Op weg naar gasloos wonen met ons Cv-ketel collectief

• 4 October 2019
  • 62 reacties
  • 6669 Bekeken

Toon eerste bericht

62 reacties

Onze regering doet niets anders dan belasting innen.

Over de CO2 heffing hoor ik niets anders dan betalen.

Ik zou ook graag horen dat ze wetenschappers gaan stimuleren om een oplossing te vinden.

Maar dat doen ze niet, ze gaan zitten wachten tot de marktwerking het oplost.

De neerwaartse spiraal onderbreken van het kopen kopen gedrag.

Een plicht dat een product heel erg lang mee moet gaan.

Zo zou b.v. een koelkast die minder als 25 jaar mee gaat, verboden moeten zijn.
Reputatie 7
Badge +8
Laten we @E.B.F. Stroeve raad opvolgen en met het onderwerp een CV Ketel Collectief bezighouden. Even off topic als het mag. Ik heb steeds beloofd eens naar de huiskamer te komen. Er komt steeds wat tussen, ik ben er nog niet geweest, slecht excuses overigens. Maar bij ons in de huiskamer wordt juist gelachen, gefeest, bijzondere dingen besproken maar nooit ons gal gespuwd. Is dat hier wel des huiskamers?? Gal spuwen gebeurt meestal op het hoogtepunt van een betoog waarbij, volgens spreker, fatsoenlijke argumenten niet meer helpen. Het is tijdelijk en vaak snel over. Groeten Leo.
Reputatie 7
Badge +6
Valt inderdaad niet mee om on topic te blijven . We dwalen snel af . Soms zitten we zelfs in een heel ander onderwerp waar al een topic van is. Ik beken ook schuld . 😳
Reputatie 7
Badge +6
Overigens , als ik op de link klik van dit collectief om wat meer info op te doen komt daar heel weinig in beeld . Ook als ik klik op : ' Lees verder ' . Als we op de hoogte gehouden willen worden betreft de ontwikkelingen , moeten we onze naam en mailadres daar invullen . Waarom die toekomstige info niet gewoon in dit topic vermelden ?
Ook niet als ik klik op : ' Lees verder ' .

Lees verder geeft een pop-up.

Met een niets zeggende tekst.

Ik heb een gruwelijke hekel aan pop-ups.
Reputatie 7
Badge +8
Ik heb begrepen dat als je op de link klikt je dan zoveel mogelijk informatie krijgt van wat op die link staat. Dus bij de eerste alles over collectieve CV ketels.. Het zal wel iets software technisch zijn. De topic gaat duidelijk over gasloos wonen met ons CV Collectief.

Een paar berichten terug maak ik melding vanuit de actualiteit dat men " ons" bestrooid met allerhande oplossingen voor een (snel) gasloos tijdperk....... dus allemaal oplossingen voor tijdelijke collectieve CV Ketels. Als je dat zo aanziet, dan vind ik, en dat is dus een persoonlijke mening, dat al die bedrijven en organisaties zo snel mogelijk spullen willen leveren om aan dat duurzame gasloze tijdperk te voldoen, want dat is nodig, dat is nu helemaal in, dus we zijn wel heel slechts bezig als we er niet aan meedoen.

Ik ben ook voor duurzaam, voor een goed klimaat, voor het milieu enz. enz., maar ben ook zo alert op al degenen die ons onder bangmakerij iets aan willen smeren, niet om dat goede klimaat, maar om er zo snel en zoveel mogelijk aan te verdienen. Vergeet het maar als u het er niet mee eens bent, ook spuw ik nu geen gal, althans voor een ander mogelijk wel, maar ik kan er niets aan doen dat de wereld vol zit met van die snel verdieners, wat er ook voor nodig is. Groeten Leo.
Reputatie 7
Badge +5
de 'lees verder' popups geven in 2 zinnen een toelichting, geen details.

Mijn grote vraag zou zijn 'waarom', die vraag wordt niet beantwoord en ook hier wordt geen toelichting gegeven. ik kan me voorstellen dat als je nu nog niet van het gas af wilt, wellicht geen geld, wellicht ga je verhuizen, dit een optie zou kunnen zijn voor een korte periode. Het leasen voor lange tijd van dit soort dingen is vaak erg duur.

morgen is het weekend weer om, dan modereren we weer 😉
Reputatie 7
Badge +7
Bedankt voor jullie reacties allemaal. Leuk om te zien dat jullie hier zo mee bezig zijn. Om inzichtelijk te krijgen hoe jullie in de aanschaf van een nieuwe Cv-ketel staan heb ik een poll aan het topic toegevoegd. Willen jullie ons helpen door te stemmen?
Reputatie 7
Badge +5
ik heb gestemd, zou jij nog even het ‘waarom’ toe willen lichten van dit aanbod?
Over de poll:

Als ik de logica volg zou ik met mijn 60 jaar oude hok als laatste aan bod zijn om gasloos te worden.

