Omvormer stopt door te veel zonnepanelen in de buurt

Toon eerste bericht

119 reacties

Reputatie 7
Badge +6

Daarom schreef ik ook dat netbeheerders zouden kunnen weigeren als ze dat zou moeten en mogen , beste Deen . Uiteraard alleen als het echt nodig is en weer toestaan zodra het kan . Een vrije markt is prima als die goed werkt . Als duidelijk blijkt dat het op die manier niet goed gaat , kunnen degenen die er wat aan kunnen doen , niet doof en blind blijven vind ik . Tja , en als dat alleen kan met een wet of wetswijziging , dan is dat helaas niet anders en gaat vermoedelijk lang duren . 

Een vrije markt is prima als die goed werkt . 

Deze infrastructuur is juist géén vrije markt maar regionaal verdeeld.

En je kunt je inderdaad afvragen wat langer gaat duren, de nieuwe/extra kabels trekken of wetgeving maken die mensen verbiedt nu zonnepanelen te leggen. Zoiets is al snel een grondrecht en wetgeving voor eerlijk zullen we de schaarse resource delen zie ik ook niet snel komen. Gelukkig leveren de panelen nu weinig op en is het probleem even van de baan.

Reputatie 7
Badge +6

Ik zie het aanschaffen van panelen als een vrije markt voor particulieren zoals het nu is . Je moet eens ophouden bij iedereen op alle slakken zout te leggen . Je weet best hoe het is en wat ik bedoel . Daarom stop ik met discussies als ze zinloos worden zoals nu . 

in een contract vastleggen wat er op op piek momenten en op jaarbasis teruggeleverd kan worden.

Volgens mij kan dat helemaal niet, met het huidige systeem.
Hoe meer zonnepanelen in de buurt, hoe minder je terug kan leveren.
Ook met nieuwe kabels, los je dat probleem niet op.

Er zijn regels voor hoeveel je mag afnemen én mag terugleveren, afhankelijk van de zwaarte van je aansluiting.

je bent verplicht om te melden welke en hoeveel panelen je plaatst, zelfs het type omvormer wordt gevraagd. Op basis van je aansluiting mag dat wel of niet.. Nu meende ik dat er ook gekeken wordt naar de capaciteit op het net.. maar dat betwijfel ik nu dus..

‘vrije markt’ is er wel v.w.b. De keuze van stroomleverancier, maar niet van netbeheerder.. je hebt immers maar 1 stroomkabel naar je huis liggen..

ik betaal voor m’n aansluiting, dus dan moet er toch ook geleverd worden? Nu krijg ik niet waar ik voor betaal.. Ik heb (grofweg, op basis van voorgaande jaren) uitgerekend dat ik een € 100 aan stroom niet heb kunnen leveren.. Als mijn netbeheerder niet kan leveren waar ik voor betaal zou je toch denken dat de prijs die ik betaal voor de aansluiting naar beneden moet?

Ik wacht nog even met het publiceren van de communicatie naar Liander.. ik wil ze eerst natuurlijk netjes de kans geven om inhoudelijk te reageren.

Reputatie 7
Badge +6

Momenteel een verhelderend artikel op nos.nl over dit onderwerp . Daar blijkt ook dat ze de spanning bij slimme meters wel kunnen maar niet mogen uitlezen wegens de privacywet en dat wel graag willen om de pijnpunten te kunnen zien . Ze hebben een verzoek ingediend bij de Autoriteit Persoonsgegevens . 

Reputatie 7
Badge +5

wat ik mij nog wel afvraag is of er een contractuele verplichting is tussen afnemer en leverancier over de gegarandeerde teruglevering. ik heb slechts een contract met mijn leverancier en niet met liander. dus ik vermoed juridisch complex

Reputatie 7
Badge +6

@E.B.F. Stroeve  , het zou me niet verbazen als dat helemaal niet beschreven is . Het is pas na 2019 een snel verergerend probleem geworden . En als ze er niets over schrijven kunnen ze nergens toe verplicht worden nietwaar ? Tenzij er wetgeving over is . Dat zal wel niet . De regering gaat ze niet iets verplichten wat ze niet of niet snel waar kunnen  maken . Alle kabels waar nodig verzwaren en indien nodig andere maatregelen kosten  enorm veel tijd en geld . Wel is er een leveringsplicht al heb ik daar ook twijfels over omdat netbeheerders dreigen met afsluiting als bij hun op een bepaald adres geen energieleverancier bekend is . 

