Consumentenbond.nl

Nederlands Energie Collectief vaag gesprek

• 29 januari 2019
  • 8 reacties
  • 2162 Bekeken

Hallo,

Ik werd zojuist gebeld door nummer: 043 458 28 44. Jongeman in kwestie stelde zich voor namens het Nederlands Energie Collectief. Hij gaf aan dat de prijzen gaan dalen bij mijn huidige energieleverancier, waar ik reeds verlengd heb (NLE). Hij wilde doorgeven dat hij de prijzen op dal en piek gaat verlagen en dat ik daar verder niks voor hoefde te doen.
Hij vroeg nog naar de laatste drie cijfers van mijn rekeningnummer, en dat klopte volgens hem. Of ik tevreden was, en hij kon zeggen dat ik particulier had ingekocht. Dat was de mededeling.
Hij zou me weer bellen als de prijzen omlaag gingen, en er werd verder niks afgesloten. Kan ik dit vertrouwen? Ik heb NLE gebeld met bovenstaande informatie, en die wisten van niks. Die gaven aan dat het energiecontract -zoals afgesproken- op startdatum ingaat zonder verdere wijzigingen.
Toch bleef ik een beetje ongerust. Ik heb het nummer teruggebeld maar nummer was niet in gebruik.

Graag tips!

Groetjes,
Wilco.

8 reacties

Reputatie 7
Badge +5
Hier is nog een topic over deze vage energie tussen persoon die op allerlei manieren in energiecontracten probeert te bemiddelen.
https://community.consumentenbond.nl/energie-11/nec-nederlands-energiecollectief-en-andere-opdringerige-leveranciers-18198

Houdt je post in de gaten en meld hier direct als je één of ander vaag contract toegestuurd krijgt.

Wanneer geldt het schriftelijkheidsvereiste?

Wanneer moet ik schriftelijk instemmen met een overeenkomst?

U moet schriftelijk instemmen als u ingaat op een aanbod voor:
  • Het regelmatig leveren van diensten. Bijvoorbeeld een telefoonabonnement of een contract met een glazenwasser die iedere maand uw ramen komt zemen. Maar bijvoorbeeld ook een abonnement op kortingen bij online winkelen.
  • Het regelmatig leveren van energie, water of stadsverwarming.
Voorbeeldbrief - Telefonische verkoop, overeenkomst niet geldig (niet voldaan aan schriftelijkheidsvereiste)

Hoe is dit wettelijk geregeld?

Volgens de wet moet bij telefonische verkoop voor het geregeld leveren van diensten, een abonnement of de levering van energie, gas, water of stadsverwarming de consument schriftelijk instemmen met het aanbod. Is er geen schriftelijke toestemming van de consument? Dan is er geen rechtsgeldige overeenkomst tot stand gekomen. De Autoriteit Consument en Markt (ACM) houdt toezicht op deze regels. Wilt u de regels nalezen? Kijkt u dan op de website van ACM, www.acm.nl/telemarketing.
Reputatie 6
Badge +6
Geachte M.P. Ash, en Bert,

Veel heb ik niet toe te voegen aan Bert's antwoord. Het is tegenwoordig heel goed uitkijken bij aanbiedingen via mail, telefoon of aan de deur. Ik ga MrsJones napraten die stelde: 'je kan niemand meer vertrouwen aan de telefoon, mail enz.', en helaas dat is zo. Je moet goed uitkijken en goed informeren, zoals u gedaan hebt en zoals Bert adviseert.
Zelf heb ik ook allerhande valse mails en telefoontjes gehad, zelfs dreigmails (er zijn topics van geweest), uiteindelijk resultaat, je kan er weinig aandoen, alleen dus 'herhaling' goed uitkijken en niet op verdachte zaken ingaan, geen verdachte mails openen enz.
Maar zelfs bij officiële instanties en officiële mails blijven ze bij je komen. Ik heb onlangs geïnformeerd naar voordelige energie, bij officiële instanties. Je krijgt antwoord en daarna alsmaar mails of je nog toe wilt treden, wil veranderen van maatschappij enz., het hinderlijk pushen. Zo is het nu eenmaal, Groeten Leo.
Reputatie 7
Badge +5
@L.J.F. de Ruiter schreef: "Maar zelfs bij officiële instanties en officiële mails blijven ze bij je komen."

Dat ben ik met je eens, ik probeer al jaren van het abonnement van de Belastingdienst af te komen, maar zij blijven ieder jaar erop aandringen dat ik aangifte moet doen en er hangt een boete boven je hoofd als je dingen te laat doet.

Hoe kom ik van dat abonnement af?
Reputatie 7
Badge +5
@L.J.F. de Ruiter schreef: "Ik heb onlangs geïnformeerd naar voordelige energie, bij officiële instanties."

Energieleveranciers zijn gen officiële instanties, dat zijn bedrijven die het doel hebben om winst te maken.
Reputatie 6
Badge +6
Dank Bert voor je scherpe opmerkingen. En zgn. officiële instanties zijn ook allemaal graaiers en winst makers. Dat is waar. En als bruggetje mag je de fiscus ook zo zien. Misschien toeval maar ik ben ook geabonneerd op die blauwe enveloppen, en mails. Kreeg er pas nog één. Het abonnement vind ik nog niet zo erg, maar wat ik er straks rond juli voor betalen moet. Het is al heel lang geleden dat ik ooit eens wat terugkreeg, toen had je nog aftrekposten, iemand nog weet wat dat was?. Na mijn pensionering met wat pensioentjes en lijfrente, helemaal niet zoveel, nooit meer iets teruggekregen. Ze, die fondsen en verzekeringsmaatschappijen, belasten allen voor het lage tarief en dan komt de belasting er medio het jaar nog een over heen, niet te weinig. Groeten Leo.
Reputatie 7
Badge +5
@L.J.F. de Ruiter Ik zou trouwens wel heel blij zijn als ik nu veel belasting moet betalen in plaats van terugkrijgen.☺

