Omvormer stopt door te veel zonnepanelen in de buurt

Badge

Sinds 2016 hebben we 22 zonnepanelen. Met gemiddeld ongeveer 5500kWh per jaar aan opbrengst.

Helaas hebben aantal buren sinds kort ook zonnepanelen, de overheid stimuleert dat iedereen zonnepanelen aanschaft.

Wat blijkt is dat het energienetwerk niet is toegerust voor de teruglevering van te veel energie. Het aantal volt wordt te hoog waardoor bij iedereen in de buurt zodra de zon schijnt de zonnepanelen te veel energie leveren en de omvormerseruit klappen.

De energienetwerkbeheerder is momenteel met een meting bezig van een aantal weken om te bepalen dat inderdaad de zonnepanelen eruit klappen. Zij geven aan dat de overheid helaas vergeten is na te denken over het oplossen van te hoge voltage op het netwerk.

Nu leveren onze panelen nog maar max 7 kWh per dag en alleen als er geen zon is.

Zijn er meer mensen die hier tegenaan lopen? Is er ook een oplossing?

119 reacties

Reputatie 5
Badge +3

Hallo, ja, de buren hebben gemeld dat zij geen uitval hebben. Zij hebben allemaal een nieuwe installatie met 3-fasen omvormer. Dat suggereert dat het niet aan het netwerk ligt maar dat ik misschien net probleem kan verhelpen door een nieuwe omvormer te plaatsen. Die zou is sowieso nodig hebben als ik extra panelen laat installeren.

Van de netwerkbeheerder heb ik een telefoontje gehad dat ze er binnenkort naar gaan kijken en mijn installateur heeft nog geen tijd gehad om nog een keer langs te komen (of weet het ook niet ūüėÄ).¬† Eigen Huis gaf het advies om de boel te laten keuren door Scope 12 als ik er niet uit kwam.

Blijft over mijn vraag: hoe lang is de kabel tussen omvormer en meterkast. En hoe dit is die kabel.

Hoe langer en dunner hoe meer spanningsverlies. 1 fase geeft ook meer verlies dan 3 fase.

Badge

@S.E. van Heck¬†¬† Als geen van de buren last van afschakelende omvormers heeft zou ik het in mijn eigen installatie gaan zoeken. De solarteur die de installatie na de verplaatsing weer heeft aangesloten zou eigenlijk terug moeten komen om het e.e.a. uit te zoeken c.q. te meten/te monitoren. Je gaf aan dat je ‚Äúverschillende standen‚ÄĚ aan je solarteur hebt doorgegeven - wat moet ik me hierbij voorstellen?

Verder sluit ik me bij de suggestie van @E.B.F. Stroeve aan en zou dit aan de solarteur doorspelen.

Precies. Het wachten is op de installateur; desnoods komt er een nieuwe omvormer. Het is simpel: ik betaal pas als het werkt.

Reputatie 5
Badge +3

@S.E. van Heck  Vermoedelijk heeft uw solarteur nog niet gereageerd. Ik ga maar voor het gemak er van uit dat uw solarteur liever nieuwe installaties plaatst dan bestaande installaties te bekijken en eventueel te fixen. Onder de huidige marktomstandigheden is dit ook heel begrijpelijk.

- Een nieuwe omvormer zal waarschijnlijk niet helpen (en ook deze moet eerst ge√Įnstalleerd worden).ūüėī

Badge

Ja hoor, hij komt volgende week langs. Het is simpel want ik betaal pas als de installatie af is, en dat is pas het geval als er een oplossing is voor de onderbrekingen.  En aangezien mijn buren met 3 fasen omvormers geen probleem hebben lijkt dat een goede oplossing: mijn huidige 1-fase omvormer vervangen. Maar hij gaat eerst kijken of een zwaardere kabel een optie is. En hij weet dat ik ook extra panelen nodig heb, dus als hij die wil leveren zal hij eerst moeten zorgen dat dit werkt.

Reputatie 5
Badge +3

Hallo, ja, de buren hebben gemeld dat zij geen uitval hebben. Zij hebben allemaal een nieuwe installatie met 3-fasen omvormer. Dat suggereert dat het niet aan het netwerk ligt maar dat ik misschien net probleem kan verhelpen door een nieuwe omvormer te plaatsen. Die zou is sowieso nodig hebben als ik extra panelen laat installeren.

elke omvormer schakelt uit als de spanning meer dan 253V wordt, een nieuwe omvormer met meer panelen gaat dit probleem alleen maar erger maken. Wellicht schakelt je hudige omvormer te snel af, zie bv mijn eerdere tip om dat niveau te checken want voor hetzelfde geld staat ie nog op een oude en veel lagere waarde. 

