Monoblock Airco ervaringen?

• Bondsbeginner
  • 1 reactie

heeft iemand ervaring met een zgn monoblock airco? Hoe energie (on)zuinig is deze ten opzichte van een andere airco?

30 reacties

Reputatie 4
Badge +4

Beste G.S en anderen,

wij hebben al meer dan 20 jaar een Panasonic monoblock airco in onze slaapkamer

ik vind het één van de beste investeringen die ik ooit gedaan heb. Wij hebben hem laten plaatsen in een sparing waar eerder een raampje zat. Wij laten de temp ongeveer 4 graden zakken t.ov. de buitentemp. Ik zet de airco aan als wij het bed instappen. Vervolgend draait de airco dan ongeveer een half uur, slaat dan af en start een kwartier later weer op voor 20 mimuten. Hij slaat dan weer af en na een half uur springt hij weer aan. De intervallen tussen het aanslaan worden steeds langer en de inschakeltijd wordt steeds korter. Ik heb het nooit precies bijgehouden, maar ik schat dat gemiddelde aantal dagen dat hij on bedrijf is, onder de 25 ligt. Officieel kan hij ook verwarmen, maar dat doet hij in ons geval maar minimaal. Een kennis van mij had een moderne Mitsubishie monblock en hij liet mij weten dat hij er zijn appartement mee verwarmt.

voordelen :

- eenvoudige montage omdat het slechts één unit betreft

• geen speciaal gecertificeerde monteur nodig i.v.m. hrt koudemiddel
  • beperkt onderhoud nodig omdat er minder verbindingen zijn. Eigenlijk is het alleen het filter dat jaarlijks gecontroleerd wordt.
  • geen transport verliezen vanwege koelleidingen

Nadelen

- hij maakt aardig wat geluid, dat kan een probleem zijn.

- misschien niet zo geschikt voor grotere ruimtes.

• de ventilatr blijft continu draaien, dus continu geluid.

het energieverbruik heb ik nooit gemeten, maar het kan eventueel wel als het weer warm wordt.

Bedoel je met een monoblock airco een losse verrijdbare airco?

Zo ja, dan is dat weggegooid geld. Ik heb jaren een losse airco gehad en daarbij uitgebreide metingen in mijn woonkamer gedaan. Na 3 tot 4 uur draaien had ik een temperatuurdaling van 0.5 gr. celcius. Deze daling was hoofdzakelijk te wijten aan het ontvochtigen, want dat doet hij prima.

Warmtetechnisch gezien kan een mobiele airco niet koelen. Bij deze airco`s wordt een dikke luchtslang meegeleverd om de hete koellucht af te voeren naar buiten. Dat is een mooi praatje van de leverancier maar die zelfde hoeveelheid die je wegblaast moet ook weer aangevuld worden in de kamer en dat is dan buitenlucht van pakweg 30 à 35 graden zodat het rendement nul is. Daartbij krijg je (gratis) zeer veel herrie.

Zeker voor het milieu is het een onding en naar mijn mening zou er een verbod op de verkoop moeten komen.

@Lewa wat u beschrijft is een mobiele airco en ik heb exact dezelfde ervaring, ondingen. Maar een monoblock airco is volgens mij wat anders. Dat zijn die dingen waar je in China hele flats mee behangen ziet, die hangen als het ware in het raam.

Reputatie 4
Badge +4

@Lewa wat u beschrijft is een mobiele airco en ik heb exact dezelfde ervaring, ondingen.

Wat wij hebben is geen  mobiele airco, maar een vast in een uitsparing gemonteerde unit. 

Dus geen slang, geen wieltjes, maar een dwars door de muur geplaatste unit van 56x38x50 cm. (breedte x hoogte x diepte)

@Lewa wat u beschrijft is een mobiele airco en ik heb exact dezelfde ervaring, ondingen.

Wat wij hebben is geen  mobiele airco, maar een vast in een uitsparing gemonteerde unit. 

