Consumentenbond.nl
Vraag

Nuon verhoogt vaste leveringskosten met 37%

• 3 juni 2019
  • 8 reacties
  • 609 Bekeken

Zojuist heb ik de nieuwe tarieven ontvangen van mijn energieleverancier Nuon/Vattenfall.

Nuon/Vattenvall meldt dat de tarieven voor variable leveringskosten daalt en die voor vaste leveringskosten stijgt.

De variable leveringskosten voor elektra daalt met 11,5% en die van gas met 9.4%

Groot was mijn verbazing van de enorm gestegen vaste leveringskosten voor elektra en gas.
Voor elektra is dit 36,7%.
Terwijl er op 1 januari al een verhoging van de vaste leveringskosten is geweest van 4,2%.
Hiermee komt de totale prijsstijging over een heel jaar, van 1 juli 2018 tot 1 juli 2019, op bijna 41%!!

De vaste leveringskosten voor gas is gestegen met 17.4%.

Nuon heeft geen reden gegeven van deze exorbitante prijsstijging.
Wel zijn de vaste leveringkosten voor elektra en gas zijn nu hetzelfde, nl. €4,99 per maand.

Ik ben zeer benieuwd of andere energieleveranciers de dalende variable kosten ook op deze manier teniet hebben gedaan.
Ik ben benieuwd of dit een trent is en of de consumentenbond hetzelfde gesignaleerd heeft bij andere energieleveranciers?

Ik ben toe aan een nieuwe energieleverancier.

8 reacties

Reputatie 7
Badge +5
Ik vind het een beetje verwarrend wat er nu precies gestegen is.
Ik zie verschillende keren de vaste kosten genoemd enerzijds met percentages en anderzijds met een bedrag.
Kun je dit verder specificeren?
Reputatie 6
Badge +5

@R. Schep Ik zie pas nu uw topic en wil daar nog even op reageren. Mijn eigen energienota controleer ik niet langer op deze gegevens. Ik ben zuinig met energie en de de nota blijft desondanks stijgen. In Duitsland staat de z.g. energietransitie al veel langer in de belangstelling en werd geconstateerd, dat die hele transitie, d.w.z. de aanleg van windparken en weilanden met zonnecollectoren door de consument bekostigd gaat worden. Je zou denken/hopen dat de overheid daar belastinggeld aan zou spenderen maar dat is kennelijk niet of in elk geval onvoldoende het geval. De consument gaat daarvoor d.m.v. steeds hogere vaste leveringskosten de rekening betalen. In Nederland zal dat ongetwijfeld hetzelfde gaan, hoewel een discussie daarover hier tot nu toe wordt vermeden. Overstappen naar een andere energieleverancier zal dan ook weinig uithalen. 

Reputatie 6
Badge +4

dit is een mening/aanname, kun je ook de feiten aanwijzen?

Reputatie 7
Badge +6

@E.B.F. Stroeve Ik zag daar goede bewijzen van als je met het vliegtuig over Duitsland vliegt. Je kan dan beter vragen hoeveel boerenschuren zonder zonnepanelen zijn want vanuit het vliegtuig kan je heel goed zien dat het land er vol mee ligt. Iets wat ik in Nederland bij lange na nog niet zoveel zie. Ook zie je op strategische plekken royale windmolenparken.

Dat de boeren die zonnepanelen zelf hebben betaald (en doorberekenen aan de consument zoals @Lisa Boele stelt) is iets wat iedereen ook weet. Want anders zou het staatssteun zijn en dan krijgt een land zware boetes van de EU uit Brussel. Er zullen vast wel subsidies zijn volgens toegestane regels, maar je hoeft dus geen bewijzen te hebben om met zorgvuldig redeneren zoals Lisa doet te weten dat de consument uiteindelijk alles betaalt van die energietransitie. 

Reputatie 6
Badge +4

wacht even, zonnepanelen leveren geld op, dus daarmee zou de prijs richting de consument dalen…! ?

Reputatie 7
Badge +6

Ik heb het niet zo goed bijgehouden, misschien kan jij het te weten komen, maar ik dacht dat stroom opwekken met zonnepanelen vooralsnog duurder is dan met fossiel gestookte centrales. Die boeren verdienen nu wat bij met hun daken, ze moeten flink investeren in zonnepanelen met een afschrijving van 12-16 jaar en verder wordt het prijsniveau bepaald door de onderlinge concurrentie.

Reputatie 6
Badge +5

De situatie In Duitsland is in zoverre anders, dan men daar van het vervuilende bruinkool stoken af wil en de aandrang om op andere energievormen over te gaan veel sterker is dan hier. De energietarieven daar zijn nu de hoogste in Europa. Desondanks komt het elektrisch autorijden er niet goed op gang omdat de plaatsing van laadpalen achterblijft bij de (verwachte) vraag en de verzorging met internet laat op veel plaatsen ook nog veel te wensen over. Maar de oorzaak van die gestegen energiekosten is ongetwijfeld dezelfde als hier, n.l. dat het energieverbruik nog steeds toeneemt.

Het is eigenlijk te gek voor woorden, dat dat laatste niet ter discussie staat. Alles wat wij hier met zuiniger verlichting en huishoudelijke apparatuur bespaard hebben wordt nu in veelvoud verbruikt voor verdere automatisering en vooral door datacenters die alles wat er op internet gebeurt tot in lengte van dagen opslaan. Naar verluid zou dat nodig zijn voor de verdere ontwikkeling van kunstmatige intelligentie.Daar bovenop komt nog een groter energieverbruik door de aanleg van 5G, waarvoor de staat dan verwacht te incasseren met de verkoop van nieuwe zendmachtigingen. 

Het zal toch duidelijk zijn, dat het de consument is die uiteindelijk betaalt voor al die nieuwe voorzieningen en dat de vraag, wat hij/zij daar nu echt mee opschiet tot nu toe effectief vermeden is door het verhogen van de energiekosten in kleine stappen. Die stappen gaan groter worden, zoals @R. Schep signaleert. Of daarmee ook een discussie op gang komt over het nut van dit alles valt nog te bezien. De Duitse auto-industrie heeft inmiddels een dieselmotor met bijbehorende brandstof ontwikkeld die vele malen schoner is dan de oude versie en dat geeft enige hoop. 

Reputatie 4
Badge +4

Ik herken dit.
Vaste leveringskosten(vast recht) zijn vaak een onderdeel van de stuntprijs.
In de afgelopen tijd ben ik prijzen tegen gekomen van 1 tot 6 euro per maand.
Dat keer 2, omdat ik gas en elektra heb.
Zodra je contract afgelopen is, schiet het als een raket omhoog.

Reageer