@E.B.F. Stroeve je antwoord klopt niet helemaal. In de straat liggen 3 fase waarbij tot 2010 elke huis op 1 van de 3 fase is aangesloten. Huizen met kracht stroom en na 2010 zijn aangesloten op 3 fase. Daar is dus de optie om te wisselen van fase en zo te kijken welke fase het minst belast is met zonnepanelen. Je kan dan ook een 3 fase omvormer nemen en die probeer alle 3 de fase te belasten. 

Reputatie 7
Badge +5

@Chris L mijn verhaal klopt wel, ik ben alleen niet volledig. indien je een 1 fase omvormer hebt op een 3 fase aansluiting kun je kijken of er een fase is met lagere spanning. dat zal echter marginaal lager zijn en dus koop je slechts beperkt tijd. ik meet mijn 3 fasen en daar zit nagenoeg geen verschil tussen

Badge

elke omvormer schakelt uit als de spanning meer dan 253V wordt, een nieuwe omvormer met meer panelen gaat dit probleem alleen maar erger maken. Wellicht schakelt je hudige omvormer te snel af, zie bv mijn eerdere tip om dat niveau te checken want voor hetzelfde geld staat ie nog op een oude en veel lagere waarde. 

@E.B.F. Stroeve je antwoord klopt niet helemaal. In de straat liggen 3 fase waarbij tot 2010 elke huis op 1 van de 3 fase is aangesloten. Huizen met kracht stroom en na 2010 zijn aangesloten op 3 fase. Daar is dus de optie om te wisselen van fase en zo te kijken welke fase het minst belast is met zonnepanelen. Je kan dan ook een 3 fase omvormer nemen en die probeer alle 3 de fase te belasten. 

Ik heb gisteren Enexis aan de telefoon gehad en die heeft bevestigd dat ik een aansluiting heb met krachtstroom en 3 fases. Hij raadt aan om eerst te kijken of te controleren of de omvormer is ingesteld op 253V en omdat de afstand van de omvormer tot de meterkast vrij lang is, te zien of een dikkere kabel helpt en als dat niet werkt dan een 3- fase omvormer te installeren - die ik toch nodig heb als ik zodra ik extra zonnepanelen laat plaatsen. Maar ik vraag me nu af of het niet slimmer is om de omvormer bij de meterkast te plaatsen, zodat het verlies in de kabel voor de omvormer optreedt en  niet erna....

Reputatie 7
Badge +5

die tip van die 253V check had je al eerder gehad ;-) 

Waarom denk je dat verplaatsen van de omvormer en verlies in kabels iets doet met die magische grens van 253V? 

Reputatie 5
Badge +3

@S.E. van Heck 

Ik heb gisteren Enexis aan de telefoon gehad en die heeft bevestigd dat ik een aansluiting heb met krachtstroom en 3 fases. Hij raadt aan om eerst te kijken of te controleren of de omvormer is ingesteld op 253V en omdat de afstand van de omvormer tot de meterkast vrij lang is, te zien of een dikkere kabel helpt en als dat niet werkt dan een 3- fase omvormer te installeren - die ik toch nodig heb als ik zodra ik extra zonnepanelen laat plaatsen. Maar ik vraag me nu af of het niet slimmer is om de omvormer bij de meterkast te plaatsen, zodat het verlies in de kabel voor de omvormer optreedt en  niet erna....

Inderdaad is dat de allerbeste manier om je hele kabelverlies van de kabel tussen omvormer en meterkast te minimaliseren.

Zo heb ik een buurman die de omvormer in de meterkast (of er iets naast) heeft zitten. Bij hem zal de installatie het laatst uitschakelen als de spanning in het net richting 253 Volt gaat.

Kabelverlies kan zo 2 a 4 Volt zijn.

Reputatie 5
Badge +5

Alle voorgaande reacties zijn voor mij wel duidelijk en ik ben er ook wel mee bezig.

In mijn¬†offerte is een kabel van ‚Äú12 Meter kabel 5x2,5mm‚ÄĚ omschreven.

Half juli 2022 plaatsen installatie.

Aan mijn adviseur toch even gevraagd of mijn kabel toch niet iets zwaarder moet zijn.

De adviseur gaf aan dat de kabel ruimschoots voldoende was.

Ik kan nu de offerte nog bijstellen en/of ook zelf een kabel trekken van 5x4mm.

Dit wordt dan op de offerte in mindering gebracht.

Het berekenen van de dikte van de kabel is niet mijn specialiteit.

Mijn gevoel zou zeggen, beter een iets zwaardere kabel.

Of heeft de kabel in de offerte voldoende overcapaciteit?

