Vraag

Opbrengst zonnepanelen in slimme meter geteld als levering in plaats van teruglevering

Badge
  • Mijn huurwoning (nieuwbouw, eerste bewoner) is voorzien van zonnepanelen (2700 kWh).
    Na enkele maande n kwam ik tot de ontdekking dat mijn stroomverbruik was verdubbeld ten opzichte van mijn verbruik in mijn oude woning.
    Toen ik mijn probleem voorlegde aan mijn energieprovider was het laconieke advies eerst maar eens naar mijn gedrag als gebruiker te kijken. Daarna Liander gebeld en een medewerker van het callcenter gaf het advies een paar tests te doen. Ik heb vervolgens een account aangemaakt bij een on-line energiemanager een een YoeLess LS 120 energiemeter (€79; ook geschikt voor analoge meters) op de P1-poort van mijn slimme meter en op de tussenmeter van mijn panelen aangesloten. Daarna kon ik vaststellen dat het telwerk van de slimme meter levering registreerde als alle groepen in de stoppenkast met uitzondering van de groep waarop mijn zonnepanelen waren uitgezet. De opbrengst van mijn panelen werd dus als levering geteld in plaats van teruglevering.
    Daarna Liander gebeld waar ik aanvankelijk niet werd geloofd. Omdat ik wel weet dat de ene callcenter-medewerker de andere niet is, nog een paar pogingen gedaan en bij de vierde keer kreeg ik iemand aan de lijk die goed luisterde, even achter de schermen ging kijken en tot de conclusie kwam dat mijn slimme meter waarschijnlijk verkeerd bedraad was; er zou een monteur langs worden gestuurd. Die stelde vast dat de meter inderdaad niet goed was aangesloten. Nu dit probleem is opgelost, werkt alles prima en op zelfs niet al te zonnige dagen zie ik een netto-verbruik van net onder of boven nul kWh.
    Sinds het betrokken van mijn nieuwe huis 15 maanden geleden hebben mijn panelen iets meer dan 3.100 kWh opgewekt. Dit vertegenwoordigt een waarde van circa €700. Ik heb nu dus een claim van ca €1.400. Die claim heb ik neergelegd bij mijn energieprovider. Deze heeft erkent dat die claim terecht is maar stelt de hoogte ter discussie. Men moet nog met een voorstel komen. Ik verwacht dat we er wel uitkomen.

Vermoedt u te maken te hebben met eenzelfde probleem, doe dan even het volgende:
    - zet zoveel mogelijk apparaten uit, bijvoorbeeld door groepen uit te zetten (let op: sommige apparaten mogen misschien niet zonder stroom komen te zitten);
    - kijk op het display van je slimme meter naar Act. Vermogen. Bij een beetje zon moet daarop te zien zijn dat er wordt teruggeleverd. Als dat niet zo is, dan zit het misschien fout en is het de moeite waard om het verder uit te zoeken.

22 reacties

Badge

Zie eventueel ook de uitzending van BNNVara’s Kassa van 15 mei. Hierin werd aandacht besteed aan een vergelijkbare kwestie. Uiteindelijk circa €6.800 terugbetaald door de energieleverancier (zie item dat na 17 min begint op https://www.npostart.nl/kassa/15-05- 2021/BV_101404371)

Ik zou naast de stroom ook de bestede uren à 45 euro per stuk trerugvragen.

Reputatie 7
Badge +4

van de totaal opgewekte energie moet je je eigen verbruik natuurlijk wel aftrekken. Het gaat om het verschil tussen teruglevering en verbruik, niet wat je zonnepanelen opgewekt hebben

Je moet de kWh's wel dubbel tellen. In plaats van dat elke kWh hem ±22 cent spaarde op het eigen verbruikt heeft hij namelijk voor elke zelf opgewekte kWh 22 cent betalen. Het is rekenen als met negatieve getallen: 1 - (-1) = 2.

