Omvormer stopt door te veel zonnepanelen in de buurt

Badge

Sinds 2016 hebben we 22 zonnepanelen. Met gemiddeld ongeveer 5500kWh per jaar aan opbrengst.

Helaas hebben aantal buren sinds kort ook zonnepanelen, de overheid stimuleert dat iedereen zonnepanelen aanschaft.

Wat blijkt is dat het energienetwerk niet is toegerust voor de teruglevering van te veel energie. Het aantal volt wordt te hoog waardoor bij iedereen in de buurt zodra de zon schijnt de zonnepanelen te veel energie leveren en de omvormerseruit klappen.

De energienetwerkbeheerder is momenteel met een meting bezig van een aantal weken om te bepalen dat inderdaad de zonnepanelen eruit klappen. Zij geven aan dat de overheid helaas vergeten is na te denken over het oplossen van te hoge voltage op het netwerk.

Nu leveren onze panelen nog maar max 7 kWh per dag en alleen als er geen zon is.

Zijn er meer mensen die hier tegenaan lopen? Is er ook een oplossing?

119 reacties

Het is onvermijdelijk dat dit in de toekomst op alle zonnige dagen gebeurt, want het percentage huizen en gebouwen met panelen is nu bepaald niet hoog; als dat richting 100% gaat is er op zonnige middagen een stortvloed aan energie beschikbaar. Als het om mijn eigenbelang gaat zou ik op dit forum iedereen panelen moeten afraden.

Maar het is wel lullig dat het systeem nu zo in elkaar zit dat du moment je afgeschakeld wordt je nog moet betalen voor stroom als je de was gaat dien ook.

Het zou veel beter zijn als het regelsysteem in huis zo werkte dat je bij afschakeling van het net op zijn minst je eigen stroom kon gebruiken voor je normake zaken of bijvoorbeeld om de boiler extra heet te maken, of de vloer, het zwembad etc.

In voor- en najaar als extra verwarming in huis welkom is - wat best een groot deel van het jaar is - zou een warmwatervoorraad in de kruipruimte ook een oplossing zijn.

Badge

@E. Wieringa

Ik mis nog uw antwoord hoe u tegen de schouwende partij, het installatiebedrijf aan kijkt?

Mijn bron gaf aan dat dit probleem al op hun opleidingen besproken wordt, dus in hoeverre is hier sprake van een in gebreke blijven probleem.

Of tav u of tav uw buurman. Het betreft dan degenen die als laatste de PV-installatie aan heeft laten leggen.

Ik zou iets dat al bekend is en zelfs in de opleidingen al meegenomen wordt, liever geen “pech” willen noemen.  

Ik heb contact opgenomen met de installateur, zij zeggen dat het niet hun probleem is. Dat het alleen het probleem van de netbeheerder is. Dat lijkt me geen juiste behandeling van het probleem.

Mijn buurman heeft als laatste panelen laten aanleggen. Maar in onze buurt is onlangs een zonnepark aangelegd waarbij buurtgenoten binnen een straal van paar kilometer met korting zonnepanelen konden aanschaffen. De gemeente heeft de afspraken hiervoor gemaakt. Ik ben bang dat er meerdere partijen nu naar elkaar gaan wijzen. Vandaar dat ik deze topic heb gestart om te kijken of het wellicht een landelijk probleem is waar landelijke en lokale overheid niets van weten momenteel maar die wel zonnepanelen promoten.

Badge

iedereen bedankt voor zijn input.  Het blijkt maar weer dat het complexe materie is.  Ik heb inmiddels aan mijn buren (die veel meer panelen hebben) gevraagd om hun opbrengst in de gaten te houden, en ik ga de komende dagen verschillende standen uitlezen en aan mijn installateur om de ontbrekende gegevens vragen - meten is weten..

Dank, Shirley van Heck

Reputatie 7
Badge +6

Juist daarom , @Harrie LPP . En aanmelden moet wel . Dan kan men ook ingrijpen als dat verstandig is door aanschaf ( tijdelijk ) niet toe te staan . Ook hier zien we een vrije markt die niet goed gaat . En ik kreeg een melding van Enexis dat ze via Energieleveren.nl op de hoogte gebracht zijn . De netbeheerders zijn dus op de hoogte gebracht en zouden ook kunnen weigeren als dat zou moeten en mogen . 

Reputatie 7
Badge +7

Ze hebben het heel eenvoudig opgelost, lekker iedereen zonnepanelen, dat is goed voor de economie en het milieu, en ze hebben er een omvormer ingestopt die vanzelf stopt als er teveel stroom op het net komt. Pies of keek, iedereen heppie, en voor de consument is er een forum om te klagen dat er iets niet goed gaat en als je belt krijg je een chatbot.  

