NextEnergy: ervaringen gezocht

• 30 September 2022
  • 12 reacties
  • 4367 Bekeken

Heeft iemand ervaring met de energiemaatschappij NextEnergy?

Ze lijken goedkoop in de vergelijkingssite (500 tegenover 980 euro) Maar ze zeggen dat ze netto prijzen berekenen aan klanten. Hoe kan dat? Waar verdienen ze dan aan? En ze geven aan dat ze dynamisch energieprijzen rekenen: citaat uit hun website: “Bij dynamische energieprijzen worden de daadwerkelijke inkoopprijzen per uur doorgerekend aan de consument. Dus de prijzen per uur vermenigvuldigd met het verbruik per uur. Hierdoor loopt een leverancier geen risico’s op fluctuaties van verbruik, opwek of prijsstijgingen. Dat vindt NextEnergy wel zo veilig.”

Is dit betrouwbaar? Heeft iemand hier ervaring mee?

12 reacties

Reputatie 6
Badge +5

Ik heb bewust niet gekozen voor een leverancier die werkt met dynamische prijzen. Per uur wijzigen de inkoopprijzen en systematiek is dat als je heel bewust je verbruik managet er mogelijk wat te verdienen valt als consument.  Daarvoor moet je volgens mij continu op je app staren om te kunnen beslissen wanneer je je groot verbruikers het beste kan gebruiken. Vaak blijkt dat op onmogelijke tijden, heb ik ooit ergens gelezen. ANWB en Coolblue werken ook met dynamische prijzen. Ze rekenen met verwachte (volgens mij lage) prijzen. Ik verwacht ook dat ik morgen de hoofdprijs win (grapje). Wat zij verwachten en wat u uiteindelijk moet afrekenen kan weleens enorm verschillen. Persoonlijk durf ik het niet aan. Toch even een fictief verbruik ingevuld bij NextEnergy. 

Verwachte inkoopprijs: gem. €0,4025 per kWh & Inkoopvergoeding: €0,0060 per kWh

Verwachte inkoopprijs: gem. €1,8415 per m3 & Inkoopvergoeding: €0,1158 per m3

Tip: Misschien kunt u uw verbruik eens bij 3 verschillende “dynamische tarieven” aanbieders intoetsen en dan de verschillen eens bekijken. En verwar dynamisch vooral niet met variabel.

Dank! Dit geeft meer inzicht. Ik dacht al hier zit vast een addertje onder het gras en dat zijn er dus zelfs 2. 

Ik wens u de verwachte hoofdprijs toe :-)

Reputatie 6
Badge +5

Dank! Dit geeft meer inzicht. Ik dacht al hier zit vast een addertje onder het gras en dat zijn er dus zelfs 2. 

Ik wens u de verwachte hoofdprijs toe :-)

https://nieuwestroom.nl/energieprijzen/

Hier valt te volgen hoe de inkoopprijzen van gas en stroom zich per dag, week, maand en jaar ontwikkelen. Als u vandaag intoetst, ziet u dat de stroom het goedkoopst was tussen 03.00 en 06.00 uur. Dat zou het moment zijn om te wassen, auto laden e.d. m.b.t. dynamische energieprijzen.

Super! Dank!

Reputatie 6
Badge +3

@Won25   Een andere website met overzichten is https://www.dynamische-energieprijzen.nl/actuele-energieprijzen/ met andere "sponsoren”, maar blijkbaar met dezelfde informatiebronnen o.a. easyenergy.

https://nieuwestroom.nl/energieprijzen/

Hier valt te volgen hoe de inkoopprijzen van gas en stroom zich per dag, week, maand en jaar ontwikkelen. Als u vandaag intoetst, ziet u dat de stroom het goedkoopst was tussen 03.00 en 06.00 uur. Dat zou het moment zijn om te wassen, auto laden e.d. m.b.t. dynamische energieprijzen.

Het klopt dat de prijzen tussen 0300 en 0600 het laagst zijn, maar de hoogste waarden van de dag (ik zag 0,45/kWh) liggen nog steeds (ruim) beneden de prijs welke ik nu betaal (0,70/kWh). Oftewel, zoals ik het nu zie, als ik mijn gedrag niet aanpas kan ik met NextEnergy nog steeds besparen.

Hoe zien jullie dat?

Reputatie 7
Badge +5

als je geen zonnepanelen hebt kan dat zomaar een juiste conclusie zijn. er is natuurlijk wel altijd een risico met day-ahead prijzen. bv doordat die idioot in het oosten weer gekke dingen doet…..