Ik zie het aanschaffen van panelen als een vrije markt voor particulieren zoals het nu is . Je moet eens ophouden bij iedereen op alle slakken zout te leggen . Je weet best hoe het is en wat ik bedoel . Daarom stop ik met discussies als ze zinloos worden zoals nu . 

Altijd lastig als iemand iets anders bedoelt dan hij zegt. Dat zou ik niet anderen verwijten maar bij mezelf te rade gaan.

Er is inderdaad geen rem op de aanschaf van zonnepanelen door particulieren ook als er problemen zijn met de onderliggende infrastructuur. Dat stond er al en is is geen verbod om dat nog eens in uw "eigen woorden" te herhalen.

in een contract vastleggen wat er op op piek momenten en op jaarbasis teruggeleverd kan worden.

Volgens mij kan dat helemaal niet, met het huidige systeem.
Hoe meer zonnepanelen in de buurt, hoe minder je terug kan leveren.
Ook met nieuwe kabels, los je dat probleem niet op.

Als er genoeg vraag en genoeg transportcapaciteit is zou het geen probleem hoeven zijn maar Duitsland laat zien dat er rare dingen kunnen gebeuren bij piek opbrengsten.

Reputatie 5
Badge +3

Het is natuurlijk niet leuk als je omvormer uitgaat omdat de stroom het net niet op kan.

Echter: ook andere mensen mogen zonnepanelen leggen en doen dat dus  ook. Er is ook wel wat aan te doen. Je kunt namelijk beter de panelen op oost of west leggen ipv op zuid. Je moet ook naar de toekomst kijken als er geen salderingsregeling meer is. Dan brengt die stroom in het voorjaar midden op de dag niet veel op. Dan is er gewoon te veel stroom. Is het dan erg dat er omvormers uitschakelen. In mijn ogen niet. Het verlies aan teruggeleverde stroom kan wel eens niet opwegen tegen de torenhoge kosten van nieuwe leidingen.

Het is onvermijdelijk dat dit in de toekomst op alle zonnige dagen gebeurt, want het percentage huizen en gebouwen met panelen is nu bepaald niet hoog; als dat richting 100% gaat is er op zonnige middagen een stortvloed aan energie beschikbaar. Als het om mijn eigenbelang gaat zou ik op dit forum iedereen panelen moeten afraden.

Maar het is wel lullig dat het systeem nu zo in elkaar zit dat du moment je afgeschakeld wordt je nog moet betalen voor stroom als je de was gaat dien ook.

Het zou veel beter zijn als het regelsysteem in huis zo werkte dat je bij afschakeling van het net op zijn minst je eigen stroom kon gebruiken voor je normake zaken of bijvoorbeeld om de boiler extra heet te maken, of de vloer, het zwembad etc.

In voor- en najaar als extra verwarming in huis welkom is - wat best een groot deel van het jaar is - zou een warmwatervoorraad in de kruipruimte ook een oplossing zijn.

Reputatie 6
Badge +5

Ik heb er nog geen last van gehad, maar ik denk dat uitschakelen nu in de winter maanden ook nauwelijks of helemaal niet voorkomt.
Maar je moet het vooral van de zomer maanden hebben.
@basic de elektrische infrastructuur zal in heel Nederland compleet veranderd moeten worden als we over gaan op elektrisch.
Dus, ja alle leidingen worden verzwaard en het kost vele miljarden.
Maar het is ook niet van vandaag op morgen geregeld, dat duurt minstens 10 jaar.

Reputatie 6
Badge +3

Niet alleen dikkere kabels. Als je lokaal elektriciteit over hebt en die over grotere wil transporteren moet de spanning omhoog getransformeerd worden naar 30.000V - 50.000V of 150.000V omdat de verliezen anders te groot worden.

