Onderhoudscontract hybride warmtepomp en cv, wat mag ik verwachten?

• 8 November 2021
  • 7 reacties
  • 96 Bekeken

Badge

Dag allemaal. 3 jaar en een half jaar geleden hebben wij besloten, 17 zonnepanelen te laten plaatsen en tevens een hybride warmtepomp oplossing (buitenlucht/water en cv). Ondanks ons huis uit 1934 heeft dit een enorme kosten besparing opgeleverd, wij zijn van 3500m3 gas terug naar zo'n 700m3 (incl koken en douchen). Dit heeft met de zonnepanelen ons maand bedrag van 350,- naar 150,- gebracht.

Nu hebben wij tegelijk bij het bedrijf wat alles geregeld heeft (Energie in Huis/Suniverse) een onderhoudscontract hybridewarmtepomp/cv basis afgesloten. Hiermee zou de ketel en de warmtepomp netjes 1x per 1,5 jaar worden onderhouden/gereinigd. Nu bleek dat bij het eerste onderhoud de buitenunit niet is bekeken en gereinigd. Wij waren er niet van op de hoogte dat dit wel een belangrijk onderdeel is. Hierop zijn wij gewezen door een Airco installateur.

Nu heb ik contact opgenomen met Energie in Huis en zij geven aan dat dit niet onder het onderhoudscontract valt en dat ze dit gezien de tijd ook niet kunnen doen. Nu voel ik mij hier niet goed bij. Mijn eerste reactie is om het contract per direct op te zeggen omdat ze de, mijns inziens, verwachte taak niet goed uitvoeren?

Wat is jullie mening en ons recht hierin? Of zou ik mogen verwachten dat ze het toch uitvoeren? We betalen net geen 100,- per jaar voor dit contract wat dus betekend zo'n 150,- per keer dat ze komen.

Mvg,

Peter

PS voor de geinteresseerden:
Wij zijn van een Nefit Ecomline HR combiketel naar een Remeha Avanta 35c met Elga 4Kw gegaan met een Anna thermostaat. Ons huis is vrij goed geïsoleerd, spouwen, HR++ glas vrijwel overal, vloerisolatie en 20 jaar oude dak isolatie. In eerste instantie hadden we een Honeywell Lyric T6 mee besteld maar hiermee was er geen goede stooklijn te creeren in ons huis met enkel radiatoren. De Anna kan ik perfect in stappen op laten gaan waardoor de efficentie van de warmtepomp vele malen hoger is komen te liggen. Met de Lyric bleef ons gas verbruik boven 1200m3 met de Anna terug naar 700m3 omdat de ketel nu veel minder snel wordt bijgeschakeld door de goede stooklijn.

7 reacties

Reputatie 4
Badge +4

Wat zegt uw contract? Misschien laat de duidelijkheid te wensen over. In elk geval is 100 € geen onredelijk bedrag voor een onderhoudscontract waar  CV-ketel en warmtepomp onder vallen. Wij betalen een vergelijkbaar bedrag, al is er bij ons geen sprake van een warmtepomp maar van een WTW-installatie (beide binnen). Ik kan niet helemaal inschatten hoe die zich qua werkuren tot elkaar verhouden, maar voor dit bedrag kun je niet veel meer verwachten. Zeker niet als zo’n buitenunit niet expliciet in het contract wordt genoemd. 

Als je kijkt bij bv. https://multiservicekers.nl/onderhoud/ zie je dat het onderhoud van de buitenunit ongeveer 2 x zoveel kost als dat van de binnenunit. In die zin is je verwachting, denk ik, wat te hoog.

Reputatie 4
Badge +2

Er moet toch duidelijk in het onderhoudscontract staan wat dit onderhoudt inhoud

ik zou in ieder geval vragen welke toestellen daar in opgenomen zijn en hoe vaak er onderhoud gepleegd wordt en of er nog bijkomende kosten zijn zoals het vervangen van pakkingen etc

Badge

@Luiks Ik zal het contract eens uitgebreid nalezen, dat had ik natuurlijk eerst moeten doen. Wat ik wel weet is dat ik het basis pakket heb maar ook het uitgebreide pakket bevat dit werk niet volgens Energie in Huis. Het voornaamste wat daar extra bij komt is dat onderdelen erbij in zitten en dat ze elk jaar ipv elke 1,5 jaar komen.

