Moet de consumentenbond niet eens aandacht besteden aan houtkachels in relatie tot energie en milieu?

• 3 December 2019
  • 52 reacties
  • 2129 Bekeken

Badge

Vragen over plaatsing van houtkachels.

Mijn schoonzus woont in een huis uit de jaren dertig, dat in de oorlog door bominslag gedeeltelijk verwoest is geweest en direct na de oorlog in dezelfde stijl opnieuw is opgebouwd. Het schoorsteenkanaal is daardoor naoorlogs en waarschijnlijk in gebruik geweest voor een kolenkachel. Dit was nog voor de vondst van aardgas in Groningen. Met de komst van aardgas en CV is de schoorsteenmantel omgebouwd tot openhaard. Deze wordt weinig tot niet gestookt. Door ons wordt in een woning uit 1959 regelmatig een houtkachel gestookt. Door de keuze voor een Scandinavisch merk, dat aan de Noorse en Zweeds emissie-eisen voldoet proberen we zo weinig mogelijk overlast te geven in de buurt. Dit idee werkt aanstekelijk en mijn schoonzus wil nu ook zo’n kachel. Wat schetst onze verbazing; een potentiële leverancier van een kachel zegt, dat dit alleen mogelijk is als een geheel nieuw rookkanaal wordt aangelegd van rvs-buis. Een buis aanbrengen in het bestaande rookkanaal kan niet, omdat er twee (flauwe) bochten in het bestaande rookkanaal zitten. Evenals bij ons trouwens. Het bestaand kanaal zonder buis gebruiken zou niet kunnen. De schoorsteen zou te heet worden!?

De eerste reactie zou kunnen zijn, dat de kachel leverancier extra wil verdienen, want een extra aanleg van een rookgaskanaal is niet goedkoop. Deze theorie klinkt plausibel op basis van het gegeven, dat wij geen problemen ondervinden met gebruik van een oud rechthoekig gemetseld kanaal met zijden van omstreeks 11 cm een kachel van 7 kW en een rendement van 80%. Er is geen vocht- of roet doorslag en de trek is goed met alleen een vogelrooster in de opening. Het onderste deel is 40 jaar geleden door mijzelf opnieuw opgebouwd met zachte rode baksteen, gemetseld met kalkhoudend cement om scheuren door werking te voorkomen. De rest bestaat uit met cement gemetselde kalkzandsteen.

Een tweede reactie is; zou dit iets te maken kunnen hebben met toekomstige eisen aan houtkachels? Dat zou dan kunnen betekenen, dat mijn opstelling op termijn niet meer geoorloofd is, ondanks het zoveel mogelijk rekening houden met het milieu en de buren, ver voor de overheid zich hier eindelijk een druk over gaat maken (terecht).

Graag zou ik nu willen weten welke kant het met de regelgeving opgaat. Met mij waarschijnlijk velen, om op ontwikkelingen te kunnen inspelen. Het meest eenvoudige zou kunnen zijn, dat alleen eisen aan verbrandingstoestellen zouden worden gesteld (zoals dat in Scandinavië al heel lang gebeurt). Het zou wellicht goed zijn de hele keten in beschouwing te nemen van vuurhaard tot uitgang van de schoorsteen. Dan rijzen de volgende vragen;

• Moet er een relatie tussen capaciteit van de kachel en het oppervlak in doorsnede van het gasafvoerkanaal voorgeschreven worden i.v.m. trek en regeling?
  • Moet er een mate van gladheid van de schoorsteen worden voorgeschreven om de stijgsnelheid van de gassen niet te veel af te remmen?
  • Is er een minimale lengte voor het afgaskanaal nodig voor voldoende trek? (Mede in relatie tot de diameter?).
  • Moet er een isolatiewaarde van de wand/pijp worden voorgeschreven om warmteverlies in het gasafvoerkanaal te voorkomen en daarmee stijgkracht van de afgassen bij het verlaten van het kanaal te maximaliseren? 
  • Zijn er aanvullende ventilatie-eisen nodig voor de ruimte waar de kachel staat?
  • Moeten er eisen worden gesteld aan de uitgang van het gasafvoerkanaal? (Mogelijkheden zijn; Een anti-nestel rooster, een ringvormige spleetopening tegen het inregenen, of een met de wind meedraaiende kap. De laatste twee uitgangen belemmeren wel de verticale stijging).
  • Eisen ten aanzien van vochtgehalte en verontreinigingsvrij zijn van het hout zijn evident.

Zijn er reeds elektrostatische filters met elektrische verbranding van afgevangen roet op de markt, zoals bijvoorbeeld de roetfilters voor auto’s, die bijvoorbeeld éénmaal per jaar bij hert schoorsteenvegen gewisseld kunnen worden i.v.m. neerslag van onbrandbaar materiaal op de filters?

Het stoken van hout, als niet fossiele brandstof schijnt toe te nemen, maar alhoewel klimaatvriendelijk, is dit zeker nog niet milieuvriendelijk. Het kan waarschijnlijk beter. Misschien is dit een juist ogenblik om hier eens diepgaand aandacht aan te besteden, mede ten behoeve van astmatische medemens.

