Consumentenbond.nl
Vraag

Onderdemensioneren omvormer bij zonnepanelen

• 8 januari 2021
  • 16 reacties
  • 343 Bekeken

Badge

In het algemeen installeert een leverancier ongeveer evenveel wP aan zonnepanelen (bij mij 16x270 wP= 4320 wP) dan het maximale vermogen van de omvormer (in kW's; bij mij 4200 kW). In de praktijk blijkt dat mijn installatie zelden over de dag (m.n. ook in gunstige perioden) meer dan 3,2 kW produceren. 

Regelmatig kom je op internet voorbeelden tegen waar ‘men’ suggereert dat je prima kunt overdimensioneren; dus: 50% en sommige beweren 200% meer wP aan zonnepanelen dan het opgegeven vermogen. Ook zou zo'n relatief kleine omvormer eerder ‘aanslaan’ (dus bij een hele lage opbrengst al stroom leveren aan het systeem). Bijvoorbeeld:

En: Ik citeer een electrotechnisch ingenieur/medewerker van Liander uit een artikel in NRC van eind november '20: 'Mijn zonnepanelen thuis kunnen maximaal 6,3 kW produceren, maar ik heb een omvormer van 5 kW. Die was veel goedkoper. Mijn aansluiting is dus 20% kleiner, maar echt, ik gooi op jaarbasis maar 2% zonne-energie weg'.

In mijn geval kan ik prima 9 panelen extra kwijt en die aansluiten op dezelfde omvormer zou een goedkope aanvulling opleveren.  Ik heb dat voorgelegd aan mijn installateur (en die weer aan de leverancier van Growatt), maar die blokkeert dat. De omvormer kan de incidentele piekbelasting niet aan, brandt door en mijn garantie vervalt.

Nu kan het zijn dat deze overdimensionering alleen bij bepaalde merken mogelijk is. De ingenieur waar ik naar refereer had een SolarEdge omvormer.

Mijn vraag is: Kan ik ongestraft 9 extra panelen op mijn Growatt (4000UE 3 fasen omvormer met DC Switch) omvormer toevoegen of kan dat echt niet?

En in het vervolg daarvan:

Overdimensionering van de capaciteit van de zonnepanelen zou sowieso op landelijke schaal een goed zaak zijn, nl:

• standaard een kleinere en dus goedkopere omvormer;
  • sneller ‘aanslaan’ van de installatie; en
  • een hogere productie als de lagere kosten voor de omvormer in panelen wordt gestoken

Dus Vraag 2: Moeten onafhankelijke organisaties als de Consumentenbond zich niet inzetten voor overdimensionering en dus een beweging waarbij alle omvormers bestand zijn tegen overdimensionering?

16 reacties

Ik ben benieuwd naar het verschil tussen 'of het niet kan' en 'of het echt niet kan'. 

In beide gevallen gaat geen fatsoenlijke leverancier het installeren want als het doirbrand mag hij er neem ik aan, wel garantie op geven. Dit zijn hobby's voor mensen die zelf graag knutselen. 

Reputatie 3
Badge +3

Nee, dit is een kwestie van berekenen. Zoek de gegevens op van de omvormer en de panelen. Voor de installateur prima te doen. Waarschijnlijk is 9 panelen te veel en kunnen er bijvoorbeeld wel 4 bij. Helaas is dat voor installateur en consument niet zo efficiënt. Hoge installatiekosten voor heel weinig extra materiaal.

Tip voor iedereen: als je zonnepanelen aanschaft; hou rekening met hoger toekomstig verbruik en als het kan. Leg je dak in een keer vol.

Ik zal je wel verkeerd begrepen hebben maar ik las dat je denkt dat je wel meer panelen aan kan sluiten dan de gegarandeerde capaciteit op je omvormer. Ik zeg dan geen enkele verstandige installateur dat gaat dat doen als hij er ook garantie op moet geven. Had ik je nu verkeerd begrepen of niet?

Wij hebben een Solaregde omvormer van 3500 W bij 2850 Wp aan panelen omdat onze installateur, die ik relatief hoog inschat, dat aanraadde in verband met de levensduur van dat ding. Niet dat hij kapot zou gaan van een piek, want een piek wordt volgens de gegevens van de fabrikant gewoon afgevlakt. Onze omvormer springt ergens bij 10 of 20 W aan, dus dat lijkt me geen punt. De afgelopen week heeft het ding continu heel kleine beetjes zitten aangeven trouwens.

Reputatie 7
Badge +6

Mijn Wattpiek vermogen is 3100 W  . Het maximum van de omvormer is 3000 W . Dat vermogen wordt zeer zelden bereikt en dan ook nog kortstondig . En als dat gebeurt regelt hij keurig af op die 3000 W . Met het ouder worden van de panelen zal dat piekvermogen langzaam lager worden . Een zichzelf respecterende fabrikant bouwt omvormers zodanig dat ze de maximum belasting probleemloos aankunnen en niet overbelast kunnen raken .  Er doen allerlei verhalen de ronde betreft over- en onderdimensionering . Altijd lastig wat we wel en niet kunnen aannemen . Natuurlijk zal een omvormer van matige kwaliteit die vaak hard moet werken mogelijk eerder sneuvelen . 

