Omvormer stopt door te veel zonnepanelen in de buurt

Toon eerste bericht

119 reacties

Badge

Het is onvermijdelijk dat dit in de toekomst op alle zonnige dagen gebeurt, want het percentage huizen en gebouwen met panelen is nu bepaald niet hoog; als dat richting 100% gaat is er op zonnige middagen een stortvloed aan energie beschikbaar. Als het om mijn eigenbelang gaat zou ik op dit forum iedereen panelen moeten afraden.

Maar het is wel lullig dat het systeem nu zo in elkaar zit dat du moment je afgeschakeld wordt je nog moet betalen voor stroom als je de was gaat dien ook.

Het zou veel beter zijn als het regelsysteem in huis zo werkte dat je bij afschakeling van het net op zijn minst je eigen stroom kon gebruiken voor je normake zaken of bijvoorbeeld om de boiler extra heet te maken, of de vloer, het zwembad etc.

In voor- en najaar als extra verwarming in huis welkom is - wat best een groot deel van het jaar is - zou een warmwatervoorraad in de kruipruimte ook een oplossing zijn.

Zojuist zijn de zonnepanelen aangesloten nadat ik ze na 11 jaar van het dak naar de grond had laten plaatsen. Ik dacht dat de teruglopende opbrengst het gevolg was van de gegroeide bomen, maar merk nu dat ze uitschakelen als de zon gaat schijnen.  En inderdaad, ik dacht goed bezig te zijn door te wassen als de zon schijnt, maar dan produceer ik dus geen stroom. Ik zie niet gauw een oplossing bij de netbeheerder, maar heeft iemand enig idee wat ik er zelf aan kan doen? Een accu plaatsen? Een begrenzer plaatsen, zodat het maximum niet overschreden wordt (ik neem aan dat er zoiets bestaat)? een gedeelte van de panelen afdekken? Waar vind ik iemand die begrijpt hoe het werkt en kan adviseren? Mijn installateur heeft geen idee. Die weet alleen hoe hij het aan moet sluiten en weet waarom hij stopt, maar daarmee houdt het op.

Reputatie 5
Badge +3

@S.E. van Heck 

Heb je nog wat meer gegevens.

Zoals 1-fase of 3-fase. Kabellengte en dikte. Hoe hoog is de spanning normaal.

Je zou sowieso de  klacht bij je netbeheerder neer kunnen leggen. Als er meer klachten binnenkomen, kunnen ze er vaak wel wat aan doen.

Badge

Sinds 2016 hebben we 22 zonnepanelen. Met gemiddeld ongeveer 5500kWh per jaar aan opbrengst.

Helaas hebben aantal buren sinds kort ook zonnepanelen, de overheid stimuleert dat iedereen zonnepanelen aanschaft.

Wat blijkt is dat het energienetwerk niet is toegerust voor de teruglevering van te veel energie. Het aantal volt wordt te hoog waardoor bij iedereen in de buurt zodra de zon schijnt de zonnepanelen te veel energie leveren en de omvormerseruit klappen.

De energienetwerkbeheerder is momenteel met een meting bezig van een aantal weken om te bepalen dat inderdaad de zonnepanelen eruit klappen. Zij geven aan dat de overheid helaas vergeten is na te denken over het oplossen van te hoge voltage op het netwerk.

Nu leveren onze panelen nog maar max 7 kWh per dag en alleen als er geen zon is.

Zijn er meer mensen die hier tegenaan lopen? Is er ook een oplossing?

Ik loop tegen hetzelfde probleem aan en vind alleen verklaringen maar nog geen oplossing 😒

Reputatie 7
Badge +7

@S.E. van Heck als je 1-fase hebt en de stroomonderbreker is 16A dan mogen de zonnepanelen maximaal 16x230V= 3680W hebben op de draad van de omvormer naar het net. Want daarboven kan de 1-fase draad smelten, en daar is die stroomonderbreker voor om dat te voorkomen. Heb je 3-fase dan mag er 11040W op die drie draden tesamen zijn. Dus als je zonnepanelen bij mooi zonweer tussen 3680 - 11040 Watt, niet leveren maar hebben, dan moet je 3-fase maken, oftewel drie bruine draden van de omvormer naar het net. Een fase-draad is die bruine draad.