De gemeente is op dit moment heel erg druk bezig in mijn buurt om het warmtenet te verbeteren. Maar dat is in het gedeelte met de nieuwe woningen.

Ik woon ook niet in de pilot wijk, waar ze nu nog in de planfase liggen. Deze wijk heeft een zeer grote variatie aan woningen. Ook nog flats met enkel glas en een gaskachel.

De eerste gasloze wijk staat hier ook al tientallen jaren.

Dus met de techniek hebben ze al wat ervaring.

Dus me nu druk maken over de mededeling in 2021 is zinloos.
De omschakeling is een typische actie van installateurs en hun leveranciers om weer een hele mooie winst te halen .Een goede CV gaat 10 tot 15 jaar mee dus zij willen door omschakelen die tyd bekorten.

Daarnaast van het gas af gaan is niet echt milieuvriendelijk want ook extra met de huidige technieken is milieu vriendelijk. Zet in op kernenergie dat in zijn verbeterde versie al deze problemen oplost.

Dus ik ga alleen over als dat wordt gebruikt.

Geen leasecontracten dat is alleen voor de supplier interessant.
OUDJE

Een poosje geleden hoorde je nogal geruchten over waterstofgas dat zonder meer door de bestaande leidingen zo kunnen worden gepompt. In dat geval zou al die heisa over vervangende ketels en andere apparaten niet nodig zijn. Nu hoor ik daar alleen maar over om het in auto's te gebruiken. Weet iemand hier iets meer over?
@G. van Beelen

Waterstof is een mooie oplossing voor een klein deel.

Om nu alles om te bouwen op waterstof is niet haalbaar op dit moment.

Waterstof is jaren lang door de industrie de lucht in geblazen, dat deel kunnen we hergebruiken.
Reputatie 7
Badge +8
Als de discussie zo verder gaat komen er nog wel een aantal pagina's met alternatieven. Mooi allemaal, maar de vraag is een aantal maal gesteld: WAAROM. Zelf zou ik het ook willen weten, vooral omdat er ineens zovele aanbieders zijn, de één nog mooier dan de andre. Ik denk dat velen van hen onder de mom van milieu, duurzaamheid, klimaat, die mooie aarde enz. flink willen verdienen. @W. Jansen suggereert volgens mij ook al zoiets.. De vraag waarom blijft dus. Zit er een beetje waarheid in de reden om van gas enz. af te gaan. Is er een grote waarheid? of worden we gewoon belazerd, excusé le mot. Groeten Leo.
Badge +1
CV Ketel vervangen

In ‘Den Haag’ is voor mij om onduidelijke redenen besloten om ‘van het gas af te gaan’. Niet omdat het beter voor het milieu is, want in o.a. Duitsland gaan ze juist van stookolie op gas over en het alternatief, elektra kan niet altijd milieu vriendelijke gemaakt worden. De kolen gestookte centrales kan je toch moeilijk milieu vriendelijk noemen. Ook het verminderen van de gashoeveelheid uit ‘Groningen’ zal niet de reden zijn. Toen Philips in Eindhoven stopte met het maken van tv’s moesten we toch ook niet ‘van de tv af’? Ze komen nu elders vandaan en dat kan met gas ook. Natuurlijk is er niets op tegen om het gasverbruik te verminderen en dat kan het goedkoopst bij nieuwbouw.

Zelf zijn wij vorig jaar voor het koken overgegaan op inductie. Nu staat de vervanging van de cv ketel op de agenda en dat roept vragen op. Als wij nu de ketel gaan vervangen kost dat circa 1.500 euro en de vraag is zijn er geen goedkopere en/of betere alternatieven. In dit stukje daar meer over. Eerst onze situatie.

Onze situatie

Wij wonen met z’n tweeën (beide 60+) in een koop appartement in Eindhoven uit 2000 met het (voorlopige) energielabel B en met de originele cv-combiketel (verwarming en heet water). Woonoppervlakte is circa 97 m2 en inhoud is circa 282 m3.

Op de in augustus 2019 ontvangen eindafrekening van onze energieleverancier staat dat wij in 2018/2019 176 m3 gas verbruikt hebben en wat ons circa 213 euro kostte (inclusief netbeheerkosten, overheidsheffingen en na een cashback van 30 euro).

Alternatief

I.p.v. een nieuwe cv combiketel zouden we een elektra boiler voor het heet water kunnen aanschaffen. Deze kan op de plaats van de ketel hangen en daar zijn reeds de waterleidingen naar keuken en badkamer. Ook zit daar een elektra aansluiting. Voor het verwarmen zitten we te denken aan elektrische radiatoren, infraroodpanelen en losse elektrische kachels (of een combinatie).