P. Hofschreuder

52 reacties

Badge +8

Beste @P. Hofschreuder, dank voor de suggestie en welkom op de Community! Zojuist heb ik je bericht doorgestuurd naar de verantwoordelijke afdeling. Omdat we dagelijks veel meldingen over allerlei onderwerpen ontvangen, kunnen we helaas niet garanderen dat deze melding direct tot actie of publicatie leidt. 

Reputatie 7
Badge +6

Rookkanalen voor een kolen-of oliekachel zijn eigenlijk te krap voor een open haard . Toch wordt dat veel gedaan nadat gekozen is voor CV en het kanaal op die manier gebruikt kan worden voor open haard of houtkachel . Een voering wordt alleen geplaatst als een rookkanaal lekt en reparatie te moeilijk of te duur is. Lekkage is merkbaar als het kanaal slecht trekt of  doordat het binnen in huis gaat stinken . Dat is proefondervindelijk vast te stellen. Soms levert lekkage ook brandgevaar op . Wij moesten een RVS voering aanbrengen doordat het in huis ging stinken ondanks dat er niets aan het metselwerk te zien was. Werkt nu prima. Wij  stoken alleen als er voldoende wind staat en de windrichting ook de buren niet in de stank zet . We gebruiken schoon en droog hout . Velen houden helaas met niets en niemand rekening wat dat betreft .

Reputatie 7
Badge +6

@P. Hofschreuder ik vind hier op internet uitgebreide informatie over een rookkanaal van de brandweer Zuid Holland Zuid.

De voorschriften waar een rookkanaal en een houtkachel aan moeten voldoen staan in het Bouwbesluit. Het Bouwbesluit moet je zo zien dat die elke tien jaar gewijzigd wordt, 1992-2002-2012 en nu in 2019.

Bestaande bouw hoef je niet te veranderen naar de huidige voorschriften.

Alleen als je iets verandert aan een bestaande woning moet de verandering voldoen aan het bouwbesluit van 2012.

Een nieuwbouwwoning moet voldoen aan het bouwbesluit van 2019.

Met de eenwording van Europa zijn vanaf 2012 de Nederlandse NEN normen vervangen door de Eurocodes of EN normen. Er is nog een overgangsfase. Dus soms gelden de NEN normen nog. 

Hier kun je lezen over de wetgeving voor een kachelpijp en rookkanaal.

Ik denk niet dat de normen en wettelijke voorschiften zo zijn ingericht dat ze precies al jouw vragen beantwoorden. Het is eigenlijk andersom, je moet voldoen aan die voorschriften, dan is het goed. Alle voorschriften van de overheid zijn steeds minimum voorschriften. Als burger ben je vrij om groter te gaan zonder vergunning. 

Je kan bij kachel stoken (hout of kolen) behoorlijk veel warmteverlies voorkomen door de kachel geen verse lucht uit de verwarmde woonkamer te laten trekken, maar bijvoorbeeld uit de kruipruimte. Die lucht is veel kouder, maar daarom ook met een veel lager vochtgehalte. 

Een houtkachel brandt aanmerkelijk veel beter als er langs de deurtjes en glazen ruitjes geen spleten zijn waar lucht doorheen kan. Dus dat het daar hermetisch potdicht is. Dus dat de vlam echt groter of kleiner wordt zodra je aan de openingen draait of de schoorsteenklep beweegt. Je moet de vlam zoveel mogelijk temperen zodat het hout gaat gloeien. Dan stook je ook minder hout per uur. Je kan daarvoor kachellint halen bij de kachelboer, al dan niet met waterglas bevestigen. Als je teveel tempert krijg je meer creosoot in je rookkanaal.

Uiteraard altijd zorgen voor goede ventilatie bij kachel stoken vanwege koolmonoxide gevaar. Er zitten ventilatieroosters in de ramen van de woonkamer voor en achter. Die zijn zo gedimensioneerd dat de ventilatie neerkomt op 0,9 liter per seconde van het vloeroppervlak van het verblijfsgebied. De ventilatie moet slechts die capaciteit hebben, je mag hem naar gelieve open of dicht zetten. Bij kachel en open haard stoken moet die dus open staan. 

Een rookkanaal mag je eigenlijk niet afkoelen want dan kan er condens in je schoorsteen ontstaan en koekt er meer roet aan de wanden van je schoorsteen. Het vuur van een houtkachel kan oplopen tot 300°C, maar als creosoot in brand vliegt kan het oplopen tot 1000°C. Brand wordt voorkomen door regelmatig de schoorsteen te vegen. 

Je moet een of twee keer per stookseizoen een pak Fulgurant meestoken om de aanslag aan de wanden van je schoorsteen achter de roet te reinigen. Die aanslag is creosoot en kan op den duur lekken als vloeistof. Het is een rare vloeistof die bij 300°C nog niet kookt! Creosoot aanslag ontstaat bij hout stoken dat meer dan 20% vochtig is en als je het vuur teveel tempert. Hier staat meer over creosoot.

