Beantwoord

NLE verhoogt vast energiecontract gas

• 13 October 2021
  • 36 reacties
  • 718 Bekeken

Badge

Ik zit al jaren bi NLE .. Nu zag ik vandaag dat mijn gasprijs, ondanks vast contract verdrievoudigd is> Je mag een vast contract toch niet zo maar openbreken? 

icon

Beste antwoord door E.B.F. Stroeve 15 October 2021, 07:14

Bekijk origineel

36 reacties

Hoe zag u dat dan?

Reputatie 6
Badge +4

Vreemd, ik lees op hun site toch heel wat anders. Fragment:

Ik heb een vast energiecontract

Als je een vast contract hebt, verandert er niets tot het einde van je contract. Zoals de naam ‘vast’ al aangeeft, heb jij met jouw contract vaste prijzen tot het einde van je contract. Daarna kun je je contract gewoon weer verlengen en vastzetten om verzekerd te zijn van vaste tarieven voor een bepaalde periode. De einddatum vind je heel makkelijk op Mijn NLE.

Het hele verhaal https://www.nle.nl/de-energieprijzen-stijgen

Vreemd, ik lees op hun site toch heel wat anders.

Ik vond het ook al zo raar.

Badge

Vreemd, ik lees op hun site toch heel wat anders. Fragment:

Ik heb een vast energiecontract

Als je een vast contract hebt, verandert er niets tot het einde van je contract. Zoals de naam ‘vast’ al aangeeft, heb jij met jouw contract vaste prijzen tot het einde van je contract. Daarna kun je je contract gewoon weer verlengen en vastzetten om verzekerd te zijn van vaste tarieven voor een bepaalde periode. De einddatum vind je heel makkelijk op Mijn NLE.

Het hele verhaal https://www.nle.nl/de-energieprijzen-stijgen

Nou dit is dus bij de verlenging al gebeurd. Ik ging er vanuit dat de prijzen hetzelfde bleven, zo werd mij dat uitgelegd … maar ze zijn 3 x duurder geworden blijkt nu op het contract…….. dat kan toch niet zo maar? 

Reputatie 6
Badge +4

Een energiecontract verlengen kan niet.

Of je sluit een nieuw vast contract af voor 1 of 3 jaar en voor nieuwe prijzen of je doet niks als je vaste contract afloopt en dan wordt het een variabel contract voor nieuwe prijzen, dat per maand opgezegd kan worden. 

Toch heb ik wel eens een aanbod gekregen om te verlengen en ik ben daar ook op ingegaan.

Badge

Kom aub met antwoorden, of reageer liever niet. dat maakt het draadje rommelig.

Reputatie 6
Badge +4

Ik haak af. Succes met je nieuwe vaste contract. 

Nou dit is dus bij de verlenging al gebeurd. Ik ging er vanuit dat de prijzen hetzelfde bleven, zo werd mij dat uitgelegd … maar ze zijn 3 x duurder geworden blijkt nu op het contract…….. dat kan toch niet zo maar? 

Dus u heeft een aanbod gekregen voor een nieuw contract en niet gekeken welke prijzen aangeboden werden maar wel getekend?

Badge

Neen mij is gevraagd het bestaande contract met de bestaande bedragen te handhaven.  Dat heet vals voorlichten. Doe niet zo moeilijk *

*[deel bericht verwijderd door beheerder]

Reputatie 7
Badge +4

een inhoudelijke reactie moet natuurlijk van NLE komen, wat zeggen die? Ik neem aan dat je je contract gewoon uitgediend hebt, dus openbreken van een contract zal niet aan de orde zijn? Verlengen kan inderdaad bij sommige leveranciers, ik zag bij NLE dat ze daar voor hun zakelijke klanten gewoon een formuliertje voor hebben. Maar als energieleverancier zou ik die optie op dit moment absoluut niet aanbieden. 

ALs het goed is nemen ze alle klantgesprekken op dus daar zou te achterhalen moeten zijn wat er precies gezegd is. En is er helemaal niks op papier?

Neen mij is gevraagd het bestaande contract met de bestaande bedragen te handhaven.  Dat heet vals voorlichten. Doe niet zo moeilijk*.

Ik vroeg niet wat er gezegd is, of wat u mogelijk wel of niet begrepen of verstaan heeft, maar wat uw aanbod was, dat wat u heeft kunnen nalezen.

Als het ging om verlenging van het bestaande contract met de bestaande bedragen is dit natuurlijk inderdaad zonder meer valse voorlichting geweest.

Reputatie 7
Badge +4

en daar moeten ze een opname van vasthouden anders kunnen ze niet bewijzen dat er een overeenkomst via de telefoon gesloten is. Dus daar zit de bewijslast. 

en daar moeten ze een opname van vasthouden anders kunnen ze niet bewijzen dat er een overeenkomst via de telefoon gesloten is. Dus daar zit de bewijslast. 

Weet je dat zeker? Een eventueel gesprek hoeft helemaal niet opgenomen te worden en ook dat “dan gaan we dit als bewijs even opnemen”-deel van het gesprek heb ik al lang niet meer meegemaakt omdat bij een energiecontract dat volgens mij niet telt. De krijgt een contract en je hebt 14 dagen om het af te zeggen.

Reputatie 7
Badge +4

je hebt gelijk, in sommige gevallen is schriftelijk akkoord noodzakelijk na een telefonisch akkoord. en binnen die sommige gevallen vallen ook energie contracten. 

Nou, TS heeft inmiddels alle noodzakelijk munitie richting NLE, lijkt me.

