Nieuw energielabel: al gezien?

• 5 March 2021
  • 24 reacties
  • 2216 Bekeken
Nieuw energielabel: al gezien?
Badge +8
  • Community Manager
  • 2106 reacties

Vaatwassers, wasmachines, wasdroogcombinaties, koel-vrieskasten en beeldschermen (inclusief televisies) hebben vanaf deze maand een nieuw energielabel. Hiermee kun je apparaten beter vergelijken. De nieuwe schaal (A t/m G) is duidelijker en overzichtelijker. De oude labels met plusjes (A+++) verdwijnen. Lees er meer over op deze pagina van onze website.

Heb jij al een apparaat in huis met een nieuw energielabel? Praat mee!

24 reacties

Reputatie 1
Badge +2

Sinds enkele dagen zijn de energielabels van witgoed herzien, daar bijna alle het energielabel A (+++) hebben. Dit jaar volgt ook herziening energielabels lampen.

Om goed te kunnen vergelijken en duidelijker maken wat de verschillen zijn, zodat er iets te kiezen valt, moeten alle energielabels worden herzien: voor gebouwen, voertuigen en bruingoed.

Door nieuwe technieken en materialen wordt alles steeds energiezuiniger, dus moet er maar alleen energielabels A, B, C enz. zijn.

Reputatie 4
Badge +3

Het is goed dat er Energielabels zijn omdat:

• de consument in één opslag kan zien hoe energiezuinig een apparaat in vergelijking tot een ander soortgelijk apparaat al dan niet van een ander merk.
  • het een prikkel is voor de fabrikanten om een zo energiezuinig apparaat te maken en om zich zo te onderscheiden van anderen.

Een energiezuinig apparaat had met het oude Energielabel bijv. Energielabel A. Op het nieuwe Energielabel is dat misschien wel C of D.

Dat is misschien wat verwarrend. Beter was geweest om Energielabel A als laagste energieklasse te hanteren en G voor de hoogste en dus meest energiezuinige. Dan hadden we bij het oude Energielabel niet zoveel +jes achter de A hoeven zetten, omdat je in dat geval de rest van het alfabet ter beschikking had gehad. Bovendien was het nieuwe Energielabel wat per 1 maart is ingegaan dan ook niet nodig geweest. Maar goed niemand had wellicht voor mogelijk gehad dat apparaten zo energiezuinige zouden worden en dat is alleen maar mooi.

Reputatie 5
Badge +4

Ik zag  zelf bij iemand net dat een koelvries-combi van A++ naar E gegaan is….  Beide stickers zaten bij deze gisteren geleverde koelvries-combi. Dus niet misschien van A naar C of D…. ;)

Het is dus best een “aardverschuiving”...

Ik heb mij altijd afgevraagd hoe het kan dat onze standaard inbouwoven label A had, terwijl het ding wel een slordige halve of hele kWh in een bakbeurt opslurpt omdat het gewoon werkt door zo'n bak stroom door een weerstand te jagen dat de  electriciën er hier een aparte leiding voor heeft moeten leggen.
Ik moet eens kijken hoe die ovens nu gelabeld zijn.

Ik begrijp niet waarom ze om de paar jaar gaan verschuiven.
De vorige schaal was uit 2017
Waarom niet gewoon bij L beginnen en langer doorgaan.

Omdat het voornaamste doel is om de winkel vol te hebben staan met apparaten met A-labels.

Omdat het voornaamste doel is om de winkel vol te hebben staan met apparaten met A-labels.

Ja precies! En dat is dus ook gelukt!

Anders gezegd: Het doel was (en is) dat fabrikanten hun apparaten energiezuiniger maken. Dat heeft dus in de afgelopen 10 jaar gezorgd voor enorme verbetering.

Nu is het dus tijd voor de tweede ronde!

Toen ik in de winkel was en naar een vrieskast keek met een A+++ label.
Vertelde de verkoper mij, die is tussen de 5 en 7 jaar stuk.
Toen ben ik maar naar huis gegaan.
Als we duurzaam willen zijn, moeten de apparaten ook lang mee gaan.

Reputatie 4
Badge +3

Hier op Tweakers.net wordt alles over de nieuwe energielabels uitgelegd. Een goed en uitgebreid stuk, maar je moet wel een account hebben om het te kunnen lezen.