Dus geen slang, geen wieltjes, maar een dwars door de muur geplaatste unit van 56x38x50 cm. (breedte x hoogte x diepte)

Ik stel voor dat u nogmaals leest en dan de hele tekst.

Reputatie 7
Badge +7

Off-topic reacties zijn verwijderd.

ik ben ook bezig om mij te oriënteren op een monoblock airco en op onderstaande staat heel veel info.

https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1939294

Reputatie 2
Badge +2

na de afgelopen hete zomer periode en binnen temperaturen die in het appartement opliepen naar 30 graden hebben wij in eerste instantie een mobiele airco gekocht. Idd die onhandige slang naar buiten toe, behoorlijk wat lawaai en eigenlijk alleen in de directe stroom van de lucht verkoeling maar in de kamer moest je echt alle deuren dicht houden om het enigszins aangenaam te maken in de huiskamer. deze mobiele airco kan wel verwarmen dus ik wil in de winter periode kijken of hij daarvoor eventueel te gebruiken is om zo minder de centrale verwarming aan te hoeven hebben.

Omdat we in een appartementencomplex wonen is een split airco met buitenunit geen optie vooralsnog (en dat moet je denk ik ook niet willen voor de buren) maar ik heb online inderdaad ook de monoblock gezien die eigenlijk, behalve 2 pijpjes door de muur, volledig binnen zit. Volgende VVE vergadering volgend jaar eens kijken of dit wel toegestaan is voor de woonkamer (en/of de slaapkamer) die de hele dag in de volle zon ligt.

De huidige monoblock airco 's vereisen vaak wel 2 grote (160mm) kanalen door de buitenmuur.

Overigens keurig afgedekt met roosters, dus geen lelijke kasten aan de buitenzijde .

Reputatie 6
Badge +6

Na de installatie van mijn PV nu 3week geleden heb ik de mobiele airco sl.kamer vervangen voor een monoblock.

Ook was de cv radiatoor sl.kamer al verwijderd.

Kwam mooi uit met de verwarmings functie.

Idd  2 grote gaten 180mm door de gevel boren ophangen en koelen.

Houtskeletbouw, boor van 180mm gekocht en de balken gezocht.

Tussen de 2 gaten een balk, komt mooi uit en boren maar.

Eerste gat door de gipsplaat, isolatie en buiten triplex en gevel bekleding fluitje van een cent.

Tweede gat ondanks uitmeten balken 45cm uit elkaar toch een extra balk op 20 uit elkaar 😡7x24cm midden in het gat.☹️

Verplaatsen gat geen optie.

Door de balk boren, nood breekt wetten.

Montage unit op de gipsplaat, eerst een multyplexplaat 2.2 als achterplaat en daarmee ook de doorgezaagde balk weer opgevangen, alles weer stevig als een huis.🏛.

Gebruik lawaai:

minder als de mobile airco,

3standen en een silance stand voor nacht

COP 3.1

Koelen, ontvochtigen, ventileren en verwarmen.

Koelt met de sl.kamer deur open naar de andere sl.kamers boven van 30 naar 23graden.

Open trap geeft nu nog teveel warmte van de huiskamer omhoog.😓

Met de 30 graden s'nachts in de silance stand.

Bij lagere temp. uitgeschakeld.

Reputatie 6
Badge +3

@Gebruiker1644596728

Waarom geen split airco gekozen.

Voordelen: minder geluid binnen. Betere COP. Geen grote gaten naar buiten.

Nadelen: Meer geluid buiten. Niet zelf op te hangen. (installeren) Lelijk ding buiten aan de muur.

Inderdaad een nadeel (denk ik) : een split airco vereist montage door gecertificeerde monteur en verplichte terugkerende keuringen (sinds 2020 ?). Betekent extra kosten.

Dat is geen vereiste bij een monoblock airco ( bevat minder schadelijke koelvloeistof ).

