Consumentenbond.nl

NLE vervroegt incassodatum - Wat doe jij?

Update (10-09-2015): Er is nieuws over dit onderwerp. Klik hier voor de laatste stand van zaken.

Op ons twitterkanaal loopt een levendige discussie over de vervroegde incassodatum van de Nederlandse Energiemaatschappij. Door de datum te vervroegen, denkt men 'professionele wanbetalers' beter tegen te houden. NLE geeft zelf aan dat klanten die de vervroegde datum bezwaarlijk vinden, direct van hun contract af kunnen. Wat doe jij? Ga je akkoord met de wijziging (en betaal je een maand 'dubbel') of grijp je je kans en stap je zonder extra kosten over naar een andere maatschappij?

103 reacties

Nadat ik ook nog eens achter de € 100.-jaarpremie aan moest bellen heb ik gisteren een contract met onze oude leverancier afgesloten na een mooi bod!
Hier idem.
Ik ben er voorstander van om de 'dubbele maand' te verrekenen en in te laten gaan met het jaarcontract. Als je bv ' overhoudt' van het vorige jaar, gebruiken ze een deel daarvan om er het nieuwe voorschot van te betalen. Als je achterloopt, of bij moet betalen, kunnen ze ook een periode (1 kwartaal of 2) kiezen om tijdelijk de maandlasten te verhogen en zo te sparen voor je nieuwe voorschot.

Je kan het ook allemaal zelf regelen, als ze maar tijdig (min. een half jaar van te voren) aangeven wanneer ze het nieuwe voorschot in willen laten gaan.
Tanden laten zien....en horen!

De Consumentenbond heeft vanmiddag tenminste haar tanden laten horen op mijn regionale radiozender. Ik ga ervan uit, dat er een persbericht is verzonden met de boodschap die wij graag willen horen. ´Stop ermee, trouwe klanten pikken dit niet!´

* Ik echter overzien nog niet precies wat er met het voorschot (lening) gebeurt wanneer de NLE ooit op de fles gaat, het zijn uiteindelijk alleen maar energiehandelaren zonder substantie zoals een eigen energieopwekking/vastgoed in de boeken en ik meen zelfs met zit in het buitenland.......Verenigde Koninkrijk!!

Oh weh.....ook dat nog! In het verleden heeft de NLE ook nooit veel moeite gehad met imagoschade.....calculated and britisch?
Wordt dit nu i.p.v. 'sloop de crisis' een partijtje 'sloop de NEM of NLE'?

Ik blijf tot einde contract!
Dat van die wanbetealers is ontroerend, maar gaan ze ook daadwerkelijk degene die niet vooraf betalen afsluiten? Dat ligt in Nederland wel wat moeilijk, energie is een eerste levensbehoefte.

Maar met een drgelijke actie versterk je natuurlijk wel in 1 klap je vermogenspositie, zou een manager hiervoor een bonus krijgen?
NLE heeft de maandelijkse betalingen al vervroegd door de betaling van 12 maanden over 11 maanden uit te smeren. Nu wil ze dus ook nog een een maand vervroegd incasseren. Dit betekent dat u na 10 maanden al het jaarbedrag heeft betaald. Toch moet u ook de 11e en 12e maand nog betalen. Dit wordt met de eindafrekening vergoed. Dit betekent dus dat u NLE een lening verstrekt van 2x uw maandbedrag, zeg € 400.- U krijgt daar geen rente over. Gaat het wel goed met NLE dat ze zulke maatregelen moeten nemen?
Ik vind zo'n actie ongehoord en heb dit, ook per email, onmiddellijk kenbaar gemaakt bij NLE; mijn contract met NLE opgezegd en inmiddels een beter contract elders kunnen afsluiten. Laat merken dat je een dergelijke handelswijze niet accepteert.
Wij zijn inderdaad overgestapt, maar we waren er ook al enige tijd over aan het denken een nog groener alternatief te kiezen. Ik was onaangenaam verrast door de actie van NLE, maar dit is een mooie gelegenheid om te switchen naar Greenchoice. Op jaarbasis scheelt het ons ook nog eens een paar honderd euro.

Leonie en Leo
Ik heb ook een bedrijf.

Zal alvast betalingen verzoeken van opdrachtgevers voordat ik de dienst geleverd heb...

Denk dat ik het druk krijg aankomende tijd :)

Gaslight.com heeft idd een betere aanbieding.

Ik zeg op dus!

Arjan
Ik zou verwachten dat het enige dat ze hoeven laten zien is dat ze simpelweg de goedkoopste zijn .

Wanneer NLE belooft om de financiele voordelen van deze actie aan mij/de klant door te rekenen, de energietarieven zouden dus (nóg) concurrerender moeten worden, dan ben ik bereid de termijnen vooruit te betalen. Daarnaast zal NLE inzichtelijk moeten maken hoe hoog het financiele voordeel voor NLE is. Wat zijn de incassokosten op dit moment, waarop worden ze, vóór en ná de actie, begroot en waar komen ze uiteindelijk op uit. Idem voor de energietarieven.