Kosteloos van het gas af

Bij de huidige energieleverancier nemen wij zowel elektra als gas af en hebben wij een jaarcontract. Op de vervaldatum willen wij overstappen voor het elektra op een andere leverancier en wordt de gaslevering een onbepaald contract bij de huidige leverancier. Na in huis de alternatieven gerealiseerd te hebben zeggen wij het gas op (rekening houdend met de opzegtermijn). Ook sluiten wij in de meterkast de gastoevoer af. Wij betalen vervolgens de eindafrekening en daarna niets meer. Wij zullen onze bankrekening blokkeren voor automatische afschrijvingen door de gasleverancier. Als ze de gasmeter willen verwijderen zullen wij daar aan meewerken, maar niet aan (mee) betalen. Wij zullen niet zelf de gasmeter verwijderen.

In de Consumentengids van mei 2019 (blz. 57) staat dat een netbeheerder geld mag vragen voor het afsluiten van het gas. Nu hoeven ze bij ons niet het gas af te sluiten, want de gaskraan dichtdraaien kunnen wij zelf wel en de bestaande gasleidingen in huis worden afgedopt. Mogelijk willen ze toch geld zien en omdat wij niet betalen zien ze ons als wanbetaler. Normaal zouden ze ons dan kunnen afsluiten (en dat is net wat wij willen). Het is niet onze beslissing om ‘van het gas af’ te gaan, maar van ‘Den Haag’. Dan moeten ze daar de rekening maar indienen.

Conclusie

Op deze wijze kunnen wij met vergelijkbare (of iets hogere) eenmalige kosten toch ‘van het gas af’ en betalen we vervolgens voor meer elektraverbruik, maar dat tarief zal minder snel stijgen dan het gastarief.

Anders gaan wij toch een nieuwe cv combiketel (op gas) aanschaffen en zullen wij (gezien onze leeftijden) waarschijnlijk nooit ‘van het gas’ af gaan. Iets wat een mogelijk andere regering best kan terugdraaien, veranderen of vertragen.

Ook omdat in het Eigen Huis Magazine van juli/aug. 2019 (blz. 40) staat dat niemand je mag dwingen met het stoppen van het gebruik van aardgas.

Wat is zinvol?
Ik woon in het buitengebied in een (verbouwde) boerderij, bouwjaar 1896; de dichtstbijzijnde buren zitten 300 meter verderop. Hoezo van het gas af? Vorig jaar een nieuwe CV-ketel gekocht.
Ik heb net een offerte getekend voor het plaatsen van een nieuwe gas gestookte CV ketel. Ik verwacht dat gasloos nog wel even gaat duren. Mijn huis is zeker niet geschikt voor een warmtepomp (houten vloeren, dus vloerverwarming niet eenvoudig mogelijk). Wel heb ik spouwmuur isolatie en zonnepanelen. Overigens betekent gasloos een veel hoger elektriciteitsverbruik. Daar zijn onze elektriciteitsnetten nog lang niet op berekend.

NB. Voor mijn tussenwoning met bovenverdieping en zolder heb ik het afgelopen jaar nog geen 800 m3 gas verbruikt.
Reputatie 7
Badge +5
vloerverwarming is geen eis bij een warmtepomp, zeker niet als je een houten vloer hebt. de warmteafgifte van vloerverwarming door een houten wordt 25% minder, hout is immers een isolator.

het enige waar je naar moet kijken is of je de goede radiatoren hebt voor de lagere temperatuur van een warmtepomp.

kan dus prima, zelfs in jou geval, terugverdientijd is wel een rekensom, maar zonder gas en met zonnepanelen.... de aarde zou blij met je kunnen zijn 😉
Reputatie 7
Badge +8
Allemaal van het gas af, dat is goed en de overheid is groot voorstander want het is goed voor het klimaat,voor het milieu, voor de duurzaamheid en noem het hele scenario aan items dat ons over de streep moet trekken maar op.

Vergeet niet dat die 'geweldige overheid fout op fout heeft gemaakt bij de gasboringen en de gasvelden leegpompen en, misschien stelt u niets meet maken, maar die geweldige overheid heeft ons jaar na jaar bedonderd met de vooruitgang die we krijgen, het beter krijgen, vooral meer geld krijgen...... en bent u het al vergeten, leugens en bedrog, loze valse beloftes. Luister u maar met gerust hart naar die goede overheid, ik walg ervan. Van het gas af dus een excuses voor het falen van de overheid, en niets anders.

