Lees per toeval dit draadje omdat ik ook zojuist ben overgestapt via een energievergelijker . Op de site waar ik ben overgestapt stond alles open en bloot vermeld wat betreft transportkosten en netbeheerkosten. Erg transparant en dus niet in de kleine lettertjes. Volgens mij zijn ze dit ook tegenwoordig verplicht duidelijk aan te geven.
Ben al levenslang klant bij Nuon (c.q. hun voorgangers) en afnemer van groene stroom sinds dat bestaat met een variabel contract vanwege de al jaren dalende energiekosten. Ben gebonden aan hun stadsverwarming en met overigens geringe electriciteitskosten heeft overstappen weinig zin.

Enige tijd geleden ging ik in op een mail met "blijven loont" aanbieding. Gold weliswaar voor gewone stroom, maar als tegenstander van windmolens (Nuon's voornaamste bijdrage aan groene stroom) leek een contractwijziging op zijn plaats. Na ontvangst van de contractwijziging, met een opgave van de variabele en de vaste kosten, bleek ik in vergelijking met de jaarafrekening 2014 duurder uit te zullen zijn. Binnen de "bedenktermijn" van 14 dagen kwam ook de jaarafrekening 2015 binnen en bleek, dat ik in vergelijking daarmee nòg duurder uit zou zijn. Heb die wijziging dus geannuleerd.

Uit het narekenen van deze aanbieding bleek ruim 5% stijging van electriciteitskosten en maar liefst 23% stijging van de netbeheerkosten. Na twee jaar praktisch ongewijzigd tarief rekent Liander plotseling 23% meer!!! Waarom? En vooral: waarom zo geniepig weggestopt in de energierekening? De samenstelling van mijn nieuwe termijnbedrag toont een bizarre verhouding: 2,3% voor electriciteit en 23,5% voor netbeheer electriciteit. Geen idee of dit klopt want het termijnbedrag is nu anders samengesteld dan voorheen.

Reageer