Badge

ik heb 14 panelen, en 3 fases, hoewel de omvormer er maar 1 kan gebruiken. De installateur heeft de gunstigste fase gezocht, maar er zat weinig verschil in.  Ik heb inmiddels aan mijn buren gevraagd of ze eens willen kijken of ze hetzelfde probleem hebben. Zij hebben geen idee, weten alleen dat er stroom opgewekt wordt maar niet wanneer.  Ik heb Enexis gebeld en die hebben een bon aangemaakt en zullen komen kijken.  Sinds ik een warmtepomp heb voldoen de panelen niet meer aan mijn stroombehoefte, maar op deze manier heeft het ook geen zin er panelen bij te laten plaatsen. 

Badge

@S.E. van Heck

Heb je nog wat meer gegevens.

Zoals 1-fase of 3-fase. Kabellengte en dikte. Hoe hoog is de spanning normaal.

Je zou sowieso de  klacht bij je netbeheerder neer kunnen leggen. Als er meer klachten binnenkomen, kunnen ze er vaak wel wat aan doen.

De omvormer is 1 fase, maar de bedrading is 3 fases. De installateur heeft gezocht naar de gunstigste fase. Omdat ik heb aangegeven er volgend jaar panelen bij te willen, hebben ze daar bij de installatie rekening mee gehouden, dus er ligt al een internetkabel. Ik weet niet of ze dan een extra draad door de mantelbuis gaan trekken of dat ze de nieuwe omvormer op dezelfde draad kunnen aansluiten.  Dit zijn nl oude panelen (11 jaar) die verplaatst zijn omdat de opbrengst terug liep. Ik dacht dat dat kwam doordat ik ze op het dak niet schoon kon maken en doordat de bomen er omheen gegroeid waren.  Ik vermoed nu dat het komt doordat meerdere buren inmiddels ook zonnepanelen hebben. In de meterkast zit ook krachtstroom, dus de bekabeling zou goed moeten zijn. En die extra panelen volgend jaar is omdat ik eerst wil zien wat dit hier oplevert, zodat ik kan uitrekenen wat ik tekort kom.  Maar dat is vrij zinloos als het wordt uitgeschakeld.

Ik heb het gemeld bij Enexis, en die gaan het bekijken. Maar zelfs als ze bevestigen dat het aan het netwerk ligt, dan zal dat niet snel opgelost zijn, dus ik probeer er achter te komen of ik zelf iets kan doen.

Reputatie 7
Badge +5

als er teveel geproduceerd wordt, gaat de netspanningen omhoog. als deze meer is dan 254 V schakelt de omvormer uit. niks aan te doen anders dan enexis bellen

Reputatie 5
Badge +3

22 panelen op 1 fase geeft een aardige spanningsverhoging. Zeker als je ze niet op het dak hebt liggen, want dan is de kabel vaak veel langer. Boven 253V schakelt de omvormer uit. Het kan maar zo zijn dat buren daar geen last van hebben, als ze minder panelen hebben, beter aangesloten (dikke korte kabel) op  3 fasen.

Enexis kan daar soms wel wat aan doen. Ze kunnen in het trafohuisje een stapje terug zetten. Waarschijnlijk is dat bij mij in de buurt recent ook gebeurd, want de spanning komt nauwelijks meer boven de 230 V met volle zon. Dat was vorig jaar 7 a 8 Volt hoger. Zonder ooit last te hebben gehad van een uitschakelende omvormer. Ik heb gelukkig ook een heel kort kabeltje naar de meterkast die voldoende dik is.

Reputatie 7
Badge +7

@S.E. van Heck als de omvormer maar met 1-fase zit aangesloten op het net, dan kan die maximaal maar 16A x 230V = 3680W hebben. Die 1-fase is niets anders dan één bruine draad van 2,5mm2. Er liggen drie bruine draden, er is maar één aangesloten. Dus je max blijft op 3680W wisselstroom van omvormer naar het net. 

