Consumentenbond.nl
Vraag

Na-isoleren spouwmuur

• 5 juni 2020
  • 4 reacties
  • 331 Bekeken

Onze hoekwoning ( bouwjaar 1973) is in het verleden geïsoleerd met schuim. Wij overwegen de woning te her isoleren. Inmiddels diverse offertes ontvangen maar ipv dat deze verhelderend zouden werken leiden alle reacties van deskundigen nu alleen maar tot meer onzekerheid. Oud materiaal verwijderen en nieuw materiaal erin blijkt de beste optie maar is erg kostbaar. Foam lijkt de enige optie voor na-isolatie. Over foam zijn de meningen zeer verdeeld, met name het risico op vochtproblemen wordt veel genoemd. Ben dus op zoek naar objectieve info over na-isoleren van spouwmuren met foam. 

4 reacties

Reputatie 7
Badge +6

Vullen van de spouw met een isolatie-product verhoogt altijd de kans dat de binnenmuur nat wordt en er mogelijk zelfs schimmel ontstaat. Was bij ons ook het geval . Onze isolatie is van steenwol . Als oplossing heb ik de buitenmuren behandeld met een impregneringsmiddel . De binnenmuur behandeld met een anti-schimmel middel . Dit alles een paar jaar geleden gedaan en het bleek de oplossing. Dus na-isoleren op de goedkope manier lijkt me het beste . En dan uit voorzorg impregneren of even wachten om te kijken of het inderdaad nodig is.

Reputatie 6
Badge +5

Ik begrijp de reden niet.
Foam en Schuim is toch hetzelfde?
Ik ben zelf ook door een doolhof gegaan, voordat ik ging isoleren.
Het gehalte verkooppraat is hoog in deze branche.
Als je de verkeerde schuim vulling hebt, kunnen er problemen ontstaan.

Reputatie 7
Badge +6

In een spouwmuur zitten spouwankers om de circa 40 cm horizontaal en vertikaal. Daaraan zitten doppen om de isolatie tegen het binnenspouwblad te drukken. Hoe krijg je dan de isolatie uit de spouw?

Normaal zit er glaswol of rockwool in de spouw. Ze laten een ruimte van 2cm vrij om de spouw te laten ventileren. In de gevel zitten open stootvoegen voor dit doel. Als er al een keer foam = schuim is ingespoten, dan is die 2cm gevuld en ingeval glaswol is die platgedrukt. De spouw kan dan niet ventileren, maar het foam is in de vorm van een hele lange kronkelende slang en langs de openingen daartussen is blijkbaar nog voldoende ventilatie mogelijk. De vraag is hoe je dat uit de spouw krijgt?

Nieuwe foam is de vraag waarom je dat doet. Want het is niet de foam die isoleert, maar de stilstaande lucht in de foam. En dubbele dikte is dubbele isolatie. In de jaren '70 maakten ze de spouwmuur 27 cm dik met 5 cm isolatie. De lambda waarde van lucht is 0,035 en de R-materiaal is dikte gedeeld door lambda. Dus 5 cm isolatie heeft ongeacht materiaal een R-m van 0,05 / 0,035 = afgerond 1,4 m2K/W. En vul je de spouw helemaal met foam dan krijg je R-m is 0,07 / 0,035 = 2. Haal je de oude isolatie eruit en nieuwe erin dan heb je nog steeds R-m is 0,07 / 0,035 = 2.

Ik gebruik expres de term R-m want Rc is de optelsom van de R-m van elk deel van de hele spouwmuur, binnen- en buitenspouwblad, stuclaag, en de overgang van lucht naar steen en van steen naar lucht. Die zijn al 0,17. Dus de Rc kan dan ongeveer 2,2 zijn als de R-m 2 is.

Reputatie 6
Badge +5

Een andere optie is de muur met rust te laten.
En isolerende bekleding tegen de zijmuur te zetten.

Of de methode die onze oosterburen al heel lang doen.
Gewoon een derde muur met isolatie om het huis en kozijnen met drievoudig glas met rolluiken.

Reageer