Vraag

Naked Energy failliet - Contracten overgegaan naar DGB Energie

• 13 January 2022
  • 4 reacties
  • 162 Bekeken

Vlak voor de kerst ging mijn Energieleverancier Naked Energy failliet. De curator danwel AFM heeft ermee ingestemd dat alle contracten van Naked Energy overgaan naar DGB Energie. Gezien de reviews van die partij belooft dat geen goeds. Dat werd bevestigd doordat ik van DGB Energie een voorschotbedrag kreeg voorgesteld dat maar liefst 10x hoger was dan dat ik bij Naked Energy vooruit betaalde. Enige onderbouwing met Standaard Jaarverbruik en gehanteerde tarieven ontbrak.

Het toegestuurde leveringscontract heb ik geweigerd en niet ondertekend retour gestuurd. Inmiddels een switch naar een andere leverancier opgegeven maar dat kan pas per eind januari gebeuren (wegens 14 dagen bedenktijd).

Inmiddels heeft DGB Energie de eerste incasso van dat bedrag gedaan. Ik heb deze direct gestorneerd en gemeld dat ik eerst een onderbouwing wil. Per post kwam een tweede brief dat nota betaald dient te worden of dat anders extra incassokosten gerekend gaan worden.

Welke rechten heeft DGB Energie op het doen van incasso zonder inzage in verwachte kosten? Kan DGB Energie uberhaupt betaling van mij verlangen als ik het leveringscontract dat zij mij stuurden niet heb geaccepteerd?

4 reacties

Dit lijkt mij een weinig productieve manier van werken aangezien u ook weet dat u de afgenomen energie wel moet betalen maar het is gewoon raar dat men u de tarieven niet heeft gegeven, zeker als men u dan wel een contract heeft gestuurd. Wat stond daar dan in? Ik zou alleen niet zoveel waarde hechten aan het standaard verbruik aangezien dat relatief weinig zegt over het gasverbruik in deze wintermaand.

Het betreft een contract voor alleen E, geen G. Verbruik daarvan redelijk constant.

kWh Tarieven werden wel verstrekt, maar kom daarmee alleen bij een idioot hoog verbruik op het voorschotbedrag. Teruggave Energiebelasting lijkt niet verrekend. Betreft voor 2022 zo’n EUR 800 op jaarbasis. Ik verwacht uiteindelijk geld retour wegens laag E verbruik.

Reputatie 7
Badge +8

Het hoort zo te zijn: je krijgt altijd bericht van de maatschappij die jouw contract overneemt en van de leverancier die failliet is gegaan; zij nemen zelf contact met je op. Daarna ontvang je een nieuw contract met een nieuw tarief en nieuwe voorwaarden. 

Maar de curator bepaalt van welke energieleverancier jij een nieuw contract krijgt. Je zit daar niet aan vast want dat nieuwe contract staat alleen vast voor een overbruggingsperiode van maximaal 30 dagen. Binnen die dagen  kun je besluiten om over te stappen als je liever naar een andere maatschappij gaat.

Het betreft een contract voor alleen E, geen G. Verbruik daarvan redelijk constant.

kWh Tarieven werden wel verstrekt, maar kom daarmee alleen bij een idioot hoog verbruik op het voorschotbedrag. Teruggave Energiebelasting lijkt niet verrekend. Betreft voor 2022 zo’n EUR 800 op jaarbasis. Ik verwacht uiteindelijk geld retour wegens laag E verbruik.

Dan heeft u toch alle gegevens gehad en inzage in de te verwachten kosten? Komt u helaas wel tot de conclusie dat ze een rekenfout hebben gemaakt maar of dat een valide reden is de incasso te storneren weet ik niet. Als u echter niet minnelijk schikt gaat u dat een dezer dagen uitvinden in het incasso traject.

Reageer