Op weg naar gasloos wonen met ons Cv-ketel collectief

• 4 October 2019
  • 62 reacties
  • 6669 Bekeken

Reputatie 7
Badge +7
In 2021 moeten alle gemeenten in Nederland voor elke wijk aangeven wanneer deze ‘van het gas af gaat’. Veel mensen willen of moeten de komende jaren daarom gasloos gaan wonen. Met ons Cv-ketel collectief huur of koop je een cv-ketel die goed uit onze test komt, inclusief installatie en onderhoud. Wanneer je van het gas af gaat, kan je het huurcontract opzeggen en wordt de cv-ketel gratis opgehaald.

Stel jij de aanschaf van een nieuwe cv-ketel uit vanwege de onzekerheid wanneer je huis gasloos wordt?

62 reacties

Reputatie 7
Badge +8
Eerlijk gezegd kan ik er heel weinig over zeggen. Het systeem CV ketel collectief kan best goed zijn. Maar weten we (allen, inclusief overheid en regering) er nu wel genoeg van af. Toen pas bekend werd we moeten van het gas af, vanwege klimaat enz. enz., duurzaam enz. enz. kwam het bij menigeen toch meer over als bangmakerij, angst zaaien, mensen (nu al) op kosten jagen. En uiteindelijk weten we er nog weinig van. Moet het inderdaad gebeuren, wanneer dan...... dat kan nog jaren duren, hoe wordt het geregeld, wie gaat het betalen. Ik weet het niet, maar weet wel dat we kennelijk weer voorop willen lopen. Laten we nu eens rustig afwachten, kijken wat de anderen doen. Velen zitten al in angst hoe het te betalen, daarom eerst meer, veel meer helderheid. Groeten Leo.
Reputatie 7
Badge +6
Als we zien dat andere landen juist nu massaal overschakelen van stookolie en andere vervuilende brandstoffen naar gas , voelt dit inderdaad als voor de muziek uit willen lopen . Daar komt bij dat Nederland een stipje op de wereldkaart is en vervuiling wordt bij de grenzen niet tegengehouden. Het heeft pas nut als alle landen wereldwijd meedoen . Evengoed prima dat nieuwe huizen gasloos worden . Bijkomende probleem is ook , dat ons gas op grote schaal aan het buitenland verkocht is waardoor we het in de toekomst weer duur zouden moeten terugkopen . De Groningse bevingen spelen uiteraard mede een rol in het geheel . Vooral mensen met oudere huizen en weinig of geen geld dreigen door het gevoerde beleid in de knel te komen . Ook nieuwe huizen zijn fors duurder geworden door de nieuwe eisen en andere oorzaken . Laat mensen met oudere huizen gewoon nog even aan het gas zonder ze te dwingen dure maatregelen te nemen die onvoldoende werken. Mensen met huurhuizen die aangepast worden gaan fors meer huur betalen en het is de vraag of dat opweegt tegen de lagere energierekening . De meeste huiseigenaren weten ook niet wat wel en niet wijsheid is en wachten massaal af . Alleen isolatiemaatregelen als dat nog niet of onvoldoende gedaan is heeft denk ik altijd nut. Warmtepompen krijgen het huis vaak niet voldoende warm en jagen bovendien de stroomkosten flink omhoog . Daarom raar dat vrijwel niet over andere oplossingen gesproken wordt. Mogelijk komen er ook nog nieuwe vindingen . Reden te meer om kalm aan te doen . Een ketel huren kan afhankelijk van de situatie soms een oplossing zijn . Zeker als hij overbodig wordt , ruim voordat hij aan vervanging toe is.
Reputatie 6
Badge +6

“Stel jij de aanschaf van een nieuwe cv-ketel uit vanwege de onzekerheid wanneer je huis gasloos wordt?”

Eh Nee, er hangt net een nieuwe sinds eind oktober en die blijft nog wel even.

Alleen praktisch gezien is het niet mogelijk zo snel van het gas af te komen, er zijn b.v. maar een fractie van het aantal benodigde installateurs.
Een ketting is zo sterk als de zwakste schakel, en dat is op dit moment mankracht.

De politiek kan zo leuk theoretisch plannen maken, maar ze hebben er geen flauw benul van wat daar praktisch bij komt kijken.