16 panelen 405 Wp Mono

Stukje uit de offerte:

16 Enphase IQ7 plus

1 Enphase 2/3-fase Q relais

1 Enphase Envoy Metered 4

Enphase Kabel Afsluitdop

16 Enphase Landscape kabel

1 Flatfix Fusion montagesysteem

12 Meter kabel 5x2,5mm

1 Montage panelen 1 3 x 16A alamat / 3 x 16A alamat

1 Enphase micro-omvormers: volledig parallel geschakeld | hoogste opbrengst | meest brandveilige systeem | voorbereid op het gebruik van accusystemen | geen omvormer in huis | 25 jaar garantie | éénmalige investering

Reputatie 7
Badge +6

In elke kabel ontstaat spanningsverlies . Hoeveel is afhankelijk van dikte van de aders , lengte van de kabel en het wattage . Ik zou voor 4 kwadraat gaan , ondanks dat 2,5 vermoedelijk voldoende zal zijn . Dan heb je toch minder verlies . 

Badge

die tip van die 253V check had je al eerder gehad ;-) 

Waarom denk je dat verplaatsen van de omvormer en verlies in kabels iets doet met die magische grens van 253V? 

Precies, fijn om het bevestigd te krkjgen :-)

De man vertelde me dat er volgens zijn meting maar iets van 245 V bij de meter terecht kwam (exacte waarde ben ik vergeten want ik was niet thuis), en hij dacht dat dat door de lengte van de kabel zou kunnen komen (of instelling van de omvormer dus).. ik kan me voorstellen dat er door de weerstand van de kabel energie verloren gaat.  Die omvormer staat nu buiten naast de panelen maar kan net zo goed tegen de muur in of buiten de schuur waar ik een meterkast heb. Daarvandaan gaat er dan weer een flinke kabel voor krachtstroom naar de centrale meterkast van Enexis in mijn huis.

Badge

Alle voorgaande reacties zijn voor mij wel duidelijk en ik ben er ook wel mee bezig.

In mijn¬†offerte is een kabel van ‚Äú12 Meter kabel 5x2,5mm‚ÄĚ omschreven.

Half juli 2022 plaatsen installatie.

Aan mijn adviseur toch even gevraagd of mijn kabel toch niet iets zwaarder moet zijn.

De adviseur gaf aan dat de kabel ruimschoots voldoende was.

Ik kan nu de offerte nog bijstellen en/of ook zelf een kabel trekken van 5x4mm.

Dit wordt dan op de offerte in mindering gebracht.

Het berekenen van de dikte van de kabel is niet mijn specialiteit.

Mijn gevoel zou zeggen, beter een iets zwaardere kabel.

Of heeft de kabel in de offerte voldoende overcapaciteit?

16 panelen 405 Wp Mono

Stukje uit de offerte:

16 Enphase IQ7 plus

1 Enphase 2/3-fase Q relais

1 Enphase Envoy Metered 4

Enphase Kabel Afsluitdop

16 Enphase Landscape kabel

1 Flatfix Fusion montagesysteem

12 Meter kabel 5x2,5mm

1 Montage panelen 1 3 x 16A alamat / 3 x 16A alamat

1 Enphase micro-omvormers: volledig parallel geschakeld | hoogste opbrengst | meest brandveilige systeem | voorbereid op het gebruik van accusystemen | geen omvormer in huis | 25 jaar garantie | éénmalige investering

Interessant, die micro-omvormers. Het is een volledig andere configuratie. Ik vraag me af of dat beter werkt?  Maakt het voor het energie verlies uit of er gelijkstroom of wisselstroom door de kabels gaat? 

Reputatie 5
Badge +5

@S.E. van Heck¬†Mijn legplan is op mijn verzoek ‚Äúoost-west‚ÄĚ en deels¬†¬†‚Äúzuid‚ÄĚ

(ik weet dat dit iets minder opbrengst heeft maar dat is minimaal)

Ik kan ook mijn "legplan‚ÄĚ in overleg nog steeds wijzigen.

Hierdoor voorkom ik ook m.i. overbelasting van het net, en is het slechtste geval uitval van mijn systeem.

En de zwaardere kabel is misschien op ‚Äúzeker‚ÄĚ maar dat ga ik wel doen.

Alle systemen zijn uitgerekend op maximale opbrengst (korte terug verdien tijd) legplan zuid, dus de piek 12:00-14:00uur.

Ik heb ook voorzien dat mijn dagverbruik hierop aangepast moet/gaat worden.

De micro-omvormers zullen per paneel de max. opbrengst moeten leveren.

In de ochtend start mijn verbruik met de Jacuzzi uit de nacht stand op te warmen.

Mijn systeem is ook berekend met de afbouw sadering. Ik heb wel het max. dakvlak benut met zoveel panelen als er op kunnen,

Panelen er naderhand bijplaatsen is volgen mij geen optie.

