omvormers voor zonnepanelen

• 28 February 2018
  • 13 reacties
  • 6856 Bekeken

ben van plan zonnepanelen aan te schaffen, hierover al heel veel info over verzameld, maar ik krijg bijna of geen info over de omvormers, wat zijn de betere/goede merken, waar moet ik opletten bij de aanschaf.

13 reacties

Reputatie 7
Badge +6
Omvormers schijnen het nogal vaak te begeven , dus een test eventueel met een oproep aan gebruikers over hun ervaringen met de diverse merken en types qua betrouwbaarheid lijkt me een goed idee. Als die dingen steeds na de garantieperiode defect raken , duurt het ook langer voordat we de totaalprijs terug verdiend hebben. Ben toch al bang dat die genoemde 7 jaar van de meest ideale omstandigheden uitgaat.
Dus neem een omvormer waar je 10 jaar garantie op krijgt. Maar als deze dus echt duurder zijn is er nog een andere afweging: als je bijvoorbeeld na 8 jaar je omvormer moet vervangen is deze dan niet beter / effici√ęnter en goedkoper dan het exemplaar dat je vervangt ? Waarschijnlijk wel, de techniek staat niet stil. Dus is de afweging.

https://www.zonnepanelen.net/8-punten-om-omvormer-te-kiezen/

Ik heb een Goodwe.
Reputatie 7
Badge +6
Dat is inderdaad het nadeel van de razendsnelle technische ontwikkelingen . Maar dat geldt voor heel veel producten. Zonnepanelen die we nu kopen kunnen over 10 jaar ook wel hopeloos achterhaald zijn.
bij de keuze voor een omvormer dien je eerst te berekenen wat de maximale opbrengst in Watt zal zijn. Het heeft geen zin om een omvormer te kopen die te over bemeten is. In mijn situatie heb ik 6 panelen en dus 1755 Watt maximaal en is de 2000W omvormer ruim voldoende, daar de 1600W uitvoering net te krap is. Bij de keuze heb ik goed gekeken naar het startvoltage waarop de omvormer gaat werken, dat is bij de Goodwe zeer laag en dus gunstig. Daarbij komt dat deze unit totaal geen geluid produceert en er goed verzorgd uit ziet. Ook de website toont alle nuttige informatie. Hierbij gaan we er voor het gemak vanuit dat alle zonnepanelen 100% identiek zijn en elk dezelfde opbrengst leveren gedurende de dag. Zo niet dan is het verstandiger om andere zonnepanelen met ingebouwde mini-omvormers te kopen. Daardoor leveren de zonnepanelen elk het maximum en zal een schaduwplek niet het totaal omlaag brengen. Deze panelen zijn daardoor wel duurder en is het maar de vraag of de meerprijs opweegt tegen de hogere opbrengsten. Ik heb goede ervaring met de JA-Solar panelen van 295WP, die uiteindelijk meer dan 300 opleveren in de praktijk. Van belang is ook goede montage op het dak. Ik heb een plat dak en de beugels van Van der Valk gebruikt. Succes met de keuze.
Reputatie 7
Badge +7
@Berendhuysen, heb je iets gehad aan de gegeven antwoorden?
Er zijn ook micro omvormers op de markt. deze omvormers zitten net als optimizers onder de zonnepanelen en zijn in feite omvormer en optimizer in 1.
In huis word dan geen omvormer meer geplaatst alleen nog een klein kastje die verbonden is met de router en dit kastje zoekt draadloos verbinding met de micro omvormers. De garanties van deze omvormers is vaak 25 jaar. Dat is wellenswaar 2.5 x zolang, ze zijn ook ongeveer 2.5 x zo duur als een string omvormer. maar als je een string omvormer met allemaal optimizers hebt dan zijn de micro- omvormers vaak weer voordeliger. Deze micro omvormers zijn trouwens ook per paneel uit te lezen.
Reputatie 6
Badge +6
Hi @Berendhuysen,

Is het ondertussen gelukt om nieuwe zonnepanelen aan te schaffen ūüĆě? Zo ja, zou je dan √©√©n van de antwoorden willen markeren als 'beste antwoord'. Bij het topic komt dan te staan dat jouw vraag is beantwoord.
Ben nog steeds op zoek naar de ideale combinatie, veel aanbieders maar nog niet met de panelen die ik wil in combinatie met de omvormer en eventuele garanties. Aanbieders genoeg nu nog alleen maar de juiste vinden. En de Solar Frontier panelen zijn helaas niet meer te krijgen of zijn verouderd types

Ik heb een vraagje: ooit heb ik via zon zoekt dak zonnepanelen laten plaatsen met een Solar River (Samil power) omvormer. Deze omvormer hangt  nu iets te dicht bij het dak en maakt het gedeeltelijk onmogelijk om dakisolatie aan de binnenkant goed te bevestigen. Dit kan opgelost worden door de omvormer schuin tegen de muur aan te hangen (als het ware meelopend met het dak). Mijn vraag is dit: kan een omvormer zo opgehangen worden? Ik zou denken van wel, maar wil dit graag met zekerheid weten. Bij voorbaat dank,

W. de Leeuw

Ach, het zal vast wel goed gaan, maar daar heb je niks aan (en ik ben geen installateur!) als het ding in de fik vliegt en je de verzekering achter je aan krijgt. Lees de installatiehandleiding van het ding eens goed door, misschien staat daar iets in van hoeken waaronder het ding gemonteerd mag worden. Anders zul je er toch een installateur bij moeten halen. En/of de fabrikant of importeur vragen.

Reputatie 6
Badge +6

@Simba Dit is een Chinese omvormer, als u hem kapot maakt moet u de garantie in China halen!

Volgens de installatie voorschriften moet deze aan een vlakke wand, de ventilatie sleuven zullen in een andere stand waarschijnlijk niet voldoende koelen!

Als u de link opent vanaf blz. 15/36 vind u de montage met alle info.

https://zonnepanelen-xtra.nl/imagenew/pdf/Samil-Power_SR_Installation-Manual_V1.1_Dutch.pdf

Bedankt voor de  nuttige reacties.

Je kunt ook een ophangbeugel gebruiken zoals bijvoorbeeld een luidsprekerbeugel. Of je maakt van hout en hoekijzers zelf een stevige beugel. Dan hangt hij toch verticaal.

Reageer