Ik heb er ook wel aan gedacht om zo'n mooie kolen CV uit Duitsland te halen.

Dat is daar toch de meest gangbare cv ketel.

Want we zijn in Nederland ook doorgeslagen met de pellet kachel en de subsidie hierop.

Er zijn er namelijk meer verkocht, dan we afval hebben om er in te stoppen.

Dus moet ze hout kappen om aan brandstof te komen.

Reputatie 4
Badge +5

Ook niet als ik klik op : ' Lees verder ' .Lees verder geeft een pop-up.

Met een niets zeggende tekst.

Inmiddels staat er meer info op onze website @Wortelstamper en @E.T. Wiersum en alle anderen die benieuwd zijn: https://cvketelcollectief.consumentenbond.nl/wizard 🙂
Reputatie 7
Badge +6
Bedankt Sophie. Dat ziet er mooi en overzichtelijk uit met zo te zien goede voorwaarden en scherpe prijzen.
Reputatie 7
Badge +8
Een goede en duidelijke uitleg van onze vragen en ook heel netjes dat jullie dat op deze manier doen. Dit heeft niet betrekking op jullie, maar op dit forum stellen we vaak veel vragen aan elkaar, maar van sommige leden krijgen we nooit antwoord. Dat hoort in feite helemaal niet dus is wat jullie doen, prima.. De hele problematiek rond de energie en vooral de geuite term, door de overheid zelfs meen ik, "van het gas af, we moeten van het gas af" heeft voor veel beroering gezorgd. En nu hoor je van alle kanten roepen......"dat kan nog wel 30 jaar duren", waarom gebeurt zoiets, met al die aanbiedingen van andere energie dan wel andere ketels er achteraan. Hoeveel mensen zullen er wel niet naar gehandeld hebben? Groeten Leo.
Een pionier op dit gebied "Jean Pütz" beweert dat een warmtepomp op gas een veel betere oplossing is, dan een op elektriciteit.

Klink aannemelijk omdat een airco op gas ook energie zuiniger is.

We moeten echt alle mogelijkheden onderzoeken.

Wat we nu doen, is snel een product bedenken en de consument het door de strot drukken.
Reputatie 7
Badge +5
wat versta je onder 'beter'? En voor wie beter? Dingen vervuilend verbranden om er elektra uit te halen is natuurlijk niet meer van deze tijd, nergens voor nodig als ome zon schijnt en/of tante wind waait.

En we moeten inderdaad nog veel onderzoeken, maar wel alles met een duurzame insteek en vervuilend verbranden hoort daar niet in thuis.

En op hout gaan stoken is natuurlijk onzin, en het is ook onzin dat iedereen binnen de kortste keren van het gas af moet, alles op z'n tijd maar wel met de juiste insteek. En hou waterstof maar eens in de gaten, is ook een mooie ontwikkeling met behoudt van gasleidingen maar dan wel schoon verbranden.
Onze regering doet niets anders dan belasting innen.

Over de CO2 heffing hoor ik niets anders dan betalen.

Ik zou ook graag horen dat ze wetenschappers gaan stimuleren om een oplossing te vinden.

Maar dat doen ze niet, ze gaan zitten wachten tot de marktwerking het oplost.

De neerwaartse spiraal onderbreken van het kopen kopen gedrag.

Een plicht dat een product heel erg lang mee moet gaan.

Zo zou b.v. een koelkast die minder als 25 jaar mee gaat, verboden moeten zijn.
Reputatie 7
Badge +6
Valt inderdaad niet mee om on topic te blijven . We dwalen snel af . Soms zitten we zelfs in een heel ander onderwerp waar al een topic van is. Ik beken ook schuld . 😳
Reputatie 7
Badge +6
Overigens , als ik op de link klik van dit collectief om wat meer info op te doen komt daar heel weinig in beeld . Ook als ik klik op : ' Lees verder ' . Als we op de hoogte gehouden willen worden betreft de ontwikkelingen , moeten we onze naam en mailadres daar invullen . Waarom die toekomstige info niet gewoon in dit topic vermelden ?
Badge +1
CV Ketel vervangen