Reputatie 5
Badge +4

Een goede omvormer moet er tegen kunnen, mijn omvormer kon tot 3000 watt en kapte net als bij @E.T. Wiersum alles af wat er boven kwam.

Reputatie 7
Badge +6

Als de betere en veel gemonteerde merken worden oa SMA , Solar Edge en Goodwe genoemd . Ook ABB en Mastervolt horen bij de betere .

Reputatie 3
Badge +3

In de documentatie van uw omvormer staat dat het max. vermogen van uw omvormer aan de DC kant 4200 W is en aan de AC kant 4000 W. 

Met in totaal 16+9 = 25 panelen van 270 wP (nieuwe panelen hebben tegenwoordig al een stuk meer vermogen) komt u uit op een maximaal vermogen aan de DC kant van 6750 wP. Dat is zo’n 60% meer dan u omvormer kan omzetten en leidt dus met name in de zonnige maanden tot wat opbrengst verlies. De omvormer zal gaan terugregelen en minder optimaal functioneren.

Ik adviseer om het advies van de fabrikant in acht te nemen en nooit buiten de gestelde limieten van de omvormer te gaan.

Verder zullen de meerkosten voor een zwaarder omvormer niet gauw opwegen tegen de verliezen zolang de onder dimensionering onder de 30% blijft.

Uit dit alles kunt u denk ik zelf wel opmaken dat 9 extra panelen van 270 wP per stuk of zelfs meer bij gebruik van uw huidige omvormer wat teveel is.

Reputatie 7
Badge +6

Als de ligging van de panelen zodanig ongunstig is , dat het WP-vermogen nimmer bereikt wordt , is het theoretisch gedacht nutteloos om een omvormer met dat vermogen te plaatsen . Een goede installateur kan en zal berekenen wat aan te raden is . Doordat TS blijkbaar een omvormer heeft die bijplaatsen mogelijk maakt , is dat zeker een optie . Echter gezien het antwoord van Growatt via de installateur vermoed ik dat dit type omvormer niet of  minder goed bestand is tegen maximale belasting . Dan raadt ik 9 extra panelen ook niet aan . Temeer omdat Growatt dan vermoedelijk niet vergoedt als de omvormer het in de garantietijd begeeft . Laten we verder niet vergeten  dat zelfs in optimale omstandigheden het WP-vermogen zelden bereikt wordt en dan ook nog kortstondig als de onbelemmerde zon op het gunstigste punt staat . Zo bekeken is het niet erg als de omvormer krap gekozen is , mits hij bestand is tegen maximum belasting en in de garantievoorwaarden geen beperkende voorwaarden staan wat dat betreft .

Reputatie 3
Badge +3

De topic starter vermeldt geen gegevens over de panelen. Uitgaande van de meeste standaard panelen is 9 extra ook te veel. Maar waarschijnlijk zou het wel kunnen met ongeveer 6 panelen. Alleen zijn die panelen vast niet meer te koop. Zie verder naar naar mijn eerdere reactie.

Kennis over deze berekeningen zijn wel te vinden op het grote internet. Ook kan de installateur deze berekening maken. Deze zal alleen niet veel zin hebben om jouw installatie te gaan uitbreiden met een beperkt aantal panelen. Hij heeft het druk zat met veel andere nieuwe installaties en een mega personeelstekort.

Reputatie 7
Badge +6

@basic Scroll even naar boven . Daar staat het. 

Reputatie 3
Badge +3

@E.T. Wiersum 

Nee hoor. Daar staat geen gegevens of merk van de panelen. Alleen de WP. Daar heb je verder niets aan. Het gaat niet over vermogen, maar over spanning per paneel en de stroomsterkte.

Reputatie 7
Badge +6

Spanning en stroomsterkte ontlopen elkaar doorgaans niet zoveel bij de diverse merken panelen en zijn mijns inziens van ondergeschikt belang mits het binnen de toegelaten waarden van de omvormer blijft . Meestal ligt de spanning per paneel tussen 30 en 40 Volt . Bij veel panelen in serie wordt de spanning dan wel erg hoog . Daar ben ik uit veiligheidsoverwegingen geen voorstander van . 

Reputatie 3
Badge +3

Er stonden toch echt geen gegevens en heb de gegevens gebruikt die vrij normaal zijn. Dan kom je snel boven de 800 Volt uit.

Reputatie 7
Badge +6

Als je uitgaat van de open klemspanning  van omstreeks 40 Volt zit je bij 20 panelen inderdaad al aan 800 Volt . Dan zou ik liever twee sets van tien parallel zetten .

Reputatie 7
Badge +6

Het bereik van mijn SMA  ( 1 Fase ) zit tussen 110 en 500 Volt . Met mijn 10 panelen kom ik nooit boven 400 Volt . In de praktijk zullen installateurs altijd binnen de toegelaten waarden blijven en dat zal heus geen 800 Volt zijn . 

Reageer