Omvormer stopt door te veel zonnepanelen in de buurt

Toon eerste bericht

119 reacties

Reputatie 5
Badge +3

@E. Wieringa 

Dat zijn de problemen van het platteland. Ook nog een zonnepark in de buurt.

Het enige wat je zou kunnen doen is je omvormer dichter op je meterkast plaatsen en met een dikkere kabel. Zodat jij het kabelverlies niet hebt en anderen eerder aan de 253 Volt zitten en uitschakelen. Kijk ook in je monitoring naar de spanningen of meet dat eens. Mag zeker niet boven de 253 V komen. Zo ja, dan zijn er anderen illegaal bezig.

Reputatie 5
Badge +4

@E. WieringaIk mis nog uw antwoord hoe u tegen de schouwende partij, het installatiebedrijf aan kijkt? Mijn bron gaf aan dat dit probleem al op hun opleidingen besproken wordt, dus in hoeverre is hier sprake van een in gebreke blijven probleem. Of tav u of tav uw buurman. Het betreft dan degenen die als laatste de PV-installatie aan heeft laten leggen. Ik zou iets dat al bekend is en zelfs in de opleidingen al meegenomen wordt, liever geen “pech” willen noemen.  

Ik heb contact opgenomen met de installateur, zij zeggen dat het niet hun probleem is. Dat het alleen het probleem van de netbeheerder is. Dat lijkt me geen juiste behandeling van het probleem.

In de context zoals het topic is gestart/als eerste qua probleemstelling beschreven is, neig ik daar in mee te gaan.

Mijn buurman heeft als laatste panelen laten aanleggen. Maar in onze buurt is onlangs een zonnepark aangelegd waarbij buurtgenoten binnen een straal van paar kilometer met korting zonnepanelen konden aanschaffen. De gemeente heeft de afspraken hiervoor gemaakt. Ik ben bang dat er meerdere partijen nu naar elkaar gaan wijzen. Vandaar dat ik deze topic heb gestart om te kijken of het wellicht een landelijk probleem is waar landelijke en lokale overheid niets van weten momenteel maar die wel zonnepanelen promoten.

????????????????????????????????????

Dit verandert eea wel: In mijn beleving heeft u de rood gemaakt essentiële info bij de start van het topic weg gelaten.  Door ons daarvan te onthouden komt het probleem in een ander perspectief te staan. Want er is heel dus veel meer aan de hand dan u en uw buurman en de netbeperkingen die dat daar bij u oplevert.
De opnieuw te formuleren vraag a.g.v. het zonnepark dat plots uit de lucht kwam vallen...vergt imho een totaal andere benadering die afwijkt van uw eerste vraag.  Ik voel me teleurgesteld over het gekozen informatie pad voor deze vraag en haak af.
Sterkte met de oplossing.

Reputatie 7
Badge +5

wat een bijzondere reactie…..

Het maakt voor de kern van de discussie toch helemaal niet uit wie een overbelast net veroorzaakt? Het gaat om de vraag wie wie moet informeren danwel tegenhouden als er overbelasting dreigt.

Reputatie 7
Badge +6

Vind ik ook , @E.B.F. Stroeve . Er dreigt een groot probleem en de diverse partijen wijzen naar elkaar en geen enkele partij neemt tot nu toe de regie om alles in goede banen te leiden . Dit groeiende probleem zal intussen heus wel bekend zijn bij de rijksoverheid , die de panelen flink gepromoot heeft .  Dan wordt het hoog tijd dat ze ingrijpen . Of willen ze dat ook maar aan de markt overlaten ? Men zou bijvoorbeeld  de netbeheerders kunnen dwingen om te doen wat nodig is om de boel beheersbaar te houden . Of is dat wettelijk niet mogelijk wegens de privatisering ?  Dat dit ons allen flink geld gaat kosten is al eerder genoemd en  het voorspelbare gevolg . 

Men gaat de netbeheerders zeker “dwingen” dit soort knelpunten op te lossen, alleen niet morgen of volgende week. Privatisering speelt geen rol want de netbeheerders zijn niet geprivatiseerd. Of het ons “flink” geld gaat kosten is weer van die zinloze borrelpraet, alles moet ergens van betaald worden en het is aan de politiek de lasten te verdelen en zo hoort het ook.

Reputatie 5
Badge +3

@E. Wieringa Heb je een 3-fase huisaansluiting en ook een 3-fase omvormer?

Badge

@E. WieringaHeb je een 3-fase huisaansluiting en ook een 3-fase omvormer?

Dat weet ik niet. Hoe kan ik dat controleren?

Badge

@E. WieringaIk mis nog uw antwoord hoe u tegen de schouwende partij, het installatiebedrijf aan kijkt? Mijn bron gaf aan dat dit probleem al op hun opleidingen besproken wordt, dus in hoeverre is hier sprake van een in gebreke blijven probleem. Of tav u of tav uw buurman. Het betreft dan degenen die als laatste de PV-installatie aan heeft laten leggen. Ik zou iets dat al bekend is en zelfs in de opleidingen al meegenomen wordt, liever geen “pech” willen noemen.  

