Consumentenbond.nl
Beantwoord

Omvormer zonnepanelen met meerdere MPPtrackers of zonnepanelen met optimizers?

• 4 november 2018
  • 7 reacties
  • 1641 Bekeken

• Nieuwe deelnemer
  • 0 reacties
Wij hebben ruimte voor 9 panelen op ons dak. Twee daarvan zullen in het voor/najaar aan het einde van de middag (rond 15.30 uur) deels in de schaduw liggen.
Onze vraag is: kunnen we met een reguliere omvormer toe, omdat de panelen betrekkelijk weinig in de schaduw liggen of moeten we voorzieningen treffen om te voorkomen dat het rendement lager wordt.
Voor het laatste krijgen we van de bedrijven verschillende adviezen. De een stelt: SMA omvormer met OptiTrac Global Peak. De ander zegt: is niet nodig, een gewone omvormer met meerdere MPPtrackers is voldoende en een derde zegt: Power Optimizers en Solar Edge omvormer.
Het is verwarrend. Wie kan ons helpen met informatie over hoe de SMA omvormer met OptiTrac Global Peak en hoe een gewone omvormer met meerdere MPPtrackers werkt qua schaduwmanagement.
Wat is verstandig gezien onze situatie?
icon

Beste antwoord door Peter van der Wilt 5 november 2018, 18:24

@JHLM micro-omvormers is ook nog een optie. Dan zijn de zonnepanelen volledig onafhankelijk van elkaar. Of dat de meerkosten rechtvaardigt in dit geval (en idem voor de 3 opties die je hierboven noemt) kan ik niet beoordelen.
Een omvormer met 2 MPP-trackers ('dual MPPT') zou ook prima moeten zijn, maar die zijn meestal niet geschikt voor kleinere systemen. 9 panelen lijkt me een grensgeval, hoewel je met panelen met extra hoog vermogen misschien wel aan genoeg vermogen komt.
Bekijk origineel

7 reacties

Reputatie 5
Badge +5
@JHLM micro-omvormers is ook nog een optie. Dan zijn de zonnepanelen volledig onafhankelijk van elkaar. Of dat de meerkosten rechtvaardigt in dit geval (en idem voor de 3 opties die je hierboven noemt) kan ik niet beoordelen.
Een omvormer met 2 MPP-trackers ('dual MPPT') zou ook prima moeten zijn, maar die zijn meestal niet geschikt voor kleinere systemen. 9 panelen lijkt me een grensgeval, hoewel je met panelen met extra hoog vermogen misschien wel aan genoeg vermogen komt.
Reputatie 6
Badge +6
Hi @JHLM ,

Allereerst, van harte welkom op het forum! Ik zie dat onze expert je ondertussen van een antwoord heeft voorzien. Ik markeer het antwoord van @Peter van der Wilt als beste antwoord. Mocht je nog aanvullen vragen hebben, dan horen we het natuurlijk graag van je.

Prettig weekend gewenst!
De micro-omvormers zitten altijd (?) achter op het paneel.En daarom zijn ze kwetsbaarder,dan een omvormer binnenshuis,vanwege weersinvloeden en sterke temperatuurschommelingen en bij vervanging moet je het dak op en achter het paneel werken.Lastig. Als je de micro-omvormers binnen kunt monteren is de situatie dus beter.
Reputatie 7
Badge +6

Ook wij kregen zeer tegenstrijdige adviezen en offertes op dit gebied . Uiteindelijk gekozen voor zo simpel mogelijk met minimaal schaduw . Dit kon door de panelen zo hoog mogelijk naast elkaar tegen de nok te leggen en een schaduw veroorzakende ventilatiekoker te verwijderen en te  vervangen door een ventilatiedakpan. De centrale omvormer zit in de CV-kast die ik voorzien heb van extra ventilatieroosters. De CV-ketel is geheel gesloten en straalt vrijwel geen warmte uit . Dit alles maakte het geheel laag in aanschafprijs en maximaal betrouwbaar. Al die losse extra componenten op het dak kunnen op enig moment een keer defect raken . Ook al zit er langdurig garantie op , betaal je meestal toch de voorrijkosten en werkuren . En dat verzwijgen ze doorgaans. 

