Omvormer zonnepanelen buiten bedrijf. EnergieWonen last ons al sinds 12 augustus wachten

  • 10 September 2022
  • 17 reacties
  • 315 Bekeken

In februari 2018 lieten wij 20 zonnepanelen plaatsen. Greenchoice meldde over juni dat we meer stroom verbruikten dan vorig jaar. Ik begreep dat niet omdat we heel zuinig proberen te zijn. Ik dacht aan een vergissing. Tien over juli dezelfde melding kwam en ik het overzicht van Greenchoice beter bekeek bleek niet ons verbruik hoger naar was er geen stroom door de zonnepanelen. Ik heb een app geïnstalleerd en toen bleek op 19 mei de laatste stroom opgewekt.  Op 12 augustus belde ik EnergieWonen. Geleid door de telefoniste bleek dat voor de SolarEdge  omvormer de stroom er steeds uitklapte. Hij was niet meer aan te zetten. Ze zei dat komst van een monteur wegens drukte wel tot vijf werkdagen kon duren en ze nam onze gegevens op. Er kwam niemand en 23 augustus belde ik opnieuw. Nu kreeg ik een bevestigingsmail van de melding plus dat het wel 11 werkdagen kon duren wegens drukte. Opnieuw kwam niemand en 7 september belde ik opnieuw. Alle gegevens vroeg de telefoniste opnieuw op (ik heb haar gezegd dat dit duidt op een wel erg inefficiënte organisatie) tbv een mail aan de technische afdeling. Want zo zei ze: ik zal u doorverbinden maar door overbelasting mislukt dat regelmatig. Doorverbinden mislukte inderdaad, een bevestigingsmail van deze herhaalde melding kreeg ik niet. Wat kan ik doen? a. Om de zonnepanelen weer stroom te laten leveren? b. Hoe kom ik te weten waaraan dit heeft gelegen ivm evt verhalen van schade?


17 reacties

Bedoelt u dat in de app er sinds 19 mei geen stroom is opgewekt? Dat zou kunnen als de wifi-module van de omvormer sinds 19 mei geen verbinding heeft met internet. Opnieuw verbinden dan komen al die gegevens weer terug.

Of bedoelt u dat als u het groene knopje van de slimme meter indrukt er sinds 19 mei geen stroom is teruggeleverd aan het net? 

Met 20 zonnepanelen staat er zo'n 7600W op de omvormer en dan naar de meterkast. Dat zijn minstens twee aparte groepen met een 16A zekering. Dat die stroom er "opeens is uitgeklapt", dat is nogal wat. Op de omvormer zit ook een groen knopje, naarmate het aantal keer dat je die indrukt kun je ook de opgewekte stroom aflezen. De app kreeg ik direct op de dag dat ze zonnepanelen hadden geplaatst. Ik kon gelijk zien wat de panelen opwekten. Heeft u dat niet eerder gedaan? Ik kan het moeilijk geloven.

Reputatie 1
Badge +1

Het lijkt mij te technisch en zelfs gevaarlijk om zelf iets hieraan te doen. Dit moet door een vakkundige worden opgelost.

u kunt wel uw gemiste opbrengst aan Kw terugclaimen, daar heeft u recht op.

Er is inderdaad feitelijk geen stroom meer opgewekt/doorgegeven sinds 19 mei doordat de schakelaars waarop de omvormer zit omklappen zodra ze aangezet worden. Ik kan er inderdaad niet zelf iets aan doen, maar eeuwig wachten op een monteur wil ik ook niet…..

Jan heeft gelijk dat het niet snugger is van me om de app niet eerder te installeren. Ik ben in digitale zaken niet snugger (komt meer voor op mijn leeftijd 😌)

De vraag is of er iemand zijn contractuele verplichtingen niet is nagekomen, dan kunt u ook eisen stellen en schade claimen, en anders is het vermoedelijk even wachten tot men tijd heeft.

Dank allen voor jullie reacties. Verder zoekend op internet kom ik over SolarEdge omvormers nogal wat problemen van na enkele jaren niet meer functioneren tegen. Hoop dat we alsnog geholpen worden 

Reputatie 1
Badge +1

Is garantie!

Reputatie 7
Badge +5

na enkele jaren???

Reputatie 1
Badge +1

Sorry, idd ruim 4 jaar oud. 

Reputatie 6
Badge +6


Hoe lang garantie op SolarEdge?

SolarEdge voldoet aan de hoogste veiligheidsrichtlijnen (VDE 2100, IEC 60947). SolarEdge voert de beste garantieklassen: 25 jaar voor optimizers en 12 jaar voor omvormers. Als de verlengde omvormer-garantie wordt meegenomen in de verkoopprijs aan een huiseigenaar, kan het hele systeem onder 25 jaar garantie vallen.

www.solaredge.com/sites/default/files/solaredge-warranty-may-2020-nl.pdf

reset:

www.zelfstroom.nl/klantenservice/storing-oplossen-en-verbinding-herstellen/solaredge-omvormer/hoe-reset-ik-mijn-solaredge-omvormer/

 

Eventuele fabrieksgarantie is natuurlijk mooi als iets kapot gaat maar het probleem was dat de leverancier wel iemand moet sturen. Daar helpt fabrieksgarantie op het apparaat niet bij.

Gebruiker bondsbaas dank voor de informatie. Geruststellend dat de omvormer in principe van goede kwaliteit is. De telefoniste van EnergieWonen doorliep de reset met me, maar dat werkte niet. Nu opnieuw geprobeerd en opnieuw klapt de schakelaar in de meterkast steeds weer omlaag. 

Reputatie 6
Badge +3

Toch even de vraag: welke schakelaar klapt uit. Is dat een zekeringautomaat of een aardlekschakelaar. Of een aardlekautomaat. Ook zulke dingen kunnen stuk gaan en dat hoeft niets met de omvormer te maken hebben.

Het is een brede grijze ‘bar’ en een korte grijze met eronder ‘zon’ om aan te geven dat ze bij de omvormer/zonnepanelen horen. 

Reputatie 7
Badge +5

ik zou echt de specialist afwachten en niet zelf gaan prutsen. 

Dat klinkt als een nuttig advies. Duimen dat de specialist niet lang meer op zich laat wachten

Reputatie 4
Badge +4

@A.M. Steenhuisen Heb je nog iets gehad aan de tips van de community leden? Mocht er een reactie tussen staan die je het meest geholpen heeft, dan kun je deze aanvinken als Beste Antwoord. 
Zo help je anderen met een vergelijkbare vraag ook om snel het antwoord te vinden.

Reageer