In het algemeen installeert een leverancier ongeveer evenveel wP aan zonnepanelen (bij mij 16x270 wP= 4320 wP) dan het maximale vermogen van de omvormer (in kW's; bij mij 4200 kW). In de praktijk blijkt dat mijn installatie zelden over de dag (m.n. ook in gunstige perioden) meer dan 3,2 kW produceren.
Regelmatig kom je op internet voorbeelden tegen waar ‘men’ suggereert dat je prima kunt overdimensioneren; dus: 50% en sommige beweren 200% meer wP aan zonnepanelen dan het opgegeven vermogen. Ook zou zo'n relatief kleine omvormer eerder ‘aanslaan’ (dus bij een hele lage opbrengst al stroom leveren aan het systeem). Bijvoorbeeld:
En: Ik citeer een electrotechnisch ingenieur/medewerker van Liander uit een artikel in NRC van eind november '20: 'Mijn zonnepanelen thuis kunnen maximaal 6,3 kW produceren, maar ik heb een omvormer van 5 kW. Die was veel goedkoper. Mijn aansluiting is dus 20% kleiner, maar echt, ik gooi op jaarbasis maar 2% zonne-energie weg'.
In mijn geval kan ik prima 9 panelen extra kwijt en die aansluiten op dezelfde omvormer zou een goedkope aanvulling opleveren. Ik heb dat voorgelegd aan mijn installateur (en die weer aan de leverancier van Growatt), maar die blokkeert dat. De omvormer kan de incidentele piekbelasting niet aan, brandt door en mijn garantie vervalt.
Nu kan het zijn dat deze overdimensionering alleen bij bepaalde merken mogelijk is. De ingenieur waar ik naar refereer had een SolarEdge omvormer.
Mijn vraag is: Kan ik ongestraft 9 extra panelen op mijn Growatt (4000UE 3 fasen omvormer met DC Switch) omvormer toevoegen of kan dat echt niet?
En in het vervolg daarvan:
Overdimensionering van de capaciteit van de zonnepanelen zou sowieso op landelijke schaal een goed zaak zijn, nl:
- standaard een kleinere en dus goedkopere omvormer;
- sneller ‘aanslaan’ van de installatie; en
- een hogere productie als de lagere kosten voor de omvormer in panelen wordt gestoken
Dus Vraag 2: Moeten onafhankelijke organisaties als de Consumentenbond zich niet inzetten voor overdimensionering en dus een beweging waarbij alle omvormers bestand zijn tegen overdimensionering?