@sandokanfirst Als ik die pagina van Multiservicekers bekijk, dan zie ik dat u bij Airco gelijk heeft. Echter het gaat om een lucht/water warmtepomp in mijn beleving en daar zie ik het volgende:

Basispakket warmtepomp 2-jaarlijks

Compleet onderhoud aan uw warmtepomp

Voor iedereen afsluitbaar

Maandelijks kosteloos opzegbaar

Maandelijkse kosten per single-split set: € 4,95

Maandelijkse kosten per monobloc: € 4,95

Maandelijkse kosten per warmtepompboiler: € 4,95

Het zou in mijn situatie dan gaan om de single-split set lijkt me? Ik heb hen de vraag gesteld wat er onder dit onderhoud valt en ben benieuwd wat daaruit komt.

Ik begrijp ook dat het niet veel is wat ik betaal maar even die buitenunit in-sprayen, afspoelen en nalopen is volgens mijn niet het meeste werk. Maar mocht ik het verkeerd zien dan hoor ik het ook graag.

Reputatie 4
Badge +2

Het zou toch normaal zijn dat ze in het contract duidelijk aangeven wat er volgens dat onderhoud contract uitgevoerd wordt en wat niet.
Dit contract ruikt naar oplichterij. Zelf had ik ooit een onderhoud contract bij Feenstra afgesloten voor mijn CV ketel, dat zou goedkoper zijn via VEH maar bleek duurder te zijn!
Ik ben gauw naar GEAS nu Energie wacht teruggegaan. Misschien dat betalen per jaar of half jaar ook voordeliger is?

Badge

@Luiks, nou ik heb het nagezocht. Dit was al erg lastig omdat ze de offertes en akkoorden allemaal digitaal hebben geregeld en als ik die nu wil terug zien dan zijn de documenten niet beschikbaar… Gelukkig heb de getekende offerte nog uitgeprint! Hier staat op dat werkzaamheden aan de buitenunit zijn inbegrepen als de unit zonder steiger toegankelijk is. Hij staat op de dakkapel maar daar heeft de installateur zelf hem ook neergezet zonder steiger, gewoon zo uit het zolderraam. Alleen als ik nog iets verder kijk staat er ergens nog wel een puntje dat werkzaamheden aan/of op het dak zijn uitgesloten. Dit is natuurlijk super onduidelijk… wat doen ze nu wel/wat niet en wat mag ik verwachten? Ik verwacht namelijk dat ze gewoon net als de installateur even de dakkapel oplopen om de unit te servicen. Dat ze reparaties niet onder het bedrag van het servicecontract doen op het dak snap ik ook dat dit extra kost. Maar ze beloven wel inspectie van de leidingen. Waarvan een groot deel op de dakkapel loopt!

Ik heb ook nog wat andere bedrijven opgebeld, hoofdzakelijk loodgieters en stek monteurs en die pakken hem wel mee!

Dus de hoofdvraag is mag ik verwachten dat ze hem netjes gaan schoonmaken of ga ik het contract ontbinden omdat ik niet tevreden ben en sluit ik ergens anders wat af.

Reputatie 7
Badge +6

Voelt niet goed . lekker op zoek gaan naar een ander waarvan prijs en voorwaarden er goed en duidelijk uitzien . Ik sluit nooit onderhoudscontracten . Ik hou zelf bij wanneer het nodig is . Dat is in veel gevallen veel minder vaak dan in contracten staat . Dan bel ik iemand . Als die niet bevalt , bel ik de volgende keer een ander . Natuurlijk let ik wel op de garantievoorwaarden en onderhoudsadviezen van fabrikanten en leveranciers . Te vaak onderhoud is geldverspilling en te weinig kan vermijdbare problemen opleveren . 

Reputatie 4
Badge +2

Ik ben het helemaal met @E.T. Wiersum eens, meestal is onderhoud een keer in 1.5 a 2 jaar genoeg
Door de dingen te vaak los te halen krijg je juist problemen. Als je een goede onderhoud dienst gevonden hebt die je ook kunt bellen in geval van storing kun je daar een goed omschreven onderhoud contract afsluiten als je geen gedoe wilt hebben. De fabrikant van de toestellen geeft meestal wel aan hoe vaak onderhoud gedaan moet worden 

Reageer