Geplaatst door R.P.M. van der Burg op Aug 13, 2015.
Ik geef u volkomen gelijk hoor. Als je zo'n stunt uithaalt moet je er natuurlijk wel voor zorgen dat je op dat moment de goedkoopste bent.
Ik snap niet wat u bedoelt maar iedere wanbetaler is in ieder geval een maand eerder in beeld en kan dus een maand eerder aangepakt worden. Dat lijkt mij sowieso het doel want de rentewinst of verlies zo u wil is natuurlijk nihil in verhouding tot incassokosten.

Als notoire niet-betalers nu een maand vantevoren moeten betalen, worden ze dan niet aangesloten?

Geplaatst door S de Haan op Aug 14, 2015.
Volgens mij bekijkt u het vanuit het verkeerde perspectief. Die €70 mln zijn geen winst net zo goed als het u geen €100 extra kost als u vooruit betaald. Stel u moet die €100 lenen dan betaald u een paar euro per jaar. Het laat verder onverlet dat er weldegelijk een opbrengst is hoor. Ik snap alleen niet waarom u denkt dat het aanpakken van wanbetalers niets oplevert. Incasso is niet gratis en iedere wanbetaler die een maand eerder afgesloten is levert weldegelijk de volle mep van €100 minderdaad verlies op.

De rente winst is niet nihil. Dat wanbetalers eerder aangepakt kunnen worden lijkt me een drogreden. Er is wel een duidelijk voordeel voor NLE. Zij hebben ca. 700.000 klanten. Als die allemaal zeg €100,- per maand betalen dan krijgen ze de beschikking over € 70 miljoen op voorhand. Tel uit je winst.

Nadeel voor de klant is dat als NLE failliet gaat , je kunt fluiten naar de nog te leveren energie. Is dat misschien de reden?

Geplaatst door PamWes op Aug 14, 2015.
Ik vind het geweldig. Eindelijk gaat zo'n energieleverancier eens iets doen om zich te onderscheiden. Ik neem aan dat de keuzes in lijn zijn met het profiel van het klantenbestand anders zijn ze dom bezig en lopen de klanten weg.
Als notoire niet-betalers nu een maand vantevoren moeten betalen, worden ze dan niet aangesloten? Nee, dus is het een drogreden om snel te verdienen.

Ik zeg op. Maar het energiecollectief komt pas op 14 september met een aanbieding, en ik kan tot 13 september opzeggen bij NLE. Dus toch gaslicht.com ofzo?
Reputatie 5
Badge +6
In reactie op:

Wat de deelnemers in de discussie vooral steekt, is dat degenen die wel op tijd betalen het voor degenen die dat niet doen moeten bezuren... En dat dat juridisch gezien misschien wel mag, maar dat mensen er een nare bijsmaak aan overhouden. Inderdaad mogen NLE-klanten waarvan het contract nog loopt direct overstappen. En dat kan tot 8 september via ons huidige energiecollectief, maar sowieso ook via de energievergelijker op onze website.

Heb je al een idee wat het gaat worden?

Huh? Wat denken die mensen die dat steekt dan? Dat een bedrijf Sinterklaas is. 'Iemand' moet de kosten dragen, en dat is uiteindelijk de wel betalende klant. Dat is toch altijd zo? Hoe een bedrijf het ook verpakt/verkoopt: de betalende klant krijgt de rekening. Want als die het niet is, wie moet het dan betalen 🙂?

Ik zal kijken welke aanbieding de CB momenteel heeft. Als ik door een overstap geld kan besparen, dan zal ik waarschijnlijk eerder overstappen als dat kan.
Reputatie 5
Badge +6
Ja, 't zou kunnen dat ze er achter komen dat de kosten agv wanbetalers hoger zijn dan gewenst. Dan kunnen ze een aantal dingen doen. Tarieven voor de rest verhogen, of die wanbetalers aanpakken, bv door de incassodatum te vervroegen (alhoewel ik dan wel benieuwd ben hoe dat helpt). Ik vind het alleen maar fijn als bedrijven hun best doen wanbetalers (in welke sector dan ook) aan te pakken.

Overigens zit ik bij NLe via een energie-actie van de CB. Kan ik nu (eerder dan na 12 mndn) meedoen met een nieuwe energie-actie van de CB 🙂?
Ben sinds 09-01-2015 klant bij NLE. Ik zal dus het jaarcontract moeten uitzitten wil ik mijn Kom erbij-bonus van € 100,-- niet kwijt raken, daarna stap ik zeker over naar een andere leverancier. Ik vind het een zeer onsympathieke aktie, heb immers altijd op tijd betaald.
Een bedrijf is geen Sinterklaas maar het is een vrij domme actie van NLE om loyale, op tijd betalende klanten te benadelen vanwege een kleine groep niet op tijd betalende klanten. Je moet je klanten koesteren en niet tegen je in het harnas jagen. Het lijkt me niet zo moeilijk iets te bedenken waardoor alleen de groep wanbetalers wordt aangepakt. Het feit dat er voor deze vooruitbetaalmaatregel is gekozen duidt er dat NLE een heel ander probleem heeft. Het is bij grote bedrijven standaard procedure om omzet naar voren te halen en betalingstermijnen voor leveranciers zo lang mogelijk op te rekken. Dat dit slechts een eenmalig effect heeft, maakt ze niet uit. De soort maatregelen wordt vooral genomen als zo'n bedrijf het wat lastig heeft met het presenteren van goede cijfers. Je hoeft als bedrijf zeker geen Sinterklaas te spelen maar om de roede voor je op tijd betalende klanten te hanteren is de wereld op zijn kop.