Ik heb onlangs 9 nieuwe panelen geplaatst op het dak van een”schuurtje”,niet zo hoog dus.Achter elk paneel zit een micro-omvormer van het merk Enphase.Zeer gebruiksvriendelijk te monteren en aan te sluiten op de panelen.Er komt dan 1 kabel van het dak met 220 volt.Ook een heel mooi uitlees-systeem .

Voor 9 panelen ongeveer even duur als een centrale omvormer van SMA bijvoorbeeld.

Eventuele tijdelijke schaduw is dus geen enkel probleem.

Een belangrijke overweging om deze micro-omvormers te kopen is de garantie voor de omvormers, namelijk 25 jaar waar andere centrale omvormers niet verder komen dan hoogstens 10 jaar? en ook vaak niet veel verder komen.

Reputatie 7
Badge +6

Ik heb ook Enphase micro-omvormers als optie aangeboden gekregen bij mijn 10 panelen . Over  dual-MPP als mogelijkheid die Peter aangeeft sprak niemand . Micro-omvormers waren  toch nogal duurder dan de SMA centrale omvormer waar ik  voor gekozen heb . 25 jaar garantie is mooi van Enphase tenzij die fabriek er mee stopt of failliet gaat . Het schijnt de enige fabriek te zijn die ze maakt. Weet ik niet zeker . Ook betekenen 10 mini-omvormers 10 kansen dat ze vroeg of laat stuk gaan . 25 jaar garantie is geen garantie dat ze het  25 jaar volhouden . Zeker , ook een centrale omvormer gaat geen 25 jaar mee . Die zal minimaal een keer vervangen moeten worden. Elk systeem heeft voordelen en nadelen en de situatie ter plaatse speelt ook een flinke rol , wat de keuze wat makkelijker kan maken. Als er wel sprake is van schaduw , dan zijn mini-omvormers of optimizers zeker een oplossing. 

Reputatie 3
Badge +4

Feit is dat de goedkopere fabrikanten te weinig doen aan het voorkomen van storing door omvormers.
Minder onderdelen, minder kosten en dus een goedkoper product, maar ook meer storing.
Met een omvormer per paneel kun je wel op je vingers natellen dat dit heel eenvoudige apparaatjes zijn en dus stoorbronnen in meervoud.
Fabrikanten moeten wel aan de Europese EMC richtlijnen voldoen, maar in de praktijk wordt er pas actie ondernomen als er door iemand aan de bel wordt getrokken.
Hoe ze aan een CE merk komen is me een raadsel.
Een goed voorbeeld is een andere stoorbron: de led lamp.
Fabrikanten hebben vele ondeugdelijke lampen uit de handel moeten halen.

Maar om bij de omvormer te blijven, op mijn oude adres had ik zelf voor een SMA gekozen, maar nu op mijn nieuwe adres zit ik met andere omvormers van de vorige eigenaar, jawel die storen.
Maar ik heb ook gezien dat het rendement 10% lager ligt wat met een nogal rumoerige fan motor als warmte weggeblazen wordt, de SMA die ik had werd zonder lawaaiige fan motor niet warmer dan een graad of 40.
Er komt dus meer bij kijken dan alleen het kostenplaatje

De opmerking van de topicstarter: “De een stelt: SMA omvormer met OptiTrac Global Peak. De ander zegt: is niet nodig, een gewone omvormer met meerdere MPP trackers is voldoende”  is een beetje raar, SMA heeft omvormers met meerdere MPP trackers én OptiTrac Global Peak, het een sluit het andere dus niet uit.
OptiTrac Global Peak is een functie die je aan of uit kunt zetten, heb je schaduw, zet heb aan, heb je geen schaduw zet hem uit.

Reageer