Uiteraard je schoorsteen minstens 1x per jaar vegen, of liever 2x per jaar als je continu stookt. Als je schoorsteen inwendig glad is, is die makkelijker te vegen en kruipt er geen creosoot in alle hoekjes en uitsteeksels. Op internet staan foto's van zwarte rookkanalen met aanslag, die zijn dus ook helemaal niet glad door die aanslag.

Je kan helemaal zelf je schoorsteenkanaal van binnen bekijken. Daar is een simpel truukje voor. Zet je mobieltje in een doosje met een opening voor de lens. Maak touwtjes aan vier hoeken van het doosje zodat het mobieltje horizontaal hangt. Laat je mobieltje aan een touwtje al filmend en met lamp aan door je schoorsteen zakken. Even het dak opklimmen dus. 

Hier is mijn filmpje van de binnenkant van de schoorsteen. M'n mobieltje is weer losgekomen hoor! Even met de bezemsteel van onderen er weer tegenaan duwen. De schoorsteen is gebouwd van Valbrenta elementen van 50 cm lang. De ringen die je zit is steeds de naad tussen de elementen. De schoorsteen is net geveegd, het roet is weg, dan zie je hoe glad alles is, maar je kijkt tegen de creosoot aan die achter de roet zat. Die neemt elk jaar met een klein beetje toe. Schoorsteenvergers hebben een borstel aan een boormachine die ronddraait om creosoot uit je schoorsteen te krijgen. Het is moeilijk spul dat zich amper met een plamuurmes laat wegsteken! 

Kijk, zo'n doosje aan een lang touw waar je mobieltje al filmend in past:

Reputatie 5
Badge +5

Ik denk dat het wel meevalt voordat houtkachels verboden gaan worden, aangezien de klimaatgekkies die zich onze regering noemen druk bezig zijn heel Nederland te ontbossen en dit hout op te stoken om maar vooral de klimaatnormen te halen. 

De kachel is populairder geworden in mijn gemeente.
We hebben namelijk al een tijdje Diftar en dat wil zeggen dat je iedere keer €7,50 moet aftikken als je de container aan straat zet.
Doe het zelf, afval verwerking is dan ook een optie.
Ik ruik regelmatig een verbrand plastic geurtje als ik door de wijk heen ga.

Ook valt het op, dat nu ineens alle bomen in de stad ziek zijn.
De meneer die verstand van bomen en natuur had, is er niet meer en het is nu zaag maar raak.
Bij voorkeur de dikste boom in het park.

Lang leve de pelletkachel.

Badge

Er staan hier veel waarheden en onwaarheden bij elkaar. Daar wordt je niet veel wijzer van.

Ik pleit er voor om hier voor ons consumenten helderheid te verschaffen en een kacheltest te doen. 

Waarom?

Het is lastig om neutrale en feitelijke informatie te vinden over de eisen die gesteld mogen worden aan een verantwoorde kachel.

Ik heb mijn houtkachel, een Harry Leenders design kachel met een verbeterd rendement, vorig jaar verwijderd. Hij voldoet niet aan de nieuwe eisen per 2020. Een kachelbedrijf mag dit type niet meer 2e hands verkopen. 

Ik zoek nu een kachel die zuinig stookt, dus een hoog rendement heeft en weinig fijnstof uitstoot. 

Want achteloos hout stoken kan niet meer. We hebben bomen nodig om CO2 op te slaan en we moeten de lucht niet onnodig vervuilen want de lucht is al vies in Nederland. 

Reputatie 7
Badge +6

Voor nieuwe houtkachels geldt de strengere regelgeving Ecodesign 2022 bedoeld om in 2022 in Europa in te voeren. Maar de Nederlandse minister heeft die voor Nederland naar voren getrokken naar 01 januari 2020. De nieuwe regel is van toepassing op nieuwe houtkachels, rendement minimaal 75% die maximaal 40 milligram fijnstof per m3 uitstoten. Bestaande kachels kunnen blijven zoals ze zijn. 

Het staat onder andere hier bij Vereniging Eigen Huis en de NOS . Er is dus vanuit de regering geen verbod op het stoken van houtkachels. Er zijn in Nederland circa 645.000 oude open haarden die maar een rendement van 10-20% halen. De maatregel is vooral voor die situatie bedoeld, daar komt het meeste fijnstof vandaan en de meeste luchtvervuiling. De regering heeft een Stookalert ingevoerd dat er niet gestookt wordt als de rook blijft hangen bij windstilte. Ik heb het NOS journaal het Stookalert al horen noemen, dat je dan even niet moet stoken.  

De meeste houtkachels halen een rendement van 80%. Er zijn filters voor de schoorsteen te koop waarbij het fijnstof onder die 40 milligram fijnstof per m3 uitstoot blijft. 