Ik heb contact opgenomen met de installateur, zij zeggen dat het niet hun probleem is. Dat het alleen het probleem van de netbeheerder is. Dat lijkt me geen juiste behandeling van het probleem.

In de context zoals het topic is gestart/als eerste qua probleemstelling beschreven is, neig ik daar in mee te gaan.

Mijn buurman heeft als laatste panelen laten aanleggen. Maar in onze buurt is onlangs een zonnepark aangelegd waarbij buurtgenoten binnen een straal van paar kilometer met korting zonnepanelen konden aanschaffen. De gemeente heeft de afspraken hiervoor gemaakt. Ik ben bang dat er meerdere partijen nu naar elkaar gaan wijzen. Vandaar dat ik deze topic heb gestart om te kijken of het wellicht een landelijk probleem is waar landelijke en lokale overheid niets van weten momenteel maar die wel zonnepanelen promoten.

Dit verandert eea wel: In mijn beleving heeft u de rood gemaakt essentiële info bij de start van het topic weg gelaten.  Door ons daarvan te onthouden komt het probleem in een ander perspectief te staan. Want er is heel dus veel meer aan de hand dan u en uw buurman en de netbeperkingen die dat daar bij u oplevert.
De opnieuw te formuleren vraag a.g.v. het zonnepark dat plots uit de lucht kwam vallen...vergt imho een totaal andere benadering die afwijkt van uw eerste vraag.  Ik voel me teleurgesteld over het gekozen informatie pad voor deze vraag en haak af.

Het spijt me dat ik dat niet eerder heb gemeld maar het park is vorig jaar al gestart en ik heb sinds 4 weken pas problemen. 

@E. Wieringa

​​​​​

Het spijt me dat ik dat niet eerder heb gemeld maar het park is vorig jaar al gestart en ik heb sinds 4 weken pas problemen. 

Dat doet er ook niet zoveel toe, ergens doet een druppel de emmer overstromen, het probleem is de volle emmer niet de druppel.

Reputatie 6
Badge +3

Het park is waarschijnlijk niet het probleem; die zullen wel een eigen aansluiting hebben. Wel de extra panelen t.g.v. de aanbieding door de gemeente.

Reputatie 5
Badge +3

Welke huisaansluiting zou je kunnen vinden op de rekening van de energiemaatschappij. Maar ook in de meterkast. Zitten er 3 hoofdzekeringen in de onderste kast of maar 1.

Als je het typenummer van de omvormer noemt,  weten wij wel of het 1 of 3 fase is.

Badge

Welke huisaansluiting zou je kunnen vinden op de rekening van de energiemaatschappij. Maar ook in de meterkast. Zitten er 3 hoofdzekeringen in de onderste kast of maar 1.

Als je het typenummer van de omvormer noemt,  weten wij wel of het 1 of 3 fase is.

We hebben 3 hoofdzekeringen. 

Model is suntrio plus 6K (SAJ omvormer)

Reputatie 5
Badge +3

@E. Wieringa 

De omvormer is ook 3 fase. De naam zegt het ook eigenlijk al. Boven de 5kWh moet dat ook.

Stel dat het wel een 1 fase was, zou je de omvormer nog kunnen aansluiten op een andere (minder belaste) fase. Dat kan nu niet. Enkel de omvormer verplaatsen zou nog wat kunnen betekenen. Zie mijn vorige post.

Badge

@E. Wieringa

Dat zijn de problemen van het platteland. Ook nog een zonnepark in de buurt.

Het enige wat je zou kunnen doen is je omvormer dichter op je meterkast plaatsen en met een dikkere kabel. Zodat jij het kabelverlies niet hebt en anderen eerder aan de 253 Volt zitten en uitschakelen. Kijk ook in je monitoring naar de spanningen of meet dat eens. Mag zeker niet boven de 253 V komen. Zo ja, dan zijn er anderen illegaal bezig.

Omvormer staat al heel dichtbij de meterkast. Recht erboven, ik schat 1,5 meter.

Ik zal controleren wat de spanning is. Ben benieuwd.

Reputatie 5
Badge +4

Kan gebeuren, we blijven mensen. 

Een mogelijke oorzaak dat het pas 4 weken geleden opgetreden is omdat in vanaf november tot maart  de zonnepanelen erg weinig leveren, zie voorbeeldplaatje , waarvan dan ook nog een deel thuis gebruikt kan worden wat de terug levering nog verder reduceert. 
Dit past bij uw opmerking:

Helaas hebben aantal buren sinds kort ook zonnepanelen,

Dat er voor de rest in uw omgeving er ook meer PV-systemen actief geworden zijn, maakt de zaak alleen maar complexer en vereist nu zeker een overkoepelende actie van de netbeheerder. Is is echter nog steeds mogelijk dat de PV-installatie van uw buren net het laatste duwtje gaven, maar dat betekende wel dat er amper nog een marge voor uitbreiding was.
Nogmaals sterkte met een oplossing, die hopelijk niet te lang op zich laat wachten.