Van de zonnepanelen gaat gelijkstroom naar de omvormer. Als die afsluit bij 253V met een 16A zekering, dan heeft die draad maximaal 4048W. Dan kan het geen 2,5mm2 draad zijn en is die wellicht 4mm2 draad. Dan zijn je zonnepanelen maximaal 4048W / 14 = 290 Wattpiek. Als die bij mooi zonweer daarboven komen schakelt de omvormer uit. Want de 1-fase draad van de omvormer naar het net wordt anders te heet. Maak je daar drie fasen van (oftewel je sluit de twee andere bruine draden er ook op aan die nu loos in de lucht hangen) dan is je probleem opgelost. Dit staat los van wat de buren of de wijk heeft of wat het elektriciteitsnet doet. 

Over 4mm2 kan 25A. Als de omvormer uitschakelt boven 253V dan kan er maximaal 253V x 25A = 6325 Watt op staan. De zonnepanelen mogen dan niet boven de 450 Wattpiek zijn. Heb je die situatie dan moet je 3-fase oftewel 3 bruine draden aansluiten van de omvormer naar het net. Dan kan die 11040W hebben. Als je 2-fase doet (= 2 bruine draden aansluiten) is het 7360W. Als je meer panelen wil plaatsen zal dat ook gedaan moeten worden. 

Die zekering is nu een elektronische tuimelaar, maar dat was vroeger de smeltzekering oftewel “stop” in de “stoppenkast” en die sloeg uit op een te hoge temperatuur. 

Reputatie 5
Badge +3

@Jan

@S.E. van Heck als de omvormer maar met 1-fase zit aangesloten op het net, dan kan die maximaal maar 16A x 230V = 3680W hebben. Die 1-fase is niets anders dan één bruine draad van 2,5mm2. Er liggen drie bruine draden, er is maar één aangesloten. Dus je max blijft op 3680W wisselstroom van omvormer naar het net. 

Van de zonnepanelen gaat gelijkstroom naar de omvormer. Als die afsluit bij 253V met een 16A zekering, dan heeft die draad maximaal 4048W. Dan kan het geen 2,5mm2 draad zijn en is die wellicht 4mm2 draad. Dan zijn je zonnepanelen maximaal 4048W / 14 = 290 Wattpiek. Als die bij mooi zonweer daarboven komen schakelt de omvormer uit. Want de 1-fase draad van de omvormer naar het net wordt anders te heet. Maak je daar drie fasen van (oftewel je sluit de twee andere bruine draden er ook op aan die nu loos in de lucht hangen) dan is je probleem opgelost. Dit staat los van wat de buren of de wijk heeft of wat het elektriciteitsnet doet. 

Over 4mm2 kan 25A. Als de omvormer uitschakelt boven 253V dan kan er maximaal 253V x 25A = 6325 Watt op staan. De zonnepanelen mogen dan niet boven de 450 Wattpiek zijn. Heb je die situatie dan moet je 3-fase oftewel 3 bruine draden aansluiten van de omvormer naar het net. Dan kan die 11040W hebben. Als je 2-fase doet (= 2 bruine draden aansluiten) is het 7360W. Als je meer panelen wil plaatsen zal dat ook gedaan moeten worden. 

Die zekering is nu een elektronische tuimelaar, maar dat was vroeger de smeltzekering oftewel “stop” in de “stoppenkast” en die sloeg uit op een te hoge temperatuur. 

Je haalt een boel door elkaar heen. Met elkaar is het onzin.

Reputatie 7
Badge +7

@basic het klopt wel. Lees nog maar eens goed.

Er zijn op dit forum geen twee mensen die hetzelfde weten. Dus als iedereen zijn eigen bijdrage levert krijg je een heel rijk scala aan informatie. 

Omdat iemand dan iets anders weet dan jij weet, wil nog niet zeggen dat het dan onzin is. Het is niet netjes om de bijdrage van de andere dan te bestempelen als onzin. Schrijf gewoon je eigen bijdrage voor de topicstarter en laat de andere zijn ding doen. De topicstarter kiest dan zelf wat hij kan gebruiken. 

PS het is hier een consumentenforum, dus ik schrijf in consumententaal en niet in vaktaal. Voor vaktaal moet je bij Tweakers.net zijn. 

Badge

Bedankt, ik zal hiermee naar de installateur gaan, want die heeft alles gemeten. Ik weet niet welke waarden hij gemeten heeft.

Reputatie 5
Badge +3

@Jan 

Misschien niet netjes van mij om jouw post zonder onderbouwing onzin te vinden. Onzin was het wel. En ik had zo laat op een avond geen zin om daarover in discussie te gaan.