Ik heb nu zelf al 20 jaar een split airco ( slaapkamer) die elke zomer een paar weken prima functioneert ; filter schoonmaken, een nieuwe batterij voor de afstandsbediening en hij werkt prima . Nooit een monteur aan te pas gekomen .

Echter, mocht hij sneuvelen dan installeer ik toch een monoblock airco.

Het geluidniveau van een modern monoblock is inmiddels gedaald tot (onder?) 30 decibel .

Reputatie 6
Badge +6

De lompe mobiele airco was eigenlijk wel een sta in de weg, ook de geluidsproductie voor in de sl.kamer.

2kWh moest wel uren draaien om de temp. een paar graden te laten dalen.

De monoblock aan de wand met de ombouwkast is net een iets dikkere radiatoor. Ook een betere luchtverdeling door de ruimte (swing).

Condens afvoertje, gebruik ik de vervallen cv buis 15mm en in de kruipruimte naar de afvoer.

De aanschafprijs €1000,00 en een halve dag zelf klus, was ook een reden.

Ook de "bij"verwarmings functie vond ik wel handig.

45kg totaal gewicht.

Aan de voorgevel is geen ruimte voor spit, en dak is "vol" met zonnepanelen.

Voor de woonkamer achterzijde zou ik wel een split kiezen.

Denk voor mijn situatie en gebruik een goede keuze.

Nu 4 dagen heerlijk koel, moet nog een (vrije) groep aansluiten, draait nu tijdelijk even op de groep van de verlichting.🤫

Vind de gaten wel meevallen🤭🤔

Klinkt goed , zelf istalleren is ook mooi meegnomen .

Bij gebrek aan monteurs zijn twee rechterhanden een geschenk.

Reputatie 6
Badge +6

Klinkt goed , zelf istalleren is ook mooi meegnomen .

Bij gebrek aan monteurs zijn twee rechterhanden een geschenk.

Bij mij zitten de 2 duimpjes rechts😄

COP is toch 3.60 zie ik nu.

De naam clima even van de foto verwijderd.

i.v.m. met merk.

Aan de kWh-meter te zien die ik er aan heb hangen gebruiken wij onze split-airco voor 90% in de winter. Dan kan hij de twee werkkamers verwarmen. Afgelopen winter hebben we daardoor de radiatoren op de etage niet open gehad. Het lopend jaargemiddelde gasverbruik is inmiddels van 1300 m3 onder de 1000 gedaald. De extra stroom is een stuk goedkoper.

Buiten hoort niemand de unit. Hij werkt vrijwel nooit harder dan halve kracht (i.e. 600 W opgenomen vermogen). Als hij, tijdelijk, op max werkt zit er helemaal niemand buiten omdat het ofwel bijna vriest ofwel 35 graden of meer is.

De hittegolf van nu hebben we de airco trouwens nog niet eens nodig gehad. De relatief  koele nachten koelen het huis met ramen open. De woonkamer is op dit moment 23,5 graden. Buiten ruim 30.

split airco vereist … verplichte terugkerende keuringen (sinds 2020 ?).

Graag bron a.u.b.

Zover ik weet geldt dit vanaf 12 kW koelvermogen. Daar kom je als particulier nooit aan.

We are a swedish couple looking for a heat pump for our sailing boat as we are staying in the boat this winter in the Netherlands. I can see some of you have the WDH 229, mainly as a cooler in summer, but maybe some have turned on the heater also?

The info about this heat pump is input power is 730W when heating at COP, which is at +7 degrees C outside and +20 degrees inside. I have learned from a bigger split heat pump that consumed power doubles when outside temperature decreases to +2 and colder, and also the heat capacity inside decreases. The wdh 229 shall work down to -5 degrees, but I cannot find any facts on input and output power at this temperature. The marketing personal I talked to said it shall work with published power figures down to -5, but if so it seems to be a very special heat pump.

-If you have measured current and/or kWh on you wdh229, when it is cooler than +7 outside, it would be very nice to learn from your experience of it as a heater!