Jammer dat de CB NLE had geselecteerd via het energiecollectief. Een nieuwe voorwaarde voor kandidaatleveranciers voor een volgend collectief zou ook mogen zijn om gedurende het jaar niets te veranderen aan de leverings -en betalingsvoorwaarden.

Ook ik ben in januari via het collectief overgestapt en voel me toch bij de neus genomen door NLE. Ik stap zeker over maar wil eerste die overstappremie innen. Het bellen met de klantenservice(!) is volstrekte zinloos. Je ongenoegen spuien doe je het beste door met je voeten te stemmen. Het is meest effectieve manier om dit soort praktijken te laten stoppen. Met genoeg voetenstemmers en een boycot van NLE door de CB wordt e.e.a. voor NLE ook financieel duidelijk. Vinden ze niet leuk.

DeCB moet maar eens wat activistischer worden. Dit is een mooi gelegenheid om de tanden te laten zien.

In reactie op:

Wat de deelnemers in de discussie vooral steekt, is dat degenen die wel op tijd betalen het voor degenen die dat niet doen moeten bezuren... En dat dat juridisch gezien misschien wel mag, maar dat mensen er een nare bijsmaak aan overhouden. Inderdaad mogen NLE-klanten waarvan het contract nog loopt direct overstappen. En dat kan tot 8 september via ons huidige energiecollectief, maar sowieso ook via de energievergelijker op onze website.

Heb je al een idee wat het gaat worden?

Huh? Wat denken die mensen die dat steekt dan? Dat een bedrijf Sinterklaas is. 'Iemand' moet de kosten dragen, en dat is uiteindelijk de wel betalende klant. Dat is toch altijd zo? Hoe een bedrijf het ook verpakt/verkoopt: de betalende klant krijgt de rekening. Want als die het niet is, wie moet het dan betalen 🙂?

Ik zal kijken welke aanbieding de CB momenteel heeft. Als ik door een overstap geld kan besparen, dan zal ik waarschijnlijk eerder overstappen als dat kan.

Geplaatst door R. Teeuwen op Aug 10, 2015.
Je kunt het leed een beetje verzachten wanneer je je voorschot aan de hoge kant hebt staan.

Snel maximaal verlagen scheelt bij de dubbele afschrijving in mijn geval 34 euro. Daarna zet ik mijn voorschot weer terug.

Ik weet dat dit bij de jaarrekening weer verrekend wordt, maar de klap komt dan iets minder hard aan.

Ik houd het na een jaar overigens voor gezien bij de Nederlandse Energiemaatschappij. Ben niet gediend van dit soort grapjes.
Opzeggen indien mij dit bericht ook bereikt. Via Gaslicht.com is op basis van mijn verbruik op dit moment al 'n jaarcontract af te sluiten voor ca €80,- minder dan het contract dat ik via de Cons.Bond per 1 juli bij NLE heb afgesloten. Ik mag hopen dat onze Bond hier t.b.v. haar leden een stokje voor gaat steken...
Reputatie 1
Badge
De rente winst is niet nihil. Dat wanbetalers eerder aangepakt kunnen worden lijkt me een drogreden. Er is wel een duidelijk voordeel voor NLE. Zij hebben ca. 700.000 klanten. Als die allemaal zeg €100,- per maand betalen dan krijgen ze de beschikking over € 70 miljoen op voorhand. Tel uit je winst.

Nadeel voor de klant is dat als NLE failliet gaat , je kunt fluiten naar de nog te leveren energie. Is dat misschien de reden?
Reputatie 1
Badge
Ik heb via de veiling van Vereniging Eigen Huis afgelopen november een jaarcontract bij de NLE. Was tot nu toe zeer tevreden maar dit vind ik een vrij onsympathieke actie. En ik ben bang dat meer energiemaatschappijen dit onzalige idee gaan omarmen. Ik zie op gaslicht.com dat eerder overstappen naar , jawel, de NLE mij een paar honderd euro kan opleveren..... Als we dat nu eens met zijn allen bij NLE doen...
Reputatie 1
Badge
@Deen: Ik heb niet gezegd dat die 70 miljoen winst is maar "De rentewinst is niet nihil ". Dus de rente op die 70 miljoen. Plus dat men meer geld op voorraad heeft, wat betekent dat ze minder hoeven te lenen. In principe zou dit als een kostenloze lening van de klanten aan NLE kunnen zien.

Ik blijf erbij dat de wanbetalers niet de echte reden zijn. Was dat de reden dan had men iedereen wel zijn contract laten uitdienen en pas bij ingaan van een nieuw contract laten overstappen naar vooruitbetaling.

Ondertussen ben ik overgestapt en bespaar ook nog eens!

Reageer