We zitten hier op een forum om iemand te helpen. Jouw post was pertinent onjuist.

@S.E. van Heck heeft een 1-fase omvormer en daar zit echt maar 1 bruine draad aan. Hij heeft ook een wat kleine oude installatie waarmee dat prima kan. Maar dat is geheel afhankelijk van de kabellengte en doorsnede. Dit kan een verhoging geven van de spanning.

Dus graag die gegevens nog. En anders is het gewoon wachten op Enexis.

Reputatie 7
Badge +7

@basic jouw post is pertinente onzin. Je geeft geen enkeke onderbouwing. Er zit 1 bruine draad aan de omvormer maar er zitten nog twee andere naast die niet zijn aangesloten. Heb je dat niet gelezen? Ik ga uit van wat de draden maximaal kunnen hebben. Ik heb jouw 253V gebruikt om het te berekenen. De waarden die jij danwel Enexis denkt te leveren zitten daaronder. Als je hoger gaat dan wat de draad kan hebben vliegt de boel in de fik. Dus onzin kan het niet zijn. Zijn panelen schakelen uit omdat ze boven die waarden komen, simpel.  

@S.E. van Heck dank je wel dat je het meeneemt. Ik probeer creatief mee te denken met je. Je ziet hoe moeilijk het is om een zinnige bijdrage te leveren op dit forum. Als er hogere Volt x Ampères op die draden komen worden ze heet en na een veiligheidsmarge vliegt de boel in de fik. Daarom wordt het voortijdig afgeschakeld. Dus onzin kan het niet zijn.

Reputatie 5
Badge +3

Ik laat het hierbij. Als @S.E. van Heck nog met de kabelgegevens komt, kan ik er verder nog wat mee. De verplaatsing van de panelen kon wel eens de grote oorzaak zijn. En dat zal de installateur niet erg leuk vinden. Vraag ook buren of bij hun de omvormers uitgaan.

Reputatie 7
Badge +5

volgens mij zit het probleem in de hogere netspanning doordat je wijk als geheel teveel produceert tov wat Enexis kan transporteren. Dit is niet te beinvloeden (volgens mij) door zelf minder te gaan produceren, jij hebt zelf nl een klein aandeel in die spanningsverhoging. Als dat het geval was, zou je nl een aan/uit/aan/uit/enz situatie krijgen van je panelen. Zodra de spanning zakt gaan ze weer, spanning weer omhoog enz. Dat is volgens mij niet de situatie. Meet de netspanning maar eens als de panelen uitgeschakeld zijn, ik vermoed dat de spanning dan nog steeds hoog is. Zelf minder produceren heeft hier geen invloed op. 

Wat ook nog zou kunnen is dat je omvormer (11 jaar oud?) nog op de oude grenswaarde staat, die is per 2013 verhoogd van 243,8V naar 253V en het is wellicht een idee om even te checken op welke spanningswaarde je omvormer afschakelt.

Badge

iedereen bedankt voor zijn input.  Het blijkt maar weer dat het complexe materie is.  Ik heb inmiddels aan mijn buren (die veel meer panelen hebben) gevraagd om hun opbrengst in de gaten te houden, en ik ga de komende dagen verschillende standen uitlezen en aan mijn installateur om de ontbrekende gegevens vragen - meten is weten..

Dank, Shirley van Heck

Badge

Wat jammer en frustrerend zeg, dat de installatie uitschakelt en u uw opwekking misloopt. Als ik even meedenk kom ik tot het volgende idee.

Direct verbruikte energie gaat niet het net op (dan moet de omvormer natuurlijk nog wel aan staan).

Een elektrische auto is een stroomslurper. Een Tesla verbruikt ongeveer 200 Wh per km (dus een kWh per 5 km!!!). Ter vergelijking mijn huishouden verbruikt slechts zo’n 6 kWh per dag, dan kan je dus maar 30 km voor rijden met een Tesla. Misschien dat u toch nog rendement kan hebben van uw panelen, door er een elektrische auto mee op te laden, wanneer u daar de mogelijkheid toe hebt?

Misschien een eigen laadpunt (laten) aanleggen, die uw overcapaciteit benut?