In plaats van levende bomen te kappen om te stoken kan je ook afvalhout stoken zoals bijvoorbeeld wegwerp pallets. Dat is CO2 neutraal, en je bespaart jaarlijks (gemiddeld) de 2700 kilo CO2 uitstoot van de gasgestookte cv-ketel. Auto's in Nederland stoten meestal meer dan 100 gram CO2 uit per km. Bij 25.000 km per jaar stoten auto's jaarlijks dus minstens 2500 kilo CO2 uit. Met een vliegreis naar Bali stoten Nederlanders 4000 kg CO2 uit per persoon! Per gezin 23000 kg!

Rendement? Ik ben al blij als ze hier in de wijk op warme zomeravonden niet de tuinhaard, met een schoorsteen 1 m boven het gras, stoken, soms ook met afvalhout met verf er aan of geīmpregneerd tuinhout.

Reputatie 7
Badge +6

Persoonlijk merk ik dat er meer met houtkachels wordt gestookt. Drie zomers geleden kon je nog gratis die mooie standaardmaat wegwerppallets krijgen van 80x100 tot 100x120 cm. Sinds twee zomers geleden bieden ze daar al €1,50 of meer voor. Er blijven dan nog wel genoeg andere gratis wegwerppallets over, de langere formaten van 120x240 cm en zo en de buitenlandse met afwijkende maten. Die Afrikaanse zijn favoriet want die kennen daar alleen maar mooi hardhout. Handig als je een aanhanger koopt die inwendig minstens 125cm breed is.

Iedereen weet wel het verschil tussen wegwerppallets en statiegeldpallets. Die zijn niet om te stoken maar gaan terug voor nog een keer gebruiken. Het zijn meestal Europallets. Als die zijn afgeschreven komen ze beschikbaar voor stookhout, maar Europallets stoken hebben een vervelend nadeel. Meestal zitten er dikke blokken spaanplaat aan en dat geeft een vieze geur bij het stoken. En de chemische stoffen in de spaanplaat zijn niet gezond om te stoken. Die kan je dus het beste laten liggen.

In Europa wordt nog heel veel hout gestookt in houtkachels. Het is gewoon niet haalbaar om in Europees verband het stoken met houtkachel te verbieden. In het buitengebied tussen de steden stoken de mensen allemaal hout. In Frankrijk is in het buitengebied helemaal geen gasleiding, want door de rotsachtige grond is het onbetaalbaar die daar aan te leggen over veel grotere afstanden voor een paar mensen dan in Nederland. Daarom kun je in Frankrijk overal bij de benzinepomp flessengas propaan en butaan kopen van 13 kg.

Waar we in Nederland een transitie willen maken van aardgas naar warmtepomp en zonnepanelen, maken ze in Duitsland een transitie van bruinkool naar Russisch gas. Als je houtkachel stookt, een nieuwe 6-10 kW Ecodesign kachel op norm kost vanaf €500. Wegwerppallets zijn gratis. Als je zes dagen pallets haalt, zaagt en optast, kan je zes maanden gratis stoken. Met een 6-10 kW kachel hou je een vrijstaand huis een hele winter warm als je continu stookt en 's nachts gaat hij uit. Opwarmen van 0 naar 20° duurt alleen drie dagen. De cv-ketel gaat dus de hele winter niet aan behalve voor je warm water. Dat zou je dan ook met een elektrische boiler kunnen doen.

Ik ben best geinteresseerd in de warmtepomp en zonnepanelen. Mensen zoeken naar onafhankelijke tests van warntepompen maar die komen niet, het is ook niet bekend wanneer. Maar wat helpt dat mondiaal als straks heel Duitsland overgaat op Russisch gas met per gezin jaarlijks minimaal 2500 kilo CO2 in de lucht? En als je met je gezin op vakantie gaat naar Bali doe je 4000 kilo CO2 per persoon in de lucht. Dat is per persoon meer dan een hele winter cv-ketel stoken! Waar zijn we dan eigenlijk mee bezig? Als je hout of pellets stookt volgens de Ecodesign 2022 wet is het CO2 neutraal. 

Jan,
Je doet net of het allemaal simpel ligt. Dat is het denk ik niet.
Waar komt het hout van de pallets vandaan? Ontbossing is een van de grootste wereldproblemen die er zijn, zeker als het om hardhout gaat. Kostbaar hardhout gebruiken voor pallets, is dat wel kies? En als meer mensen hout willen stoken zijn er dan nog pallets over? Dan worden ze duurder betaald waardoor ze eerder worden afgedankt en er dus meer worden gemaakt. Dan ga je effectief hardhout kappen voor de kachelstook.
Bruinkool. Stoken huishoudens in Duitsland bruinkool? En dan zelfs: de CO2-uitstoot van bruinkool stoken is veel groter dan het stoken van aardgas.  Afaik wordt burinkool uitsluitend gebruikt in electriciteitscentrales. Dat die weg moeten is iedereen wel duidelijk.
Qua warmtepomp doe je net alsof dat iets heel nieuws is. Dat is het niet. De wereld staat vol met honderden miljoenen warmtepompen die in de meeste gevallen airco heten. Het zijn technisch vrijwel dezelfde dingen. Dat Nederland ineens aan de warmtepomp moet omdat dat hier toevallig goed uitkomt (en daar is toch niks mis mee?) is voor de grote producenten een aardige opsteker, maar meer ook niet.
De ambitie van de energietransitie van Duitsland reikt ook wel ietsje verder dan het overstappen op Russich gas. Nederland loopt helaas jaren achter.
En Nederlanders die bereid zijn om jaarlijks zes dagen aan te poten voor stookhout zijn er best weinig. De meeste mensen wonen in de steden en daar is het toch al geen optie.