Hier op Tweakers.net wordt alles over de nieuwe energielabels uitgelegd. Een goed en uitgebreid stuk, maar je moet wel een account hebben om het te kunnen lezen.

En cookies accepteren, een echte cookie-wall:drooling_face:

Reputatie 4
Badge +3

@A. Deen  die is niet meer van deze tijd, omdat je alles moet accepteren inderdaad.
"All shields down" dus. Geen goede zaak!

@A. Deen  die is niet meer van deze tijd, omdat je alles moet accepteren inderdaad.
"All shields down" dus. Geen goede zaak!

Het leukste is het gemopper van het eigen publiek daar dat die cookie-wall maar niet kan accepteren.

Reputatie 5
Badge +5

Ik zag  zelf bij iemand net dat een koelvries-combi van A++ naar E gegaan is….  Beide stickers zaten bij deze gisteren geleverde koelvries-combi. Dus niet misschien van A naar C of D…. ;)

Het is dus best een “aardverschuiving”...

Ja, dat merkte ik ook bij de pas aangeschafte vaatwasser, toen we hem kochten was het A+++ (nog steeds ook op de test pagina van de CB) en toen we hem een paar maand later geleverd kregen (= drie weken geleden) was het ineens D.

Er zijn dus niet zomaar een paar plusjes afgehaald, er is nu geen touw meer aan vast te knopen waarom er zulke grote verschillen zijn.
Een voormalig A+++ kan kennelijk een willekeurige letter krijgen.

Reputatie 4
Badge +3

Het is geen aardverschuiving. Het apparaat gebruikt nog steeds hetzelfde. Het beestje heeft een andere naam gekregen, maar dat had niet zo hoeven zijn als men ooit was begonnen met Energielabel A als grootste energieslurper.

Vandaag koel/vriescombinatie ontvangen. Gekocht om energielabel A++, blijkt bij aflevering dus energielabel G te hebben.

Kwh met energielabel A++ 228, bij het nieuwe energielabel G 297 kwh. Inhoud was 192l, is na 1 maart 2021 193l??

Wie kan mij dit uitleggen.... 

Andere manier van afronden in de norm?

29-01-2021 Liebherr diepvrieskast aangeschaft. Stickers zaten er los bij. Zoek de verschillen :-))

Reputatie 2
Badge +2

Toen ik in de winkel was en naar een vrieskast keek met een A+++ label.
Vertelde de verkoper mij, die is tussen de 5 en 7 jaar stuk.
Toen ben ik maar naar huis gegaan.
Als we duurzaa7 jaar m willen zijn, moeten de apparaten ook lang mee gaan.

Wel  een eerlijke verkoper maar wij hebben zo 7 jaar geleden onze Beko koelkast gekocht en die doet het nog perfect maar je mag ze nooit op de hoogste stand zetten dan gaan ze er heel snel aan.

Reputatie 2
Badge +2

Vandaag koel/vriescombinatie ontvangen. Gekocht om energielabel A++, blijkt bij aflevering dus energielabel G te hebben.

Kwh met energielabel A++ 228, bij het nieuwe energielabel G 297 kwh. Inhoud was 192l, is na 1 maart 2021 193l??

Wie kan mij dit uitleggen.... 

Er wordt heel anders getest en gekeken wat ze op de gemiddelde stand doen en niet op de aller laagste stand.
Nou hebben we sinds een maand een nieuwe koel-vries combinatie van Beko gekocht en dat ding staat echt op de laagste stand maar koelt eigenlijk nog te veel.
Bij onze oude A+++ moest deze op stand 3 staan om het zelfde resultaat te hebben.
Maar ook tv`s die voorheen A++ deden zijn nu gezakt tot zelfs G toe maar er zijn er al die de nieuwe A hebben gekregen net als wasmachines dus is het de vraag of de nieuwe tabel nog lang vol gaat houden.

Maar ook tv`s die voorheen A++ deden zijn nu gezakt tot zelfs G toe maar er zijn er al die de nieuwe A hebben gekregen net als wasmachines dus is het de vraag of de nieuwe tabel nog lang vol gaat houden.

Die tabel is alleen maar van belang als je een nieuw apparaat gaat kopen dus wat maakt het uit als er over tien jaar weer een nieuwe tabel is?

