Netbheerder Liander vervangt defecte meter niet

  • 10 May 2022
  • 8 reacties
  • 240 Bekeken

Badge

Sinds eind januari dit jaar is er wat kapot aan mijn slimmemeter. Dit zorgt ervoor dat er geen meterstanden meer doorgegeven worden aan de energieleverancier. begin maart heb ik contact opgenomen met zowel de energieleverancier (Greenchoice) als de netbeheerder(Liander). De energieleverancier geeft aan dat ik hiervoor bij de netbeheerder moet zijn. Zodoende heb ik verder contact gezocht met de energieleverancier voor het oplossen van dit probleem. Ze gaven aan twee maanden nodig te hebben voor het vervangen van de meter (reparatie doet men niet), dat betekend dat er drie maanden geen meterstanden door komen. Twee maanden nadat men aangaf binnen twee maanden de meter te wisselen is de meter nog niet gewisseld en heb ik contact opgenomen met de netbeheerder om te vragen wanneer dat gaat gebeuren. Er wordt aangegeven dat men zich niet aan de eerder gemaakte afspraken kan houden en nog drie maanden éxtra nodig heeft en pas in juli de meter zal komen vervangen.

Omdat het nu gaat om een lange periode waarin de meter niet naar behoren werkt ben ik gaan informeren of men mij kan laten zien dat de meter nog wel goed en betrouwbaar meet, registreert en weergeeft. Men noemt wel enkele argumenten die ik tijdens het whatsapp gesprek direct kan ontkrachten en zodoende kan men helaas niet hard maken dat de meter nog goed en betrouwbaar meet, registreert en weergeeft. Het laatste bericht is dat de netbeheerder vind dat er een ijking moet komen. Ik heb ze aangegeven dat als ze een ijking willen doen en daarmee kunnen aantonen dat de meter goed en betrouwbaar meet, registreert en weergeeft tijdens en na de ijking ze van harte welkom zijn en dat de koffie klaar staat. Toen kwam er radiostilte.

Mijn energieleverancier geeft aan zich hiermee niet te willen bemoeien en de netbeheerder begint slechter te reageren op mijn berichten.

Al met al zit ik dus voor lange periode met een meter die mogelijk niet (goed) registreert wat er verbruikt wordt die de netbeheerder niet wisselt.

Mag dit?


8 reacties

Als de meter niet registreert wat er verbruikt wordt zou ik deze meter zo lang mogelijk laten hangen, die levert u iedere dag geld op. Maar men gaat er dus vanuit dat enkel de communicatie is verstoord en ziet geen bloedspoed om die meter te vervangen en heeft verder waarschijnlijk ook wat personele tekorten dus het duurt even. Mag dat? Ik denk ja maar u kunt natuurlijk bezwaar maken of zelfs naar de kantonrechter en dan weet u het echte antwoord.

2 topics over hetzelfde probleem.
 

 

Reputatie 5
Badge +6

 @GerwinB Dit zorgt ervoor dat er geen meterstanden meer doorgegeven worden aan de energieleverancier. 

U heeft daardoor geen inzicht meer in uw verbruik.

De meter blijft zeker (met of zonder display) registreren, en er zal zeker een jaarafrekening komen met uw (jaar) verbruik.

Ijken zal ook nooit bij u thuis gebeuren, en de uitslag krijgt u nooit te horen.

De leveringsvoorwaarden hebben hierin voorzien, als de meter defect is of niet registreerd!

Dan krijgt u een schatting van uw verbruik!

En met de kantonrechter, dat gaat natuurlijk nooit winst opleveren.

Tenzij: het geschatte jaarverbruik erg afwijkt.

En ook dan zal het nog moeilijk worden om deze logge bedrijven tot de orde te roepen.

 

@Wortelstamper

2 topics over hetzelfde probleem.

@GerwinB U hoeft inderdaad niet met elke (nw) vraag weer een nieuw Topic te starten als dat aansluit op uw eerdere vragen.

Reputatie 5
Badge +3

@GerwinB Ja dat mag… zie bovenstaande reacties… mogelijk is het signaal gestoord .. verplaats een router, TV versterker of andere storingsbron een paar meter… mogelijk helpt dat … anders een P1 logger installeren … er zijn diverse oplossingen voor minder dan 100 euro die tevens het verbruik per minuut bewaren. 

Badge

@Chris L Klinkt inderdaad als een prima oplossing, ware het niet dat ook P1 geen data meer geeft. 

 

@Gebruiker1644596728 Het tot de orde roepen van deze bedrijven is lastig inderdaad. Ze doen alsof ze het recht in eigen hand hebben en hebben veel (financiele) slagkracht om gelijk te krijgen. frustratie blijft over aangedaan onrecht.

Gezien de meter via zowel P1 als P4 geen waarden meer uitgeeft is het twijfelachtig wat de rest van de elektronica doet in de meter. 

Overigens heeft Liander mij aangegeven de meter te gaan vervangen, uiterlijk in juli. Ik ben benieuwd.

Reputatie 5
Badge +6

@Chris L Klinkt inderdaad als een prima oplossing, ware het niet dat ook P1 geen data meer geeft. 

 

@Gebruiker1644596728 Het tot de orde roepen van deze bedrijven is lastig inderdaad. Ze doen alsof ze het recht in eigen hand hebben en hebben veel (financiele) slagkracht om gelijk te krijgen. frustratie blijft over aangedaan onrecht.

Gezien de meter via zowel P1 als P4 geen waarden meer uitgeeft is het twijfelachtig wat de rest van de elektronica doet in de meter. 

Overigens heeft Liander mij aangegeven de meter te gaan vervangen, uiterlijk in juli. Ik ben benieuwd.

U hoeft echt niet bezorgd te zijn over de nota, als de meter echt niet registreert, ook bij uw leverancier niet, krijgt u volgens de voorwaarden een geschat bedrag over uw eerder (jaar)verbruik.

De vraag is wie dan het voor of nadeel heeft.

Verwacht ook niet dat ze de meter bij u thuis gaan testen.
Ze sturen die meestal naar een onafhankelijk bedrijf die daar in gespecialiseerd is.
Treffen ze meer meters aan met fouten, uit dezelfde serie.
Krijgen alle klanten die zo'n meter hebben een nieuwe.

Je krijgt direct een papier waarop de serienummers van de oude en nieuwe meter staan.
Ook staan de meterstanden op die brief.
Daar moet je zuinig op zijn.

Dat meterstanden doorgeven niet lekker werkt, heb ik ook een tijdje gehad.
Dat was een storing bij de netbeheerder.

Reputatie 6
Badge +4

 De energieleverancier geeft aan dat ik hiervoor bij de netbeheerder moet zijn. Zodoende heb ik verder contact gezocht met de energieleverancier voor het oplossen van dit probleem.

Dit zal een foutje zijn toch?

 

 

 

Reageer