Reputatie 7
Badge +5

Dit soort vraagstukken moet je daar leggen waar de pijn gevoeld wordt. De zonnepanelen verkoper heeft pijn als ie niet verkoopt, dus die kan hier geen rol in spelen. En zeker niet nu deze markt toch een hoog cowboy gehalte heeft

Ontbreekt in die vet gemaakt zin het woordje “niet”? Of wordt het anders bedoeld?

het wordt bedoeld zoals het er staat. het risico op potentiele overbelasting van het net moet je neerleggen bij de netbeheerder. We kunnen proberen de verkoper iets niet te laten verkopen omdat een derde partij z'n zaakjes niet op orde heeft, maar dat gaat niet werken natuurlijk.

Het lijkt me een goed plan dat de netbeheerder niet alleen een check maar zelfs toestemming moet geven voor de aanleg van een PV-installatie, waarin de energie afname garantie gekaderd is. Dan is er ook een wettelijk kader.

Imho hebben leveranciers ook een zorg plicht om de juiste PV-installatie te plaatsen, ook de cowboys.

als je die lijn doortrekt tot bv suikerhoudende dranken bij de appie, dan ben je nog wel even bezig….. zorgplicht is leuk, maar niet eindeloos toepasbaar

Reputatie 4
Badge +3

Die verzwaring van ons elektriciteitsnetwerk gaat ons heel veel geld kosten.
De verwachting is dan ook dat de energienota flink omhoog gaat aldus de grootste krant van Nederland.

Reputatie 7
Badge +6

Zorgplicht is in theorie prima op grotere schaal toepasbaar . In de praktijk hebben consumenten helaas veel te weinig macht en invloed om zaken die niet deugen te veranderen . De politieke wil is er ook vaak niet omdat ook naar andere ( soms bedenkelijke ) belangen en afwegingen gekeken wordt . We leven niet in een ideale wereld en dat gaat het ook nimmer worden.

Reputatie 5
Badge +4

@E. WieringaIk mis nog uw antwoord hoe u tegen de schouwende partij, het installatiebedrijf aan kijkt? Mijn bron gaf aan dat dit probleem al op hun opleidingen besproken wordt, dus in hoeverre is hier sprake van een in gebreke blijven probleem. Of tav u of tav uw buurman. Het betreft dan degenen die als laatste de PV-installatie aan heeft laten leggen. Ik zou iets dat al bekend is en zelfs in de opleidingen al meegenomen wordt, liever geen “pech” willen noemen.  

Ik heb contact opgenomen met de installateur, zij zeggen dat het niet hun probleem is. Dat het alleen het probleem van de netbeheerder is. Dat lijkt me geen juiste behandeling van het probleem.

In de context zoals het topic is gestart/als eerste qua probleemstelling beschreven is, neig ik daar in mee te gaan.

Mijn buurman heeft als laatste panelen laten aanleggen. Maar in onze buurt is onlangs een zonnepark aangelegd waarbij buurtgenoten binnen een straal van paar kilometer met korting zonnepanelen konden aanschaffen. De gemeente heeft de afspraken hiervoor gemaakt. Ik ben bang dat er meerdere partijen nu naar elkaar gaan wijzen. Vandaar dat ik deze topic heb gestart om te kijken of het wellicht een landelijk probleem is waar landelijke en lokale overheid niets van weten momenteel maar die wel zonnepanelen promoten.

????????????????????????????????????

Dit verandert eea wel: In mijn beleving heeft u de rood gemaakt essentiële info bij de start van het topic weg gelaten.  Door ons daarvan te onthouden komt het probleem in een ander perspectief te staan. Want er is heel dus veel meer aan de hand dan u en uw buurman en de netbeperkingen die dat daar bij u oplevert.
De opnieuw te formuleren vraag a.g.v. het zonnepark dat plots uit de lucht kwam vallen...vergt imho een totaal andere benadering die afwijkt van uw eerste vraag.  Ik voel me teleurgesteld over het gekozen informatie pad voor deze vraag en haak af.
Sterkte met de oplossing.