Reputatie 2
Badge +2

Denkelijk gaat u er van uit dat het 10 jaar gaat duren.

Echter zijn er al wasmachines te koop die nu al een A label hebben en zo als het er nu uitziet zal ook tv's niet lang op zich laten wachten tot deze in de A tot C label gaan krijgen binnen 3 jaar.

Met andere woorden 10 jaar gaan we niet halen en ook dat wisten ze al toen ze deze tabel gingen opstellen maar onder druk van fabrikanten is besloten om geen aanpassingen te doen.

Denkelijk gaat u er van uit dat het 10 jaar gaat duren.

Echter zijn er al wasmachines te koop die nu al een A label hebben en zo als het er nu uitziet zal ook tv's niet lang op zich laten wachten tot deze in de A tot C label gaan krijgen binnen 3 jaar.

Met andere woorden 10 jaar gaan we niet halen en ook dat wisten ze al toen ze deze tabel gingen opstellen maar onder druk van fabrikanten is besloten om geen aanpassingen te doen.

Stel, dat de ontwikkeling van zuinige machines inderdaad zo razend snel zou gaan, dan is er toch nog steeds niets aan de hand. Dan kun je over tien jaar kiezen met behulp van de zoveelste schaal uit de machines die dan tegen die tijd beschikbaar zijn. Het is maar een hulpmiddel voor mensen die geen zin hebben de echte cijfers te bekijken.

Reputatie 7
Badge +6

Ik vermoed dat de ergste rek van het zuiniger maken er wel uit is , waardoor deze nieuwe schaal mogelijk heel lang kan blijven . Deze schaalverdeling maakt onderling vergelijken veel beter mogelijk. Een flinke verbetering die naar mijn indruk onnodig lang op zich heeft laten wachten  . Als deze schaal voorheen en nu opnieuw inderdaad voortijdig achterhaald is door invloed van fabrikanten , wordt het tijd dat die fabrikanten buiten de deur gehouden worden bij het ontwerpen van die schaal ….

Reputatie 1
Badge +2

Energielabels gebouwen en Gezondheidslabels

Bij het implementeren van Richtlijn 2002/91/EG de EPBD ( Energy Performance Building Directive ) ( 16.12.2002 ) in de Nederlandse wetgeving naar BEG ( Besluit Energieprestatie Gebouwen ) en REG ( Regeling Energieprestatie Gebouwen ), welke vastgelegd in BRL 9500 en 9501 ( eisen en kwaliteitsborging ) en ISSO 75 (U-bouw), ISSO 82 ( woningen ), ISSO 54 ( rekenmethodiek ). KBI zorgt voor de kwaliteitsboring door opzetten certificering in beoordelingsrichtlijnen ( BRL ). ISSO zorgt voor de middelen ( kennisinstituut voor de installatiesector ).

Was het de bedoeling om naast het energielabel ook een gezondheidslabel in te voeren, maar de woningcorporatie hebben ervoor gezorgd, dat het gezondheidslabel er niet kwam. Reden: dan zou iedereen (huurder) direct zien welke huurwoningen gezonder of ongezonder waren. (huur) woningen met een slechter energielabel van D tot G hebben meestal vochtproblemen, ventilatieproblemen, slecht onderhouden, koudeval problemen, veel kosten verwarming of koeling van de woning ( omdat een vochtige/tochtige  woning meer energie kost om te verwarmen of te koelen ). Aardgas is de grootste kostenpost van de energierekening woning. Eveneens is een vochtige woning met schimmels/sporen/zilvervisjes-pissebedden ongezond voor de bewoners. Het gezondheidslabel zou dit direct duidelijk maken. Huurders vaste maandlasten bestaan onder andere uit: huur+maandelijkse kosten energierekening.  Bij een lage huur ( slechtere energielabels ) een hoge energierekening, bij een hoge huur ( betere energielabels ) een lagere energierekening. Dus als je voor hetzelfde geld ( huur en maandelijkse kosten energierekening ) een keus heb tussen woningen met energielabel A+++-C of D-G, dan is de keus snel gemaakt. Want huurwoningen met een betere energielabels bieden meer wooncomfort en zijn gezonder dan de huurwoningen met een slechtere energielabels bieden nauwelijks wooncomfort en zijn meestal ongezonder.

Reageer