Ik moet er wel bij zeggen, dat ik zoveel mogelijk opbrengst wil hebben,

de ‚Äúterugverdientijd‚ÄĚ is voor mij niet relevant, de spaarrente is 0%.¬†

Milieubesparing: Er zijn dan 86 bomen die ik in leven houd en brandstof 5,43 duizend liters/per jaar, dat heb ik niet zelf berekend.

Zonnepanelen aanschaffen is volgens mij een slimme investering met een rendement dat al snel oploopt tot wel 10 tot 14%!

Reputatie 5
Badge +3

@S.E. van Heck

Installaties met micro-omvormers zijn iig een stuk duurder dan met stringomvormers en zijn zinvol bij "moeilijke‚ÄĚ installaties met panelen in verschillende ori√ęntaties en met sterk vari√ęrend schaduwval.
Op een normaal dak zonder noemenswaardige schaduw zijn micro-omvormers eigenlijk overkill.

Bij het transport van elektriciteit over grotere afstanden met hoge spanningen maakt het wel een verschil in vermogensverlies of het om gelijkstroom of wisselstroom gaat, maar dan praten we echt over het hoogspanningsnet van de landelijke netbeheerders.

Voor een gewone elektra installatie bij jou thuis maakt het in principe niets uit,
onder de voorwaarde dat het om dezelfde spanning (gelijk/wissel) van plm. 230 V gaat.

Dit is bij de gebruikelijke stringomvormers natuurlijk zelden het geval.
De gelijkspanning kan namelijk tussen de ca. 150 V en ca. 850 V liggen (afhankelijk o.a. van het aantal panelen en type panelen in een string)  1-fase omvormers gaan meestal tot ca. 600 V en 3-fase omvormers tot ca. 1000 V (maar beginnen ook hoger).

Dus bij een stringomvormer is het qua verlies (en ook voor de spanningsval aan de wisselstroomkant!) vaak zinvol zijn om de omvormer dichter bij de meterkast te plaatsen. Dat helpt dus ook de kans op afschakelen bij te hoge netspanning (>253V) door de omvormer iets te verlagen.

@Gebruiker1644596728 
Voorbeeld: 2 x 12 m  @2,5 mm² leveren bij ca. 16 A (20 A) een spanningsval van ca. 2,8 V (3,5 V)
(berekening via https://www.wirsindheller.de/spannungsabfall-kabellaenge.3829.html#wshberechnung) (240 V 20¬įC koper) of
https://www.xplore-dna.net/mod/page/view.php?id=1291

YMMV

Reputatie 7
Badge +6

Godsamme, van de week legde m'n buurman al zonnepanelen. En nou is @Gebruiker1644596728 me ook al voor. Mens wat loop ik achter. Als een schaapje in een kudde wordt ik meegenomen in de grote stroom. 

Reputatie 5
Badge +5

@Darkfiber bedankt voor je extra uitleg, ik ga de link openen en wat proefberekeningen maken altijd leuk met cijfers stoeien.

@Jan H.¬†Ben al vanaf 10 februari 2022 bezig met ori√ęnteren,¬†1e afspraak met 1e adviseur, maar toch ook nog meerdere offertes aangevraagd.

Als ik toen gelijk accoord had gegeven kon het 2weken later ge√Įnstalleerd worden.ūüė•

Ik had mij toen nog niet gerealiseerd dat het in enkele weken zo’n enorme vlucht zou nemen.

31-3-2022 na diverse andere offertes, die allemaal zijn afgewezen, met in ander Topic omschreven leveringsvoorwaarden e.d. heb ik toch bij de 1e adviseur de opdracht geplaatst, ja en met resultaat 3,5 maand later pas installatie half juli 2022.

Maar je wilt ook niet over 1¬†nacht ijs gaan, het¬†is toch een uitgave en je wilt toch het beste voor je dure ‚ā¨ tjes.

Waar ik dan nu wel achter ben, is dat  ik de keus die ik nu gemaakt heb wel de beste is uit alle 8 offertes.

Heb jij @Jan ook al offertes voor installatie dit jaar? of heb ik daar in de andere Topics overheen gelezen?

Reputatie 7
Badge +6

@Gebruiker1644596728 je hebt goed gelezen, je hebt nergens overheen gelezen. Het offerte stadium moet nog komen. Ik ben al op zoek naar een andere want deze is niet zo snel. 

Reputatie 5
Badge +5

@Jan mijn installateur gaf al aan in oktober 2022 pas weer ruimte.

Kan je in een Privé bericht wel de naam sturen, als je wil, anders lijkt het of ik aandelen heb of reclame wil maken.

Reageer