In ‘Den Haag’ is voor mij om onduidelijke redenen besloten om ‘van het gas af te gaan’. Niet omdat het beter voor het milieu is, want in o.a. Duitsland gaan ze juist van stookolie op gas over en het alternatief, elektra kan niet altijd milieu vriendelijke gemaakt worden. De kolen gestookte centrales kan je toch moeilijk milieu vriendelijk noemen. Ook het verminderen van de gashoeveelheid uit ‘Groningen’ zal niet de reden zijn. Toen Philips in Eindhoven stopte met het maken van tv’s moesten we toch ook niet ‘van de tv af’? Ze komen nu elders vandaan en dat kan met gas ook. Natuurlijk is er niets op tegen om het gasverbruik te verminderen en dat kan het goedkoopst bij nieuwbouw.

Zelf zijn wij vorig jaar voor het koken overgegaan op inductie. Nu staat de vervanging van de cv ketel op de agenda en dat roept vragen op. Als wij nu de ketel gaan vervangen kost dat circa 1.500 euro en de vraag is zijn er geen goedkopere en/of betere alternatieven. In dit stukje daar meer over. Eerst onze situatie.

Onze situatie

Wij wonen met z’n tweeën (beide 60+) in een koop appartement in Eindhoven uit 2000 met het (voorlopige) energielabel B en met de originele cv-combiketel (verwarming en heet water). Woonoppervlakte is circa 97 m2 en inhoud is circa 282 m3.

Op de in augustus 2019 ontvangen eindafrekening van onze energieleverancier staat dat wij in 2018/2019 176 m3 gas verbruikt hebben en wat ons circa 213 euro kostte (inclusief netbeheerkosten, overheidsheffingen en na een cashback van 30 euro).

Alternatief

I.p.v. een nieuwe cv combiketel zouden we een elektra boiler voor het heet water kunnen aanschaffen. Deze kan op de plaats van de ketel hangen en daar zijn reeds de waterleidingen naar keuken en badkamer. Ook zit daar een elektra aansluiting. Voor het verwarmen zitten we te denken aan elektrische radiatoren, infraroodpanelen en losse elektrische kachels (of een combinatie).

Kosteloos van het gas af

Bij de huidige energieleverancier nemen wij zowel elektra als gas af en hebben wij een jaarcontract. Op de vervaldatum willen wij overstappen voor het elektra op een andere leverancier en wordt de gaslevering een onbepaald contract bij de huidige leverancier. Na in huis de alternatieven gerealiseerd te hebben zeggen wij het gas op (rekening houdend met de opzegtermijn). Ook sluiten wij in de meterkast de gastoevoer af. Wij betalen vervolgens de eindafrekening en daarna niets meer. Wij zullen onze bankrekening blokkeren voor automatische afschrijvingen door de gasleverancier. Als ze de gasmeter willen verwijderen zullen wij daar aan meewerken, maar niet aan (mee) betalen. Wij zullen niet zelf de gasmeter verwijderen.

In de Consumentengids van mei 2019 (blz. 57) staat dat een netbeheerder geld mag vragen voor het afsluiten van het gas. Nu hoeven ze bij ons niet het gas af te sluiten, want de gaskraan dichtdraaien kunnen wij zelf wel en de bestaande gasleidingen in huis worden afgedopt. Mogelijk willen ze toch geld zien en omdat wij niet betalen zien ze ons als wanbetaler. Normaal zouden ze ons dan kunnen afsluiten (en dat is net wat wij willen). Het is niet onze beslissing om ‘van het gas af’ te gaan, maar van ‘Den Haag’. Dan moeten ze daar de rekening maar indienen.

Conclusie

Op deze wijze kunnen wij met vergelijkbare (of iets hogere) eenmalige kosten toch ‘van het gas af’ en betalen we vervolgens voor meer elektraverbruik, maar dat tarief zal minder snel stijgen dan het gastarief.

Anders gaan wij toch een nieuwe cv combiketel (op gas) aanschaffen en zullen wij (gezien onze leeftijden) waarschijnlijk nooit ‘van het gas’ af gaan. Iets wat een mogelijk andere regering best kan terugdraaien, veranderen of vertragen.