Badge

je ontvangt een mail waarin staat dat je het bestaande contract (en dat is dus een contract met een vast bedrag) wilt verlengen. Daar moet je dan ja of nee op klikken… meer keuze heb je niet. dus dat werd JA…………….. logischerwijs.

je ontvangt een mail waarin staat dat je het bestaande contract (en dat is dus een contract met een vast bedrag) wilt verlengen. Daar moet je dan ja of nee op klikken… meer keuze heb je niet. dus dat werd JA…………….. logischerwijs.

Het verhaal wordt slechts heel langzaam duidelijk omdat u zo spaarzaam met de informatie bent maar ik denk dat u een contract met variabele tarieven heeft en die zijn, wat het woord al zegt 'variabel'. Je hoeft dus ook niet voor een tarief te kiezen want u krijgt, zeg maar, de marktprijs. Laat die marktprijs nou enorm gestegen zijn. Is het zo begrijpelijk?

Badge

neen ik heb een vast tarief voor 2 jaar nogmaals.

Reputatie 7
Badge +4

als dit de manier is waarop je bijdraagt aan je eigen vraag, dan stop ik ermee. Je gaat nergens op in, geeft halve info en begint te vloeken.

klaar ermee.

Reputatie 4
Badge +3

Ik zie vooral misverstanden over een tekst. De tekst staat hier boven ook al eens.

Het is deze:

Als je een vast contract hebt, verandert er niets tot het einde van je contract. Zoals de naam ‘vast’ al aangeeft, heb jij met jouw contract vaste prijzen tot het einde van je contract. Daarna kun je je contract gewoon weer verlengen en vastzetten om verzekerd te zijn van vaste tarieven voor een bepaalde periode. De einddatum vind je heel makkelijk op Mijn NLE.

Het misverstand zit hem in het woord verlengen. De topic starter verwacht bij verlengen gewoon dezelfde prijzen als bij het vorige contract. Dat is het niet wat bedoeld wordt in de volgende regel. Je kunt verlengen voor vaste tarieven. Maar er staat echt niet dat dat dezelfde tarieven zijn.

Als ik mijn telefooncontract verleng krijg ik ook niet hetzelfde tarief. Nee je krijgt een vast contract met nieuwe voorwaarden.

Ik vind het zelfs een beetje naïef van de topic starter, dat hij anders dacht.

Ik ben zelf geen klant van NLE. Dus ik kan niet zien wat de topic starter  zag in mijnNLE. Je mag er toch van uitgaan dat het daar wel duidelijk wordt. Anders zou het misleiding zijn.

Ik zit wel bij NLE en kreeg onlangs een mailtje met de volgende tekst. Ik vind er helemaal niks mis mee:

Beste {Harrie LPP},

U heeft het vast al in de media gehoord: de energieprijzen zijn de afgelopen tijd enorm gestegen. Het is onduidelijk hoe de prijzen zich gaan ontwikkelen, ook voor ons. We merken dat veel van onze klanten zich zorgen maken. Dit begrijpen we. In deze e-mail geven we u meer informatie.

Uw contract
U heeft een vast contract wat loopt tot {datum}. Dit betekent dat u tot die tijd verzekerd bent van vaste tarieven. De leveringstarieven wijzigen voor u in deze periode niet. {datum} betaalt u de dan geldende variabele tarieven. We mailen deze tarieven ruim van tevoren.

U kunt uw contract verlengen
Vindt u het prettig om verzekerd te zijn van tarieven voor een bepaalde periode? Dan kunt u uw tarieven vastzetten. We hebben alvast een persoonlijk verlengaanbod voor u klaarstaan.

{link}Bekijk aanbod{\link}

Meer over dit onderwerp
Wilt u meer lezen over dit onderwerp? We hebben een pagina met alle veelgestelde vragen en antwoorden. Overige informatie, zoals uw contract en tarieven, vindt u op Mijn NLE.

Met vriendelijke groet,

NLE

Reputatie 6
Badge +4

Vindt u het prettig om verzekerd te zijn van tarieven voor een bepaalde periode? Dan kunt u uw tarieven vastzetten. We hebben alvast een persoonlijk verlengaanbod voor u klaarstaan.

Maar in dat persoonlijk verlengaanbod zullen dan niet dezelfde tarieven staan als je huidige contract.

Eigenlijk is er dan dus gewoon sprake van een nieuw vast contract en kan ik me best wel voorstellen dat door het woordje ‘verlengen’ te gebruiken, dit door bepaalde mensen verkeerd wordt geïnterpreteerd. 

Maar in dat persoonlijk verlengaanbod zullen dan niet dezelfde tarieven staan als je huidige contract.

Eigenlijk is er dan dus gewoon sprake van een nieuw vast contract en kan ik me best wel voorstellen dat door het woordje ‘verlengen’ te gebruiken, dit door bepaalde mensen verkeerd wordt geïnterpreteerd. 

Ik heb TS expliciet gevraagd of hij een aanbod heeft gekregen met prijzen en hij zegt van niet. Hebt u wel eens nieuw contract gekregen zonder dat daar de tarieven instonden en het nieuwe voorschot bedrag? Ik nog nooit. 

TS heeft het over openbreken van een contract maar blijkt later toch een nieuw contract te zijn aangegaan. TS heeft een aanbod gehad zijn BESTAANDE contract met BESTAANDE prijzen te verlengen. Geen leverancier kan zo’n voorstel doen dus of hij heeft of geen prijzen gezien en dan is er sprake van een variabel contract of hij heeft prijzen gezien bij een nieuw contract en dat blijkbaar niet gelezen.

Er klopt gewoon geen hout van dit verhaal.

Reputatie 4
Badge +3

Ik denk dat het kwartje nu wel zal vallen.

Reageer