Reputatie 7
Badge +5

dat gaat niet werken want de omvormer schakelt zichzelf uit op die momenten. 

Reputatie 5
Badge +3

Dat zou best wel eens kunnen werken. Als je met 16 of zelfs 32 A kunt laden, krijg je een duidelijke spanningsverlaging die misschien voldoende is om de omvormer weer te laten opstarten. Zoiets zou ook samen met buren kunnen, want die hebben hetzelfde probleem. Moeten ze wel op dezelfde fase zitten en ook een EV hebben.

De echte oplossing kan alleen van de netbeheerder komen.

Reputatie 5
Badge +3

@Consument1 Leuk meegedacht! - Je EV thuis laden als de netspanning voor de omvormer te hoog dreigt op te lopen, maar eigenlijk is dit niets nieuws onder de zon zou ik zeggen.

Belangrijke voorwaarden: de auto moet op dat moment thuis voor de deur aan de eigen laadpaal hangen  en de accu mag nog niet vol zijn. Je hebt waarschijnlijk nog wat domotica voor de aansturing nodig, maar als de auto voor de deur staat ben je misschien thuis en kan je ook handmatig schakelen (ook andere verbruikers natuurlijk).

Heeft @S.E. van Heck ondertussen wat van de buren en de netbeheerder gehoord?

Badge

Hallo, ja, de buren hebben gemeld dat zij geen uitval hebben. Zij hebben allemaal een nieuwe installatie met 3-fasen omvormer. Dat suggereert dat het niet aan het netwerk ligt maar dat ik misschien net probleem kan verhelpen door een nieuwe omvormer te plaatsen. Die zou is sowieso nodig hebben als ik extra panelen laat installeren.

Van de netwerkbeheerder heb ik een telefoontje gehad dat ze er binnenkort naar gaan kijken en mijn installateur heeft nog geen tijd gehad om nog een keer langs te komen (of weet het ook niet 😀).  Eigen Huis gaf het advies om de boel te laten keuren door Scope 12 als ik er niet uit kwam.

Badge

Wat jammer en frustrerend zeg, dat de installatie uitschakelt en u uw opwekking misloopt. Als ik even meedenk kom ik tot het volgende idee.

Direct verbruikte energie gaat niet het net op (dan moet de omvormer natuurlijk nog wel aan staan).

Een elektrische auto is een stroomslurper. Een Tesla verbruikt ongeveer 200 Wh per km (dus een kWh per 5 km!!!). Ter vergelijking mijn huishouden verbruikt slechts zo’n 6 kWh per dag, dan kan je dus maar 30 km voor rijden met een Tesla. Misschien dat u toch nog rendement kan hebben van uw panelen, door er een elektrische auto mee op te laden, wanneer u daar de mogelijkheid toe hebt?

Een electrische auto wilde ik pas aanschaffen als ik voldoende capaciteit heb....

Reputatie 7
Badge +5

Hallo, ja, de buren hebben gemeld dat zij geen uitval hebben. Zij hebben allemaal een nieuwe installatie met 3-fasen omvormer. Dat suggereert dat het niet aan het netwerk ligt maar dat ik misschien net probleem kan verhelpen door een nieuwe omvormer te plaatsen. Die zou is sowieso nodig hebben als ik extra panelen laat installeren.

elke omvormer schakelt uit als de spanning meer dan 253V wordt, een nieuwe omvormer met meer panelen gaat dit probleem alleen maar erger maken. Wellicht schakelt je hudige omvormer te snel af, zie bv mijn eerdere tip om dat niveau te checken want voor hetzelfde geld staat ie nog op een oude en veel lagere waarde. 

Reputatie 5
Badge +3

@S.E. van Heck   Als geen van de buren last van afschakelende omvormers heeft zou ik het in mijn eigen installatie gaan zoeken. De solarteur die de installatie na de verplaatsing weer heeft aangesloten zou eigenlijk terug moeten komen om het e.e.a. uit te zoeken c.q. te meten/te monitoren. Je gaf aan dat je “verschillende standen” aan je solarteur hebt doorgegeven - wat moet ik me hierbij voorstellen?

Verder sluit ik me bij de suggestie van @E.B.F. Stroeve aan en zou dit aan de solarteur doorspelen.

Reageer