Consumentenbond.nl

Opbrengst zonnepanelen

• 22 januari 2020
  • 7 reacties
  • 825 Bekeken

Essent geeft een veel lagere opbrengst aan van mijn 24 zonnepanelen dan de app (Solar) die ik heb gebruikt. 3600 KWH versus 5600 KWH. Dat verschilt wel erg veel. Hebben meer mensen hier ervaring mee? hoe is dat te verklaren? 

7 reacties

Reputatie 7
Badge +4

dat is simpel, hetgeen essent ziet is de stroom die teruggeleverd wordt. en wat je zelf teruglevert is het verschil tussen wat je opwekt en verbruikt 

Is de electriciteit die u van uw panelen direct verbruikt hebt en dus niet aan Essent hebt geleverd daar niet van afgetrokken?

Bedankt voor jullie reactie, ik wist niet dat een deel direct gebruikt werd.

Badge +1

Als voorbeeld: Stel er komt 2000 watt (voor het gemak: 2kWh) binnen via de zonnepanelen als de zon erop schijnt en je gebruikt op hetzelfde moment een stofzuiger die 2000 watt verbruikt, dan staat de teller op 0 watt.In dit voorbeeld verbruik je op dat moment geen energie maar je levert ook niet terug. (Opgewekte stroom gaat realtime direct naar je stofzuiger)

Nog een stapje verder: Kijk je op hetzelfde moment op je Solar app: Die geeft aan: je wekt op dit moment 2000 watt op. Dit komt omdat de app niet in verbinding staat met de essent meter (het verbruik in huis) maar met je omvormer.
De omvormer ziet alleen maar wat je opwekt. Dus niet wat je op dat moment ook nog eens verbruikt in huis…

P.S. Ik zelf zet stroomvreters (mits het kan) juist aan als er volle bak zon staat op de panelen :blush:
want je krijgt minder terug voor terug geleverde stroom dan als je het afneemt van essent!

Badge +1

P.S. Ik zelf zet stroomvreters (mits het kan) juist aan als er volle bak zon staat op de panelen :blush:
want je krijgt minder terug voor terug geleverde stroom dan als je het afneemt van essent!

Even ter aanvulling:
Dit is overigens alleen van toepassing bij de totaal afrekening van een jaar stroomverbruik/opwekking.
Heb je meer opgewekt dan je verbruikt hebt dan krijg je de “kaalprijs” alleen terug en die is minder dan de 1kWh prijs voor levering. Dat is €0,22/0,23 cent. Wij hebben Greenchoice: Daar krijg je, als je teveel hebt opgewekt, €0,11 cent terug per kWh. Bij essent krijg je, meen ik, nog minder zelfs terug.

Dank voor je reactie!

is de btw ook opvraagbaar als je op het appartement(door de VVE) zonnepanelen hebt geplaatst.?

theo noordwijkerhout

Reageer