Reputatie 6
Badge +5

Op dit moment is niemand verantwoordelijk het op te lossen in de zin dat u een schadevergoeding krijgt. Die kunt u natuurlijk wel eisen maar dan zult u een partij moeten dagen en de netbeheerders zijn zeker niet verantwoordelijk, de installateurs zijn hoogstwaarschijnlijk niet verantwoordelijk, andere eigenaren van panelen zijn zeker niet verantwoordelijk dus zou u de overheid moeten dagen. Ik zou er niet aan beginnen en wachten op een politieke oplossing.

Netbeheerders blokkeren regelmatig de aanleg van zonneparken omdat het lokale net dit niet kan trekken.
Dat lijkt mij toch wel dat ze die verantwoordelijkheid naar zich toe trekken.

Op dit moment is niemand verantwoordelijk het op te lossen in de zin dat u een schadevergoeding krijgt. Die kunt u natuurlijk wel eisen maar dan zult u een partij moeten dagen en de netbeheerders zijn zeker niet verantwoordelijk, de installateurs zijn hoogstwaarschijnlijk niet verantwoordelijk, andere eigenaren van panelen zijn zeker niet verantwoordelijk dus zou u de overheid moeten dagen. Ik zou er niet aan beginnen en wachten op een politieke oplossing.

Netbeheerders blokkeren regelmatig de aanleg van zonneparken omdat het lokale net dit niet kan trekken.
Dat lijkt mij toch wel dat ze die verantwoordelijkheid naar zich toe trekken.

Bij zakelijke aansluitingen kunnen ze aangeven de capaciteit niet beschikbaar te hebben en dan gaat de aanleg niet door. Maar dat wil niet zeggen dat je op dit moment kunt eisen dat jouw netbeheerder voldoende capaciteit beschikbaar heeft en die in het bovenstaande geval van TS in gebreke kunt stellen, althans ik ken geen voorbeelden. 

Ook onze installatie (operationeel sinds 2013) Had nooit problemen, tot afgelopen zomer. Liander heeft een meting uit laten voeren maar ziet geen enkel probleem.

Dat is natuurlijk apekool, maar wordt nu met een kluitje in het riet gestuurd..

Is dit wellicht een onderwerp waarmee de Consumentebond zou kunnen helpen?

AD: interessante links m.b.t. dit onderwerp:

https://nos.nl/artikel/2409022-veel-meer-klachten-over-drukte-op-stroomnet-en-uitgeschakelde-zonnepanelen

https://www.katlijk.nl/Ook_particulieren_hebben_last_van_overbelast_stroomnet

Reputatie 7
Badge +5

de energiebedrijven zijn natuurlijk al lang bezig met uitbreiden. alleen gaat dat langzamer dan gewenst voor de toename van panelen. 

Reputatie 7
Badge +6

Als netbeheerders bij plannen van bedrijven voor zonneparken ingrijpen als het netwerk het niet aankan , waarom grijpen ze bij particulieren dan niet in door vergunning te weigeren van nieuwe aansluitingen ?? En pas weer toestaan als het netwerk verzwaard is ? Ik ben er van overtuigd dat ze precies weten waar de problemen zitten door de spanning overal te meten . Vermoedelijk via de slimme meters . Daar hoeft Liander denk ik helemaal niet voor langs te komen zoals gebeurd bij @E. Toering . Maar ook als alle kabels dik genoeg zijn moet er wel voldoende afname mogelijk zijn op topdagen . Twee problemen met hetzelfde gevolg : De spanning wordt te hoog en omvormers gaan uitschakelen . 

Reputatie 6
Badge +3

Alleen de netbeheerder kan hier iets over zeggen. Die weet wat de huidige capaciteit is wat er bij komt en wat de uitbreidings plannen op korte en lange termijn zijn. Misschien is het een oplossing dat de netbeheerder en de klanten in een contract vastleggen wat er op op piek momenten en op jaarbasis teruggeleverd kan worden. De klant kan de netbeheerder dan aan die afspraak houden en evt. schade vergoeding eisen. Idee voor de C.B. om zoiets aan te kaarten ?

Je hebt toch geen vergunning nodig voor zonnepanelen? Dan valt er niks te weigeren.

Je hebt toch geen vergunning nodig voor zonnepanelen? Dan valt er niks te weigeren.

Niet als particulier, wel als je een park aan wil leggen. 

Reputatie 7
Badge +6

Juist daarom , @Harrie LPP . En aanmelden moet wel . Dan kan men ook ingrijpen als dat verstandig is door aanschaf ( tijdelijk ) niet toe te staan . Ook hier zien we een vrije markt die niet goed gaat . En ik kreeg een melding van Enexis dat ze via Energieleveren.nl op de hoogte gebracht zijn . De netbeheerders zijn dus op de hoogte gebracht en zouden ook kunnen weigeren als dat zou moeten en mogen . 

Dan kan men ook ingrijpen 

Ze hebben simpelweg niet de bevoegdheid.

Reageer