Badge

Ikzelf ben werkzaam bij NextEnergy en ben na het aflopen van mijn vaste contract overgestapt naar NextEnergy. Dat heb ik gedaan omdat ik het belangrijk vind om dezelfde ervaringen te kunnen delen met onze deelnemers. En omdat ik, net als iedereen, niet teveel voor mijn energie wil betalen. Dit topic vind ik dan ook erg interessant omdat wij leren waar meer informatie over willen hebben.

De belangrijkste vragen die ik voorbij zag komen:

Waar verdient NextEnergy aan?
NextEnergy werkt met een abonnementsmodel. Precies zoals Netflix dat ook doet. Per aansluiting betaal je €4,50 abonnementskosten. Voor gas €4,50 en voor stroom €4,50 per maand. Wij verdienen niet aan het energieverbruik van een huishouden, want we verhogen de prijs niet met een (winst)marge. Dit is een verschil met de meeste energieleveranciers, die dat wel doen.

Zijn we betrouwbaar?
NextEnergy is goedgekeurd door de Autoriteit Consument en Markt (ACM). En belangrijk, we zijn goedgekeurd nádat de ACM de toelatingseisen sterk verzwaard heeft. Deze officiële instantie heeft daarmee goedkeuring en vertrouwen afgegeven.

Moet je je verbruik afstemmen op de dag of uurprijs om een hoge rekening te voorkomen?
Je kan je huishoudelijke apparaten tegenwoordig inplannen, en daarmee gebruik maken van de daluren. Met slimme thermostaten bijvoorbeeld, krijg je een helder overzicht per dag wat je verbruikt hebt. Met ons aanbod van energie tegen inkoopprijzen zonder winstmarge, betaal je sowieso minder dan bij een energieleverancier die nog een (winst)marge boven op de inkoopprijzen rekent. Ook als je niets inplant, dan nog ben je waarschijnlijk goedkoper uit.

Het energieprijsplafond
Op nu.nl is berekend dat consumenten met een dynamisch contract de gemiddelde stroomprijs onder het energieplafond kunnen houden.

https://www.nu.nl/kostencrisis/6228304/prijsplafond-energie-mogelijk-voordeliger-voor-mensen-met-dynamisch-contract.html

Betaal je meer in de winter dan in de zomer?
NextEnergy rekent een vast maandelijks voorschot, afgestemd op je verbruik in het verleden. Dit voorschot zorgt ervoor dat er geen verrassingen komen in de wintermaanden.

Reputatie 7
Badge +5

@Maerpa Day-Ahead leveranciers (incl NextEnergy?!) salderen per tariefperiode, en dus per uur. Wat is jullie statement voor de politieke uitspraak, en straks hopelijk klip en klare wetgeving, mbt het salderen van kWh's (en dus niet kosten) op jaarbasis?

Badge

@Maerpa Day-Ahead leveranciers (incl NextEnergy?!) salderen per tariefperiode, en dus per uur. Wat is jullie statement voor de politieke uitspraak, en straks hopelijk klip en klare wetgeving, mbt het salderen van kWh's (en dus niet kosten) op jaarbasis?

Hallo E. Stroeve,
Ik zou je aanraden je te abonneren op onze nieuwsbrief en de website in de gaten te houden. Daar proberen we zoveel mogelijk in te spelen op de actualiteit.

Reputatie 7
Badge +5

qua energie ontwikkelingen van alle aanbieders is tweakers by far de beste bron. dus daar hou ik het voorlopig even bij

Onlangs kreeg ik van mijn huidige leverancier Essent een mail met de prijzen per Kwh ( ik heb alleen stroom) vanaf 1 januari 2023.

€ 0,91970 / kWh Hoog tarief
€ 0,73375 / kWh Dal tarief

Ik schrok hier toch wel van want zelfs in vergelijking met een Eneco of Vattenfall.

Dit was voor mij wel een moment om eens goed rond te gaan kijken.

Ik heb vele sites en vergelijkingen gedaan en kwam uiteindelijk dus uit bij NextEnergy en hoorde veel over de aanbiedingen van bedrijven met inkooptarieven.

Via de site van NextEnergy heb ik ook een berekening gedaan en heb een redelijk hoog verbruik ingevuld en toch ga ik van de € 120,00 per maand (Essent) naar nog geen € 60,00 per maand.

Ik heb dan ook de gok (want dat blijft het in deze tijd) genomen en een contract genomen.

Ik zal ik jullie op de hoogte houden van de komende maanden.

Mijn contract gaat vanaf 30 december in.

Nieuw jaar kom ik met een update. 

💡

Reageer