Reputatie 7
Badge +4

volgens mij niet, stel:

je wekt 1000kWh op, je verbruikt daar 300kWh van, levert dus 700kWh terug en vraagt nog eens 800 kWh van het net

in de foute meting levert dat 1500kWh opname op en in het echt heb je slechts 100kWh van het net afgenomen. Hier kun je dus geen relatie leggen met hetgeen de panelen opgewekt hebben. Wat inderdaad dubbel telt is het verschil tussen opwekking en direct verbruik.

Je moet de kWh's wel dubbel tellen. In plaats van dat elke kWh hem ±22 cent spaarde op het eigen verbruikt heeft hij namelijk voor elke zelf opgewekte kWh 22 cent betalen. Het is rekenen als met negatieve getallen: 1 - (-1) = 2.

Niet alle opgewekte KWh passeren de meter. Alleen de terug geleverde KWh zijn verkeerd geteld.

Reputatie 3
Badge +3

Ik neem aan dat dit niet veel zal gebeuren. De topic starter geeft wel goed aan hoe je het eventueel kunt aantonen of het bij jou ook verkeerd is aangesloten.

Ik bestrijd dat het aan de verkeerd aangesloten slimme meter ligt. Nee, want het ligt aan het verkeerd aansluiten van de zonnepanelen. Om dit te bereiken zul je de zonnepanelen onder de slimme meter moeten aansluiten om mee geteld te worden. Bij een niet nieuwbouwhuis is het gewoon onmogelijk. Niet een elektromonteur zal het onder de meter aansluiten. Normaal kom je daar niet eens bij zonder de loodjes te verbreken.

Reputatie 5
Badge +4

• Vermoedt u te maken te hebben met eenzelfde probleem, doe dan even het volgende:
    - zet zoveel mogelijk apparaten uit, bijvoorbeeld door groepen uit te zetten (let op: sommige apparaten mogen misschien niet zonder stroom komen te zitten);
    - kijk op het display van je slimme meter naar Act. Vermogen. Bij een beetje zon moet daarop te zien zijn dat er wordt teruggeleverd. Als dat niet zo is, dan zit het misschien fout en is het de moeite waard om het verder uit te zoeken.

@Gebruiker1616257691 

Omdat ik vermoede dat dit bij mij ook speelde ben ik vandaag hier mee aan de slag gegaan.
Ik heb 3 strings en een van die strings blijkt inderdaad ook als geleverde energie te worden geregistreerd i.p.v terug geleverde energie.
Dank zij mijn Iungo registratie systeem was uitproberen niet zo heel erg moeilijk.
Het is een kleine string die nu overdag maximaal 700 watt oplevert en op een stopcontact zit aangesloten.
Ik heb die los getrokken en met een verlengsnoer op een ander stopcontact op een andere fase aangesloten.
Nu registreert hij vlekkeloos de opbrengst.

Ik heb pas sinds oktober vorig jaar een slimme meter en Iungo sinds december.
In de wintermaanden is de opbrengst zo klein dat het niet opvalt, maar nu de langste dag alweer nadert is het heel goed te zien.

Omdat ik vermoede dat dit bij mij ook speelde ben ik vandaag hier mee aan de slag gegaan.

Ik heb (nog) geen zonnepanelen maar wordt er echt van je verwacht dat je dit soort dingen zelf oplost in plaats van dat die dingen netjes geïnstalleerd worden door een leverancier? 

Reputatie 3
Badge +3

@Free Spirit 

Ik vind wat jij stelt zeer ongeloofwaardig. Het kan bijna niet dat jij een stopcontact in huis hebt die verkeerd is aangesloten. Dat wil zeggen voor de meter. Het zou mooi zijn, want dan kun je dat stopcontact in de winter gebruiken om er een elektrisch kacheltje a 3500 Watt op aan te sluiten. Krijg je gratis stroom en de meter telt terug.