En dan ineens al die instellingen en firma's die ons nieuwe contracten, nieuwe ketels e.d. willen aansmeren. Er zijn, zie boven, leden die net een heel nieuwe ketel hebben, ook duurzaam, zuinig, klimaat beheersend. Het hele riedeltje kan je overal op los laten, het klinkt altijd goed en iedereen geloof het. Nou ik niet, ik ben behoorlijk achterdochtig, ben trots op als u mij zo noemt. Ik geloof niets van die mooie verhalen om van het gas af te gaan, straks van de elektriciteit af, allemaal om het overheid falen te verdoezelen, alle valse beloftes te doen vergeten en bedrijven en instellingen die weer lekker kunnen verdienen.. Maar ik heb het natuurlijk fout, denkt slecht en achterdochtig, hoe is dat mogelijk bij zo'n goede en goed gelovige en goed belovende overheid. Groeten Leo.
Reputatie 7
Badge +8
Er wordt toch zo hier en daar gevraagd, door de bond, de overheid e.d. vragen te stellen. Dus laten we dat doen,...... maar zijn er in al deze berichten niet al genoeg vragen gesteld...... en waar blijven de antwoorden ??????? Leuk dat we zoveel vragen hebben, waar waarom? staat nog open, waarom ineens zovele aanbiedingen, die toch allemaal geld kosten, en kapitaalbederf geven door al het oude maar op te ruimen. En is er op lange termijn en zaken voor in de toekomst wel zoveel uitgezocht, of is het wishful thinking, echt wetenschappelijk heeft toch weinig met in de toekomst kijken te maken, daar heb je toch een glazen bol voor 😄 Groeten Leo.
Ik heb een cv ketel die 15 jaar oud is, die jaarlijks onderhouden wordt. Vorige week nog onderhoud gehad.

Volgens de monteur gaat een cv ketel gemiddeld 14 á 15 jaar mee. Bij mijn vraag of ik, omdat we van het gas af moeten, indien deze ketel " op " is ik nog een nieuwe ketel moet kopen, antwoordde deze " zeker doen ", omdat het nog jaren duurt voordat we van het gas af gaan/moeten. Als je ziet, dat Remeha wekelijks 200 cv ketels produceert.
Reputatie 7
Badge +8
Geachte @A. Koning .

Een bijzonder vervelende gewoonte van mij is dat ik graag mee discussieer en dan antwoorden geef die in feite helemaal niet aan mij gevraagd zijn. Dat geldt ook voor deze topic, die in fete van de Bond van Monique afkomt. Toch is de grote vraag waarom moeten we van het gas af en allerlei van de geboden oplossingen aangaan. Aan Monique vragen dus, vrij flauw natuurlijk, het komt van onze regering af. De ervaring na jaren leert dat die ook maar weinig weten en alleen proefballonnetjes op kunnen laten gaan. Waarom moeten we van het gas af? En Groningen is wel bekend! En wat moet het nu anders dan gas worden en hoe milieu en klimaatvriendelijk en duurzaam is dat. Antwoord zullen we wel nooit krijgen. Groeten Leo.
Reputatie 7
Badge +5
wij van wc eend.... als je de kalkoen vraagt wat we moeten eten met kerst.... enz enz

nooit aan een cv ketel monteur vragen of je een nieuwe cv ketel moet kopen of niet

geloof in een toekomst voor deze aarde en neem een wijs besluit, vergeet korte termijn winst
Reputatie 7
Badge +8
Beste @E.B.F. Stroeve . Als je met de kalkoen en CV monteur onze regering bedoelt dan begrijp ik het wel. Nooit iets vragen dus. Maar dan de aarde. Ik vergeet korte termijnwinst als je bedoelt dat ik het daarom zou doen. Ik kijk daar niet eens zo naar. ik hoef niet voor een dubbeltje op de eerste rang te zitten en alsmaar geld sparen of besparen, meenemen straks kan ik het toch niet. Maar ergens veel te veel betalen of afgezet te worden hoef ook niet. Maar voor behoud van de aarde mag er best een 'zeker'offer gebracht worden. Gas wegdoen, gaat sowieso geld kosten, maar wat moet je dan, daarover zijn ze het ook niet eens, Duitsland kiest juist voor gas en welk land je ook bekijkt, volgens mij zijn ze het nergens eens. En windenergie of zonnen energie, afhankelijk mogelijk nog waar je woont, kan je dat toch niet alleen doen. Groeten Leo.
Ik doe niet mee met deze hype.

Het gas uit Groningen kan prima vervangen worden door waterstofgas.

Als we waterstofgas gaan produceren, hoeft het bestaande leidingennet nauwelijks te worden aangepast en kunnen we gewoon doorgaan met consumptie van gas.

Helaas moet de politiek nog ontdekken dat waterstofgas bestaat, prima geproduceerd kan worden en een veel handiger oplossing is dan het moeizame gedoe met warmtepompen en wat nog meer.

Overigens kook ik elektrisch (inductie) en zit in een gebied waar ik wacht op verwarming (en koeling) van het huis met mijnwater.

Ik woon in een nieuwbouw wijkje (nu 10 jaar oud), ik verwacht niet dat we de eerste 20 jaar van het gas af moeten.

Reageer