Moderne CV ketel met Modulerende Thermostaat wel of niet de aanvoertemperatuur laag zetten

• 6 November 2022
  • 8 reacties
  • 400 Bekeken

Badge

Moderne CV ketel met Modulerende thermostaat wel of niet de aanvoertemperatuur laag zetten. Zie link naar een Youtube filmpje met Informatie hierover.

https://www.youtube.com/watch?v=VLMKfS7ld2g

Is manier van regeling  technisch gezien juist. Dan moet volgens mij wel het systeem goed waterzijdig zijn ingeregeld gezien de lage retour temperatuur.

Voordeel lijkt mij dat bij het opstarten 's-morgens sneller de gevraagde temperatuur bereikt wordt omdat een modulerende thermostaat bij een groot tempverschil tussen de aanwezige temperatuur en de gevraagde temperatuur dan de aanvoertemperatuur hoog zet. Zodra de gevraagde temperatuur benaderd wordt gaat modulerende thermostaat de aanvoertemperatuur verlagen naar een vermogen dat genoeg is om de gevraagde temperatuur constant te houden.

Wat ik mij ook afvraag of er in beide situaties toch ook een pendelende CV ketel is?

8 reacties

Helaas licht het wat complexer.

lagere water temperatuur kan tot een veeeel hoger verbruik leiden. 

overigens heeft dit niets met het waterzijdig inregelen van de radiator te maken. 

bij een aan uit thermostaat zou de verlaging van de uitgangstemperatuur tot een lager verbruik leiden. maar bij een modulerende thermostaat bepaalt de thermostaat aan de hand van het verschil tussen ruimte temperatuur en de gewenste temperatuur wat de uitgangstemperatuur moet worden. vaak is dat veel lager dan de ingestelde lagere temperatuur.

wat gaat er fout

Als er meer warmte nodig is wordt de cv kort na elkaar steeds weer tot de ingestelde temperatuur op gewarmd. Om overmatige slijtage te voorkomen treed er een beveiliging in werking die de cv voor korte tijd uitschakeld met als gevolg dat de ruimte niet op temperatuur kan komen.

De cv blijft hangen in e cyclus aan tot ingestelde temp uit. aan tot temp uit wacht tijd uit ruimte koelt weer af en het rond je start op nieuw. Vaak komt na lange tijd de ruimte op temperatuur maar door het lange branden van de cv is het gas verbruik hoog maar ook het electra verbruik is hoog!

Ik heb ook alleen het vermogen terug gezet in de ketel.
Als je het 's morgens snel warm wilt hebben, ga je meer verbruiken.
Bij mij gaat de thermostaat in 2 stapjes omhoog in de ochtend.
Juist om te voorkomen dat de radiatoren heet worden.

Wat het inregelen betreft, die kleine radiatoren waar het met geweld doorheen gaat zonder af te koelen zijn de boosdoeners.

Ook bij 20 graden vorst, worden de radiatoren niet knetter heet hier.
Dan staat wel de thermostaat 24 uur in de dag op dezelfde temperatuur.

Ik ben juist aan het proberen met welke zo laag mogelijke temperatuur ik het huis op temperatuur krijg. Tot nu toe is de kamer 's morgens binnen een half uur warm met water van 35 graden. Met 30 graden lukt het ook nog. Ik ben benieuwd op welke temperatuur ik uitkom als het echt koud wordt. Als het nog echt koud wordt.
Die grote radiatoren uit de jaren 70 hebben dus toch nog hun waarde, helemaal samen met de vloerverwarming.

Als ik mijn ketel instel dat ik het om 9 uur 19 graden wil hebben, is het op dat moment ook 19 graden.
Als je het vermogen terug schroeft, leert de ketel om hier vroeger aan te beginnen.
Ik probeer niet slimmer te zijn als mijn cv ketel.

Ik heb dat met onze thermostaat ook geprobeerd. Zodanig ingesteld was het om half acht inderdaad warm. Totdat ik er na een week achterkwam dat het om half zes (in de ochtend dus) ook al warm was. Ik ben er nooit achter gekomen waarom het ding niks 'leerde’; het heeft me veel tijd gekost. Bovendien werd het me te duur dus ik heb hem weer zo ingesteld dat inschaklen om zeven uur ook echt dat betekent. Dat snapt het apparaat gelukkig. en ik ook. Ik heb nog tientall;en apparaten in huis die ook 'slim’ zouden kunnen zijn maar het zou me veel tijd kosten om die te leren begrijpen en ze mij te leren begrijpen en iedere keer opnieuw bij het vervangen van een apparaat.
Ik heb er geen behoefte aan om zoveel tijd van mijn leven daaraan te besteden. Apparaten moeten me helpen, geen tijd kosten.

Badge

Heb nu mijn CV ketel op max staan 90 graden C mijn vermogen van de ketel die vanaf fabriek max 75 % stond naar 55 % gezet. Het klopt dat als de gevraagde temperatuur bereikt is de ketel rond de 35 graden toevoertemperatuur regelt en een rookgastemperatuur is rond de 30 graden C met de buitentemperatuur en windsnelheid van vandaag. Wat ik lastiger vindt om een goede retourtemperatuur te realiseren. Het verschil tussen aanvoer temp en retour temp. bij opstarten en bij de gevraagde temp. is nogal verschillend. Wanneer en hoe kan ik het beste deze temp meten en regelen?

Meten is weten dus ik houd mijn gasverbruik in verhouding met gewogen graaddagen bij.

Als iemand nog meer ideeën of informatie voor me heeft houd ik me aanbevolen.

Bij voorbaat dank voor de geleverde informatie. 

Dat gebeurt hier ook wel eens, dat het heel vroeg nog warm is.
Dat noemen ze isolatie.

Reageer