Reputatie 7
Badge +8

In deze tijd waarin brandstoffen in de belangstelling staan, met voor en tegen, milieu en klimaatlasten, maar ook de kosten….. en de onzekerheid wat het nu gaat worden (elk land verschillend), is het een goede zaak meer informatie te krijgen, meer onderzoek, testen van de CB enz. enz. Jan is er zeker een kenner in en stookt al jaren op de genoemde manier, door omstandigheden in binnen en buitenland. Er zijn wetten en richtlijnen, daar moet je je dan wel aanhouden. En alle andere brandstoffen zijn ook niet allen vriendelijk, of schoon, of milieu c.q. klimaat bestand, dus geef alles, mits goed geïnformeerd een kans. Zelf stook ik geen hout, dus dat soort belang heb ik er niet bij.

Reputatie 7
Badge +6

Ja Leo, vind ik ook. Dank je wel. Andere landen stoken op andere brandstoffen, dat wil Europa hun niet zomaar afnemen. En Nederland wil keurig in de pas lopen met Europa. Daarom is er geen verbod op de houtkachel mits op norm. Ik heb een jaar of vijf in België gewoond, daar stookten de mensen met mazout, een stookolie. Appartementenblokken van vier hoog zie je een schoorsteenblok van vier kanalen. Dan weet je dat elk appartement met olie, maar ook met hout kan stoken, ieder z'n eigen kanaal. In Frankrijk die oude huizenblokken zie je op de daken ook schoorsteenblokken met drie of zes kanalen, elk appartement een. Mijn zoon heeft 8 jaar in Duitsland gewoond in die grote huizenblokken in een grote stad. We hebben het goed kunnen zien hoe ze het daar doen. Een bruinkoolkachel ingemetseld in de dikke muren. Dat is ideaal, je verwarmt dan de constructie. Ze hebben daar in recente tijd ook gasverwarming maar er wordt bijgestookt met bruinkool en hout. Mensen zouden op internet eens moeten lezen over de bruinkoolmijnen in Duitsland, het zijn de grootste mijnen ter wereld, groter dan een Nederlandse provincie lijkt het wel. Immens, allemaal CO2 productie. 

We zijn een keer door Polen gereden, in het buitengebied met toen nog vreselijke armoede, zie je allemaal stapels hout liggen bij de woningen, keurig getast. Hout moet drie jaar drogen. Dat doen ze ook, en ze nemen alleen dode bomen en snoeiafval. In Frankrijk liggen ook allemaal keurig getaste stapels eikenhout bij de huizen in het buitengebied. Die gaan per stère. Ze hebben daar ook pelletkachels maar toch stoken ze daar dan ook essence (stookolie) of hout want pellets zijn toch een beetje duur. Die weten dat je pellets en pallets hebt. Hier, als je een beetje door de topics graaft kan je lezen wat de Nederlander stookt in zijn huis in Frankrijk. Europa gaat het die mensen niet verbieden.

Het is gewoon heel simpel, met een noderne nieuwe 6-10kW houtkachel op norm vanaf €500-€750 kun je een hele winter een vrijstaande woning op temperatuur houden. Alle binnendeuren kunnen dan permanent open staan en een half uur kleppen met de buuv met de buitendeur open is geen enkel probleem!  Als je geen wegwerppallets stookt blijven die toch evenveel komen door het goederentransport. Ze gaan echt geen extra pallets maken voor het stoken! Dus je kan met pallets gratis blijven stoken. Slechts 6 dagen van 8 uur per jaar hout halen, zagen en tassen. Je kan dat uitsmeren over een heel jaar, één middag per maand is het dan! Een aanhanger kost vanaf €500 en een 1250W handcirkelzaag heb je bij Cranenbeoek al voor €40 waar je drie jaar mee doet. En bij de Lidl heb je 3 rond 190mm zaagbladen voor €12 waar je een half jaar mee doet per blad. Dit zijn je totale investeringskosten om een vrijstaand huis een hele winter warm te houden. Je bent dan van het gas af, de cv-kwtel staat permanent uit. Vanwege warm water en koken is de gasrekening nu per maand €37. Je bespaart ook die minstens 2500kg CO2 die een gezin jaarlijks uitstoot met gasverwarming. Blij dat ik dit een keer kan laten weten. Zet dat eens af tegen de kosten van een warmtepomp en van welke energie ga je die warmtepomp in de koude maanden van het jaar rondjes laten draaien? Zelfs het plan Lievense, dat zo bijzonder was dat het in de Tweede Kamer is behandeld, is nog niet goed genoeg om overtollige energie van de zomer naar de winter te brengen. 