Er zit hier en daar gelukkig nog wel een bedrijf tussen wat ook maatschappelijk onderneemt en met genoeg is genoeg, genoegen neemt.☺
Reputatie 6
Badge +6
Hallo Bert,

Ik heb het gelezen in je topic voorlopige aanslag 2019. Natuurlijk leuk als je wat krijgt, maar als je het volgend jaar weer terug moet betalen, schiet je er weinig mee op. En op 'de bank' zetten heeft met de huidige rente ook weinig zin en dan wordt het voor dit jaar nog extra belast als spaargeld.
Maar meer dan 10 mille betalen zal je ook niet echt leuk vinden. Dat komt o.a. door het eigen huis, en dan had ik een groen belegging die eer-vorig jaar is uitgekeerd omdat ze ermee stopten, zowel RABO als ABN-AMRO bank. Ik heb er een nieuwe auto van gekocht, maar alles opteren ging niet. En nu wordt dat alles belast. Plus dat de pensioentjes en de lijfrente (door uitbetaalden) belast worden als 65+, dus lage tarief, maar de fiscus telt uiteraard alles bij elkaar op en dan zit ik in het hoge tarief. Maar er is sowieso niets aan te doen. En we hebben ook het huis helemaal op laten knappen en vooral vanwege de ouderdomskwaaltjes een nieuwe douche met allerlei gehandicapten voorzieningen, maar niets, helemaal niets, ook niet onder ziektekosten is er iets aftrekbaar. Alleen kilometers kan ik aftrekken voor ziekenhuisbezoek, tandartsbezoek e.d. Maar door de drempel stelt dat ook niets voor. Ja zo worden we geplukt. Groeten Leo.
Badge
Hallo,

Ik werd zojuist gebeld door nummer: 043 458 28 44. Jongeman in kwestie stelde zich voor namens het Nederlands Energie Collectief. Hij gaf aan dat de prijzen gaan dalen bij mijn huidige energieleverancier, waar ik reeds verlengd heb (NLE). Hij wilde doorgeven dat hij de prijzen op dal en piek gaat verlagen en dat ik daar verder niks voor hoefde te doen.
Hij vroeg nog naar de laatste drie cijfers van mijn rekeningnummer, en dat klopte volgens hem. Of ik tevreden was, en hij kon zeggen dat ik particulier had ingekocht. Dat was de mededeling.
Hij zou me weer bellen als de prijzen omlaag gingen, en er werd verder niks afgesloten. Kan ik dit vertrouwen? Ik heb NLE gebeld met bovenstaande informatie, en die wisten van niks. Die gaven aan dat het energiecontract -zoals afgesproken- op startdatum ingaat zonder verdere wijzigingen.
Toch bleef ik een beetje ongerust. Ik heb het nummer teruggebeld maar nummer was niet in gebruik.

Graag tips!

Groetjes,
Wilco.

Ik word al ruim een jaar lastig gevallen door mensen van "het nederlands energiecollectief". Zij bellen met een privénummer en willen niet zeggen voor welk callcentrum zij werken. Ik las bij een andere persoon dat zij om de website had gevraagd en dat de medewerker van het callcentrum www.nle.nl aangaf. Daarop ben ik onderzoek gaan doen. Niet alleen ben ik erachter gekomen dat Nederland Energie eigenaar is van een heleboel "nuts" aanbieders ook is bijvoorbeeld het telefoonnummer van hun holding niet in gebruik. Na telefonisch contact met hun klantenservice kom je ook geen stap verder. Wel bekende de persoon aan de telefoon dat bedrijven die bellen namens het nederlands energie collectief inderdaad een partner zijn van NLE. Volgens hen zijn zij echter niet verantwoordelijk voor de callcentra die voor hun contracten binnen halen. Dat is natuurlijk onzin, ik heb navraag gedaan bij consuwijzer en zij geven aan dat de partij waarvoor de contracten worden afgesloten wel degelijk verantwoordelijk is en dat je daar ook je klacht kan neerleggen. Dus heb ik bij nederland energie recht van verzet aangetekend en geprobeerd om over deze praktijken een klacht in te dienen c.q. iemand te spreken die een hogere functie heeft dan telemarketier. Uiteraard is dat niet gelukt, de toon waarop je te woord word gestaan door deze "klantenservice medewerkers" is overigens niet echt goede reclame om over de wachttijd nog maar niet te spreken. Nadat ik langer dan een uur met hun heb gebeld en meer dan 3 personen aan de telefoon had gehad is het mij alleen gelukt recht van verzet aan te tekenen. Gelukkig staat op de website van de holding uit welke personen de directie bestaat dus nu ben ik die aan het stalken via Linkedin. Het telefoonnummer van de holding is namelijk niet in gebruik ook zoiets vreemds. Je wordt letterlijk van het kastje naar de muur gestuurd bij deze partij. Door de afwijkende antwoorden en leugens, die ik overigens direct doorhad omdat ik datgene wat mij verteld werd direct ging checken met de website en de kvk, ben ik er inmiddels wel achter dat dit een zeer dubieus bedrijf is. Hoop dat ze worden aangepakt inclusief de agressieve nare verkopers die namens hun mensen lastig vallen terwijl ik in het bel me niet register sta en bij ieder gesprek aangeef niet gebeld te willen worden.

Reageer