Reputatie 6
Badge +6

We are a swedish couple looking for a heat pump for our sailing boat as we are staying in the boat this winter in the Netherlands. I can see some of you have the WDH 229, mainly as a cooler in summer, but maybe some have turned on the heater also?

The info about this heat pump is input power is 730W when heating at COP, which is at +7 degrees C outside and +20 degrees inside. I have learned from a bigger split heat pump that consumed power doubles when outside temperature decreases to +2 and colder, and also the heat capacity inside decreases. The wdh 229 shall work down to -5 degrees, but I cannot find any facts on input and output power at this temperature. The marketing personal I talked to said it shall work with published power figures down to -5, but if so it seems to be a very special heat pump.

-If you have measured current and/or kWh on you wdh229, when it is cooler than +7 outside, it would be very nice to learn from your experience of it as a heater!

Even vertaald:We zijn een Zweeds stel dat op zoek is naar een warmtepomp voor onze zeilboot aangezien we deze winter in Nederland in de boot verblijven. Ik zie dat sommigen van jullie de WDH 229 hebben, voornamelijk als koeler in de zomer, maar misschien hebben sommigen ook de verwarming aangezet?De informatie over deze warmtepomp is dat het ingangsvermogen 730W is bij verwarming op COP, dat is op +7 graden C buiten en +20 graden binnen. Ik heb geleerd van een grotere split-warmtepomp dat het stroomverbruik verdubbelt wanneer de buitentemperatuur daalt tot +2 en kouder, en ook de warmtecapaciteit binnenin afneemt. De wdh 229 werkt tot -5 graden, maar ik kan geen feiten vinden over het ingangs- en uitgangsvermogen bij deze temperatuur. De marketingmedewerker met wie ik sprak, zei dat het zal werken met gepubliceerde vermogenscijfers tot -5, maar als dat zo is, lijkt het een heel speciale warmtepomp te zijn.-Als je stroom en/of kWh hebt gemeten op je wdh229, wanneer het buiten koeler is dan +7, zou het erg leuk zijn om te leren van je ervaring ermee als verwarming!

I placed the Qlima wdh 229 in August 2022 in the bedroom on the 1st floor.
So only used for cooling.
The outside temperature is not yet low enough to heat up.
So I don't have any values yet.
Bedroom now 17-18 degrees without heating.

Ik heb de Qlima wdh 229 in augustus 2022 geplaatst in de slaapkamer 1e verdieping.
Dus alleen nog voor koelen gebruikt.
De buiten temperatuur is nog niet laag genoeg om bij te verwarmen.
Daar heb ik dus nog geen waarden van.
Slaapkamer nu 17-18 graden zonder verwarming.

Product data sheet follows

Vertaling ook voor de meelezende leden.

Reputatie 6
Badge +6

@Gebruiker1668695722

I don't know if the Monoblock can be installed on a sailboat.
The 2 holes 180mm must go outside, see the photo in my earlier post.
Seawater climate can also cause internal corrosion for this device.

Ik weet niet of de Monoblock op een zeilboot geinstalleerd kan worden.
De 2 gaten 180mm moeten naar buiten, zie de foto in de eerdere post van mij.
Ook het zeewater klimaat kan voor dit apparaat inwendige corrosie veroorzaken.

Reputatie 6
Badge +6

@User1668695722 “when it is cooler than +7 outside, it would be very nice to learn from your experience with it as a heater!”

Heating for the first time. Qlima Monobloc Air WDH 299

21-11-2022 8:30am

Outdoor temp. +3 degrees

Bedroom temp. 4X5X2.4 m3 16 degrees (display WDH 299)

Start Test: Temp. WDH 299  set higher to 21 degrees: fan starts running position 1

Warm up WDH 299 for a few minutes: In operation full power fan setting 3

Exhaust air: 40 degrees (660kWh) feels nice and warm

9:00am

Bedroom room temp. intake air grille 19 degrees - exhaust air grille 25 degrees

(display WDH 299) 21 degrees)

What strikes me is that full power is not 730kWh (660kWh) 1st test.