Het huidige net is top-down waarbij de spanning op het Europese koppelnet van 380.000V in een aantal stappen naar 220/380V wordt getransformeerd en het netwerk steeds fijnmaziger wordt. Als lokaal elektriciteit over is moet je bottom up leveren. Bovendien moet je snel kunnen schakelen omdat er 's avonds in vrij korte gascentrales bij geschakeld moeten worden. Voor dit soort zaken is het net niet ontworpen.

Vandaar die 100 miljard aan noodzakelijke investeringen.

Vandaag stond het in de krant, als je een bedrijf gaat beginnen kun je de pech hebben dat je een jaar op een energieaansluiting moet wachten omdat ze te weinig personeel hebben.
Dan hebben ze ook te weinig personeel voor verbeteringen.

De netbeheerders zijn gigantisch conservatief.
Die staan nog steeds in de stand, afwachten maar.

@Jan H.
Opbrengsten van particulieren omzetten naar hoogspanning zie ik niet gebeuren.
Met dikkere laagspanning kabels, verdeel je de energie in een grotere cirkel.

Voorlopig is er alleen de optie, zelf opslaan.
Je weet wel, in de gevaarlijke dure accu's.

Reputatie 6
Badge +3

@Jan H.
Opbrengsten van particulieren omzetten naar hoogspanning zie ik niet gebeuren.
Met dikkere laagspanning kabels, verdeel je de energie in een grotere cirkel.

Voorlopig is er alleen de optie, zelf opslaan.
Je weet wel, in de gevaarlijke dure accu's.

Als je verder terug wil dan wat er achter het lokale transformator huisje zit zul je echt omhoog moeten transformeren om de energie kwijt te raken.

Stel dat je in Brabant op een zonnige dag energie over hebt en je wil die leveren aan een aluminium fabriek in Groningen dan gaat dat via het 150.000V net. En s’ avonds komt de energie van een windmolen op de Noordzee dan moet je ook de richting omkeren.

Reputatie 5
Badge +3

Leuk topic gaat dit worden. Ik ben dan zeker geen deskundige op dit gebied, maar weet wel dat een trafo sowieso 2 kanten op transformeert. Of de netwerkbedrijven het omhoog transformeren nu zo'n nuttige feature vinden weet ik niet. Iets met rendement etc.

Reputatie 6
Badge +3

Je kunt 450KW op 2 manieren transporteren:

150KVolt / 3 Amp.

450KVolt / 1 Amp.

Omdat het verlies evenredig is met het kwadraat van de stroom is in het eerste geval het verlies een factor 9 groter dan in het tweede.

Als je de vergelijking maakt tussen 380KV en 380V:

380.000V / 1 Amp.

380V / 1000 Amp.

zit er zelfs een factor 1.000.000 in het verlies.

@Jan H. 
Jij praat over het moment dat de kWh meter in het verdeelstation achteruit gaat draaien.
Dat een hele wijk meer energie produceert dan ze verbruiken.

Dat met die spanningen gaat ook in stapjes.
15 straten verderop komt het als hoogspanning aan en wordt omgezet in middenspanning.
Dan zetten ze het 5 straten verderop om in laagspanning en gaat het naar de huizen.
Officieel bestaat middenspanning niet, maar voor het gemak noemen ze het zo.
Alleen grootverbruikers hebben een hogere spanning op hun aansluiting dan 230/400V
Ik ken in heel Nederland maar 1 stopcontact waar 10kV op staat.

Reputatie 6
Badge +3

@Jan H. 
Jij praat over het moment dat de kWh meter in het verdeelstation achteruit gaat draaien.

Dat met die spanningen gaat ook in stapjes.
15 straten verderop komt het als hoogspanning aan en wordt omgezet in middenspanning.
Dan zetten ze het 5 straten verderop om in laagspanning en gaat het naar de huizen.
Officieel bestaat middenspanning niet, maar voor het gemak noemen ze het zo.
Alleen grootverbruikers hebben een hogere spanning op hun aansluiting dan 230/400V
Ik ken in heel Nederland maar 1 stopcontact waar 10kV op staat.