Reputatie 7
Badge +5

Hallo, ja, de buren hebben gemeld dat zij geen uitval hebben. Zij hebben allemaal een nieuwe installatie met 3-fasen omvormer. Dat suggereert dat het niet aan het netwerk ligt maar dat ik misschien net probleem kan verhelpen door een nieuwe omvormer te plaatsen. Die zou is sowieso nodig hebben als ik extra panelen laat installeren.

elke omvormer schakelt uit als de spanning meer dan 253V wordt, een nieuwe omvormer met meer panelen gaat dit probleem alleen maar erger maken. Wellicht schakelt je hudige omvormer te snel af, zie bv mijn eerdere tip om dat niveau te checken want voor hetzelfde geld staat ie nog op een oude en veel lagere waarde. 

Men gaat de netbeheerders zeker “dwingen” dit soort knelpunten op te lossen, alleen niet morgen of volgende week. Privatisering speelt geen rol want de netbeheerders zijn niet geprivatiseerd. Of het ons “flink” geld gaat kosten is weer van die zinloze borrelpraet, alles moet ergens van betaald worden en het is aan de politiek de lasten te verdelen en zo hoort het ook.

Reputatie 5
Badge +3

@Jan

@S.E. van Heck als de omvormer maar met 1-fase zit aangesloten op het net, dan kan die maximaal maar 16A x 230V = 3680W hebben. Die 1-fase is niets anders dan één bruine draad van 2,5mm2. Er liggen drie bruine draden, er is maar één aangesloten. Dus je max blijft op 3680W wisselstroom van omvormer naar het net. 

Van de zonnepanelen gaat gelijkstroom naar de omvormer. Als die afsluit bij 253V met een 16A zekering, dan heeft die draad maximaal 4048W. Dan kan het geen 2,5mm2 draad zijn en is die wellicht 4mm2 draad. Dan zijn je zonnepanelen maximaal 4048W / 14 = 290 Wattpiek. Als die bij mooi zonweer daarboven komen schakelt de omvormer uit. Want de 1-fase draad van de omvormer naar het net wordt anders te heet. Maak je daar drie fasen van (oftewel je sluit de twee andere bruine draden er ook op aan die nu loos in de lucht hangen) dan is je probleem opgelost. Dit staat los van wat de buren of de wijk heeft of wat het elektriciteitsnet doet. 

Over 4mm2 kan 25A. Als de omvormer uitschakelt boven 253V dan kan er maximaal 253V x 25A = 6325 Watt op staan. De zonnepanelen mogen dan niet boven de 450 Wattpiek zijn. Heb je die situatie dan moet je 3-fase oftewel 3 bruine draden aansluiten van de omvormer naar het net. Dan kan die 11040W hebben. Als je 2-fase doet (= 2 bruine draden aansluiten) is het 7360W. Als je meer panelen wil plaatsen zal dat ook gedaan moeten worden. 

Die zekering is nu een elektronische tuimelaar, maar dat was vroeger de smeltzekering oftewel “stop” in de “stoppenkast” en die sloeg uit op een te hoge temperatuur. 

Je haalt een boel door elkaar heen. Met elkaar is het onzin.

Reputatie 5
Badge +3

Hallo, ja, de buren hebben gemeld dat zij geen uitval hebben. Zij hebben allemaal een nieuwe installatie met 3-fasen omvormer. Dat suggereert dat het niet aan het netwerk ligt maar dat ik misschien net probleem kan verhelpen door een nieuwe omvormer te plaatsen. Die zou is sowieso nodig hebben als ik extra panelen laat installeren.

elke omvormer schakelt uit als de spanning meer dan 253V wordt, een nieuwe omvormer met meer panelen gaat dit probleem alleen maar erger maken. Wellicht schakelt je hudige omvormer te snel af, zie bv mijn eerdere tip om dat niveau te checken want voor hetzelfde geld staat ie nog op een oude en veel lagere waarde. 

@E.B.F. Stroeve je antwoord klopt niet helemaal. In de straat liggen 3 fase waarbij tot 2010 elke huis op 1 van de 3 fase is aangesloten. Huizen met kracht stroom en na 2010 zijn aangesloten op 3 fase. Daar is dus de optie om te wisselen van fase en zo te kijken welke fase het minst belast is met zonnepanelen. Je kan dan ook een 3 fase omvormer nemen en die probeer alle 3 de fase te belasten. 

Reputatie 7
Badge +5

@Chris L mijn verhaal klopt wel, ik ben alleen niet volledig. indien je een 1 fase omvormer hebt op een 3 fase aansluiting kun je kijken of er een fase is met lagere spanning. dat zal echter marginaal lager zijn en dus koop je slechts beperkt tijd. ik meet mijn 3 fasen en daar zit nagenoeg geen verschil tussen

Badge

@E.B.F. Stroeve je antwoord klopt niet helemaal. In de straat liggen 3 fase waarbij tot 2010 elke huis op 1 van de 3 fase is aangesloten. Huizen met kracht stroom en na 2010 zijn aangesloten op 3 fase. Daar is dus de optie om te wisselen van fase en zo te kijken welke fase het minst belast is met zonnepanelen. Je kan dan ook een 3 fase omvormer nemen en die probeer alle 3 de fase te belasten. 