If the room temp. 19 degrees reached, exhaust air already goes to 25 degrees (approximately 400kWh)

The display on the WDH 299 also indicates a higher value during operation, which may be the appearance of the Unit.

With a longer test period, the measurement is slightly more accurate.

@Gebruiker1668695722 “wanneer het buiten koeler is dan +7, zou het erg leuk zijn om te leren van je ervaring ermee als verwarming!”

Eerste keer gebruik verwarmen. Qlima Monobloc Air WDH 299

21-11-2022 8:30uur

Buitentemp. +3 graden 

Slaapkamer temp. 4X5X2.4 m3  16 graden (display WDH 299) 

Start Test: Temp. WDH 299  hoger naar 21 graden gesteld: ventilator gaat draaien stand 1

Opwarmen WDH 299 enkele minuten: In bedrijf vol vermogen ventilator stand 3

Uitblaaslucht: 40 graden (660kWh) voelt lekker warm aan

9:00uur

Slaapkamer ruimtetemp. inlaatluchtrooster 19 graden-uitblaasluchtrooster 25 graden

(display WDH 299) 21 graden)

Wat mij opvalt is dat vol vermogen geen 730kWh is  (660kWh) 1e test.

Als de ruimtetemp. 19 graden bereikt, gaat uitblaaslucht al naar 25 graden (circa 400kWh)

Ook de display op de WDH 299 geeft in bedrijf een hogere waarde aan, dat kan de uitstraling zijn van de Unit.

Met een langere test periode is de meting iets nauwkeuriger.

Thanks for your valuable input ‘1644596728’!

Interesting to see that it’s only consuming 400W when temp is 19 in the room at 3 outdoors (or maybe it has increased a little since at 8:30?)

A question: Is the consumed power a figure you can read on the display on the wdh229, or do you measure this? (I have read the manual, but can’t see how the power is displayed)

Let us hope for some more cold days to see if you get some different measures:)

Reputatie 6
Badge +6

@User1668695722

It is not entirely clear to me, with this global measurement, whether the consumption decreases in a modulating way with a lower setting on the WDH 229.

In the meter cupboard I quickly measured the consumption with the "smart meter".

This is not exact!

The display shows temperature, not consumption \ power

With a separate meter I have to do an accurate measurement, because of the consumption over a longer period.

The WDH 229 responds slowly when quickly on\off or temperature is raised or lowered.

The electronics will probably be adapted to this.

I still have to measure whether the WDH 229 consumes a maximum of 730W at a temperature setting of 30 degrees.

What I do know now is that the heating function for the bedroom is sufficient.

I'm more for the ′′summer′′ myself 🌞

@Gebruiker1668695722 

Het is voor mij, met deze globale meting ook nog niet helemaal duidelijk of het verbruik modulerend afneemt met een lagere instelling op de WDH 229.

In de meterkast heb ik even snel, met de "slimme meter” het verbruik gemeten.

Dit is niet exact!

Het display geeft temperatuur aan, niet het verbruik \ vermogen

Met een seperate meter moet ik een nauwkeurige meting doen, inverband met het verbruik over een langere periode.

De WDH 229 reageert traag als er snel aan\uit of temperatuur hoger of lager wordt gezet.

De Electronica zal hierop waarschijnlijk op aangepast zijn.

Of de WDH 229 bij temperatuur instelling 30 graden Maximaal 730W verbruikt moet ik nog meten.

Wat ik nu wel weet is dat de verwarmings functie voor de slaapkamer wel voldoende is.

Ik ben zelf meer voor de “zomer”🌞

User 1644596728
  To be sure about your figures and the units, when you read kWh on your smart meter is it for a time of one hour (asking because the only times I see are 8:30 and 9:00)? If it consumes 600 kWh in half an hour, the mean consumed power have been 1200W. As you understand, I have no experience of Smart meters:)

If it consumes 600 kWh in half an hour, the mean consumed power have been 1200W.

W … kW?

Reageer