Reputatie 7
Badge +6

Het grootste probleem is het menselijk gedrag . Ondanks het stookalert hebben velen daar helaas lak aan  getuige de stank die er dan hangt . Wij hebben zelf ook een open haard al zouden we er niet voor gekozen hebben . Zat in dit huis en ook in ons vorige huis . Had liever een goede houtkachel gehad . Volgens de kachelsmid is dat bij mij niet mogelijk zonder hoge kosten . We stoken alleen wat uit onze eigen tuin komt als het droog genoeg is en gooien er geen andere troep in . Er zal in de toekomst wel een keer een totaal verbod komen vermoed ik . Daar heb ik alle begrip voor . 

Reputatie 7
Badge +6

Ja Leo dank je wel. In andere landen in Europa worden meerdere brandstoffen gebruikt. Daar zit ook de houtkachel en Europa wil die niet verbieden voor die mensen daar. En Nederland wil keurig in de pas blijven lopen met Europa. Daarom is er geen verbod op het stoken met houtkachel, maar worden er wel nieuwe eisen gesteld in de regelgeving.

Ik heb vijf jaar in België gewoond en mijn zoon acht jaar in Duitsland in die grote woonblokken in een grote stad. Daar hebben we goed kunnen zien hoe ze daar stoken, in België veel mazout, een stokolie. In Duitsland hebben de appartementen in die grote woonblokken een houtkachel ingemetseld in de dikke muren en stoken bruinkool. Ze stoken ook op gas in de recente tijd, maar ook bruinkool omdat het goedkoper is. De bruinkolenmijnen in Duitsland zijn de grootste ter wereld, bijna zo groot als een Nederlandse provincie. We hebben een keer rondgereden in Polen, in het buitengebied waar het toen armetierig was, zie je allemaal stapels keurig getast hout staan. Dat laten ze drie jaar drogen. Het zijn meestal oude of dode bomen en snoeiafval.

In Frankrijk zie je die stapels eikenhout ook bij de woningen staan in het buitengebied. Daar stoken ze met essence, een stookolie, en ook pellets, maar ook eikenhout in houtkachels omdat het goedkoper is. De mensen daar weten goed wat het verschil is tussen pellets en pallets. Er is een forum voor Nederlanders in Frankrijk, als je daar in de topics graaft kun je lezen wat de Nederlanders in hun huis in Frankrijk stoken.

Drie jaar laten drogen 

Houtkachels die voldoen aan de Ecodesign 2022 wet zijn nieuw te koop vanaf €500-€750, een aanhangwagen vanaf €500, een 1250W handcirkelzaag bij Cranenbroek €40 waar je drie jaar mee doet, en 3 zaagbladen voor €12 bij de Lidl waar je per blad drie maanden mee doet. Als je huis nog geen schoorsteen heeft kan je achteraf nog een schoorstaan laten bouwen, hier staan richtprijzen van €1000 -€1650. De schoorsteen gaat in de waarde van je huis zitten en krijg je terug bij verkoop van je huis. Wegwerppallets stoken is CO2 neutraal, ze komen van het goederentransport of je ze nou stookt of niet, ze blijven komen. Met een 6-10KW kachel kun je een vrijstaand huis een hele winter warm stoken als je continu stookt en ’s nachts laat uitgaan. Daarvoor moet je per jaar 6 dagen van 8 uur pallets halen, zagen en tassen om 6 maanden gratis te stoken. Dat is een ochtend of een middag per maand. Je bespaart ook de minstens 2500Kg CO2 uitstoot uit van een gasgestookte cv-ketel.

Reputatie 1
Badge

..........

Jan, kom s een keer in het stookseizoen bij mij op t woonerf lucht snuiven. Van de 50 woningen gebruiken er 20 een houtkachel. Het stinkt hier dan ook vaak uren, soms weekends lang zodanig, dat er van normaal ventileren geen sprake kan zijn. En zo zijn er nog honderdduizenden buurten in NL waar men de buren in de stank van giftig houtrook zet.

Tijd voor verandering. Het stoken van hout in woonwijken is fout. Er zijn steeds meer gemeenten die houtstook gaan aanpakken en dat is niet zomaar. Dat is o.m. op aanraden van GGD, RIVM,LONGFONDS.