Ook omdat in het Eigen Huis Magazine van juli/aug. 2019 (blz. 40) staat dat niemand je mag dwingen met het stoppen van het gebruik van aardgas.

Wat is zinvol?
Ik woon in het buitengebied in een (verbouwde) boerderij, bouwjaar 1896; de dichtstbijzijnde buren zitten 300 meter verderop. Hoezo van het gas af? Vorig jaar een nieuwe CV-ketel gekocht.
Ik heb net een offerte getekend voor het plaatsen van een nieuwe gas gestookte CV ketel. Ik verwacht dat gasloos nog wel even gaat duren. Mijn huis is zeker niet geschikt voor een warmtepomp (houten vloeren, dus vloerverwarming niet eenvoudig mogelijk). Wel heb ik spouwmuur isolatie en zonnepanelen. Overigens betekent gasloos een veel hoger elektriciteitsverbruik. Daar zijn onze elektriciteitsnetten nog lang niet op berekend.

NB. Voor mijn tussenwoning met bovenverdieping en zolder heb ik het afgelopen jaar nog geen 800 m3 gas verbruikt.
Reputatie 7
Badge +5
vloerverwarming is geen eis bij een warmtepomp, zeker niet als je een houten vloer hebt. de warmteafgifte van vloerverwarming door een houten wordt 25% minder, hout is immers een isolator.

het enige waar je naar moet kijken is of je de goede radiatoren hebt voor de lagere temperatuur van een warmtepomp.

kan dus prima, zelfs in jou geval, terugverdientijd is wel een rekensom, maar zonder gas en met zonnepanelen.... de aarde zou blij met je kunnen zijn 😉
Reputatie 7
Badge +8
Allemaal van het gas af, dat is goed en de overheid is groot voorstander want het is goed voor het klimaat,voor het milieu, voor de duurzaamheid en noem het hele scenario aan items dat ons over de streep moet trekken maar op.

Vergeet niet dat die 'geweldige overheid fout op fout heeft gemaakt bij de gasboringen en de gasvelden leegpompen en, misschien stelt u niets meet maken, maar die geweldige overheid heeft ons jaar na jaar bedonderd met de vooruitgang die we krijgen, het beter krijgen, vooral meer geld krijgen...... en bent u het al vergeten, leugens en bedrog, loze valse beloftes. Luister u maar met gerust hart naar die goede overheid, ik walg ervan. Van het gas af dus een excuses voor het falen van de overheid, en niets anders.

En dan ineens al die instellingen en firma's die ons nieuwe contracten, nieuwe ketels e.d. willen aansmeren. Er zijn, zie boven, leden die net een heel nieuwe ketel hebben, ook duurzaam, zuinig, klimaat beheersend. Het hele riedeltje kan je overal op los laten, het klinkt altijd goed en iedereen geloof het. Nou ik niet, ik ben behoorlijk achterdochtig, ben trots op als u mij zo noemt. Ik geloof niets van die mooie verhalen om van het gas af te gaan, straks van de elektriciteit af, allemaal om het overheid falen te verdoezelen, alle valse beloftes te doen vergeten en bedrijven en instellingen die weer lekker kunnen verdienen.. Maar ik heb het natuurlijk fout, denkt slecht en achterdochtig, hoe is dat mogelijk bij zo'n goede en goed gelovige en goed belovende overheid. Groeten Leo.
Reputatie 7
Badge +8
Er wordt toch zo hier en daar gevraagd, door de bond, de overheid e.d. vragen te stellen. Dus laten we dat doen,...... maar zijn er in al deze berichten niet al genoeg vragen gesteld...... en waar blijven de antwoorden ??????? Leuk dat we zoveel vragen hebben, waar waarom? staat nog open, waarom ineens zovele aanbiedingen, die toch allemaal geld kosten, en kapitaalbederf geven door al het oude maar op te ruimen. En is er op lange termijn en zaken voor in de toekomst wel zoveel uitgezocht, of is het wishful thinking, echt wetenschappelijk heeft toch weinig met in de toekomst kijken te maken, daar heb je toch een glazen bol voor 😄 Groeten Leo.
Ik heb een cv ketel die 15 jaar oud is, die jaarlijks onderhouden wordt. Vorige week nog onderhoud gehad.