Dat snap ik; maar ik geef een extreem voorbeeld om e.e.a. duidelijk te maken. Het punt is dat veel kleine aanbieders met zonnepanelen, grotere zon- en windparken met bovendien een steeds wisselend aanbod (zomer, winter, dag, nacht, veel of weinig wind) een totaal ander net vragen dan we nu hebben.

Dat gaat de komende jaren de nodige problemen opleveren die niet simpel opgelost kunnen worden. Uiteindelijk komt het wel in orde.

Reputatie 5
Badge +3

Het net is ontworpen om de stroom in de centrale te maken op een heel hoog voltage om de leidingsverliezen te beperken. (die veel hoger zijn dan wij denken) Iedere keer transformeren geeft verlies, maar is ingecalculeerd. Terugtransformeren gaat nogmaals verlies opleveren. Waarschijnlijk een hoger verlies.

Grote zon- en windparken worden niet op het laagspanningsnet aangesloten. Waarop wel? Het zal situatie afhankelijk zijn. Er zal nog heel wat afgesproken en geïnvesteerd worden in de toekomst. Dat zal niet zonder soms pijnlijke maatregelen kunnen.

@Jan H. 

Maar dat is al snel aan de orde. Als op een lente/zomermiddag de zon schijnt produceert onze installatie 2000-2500W. Daarvan nemen we zelf zelden meer dan 300W af want dat is 24/7/365 ons gebruik en op zonnige middagen gebruiken we meestal weinig.

Als onze situatie de gemiddelde is dan produceert een woonwijk op een zonnig moment al zijn eigen stroom als één op de 8 huizen een PV-installatie heeft. Misschien zit ik er flink naast, maar het kan ook dat ik er nog in het nadeel naast zit ook.

Reputatie 6
Badge +3

Inderdaad die energie moeten ergens blijven; dan zij er 2 mogelijkheden 

• Terug het midden/hoogspannings net op naar andere (industriële) afnemers,
  • Terugleveren blokkeren.

Reputatie 2
Badge +2

De spanning gaat omhoog vanwege de inwendige weerstand van het netwerk. De inwendige weerstand verlagen is alleen mogelijk met meer koper.

Je kunt ook actief van transformator aansluitingen gaan wisselen. Dan is je probleem ook opgelost. Tenminste als je binnen de specificaties van de installatie (transformatoren en kabels) blijft.

Er moet dan in transformator huisjes een actieve component toegevoegd worden. Dat gaat de betrouwbaarheid van het netwerk niet verhogen.

Badge

Sinds 2016 hebben we 22 zonnepanelen. Met gemiddeld ongeveer 5500kWh per jaar aan opbrengst.

Helaas hebben aantal buren sinds kort ook zonnepanelen, de overheid stimuleert dat iedereen zonnepanelen aanschaft.

Wat blijkt is dat het energienetwerk niet is toegerust voor de teruglevering van te veel energie. Het aantal volt wordt te hoog waardoor bij iedereen in de buurt zodra de zon schijnt de zonnepanelen te veel energie leveren en de omvormerseruit klappen.

De energienetwerkbeheerder is momenteel met een meting bezig van een aantal weken om te bepalen dat inderdaad de zonnepanelen eruit klappen. Zij geven aan dat de overheid helaas vergeten is na te denken over het oplossen van te hoge voltage op het netwerk.

Nu leveren onze panelen nog maar max 7 kWh per dag en alleen als er geen zon is.

Zijn er meer mensen die hier tegenaan lopen? Is er ook een oplossing?

Ik heb 14 zonnepanelen sinds 2013 en ben twee jaar geleden tegen hetzelfde verschijnsel aan gelopen. Na metingen door de netbeheerder is eerst het voltage van de wijktrafo naar beneden gezet, maar dat bleek nog geen oplossing. In mijn geval is er een (tijdelijke) oplossing gevonden door op een andere fase aan te sluiten; dat kon omdat ik een 1-fase aansluiting heb. Sindsdien geen problemen meer. Maar zodra meerdere buurtbewoners nieuwe zonnepanelen installaties op diezelfde fase gaan aansluiten is het waarschijnlijk uit met de pret. 

Reageer