Ik heb gisteren Enexis aan de telefoon gehad en die heeft bevestigd dat ik een aansluiting heb met krachtstroom en 3 fases. Hij raadt aan om eerst te kijken of te controleren of de omvormer is ingesteld op 253V en omdat de afstand van de omvormer tot de meterkast vrij lang is, te zien of een dikkere kabel helpt en als dat niet werkt dan een 3- fase omvormer te installeren - die ik toch nodig heb als ik zodra ik extra zonnepanelen laat plaatsen. Maar ik vraag me nu af of het niet slimmer is om de omvormer bij de meterkast te plaatsen, zodat het verlies in de kabel voor de omvormer optreedt en  niet erna....

Reputatie 7
Badge +5

die tip van die 253V check had je al eerder gehad ;-) 

Waarom denk je dat verplaatsen van de omvormer en verlies in kabels iets doet met die magische grens van 253V? 

Reputatie 5
Badge +3

@S.E. van Heck 

Ik heb gisteren Enexis aan de telefoon gehad en die heeft bevestigd dat ik een aansluiting heb met krachtstroom en 3 fases. Hij raadt aan om eerst te kijken of te controleren of de omvormer is ingesteld op 253V en omdat de afstand van de omvormer tot de meterkast vrij lang is, te zien of een dikkere kabel helpt en als dat niet werkt dan een 3- fase omvormer te installeren - die ik toch nodig heb als ik zodra ik extra zonnepanelen laat plaatsen. Maar ik vraag me nu af of het niet slimmer is om de omvormer bij de meterkast te plaatsen, zodat het verlies in de kabel voor de omvormer optreedt en  niet erna....

Inderdaad is dat de allerbeste manier om je hele kabelverlies van de kabel tussen omvormer en meterkast te minimaliseren.

Zo heb ik een buurman die de omvormer in de meterkast (of er iets naast) heeft zitten. Bij hem zal de installatie het laatst uitschakelen als de spanning in het net richting 253 Volt gaat.

Kabelverlies kan zo 2 a 4 Volt zijn.

Reputatie 5
Badge +5

Alle voorgaande reacties zijn voor mij wel duidelijk en ik ben er ook wel mee bezig.

In mijn offerte is een kabel van “12 Meter kabel 5x2,5mm” omschreven.

Half juli 2022 plaatsen installatie.

Aan mijn adviseur toch even gevraagd of mijn kabel toch niet iets zwaarder moet zijn.

De adviseur gaf aan dat de kabel ruimschoots voldoende was.

Ik kan nu de offerte nog bijstellen en/of ook zelf een kabel trekken van 5x4mm.

Dit wordt dan op de offerte in mindering gebracht.

Het berekenen van de dikte van de kabel is niet mijn specialiteit.

Mijn gevoel zou zeggen, beter een iets zwaardere kabel.

Of heeft de kabel in de offerte voldoende overcapaciteit?

16 panelen 405 Wp Mono

Stukje uit de offerte:

16 Enphase IQ7 plus

1 Enphase 2/3-fase Q relais

1 Enphase Envoy Metered 4

Enphase Kabel Afsluitdop

16 Enphase Landscape kabel

1 Flatfix Fusion montagesysteem

12 Meter kabel 5x2,5mm

1 Montage panelen 1 3 x 16A alamat / 3 x 16A alamat

1 Enphase micro-omvormers: volledig parallel geschakeld | hoogste opbrengst | meest brandveilige systeem | voorbereid op het gebruik van accusystemen | geen omvormer in huis | 25 jaar garantie | éénmalige investering

Ook onze installatie (operationeel sinds 2013) Had nooit problemen, tot afgelopen zomer. Liander heeft een meting uit laten voeren maar ziet geen enkel probleem.

Dat is natuurlijk apekool, maar wordt nu met een kluitje in het riet gestuurd..

Is dit wellicht een onderwerp waarmee de Consumentebond zou kunnen helpen?