Volgens de monteur gaat een cv ketel gemiddeld 14 á 15 jaar mee. Bij mijn vraag of ik, omdat we van het gas af moeten, indien deze ketel " op " is ik nog een nieuwe ketel moet kopen, antwoordde deze " zeker doen ", omdat het nog jaren duurt voordat we van het gas af gaan/moeten. Als je ziet, dat Remeha wekelijks 200 cv ketels produceert.
Reputatie 7
Badge +8
Geachte @A. Koning .

Een bijzonder vervelende gewoonte van mij is dat ik graag mee discussieer en dan antwoorden geef die in feite helemaal niet aan mij gevraagd zijn. Dat geldt ook voor deze topic, die in fete van de Bond van Monique afkomt. Toch is de grote vraag waarom moeten we van het gas af en allerlei van de geboden oplossingen aangaan. Aan Monique vragen dus, vrij flauw natuurlijk, het komt van onze regering af. De ervaring na jaren leert dat die ook maar weinig weten en alleen proefballonnetjes op kunnen laten gaan. Waarom moeten we van het gas af? En Groningen is wel bekend! En wat moet het nu anders dan gas worden en hoe milieu en klimaatvriendelijk en duurzaam is dat. Antwoord zullen we wel nooit krijgen. Groeten Leo.
Reputatie 7
Badge +5
wij van wc eend.... als je de kalkoen vraagt wat we moeten eten met kerst.... enz enz

nooit aan een cv ketel monteur vragen of je een nieuwe cv ketel moet kopen of niet

geloof in een toekomst voor deze aarde en neem een wijs besluit, vergeet korte termijn winst
Reputatie 7
Badge +8
Beste @E.B.F. Stroeve . Als je met de kalkoen en CV monteur onze regering bedoelt dan begrijp ik het wel. Nooit iets vragen dus. Maar dan de aarde. Ik vergeet korte termijnwinst als je bedoelt dat ik het daarom zou doen. Ik kijk daar niet eens zo naar. ik hoef niet voor een dubbeltje op de eerste rang te zitten en alsmaar geld sparen of besparen, meenemen straks kan ik het toch niet. Maar ergens veel te veel betalen of afgezet te worden hoef ook niet. Maar voor behoud van de aarde mag er best een 'zeker'offer gebracht worden. Gas wegdoen, gaat sowieso geld kosten, maar wat moet je dan, daarover zijn ze het ook niet eens, Duitsland kiest juist voor gas en welk land je ook bekijkt, volgens mij zijn ze het nergens eens. En windenergie of zonnen energie, afhankelijk mogelijk nog waar je woont, kan je dat toch niet alleen doen. Groeten Leo.
Ik doe niet mee met deze hype.

Het gas uit Groningen kan prima vervangen worden door waterstofgas.

Als we waterstofgas gaan produceren, hoeft het bestaande leidingennet nauwelijks te worden aangepast en kunnen we gewoon doorgaan met consumptie van gas.

Helaas moet de politiek nog ontdekken dat waterstofgas bestaat, prima geproduceerd kan worden en een veel handiger oplossing is dan het moeizame gedoe met warmtepompen en wat nog meer.

Overigens kook ik elektrisch (inductie) en zit in een gebied waar ik wacht op verwarming (en koeling) van het huis met mijnwater.

Ik woon in een nieuwbouw wijkje (nu 10 jaar oud), ik verwacht niet dat we de eerste 20 jaar van het gas af moeten.
Reputatie 7
Badge +8
Ik hoef ook niet zo nodig mee te doen, maar overal hebben ze het erover en niemand weet precies wat nou goed is. Zelf geef je ook een mogelijkheid, ik heb er niet zo'n verstand van maar wellicht een prima idee. Maar alleen al de mededeling we moeten van het gas af, brengt een opschudding te weeg met ook nog allemaal verschillende resultaten, tegen meningen enz. Groeten Leo.
Reputatie 7
Badge +5
hi leo, nee, met de kalkoen en wc eend bedoel ik een cv ketel monteur die je vraagt of je een cv ketel moet blijven kopen.

De kreet waar ik op doel is 'wij van WC-eend adviseren WC-eend!'.

Reageer