Reputatie 7
Badge +6

@A. Markesteyn moet je die vraag niet neerleggen bij degenen die over de regeling Ecodesign 2022 gaan? Ik ga daar niet over, ik streef er slechts naar om eraan te voldoen. Voor mijn huis maak ik kans op energielabel A wat een heel stuk minder stoken inhoudt. M'n buurman heeft C gekregen omdat hij dacht dat hij alles beter wist en daarna jaloers wordt als als het anders uitpakt. Maar de rest van de straat bij mij heeft label B. Maar zodra ze op de slaapkamers HR-glas zetten zouden ze ook label A krijgen. In het begin stookten hier maar twee mensen houtkachel, ik denk dat het er nu zes zijn en stijgende. Als op het journaal het stookalert wordt gegeven, wat sinds 2020 is ingevoerd, stoken de mensen ook niet. De schoorstenen zijn hier vanaf straatniveau allemaal meer dan 9 meter of meer hoog. Ook steken ze bij iedereen boven de nok van het dak uit. Door deze dingen scheelt het enorm in wat je merkt op straat. De mensen zijn ook veel minder op straat als het koud weer is wanneer er gestookt wordt. Hier is die last er niet. Ik ken ook geen wijk waar dat zo is. Om nou in heel Nederland het houtkachel stoken te verbieden omdat in een wijk met lage schoorstenen en label D huizen er last is, vind ik wel ver gaan.

Ik heb zelf niet van gemeentes gehoord dat ze er wat aan doen. Als je aan de eisen van Ecodesign 2022 voldoet kunnen ze volgens mij niet veel. Ik ga daar niet over. Is de wijk veel huizen met label C of D of F dan moet je naar verhouding veel meer stoken. Zijn de schoorstenen laag vergeleken straatniveau? Verlengen naar 10 meter hoog is dan een optie. Ze kunnen de isolatie van hun huis zodanig verbeteren dat ze in aanmerking komen voor energielabel B of hoger. Dan hoeven ze ook veel minder te stoken. De klacht was ook dat veel open haarden werden gestookt of houtkachels met minder dan 50% rendement. De regering wil dat die allemaal vervangen worden door houtkachels op norm met een rendement van 75%. Dat scheelt dan heel veel in de overlast. Waarom dat niet eerst dan alles gaan verbieden. Ook wil Nederland vanwege de Uniegedachte geen andere regels hier invoeren dan zoals die gelden voor landen als Polen, Bulgarije en Roemenië, Estland, Letland en Lithouwen. Als je aan de norm voldoet mag je houtkachel stoken. Een enkele vakantie vliegreis naar Bali met je gezin is 23000 kilo CO2 per gezin (per vlucht dus aantal gezinnen in het vliegtuig x 23.000 kilo) , net zoveel CO2 als 6 jaar een huis op gas stoken. Dus als dat niet erg is, is houtkachel stoken ook niet erg. Vind U de lucht ook niet een stuk frisser ruiken nu er heel weinig vakantievliegtuigen vliegen? Nou, ik wel.

U zegt het is op aanraden van het RIVM, maar de regeling Ecodesign 2022 is gemaakt en ingevoerd op basis van een onderzoek en op aanraden van het RIVM. Dus iets klopt er niet. En ze hadden het over die 850.000 open haarden die er zijn in Nederland en niet die houtkachels!

Reputatie 1
Badge

Ja er zijn div. gemeenten die er iets aan gaan doen. En de APV al aangepast hebben mbt houtrookoverlast. We hebben het over lokale overlast in de vorm van houtrook welke fijnstof en andere smerige/ziekteverwekkende stoffen over de buurt verspreiden. Co2 is van andere orde. In mijn gemeente van 50.000 inwoners hebben ruim 5000 inwoners aangegeven overlast van houtstook te ervaren. De hoeveelheid NLers wat hier dezelfde overlast ervaart ligt boven 1.000.000 . Dit wordt door veel houtstokers gebagatelliseerd of nietterzakedoende afgedaan .my home is my castle en mn buren moeten maar verhuizen als ze er last van hebben. Aanspreken helpt niet of geeft ruzie in de buurt. Dit probleem wordt steeds groter en komt daarom steeds meer op de agenda van lokale bestuurders.

@A. Markesteyn 
Het zou al een verbetering zijn, als je ergste stinkers leert hoe je moet stoken.
Zover ik weet, is er totaal geen handhaving hiervoor.
Ik ga ook niet zelf bij de buren aankloppen met de mededeling, u stookt verkeerd.

Ik ga ook niet zelf bij de buren aankloppen met de mededeling, u stookt verkeerd.

Ik heb ze toch eens moeten vertellen dat geschilderd of geïmpregneerd hout en spaanplaat niet zo fijn is in de tuinhaard met schoorsteen op 1,5 m boven het gazon op 5 meter afstand op een windstile zomeravond. Ik denk dat een verbod het enige is dat werkt, op zijn minst binnen de bebouwde kom. Buiten de bebouwde kom ruik ik ook nog wel eens smeulend huisvuil. Dan denk ik toch echt leve de industriële verwerking met rookgasreiniging.

Reputatie 1
Badge

Ik heb ze toch eens moeten vertellen dat geschilderd of geïmpregneerd hout en spaanplaat niet zo fijn is in de tuinhaard met schoorsteen op 1,5 m boven het gazon op 5 meter afstand op een windstile zomeravond. Ik denk dat een verbod het enige is dat werkt, op zijn minst binnen de bebouwde kom. Buiten de bebouwde kom ruik ik ook nog wel eens smeulend huisvuil. Dan denk ik toch echt leve de industriële verwerking met rookgasreiniging.