AD: interessante links m.b.t. dit onderwerp:

https://nos.nl/artikel/2409022-veel-meer-klachten-over-drukte-op-stroomnet-en-uitgeschakelde-zonnepanelen

https://www.katlijk.nl/Ook_particulieren_hebben_last_van_overbelast_stroomnet

Reputatie 7
Badge +5

de energiebedrijven zijn natuurlijk al lang bezig met uitbreiden. alleen gaat dat langzamer dan gewenst voor de toename van panelen. 

Reputatie 7
Badge +6

In elke kabel ontstaat spanningsverlies . Hoeveel is afhankelijk van dikte van de aders , lengte van de kabel en het wattage . Ik zou voor 4 kwadraat gaan , ondanks dat 2,5 vermoedelijk voldoende zal zijn . Dan heb je toch minder verlies . 

Reputatie 7
Badge +6

Als netbeheerders bij plannen van bedrijven voor zonneparken ingrijpen als het netwerk het niet aankan , waarom grijpen ze bij particulieren dan niet in door vergunning te weigeren van nieuwe aansluitingen ?? En pas weer toestaan als het netwerk verzwaard is ? Ik ben er van overtuigd dat ze precies weten waar de problemen zitten door de spanning overal te meten . Vermoedelijk via de slimme meters . Daar hoeft Liander denk ik helemaal niet voor langs te komen zoals gebeurd bij @E. Toering . Maar ook als alle kabels dik genoeg zijn moet er wel voldoende afname mogelijk zijn op topdagen . Twee problemen met hetzelfde gevolg : De spanning wordt te hoog en omvormers gaan uitschakelen . 

Badge

die tip van die 253V check had je al eerder gehad ;-) 

Waarom denk je dat verplaatsen van de omvormer en verlies in kabels iets doet met die magische grens van 253V? 

Precies, fijn om het bevestigd te krkjgen :-)

De man vertelde me dat er volgens zijn meting maar iets van 245 V bij de meter terecht kwam (exacte waarde ben ik vergeten want ik was niet thuis), en hij dacht dat dat door de lengte van de kabel zou kunnen komen (of instelling van de omvormer dus).. ik kan me voorstellen dat er door de weerstand van de kabel energie verloren gaat.  Die omvormer staat nu buiten naast de panelen maar kan net zo goed tegen de muur in of buiten de schuur waar ik een meterkast heb. Daarvandaan gaat er dan weer een flinke kabel voor krachtstroom naar de centrale meterkast van Enexis in mijn huis.

Reputatie 6
Badge +3

Alleen de netbeheerder kan hier iets over zeggen. Die weet wat de huidige capaciteit is wat er bij komt en wat de uitbreidings plannen op korte en lange termijn zijn. Misschien is het een oplossing dat de netbeheerder en de klanten in een contract vastleggen wat er op op piek momenten en op jaarbasis teruggeleverd kan worden. De klant kan de netbeheerder dan aan die afspraak houden en evt. schade vergoeding eisen. Idee voor de C.B. om zoiets aan te kaarten ?

Badge

Alle voorgaande reacties zijn voor mij wel duidelijk en ik ben er ook wel mee bezig.

In mijn offerte is een kabel van “12 Meter kabel 5x2,5mm” omschreven.

Half juli 2022 plaatsen installatie.

Aan mijn adviseur toch even gevraagd of mijn kabel toch niet iets zwaarder moet zijn.

De adviseur gaf aan dat de kabel ruimschoots voldoende was.

Ik kan nu de offerte nog bijstellen en/of ook zelf een kabel trekken van 5x4mm.

Dit wordt dan op de offerte in mindering gebracht.

Het berekenen van de dikte van de kabel is niet mijn specialiteit.

Mijn gevoel zou zeggen, beter een iets zwaardere kabel.

Of heeft de kabel in de offerte voldoende overcapaciteit?

16 panelen 405 Wp Mono

Stukje uit de offerte:

16 Enphase IQ7 plus

1 Enphase 2/3-fase Q relais

1 Enphase Envoy Metered 4

Enphase Kabel Afsluitdop

16 Enphase Landscape kabel

1 Flatfix Fusion montagesysteem

12 Meter kabel 5x2,5mm

1 Montage panelen 1 3 x 16A alamat / 3 x 16A alamat

1 Enphase micro-omvormers: volledig parallel geschakeld | hoogste opbrengst | meest brandveilige systeem | voorbereid op het gebruik van accusystemen | geen omvormer in huis | 25 jaar garantie | éénmalige investering

Interessant, die micro-omvormers. Het is een volledig andere configuratie. Ik vraag me af of dat beter werkt?  Maakt het voor het energie verlies uit of er gelijkstroom of wisselstroom door de kabels gaat? 

Reageer