Reputatie 5
Badge +4

@basic 
Het stopcontact zit dus niet voor de meter, dan zou de zonneopbrengst helemaal niet geregistreerd worden, maar het wordt als levering geregistreerd.
Ik heb inmiddels de proef op de som genomen en een 2kw elektrische kachel (moet je niet willen met dit weer:grin: ) op het betreffende stopcontact aangesloten en het wordt niet geregistreerd, niet als levering maar ook niet als terug levering.
Maar tot nu toe alleen bij dat ene stopcontact en als het aan een fase lag zou het op meer stopcontacten zo moeten zijn, maar die worden wel goed geregistreerd.
Waarom is me volstrekt onduidelijk, maar dat er ergens iets niet klopt staat als een paal boven water.
Welke hansworst dat ooit heeft aangelegd weet ik niet, maar is wel een leuke puzzel zo.
We gaan nog even door met dingen uitsluiten op Sherlock Holmes manier.
Wordt vervolgd

Reputatie 3
Badge +3

In ieder geval een raadsel. Geheel met jou eens. Voor de meter aansluiten gaat je normaal niet lukken, maar het lijkt er wel op. Mooi stopcontact met gratis stroom anders. Dat wordt huiswerk voor jou om dat uit te zoeken. Het gaat jou lukken.:grinning:

Bewaar het bewijsmateteriaal dat je eerder al meldingen hebt gedaan van je vermoedens goed. Print ze uit. Als je gebled hebt print dqan bijvoorbeeld de belgegevens die soms op de rekening staan uit.
Je aansluiting lijkt me zo behoorlijk illegaal, straks denken ze nog dat je een of ander fabriekje thuis hebt. Ik geloof dat daar stevige straffen op staan als ze het jou aanrekenen.

Reputatie 5
Badge +4

@Harrie LPP 

Zonder een registratie was ik er nooit achter gekomen.

Volgens het filmpje van kassa waar de topic starter naar verwees kreeg de bewoner 6800 euro terug.
Alleen ging dat niet zonder slag of stoot, vandaar dat dit programma er bij werd gehaald.

Als je 700 watt terug levert, maar dit als 700 watt levering wordt geregistreerd dan is het verschil wel 1400 watt
Over een jaar tikt dat toch lekker aan.
Ze moeten dus bang zijn voor mijn claims :wink:
Het probleem heb ik voor nu opgelost door een ander stopcontact te gebruiken.
Wat er met dat ene stopcontact aan de hand is moet ik dus nog nader uitzoeken.

Reputatie 7
Badge +4

de strings zitten achter je omvormer en kunnen dus nooit apart ‘gezien’ worden door de slimme meter. een string levert gelijkstroom en het net doet wisselstroom. ben je niet in de war met opwekking-eigengebruik=teruglevering?

Reputatie 5
Badge +4

@E.B.F. Stroeve 
Elke string heeft zijn eigen omvormer, ik had het dus over de 230V kant die in het stopcontact gaat.
Gelijkstroom kun je niet in het stopcontact kwijt.

Reputatie 7
Badge +4

je hebt dus drie strings en drie verschillende omvormers…… waarom?

Reputatie 5
Badge +4

Strings die op verschillende locaties waar op een ander moment de zon op valt moeten een eigen omvormer, twee kan nog als een omvormer twee aparte trackers heeft.

Reputatie 7
Badge +4

je hebt dus gewoon drie verschillende zonnepaneel installaties.

Reputatie 5
Badge +4

Vijf eigenlijk, maar gecombineerd op 3 aparte kwh meters die de opbrengst registeren.
De slimme meter registreert geen opbrengst, alleen wat er terug geleverd wordt.
Iungo is op alle vier aangesloten en maakt daar een mooie grafiek van.
Er  zijn ook omvormers waar je een mooie uitlezing op de pc kunt krijgen, maar dat is niet met andere omvormers te combineren, nog afgezien dat sommige omvormers helemaal niet uit te lezen zijn.
Dit was voor mij de ideale oplossing.

Reputatie 7
Badge +4

ik heb dan slechts 1 omvormer die ik middelsopenhab en modbus uitlees en combineer met de waarden van de slimme meter via een database en powerbi voor de grafieken, altijd het actuele overzicht van de energiehuishouding.

Reputatie 3
Badge +3

Dat wordt dus zoeken hoe dit stopcontact aangesloten is in de meterkast. Leuk klusje. Ik hoop dat we de foto’s te zien krijgen ter leering en vermaack.

Reageer