Heb je ze ook verteld dat het stoken van afval- of geïmpregneerd hout een milieudelict is waar je strafrechtelijk voor vervolgd kan worden?

Ach, wat moet ik zeggen als je buren een schoorsteenbrand hebben van de kachel op een warme zomerdag, overdag.

Reputatie 7
Badge +6

@A. Markesteyn de Ecodesign regeling is vorig jaar 1 januari ingevoerd en mogen bestaande houtkachels blijven stoken. Er wordt daar geen melding gemaakt van smerige en ziekmakende stoffen bij hout stoken. Als u het er niet mee eens bent moet u zich tot hun richten. Ik ga daar niet over. Ik doe slechts wat de wet toestaat. Dat is mede tot stand gekomen door het RIVM. Ik heb links genoemd verderop hierboven waar ik mijn beweringen op baseer. U noemt zelf geen links, ik kan er dan verder niets mee, ik kom dat ook niet tegen bij die instanties wat u beweert. Voor mij is het dan stemmingmakerij. In de rookgas van cv-ketels zitten er wel minder maar ook veel smerige en ziekmakende stoffen. Kijk eens naar de condensafvoer van uw cv-ketel.

Reputatie 1
Badge

@A. Markesteyn de Ecodesign regeling is vorig jaar 1 januari ingevoerd en mogen bestaande houtkachels blijven stoken. Er wordt daar geen melding gemaakt van smerige en ziekmakende stoffen bij hout stoken. Als u het er niet mee eens bent moet u zich tot hun richten. Ik ga daar niet over. Ik doe slechts wat de wet toestaat. Dat is mede tot stand gekomen door het RIVM. Ik heb links genoemd verderop hierboven waar ik mijn beweringen op baseer. U noemt zelf geen links, ik kan er dan verder niets mee, ik kom dat ook niet tegen bij die instanties wat u beweert. Voor mij is het dan stemmingmakerij. In de rookgas van cv-ketels zitten er wel minder maar ook veel smerige en ziekmakende stoffen. Kijk eens naar de condensafvoer van uw cv-ketel.

Niet zo moeilijk te vinden als je ff doorzoekt. Begin hier maar als eerste. dan zie je hoeveel aandacht er uit gaat naar de schadelijke effecten van houtrook: 

https://www.infomil.nl/onderwerpen/lucht-water/luchtkwaliteit/functies/hinder-gezondheidseffecten-houtkachels/

Reputatie 7
Badge +6

@A. Markesteyn in de link die u geeft staat dat het betrekking heeft op:

Bij een slechte verbranding komt veel fijnstof en andere schadelijke stoffen vrij. In de omgeving kan dat leiden tot gezondheidsklachten en geurhinder.

Als je aan de Europese regelgeving Ecodesign 2022 voldoet heb je geen slechte verbranding. Die andere dingen die u noemt kan ik niet vinden hoor

Reputatie 1
Badge

@A. Markesteyn de link die u geeft, daar staat bovenaan dat het slechts betrekking heeft op:

Bij een slechte verbranding komt veel fijnstof en andere schadelijke stoffen vrij. In de omgeving kan dat leiden tot gezondheidsklachten en geurhinder.

Als je aan de Europese regelgeving Ecodesign 2022 voldoet heb je geen slechte verbranding. Dus het geldt niet voor wie aan de Ecodesign 2022 voldoet. Stoken in een huis met energielabel A iheb je maar half zoveel nodig als stoken in een huis met energielabel D. En stoken met 75% rendement kachels is ook maar de helft van stoken in open haarden en kachels on de 50% rendement. Dus twee keer de helft is maar een kwart toch. Vind u dat niet indrukwekkend? Dan kom je toch al voor driekwart tegemoet aan de klachten? Het gaat dus niet om die Ecodesign houtkachels maar om die slechte onder de 50% rendement verbranders en open haarden.

Ik kan niet vinden welke gemeentes hier iets aan gaan doen, welke hun APV hebben aangepast, dat hout stoken smerige en ziekteverwekkende stoffen maakt, 1000.000 NLers zeggen er last van te hebben, dat houtstokers dat bagatelliseren, en deze zin kan ik niet vinden: “Dit probleem wordt steeds groter en komt daarom steeds meer op de agenda van lokale bestuurders.”. Volgens mij is dit stemmingmakerij. Ik ben slecht in links naar hele lange lappen tekst waar je dan die ene passage moet vinden waar die bewering staat. Dus als je kan helpen waar die passage staat, dan graag. 

Als je slecht bent in informatie verzamelen, kan ik me voorstellen dat je al gauw door het zgn zoekalgoritme eenzijdige informatie krijgt voorgezet. Zelfs de NHK geeft toe dat er veel problemen zijn mbt verkeerde houtkachels en stookmanieren. Dus waarom bagataliseer je deze problematiek? Houtkachel verkoop wellicht?

Reageer