Opbrengst zonnepanelen veel lager dan in offerte, wat nu?

• 12 February 2021
  • 20 reacties
  • 474 Bekeken

De opbrengst van mijn zonnepanelen is veel lager dan de schatting in de offerte van de leverancier. De zonnepanelen zijn in september geïnstalleerd en liggen op het zuiden. De  maandelijkse opbrengsten zijn tot nu toe nog geen 40% van de geschatte opbrengsten. Volgens de leverancier ligt dat aan de schaduw van de sparren in de tuin van mijn buurman. Bij de bezichtiging zei de vertegenwoordiger dat de opbrengst iets lager kon zijn door die schaduw. Maar nu blijkt dus dat de opbrengst heel veel lager is en die schattig nergens op slaat. Dat is toch onkunde of zelfs misleiding? Ik heb de leverancier al gevraagd of de installatie technisch wel in orde is,  en volgens hun is er geen technisch probleem en ligt het puur aan de schaduw. Wat kan ik nu het beste doen? Ik heb de leverancier gevraagd om met en oplossing te komen, maar ze hebben hier nog niet op gereageerd. Ik dacht zelf aan verplaatsen van de zonnepanelen naar een ander, hoger dak van het huis op het oosten waar er denk ik  minder schaduw op valt, dit op kosten van de leverancier, maar dat heb ik nog niet gezegd. 

20 reacties

Reputatie 7
Badge +6

Het vergelijken van offertes is zeker lastig . Elk huis is anders en de oplossingen van hoe en waar leggen en wat te doen met schaduw kan verschillen . Verder zit er verschil ik het gebruikte materiaal qua prijs en kwaliteit . Is voor een leek niet uit te komen . Is mij redelijk gelukt door de vele beschikbare info die hier en elders simpel te vinden is door te lezen . Daarna pas offertes gevraagd en alles wat belangrijk was gevraagd en de antwoorden van de installateurs vergeleken . Ook flink meegedacht met de wijze van installeren , de plek van de omvormer en de kwaliteit van het materiaal . De diverse voordelen en nadelen van verschillende oplossingen gewogen . Dit heeft gewerkt . Goede kwaliteit en een redelijke prijs volgens de info die ik vond . Of de gemaakte keuzes inderdaad goed waren weet ik pas echt na langere tijd . Meer een gevoel dan dat ik er bewijs van kan geven . De afgelopen twee jaar geen enkel probleem gehad . 

Reputatie 7
Badge +6

Dat zou kunnen @Harrie LPP . Een keer zal er niet veel meer te verbeteren zijn . Mogelijk worden de centrale omvormers nog wel kleiner , beter en goedkoper . Dat is gebruikelijk bij elektronica tot de rek er echt uit is .Ik kreeg nog een bakbeest twee jaar geleden doordat mijn leverancier ze bij een project moest omwisselen voor kleinere doordat ze niet pasten op de plek waar ze moesten komen . Daarom extra voordeel gekregen .  @jan . Aangenomen dat de situatie ter plaatse is bekeken zou de leverancier alle invloeden normaliter meewegen . Als het niet klopt is er vermoedelijk een rekenfout gemaakt ( per ongeluk of opzettelijk ) , of er is echt iets mis . Zijn er bij TS optimizers of mini-omvormers geplaatst , om de invloed van de schaduw van die sparren tot een minimum te beperken ? We zullen het mogelijk nooit weten . TS heeft de vraag 7 maanden geleden geplaatst en niet meer gereageerd . 

Reputatie 7
Badge +6

Die zal wel niet meer terugkomen 😒

Ik heb meerdere offertes opgevraagd voor de aanschaf van zonnepanelen. Ik ben verbaasd over de grote verschillen in aanbod en prijs, maar vooral in het verschil in opbrengst. Zo komt de ene aanbieder met een plan van 9 zonnepanelen a 360Wp hoger uit dat een ander met 9 panelen a 370Wp. Naar mijn gevoel kan dit niet kloppen en wordt er met verschillende rekenmethodes gewerkt (de panelen komen bij mij op de westkant). Hierdoor krijg ik het gevoel appels met peren te vergelijken. Kan iemand dit toelichten? 

Reputatie 5
Badge +3

@EBM Helaas kan ik dit niet toelichten bij gebrek aan informatie. Bijvoorbeeld hoe groot is het verschil?

Ik zou de aanbieders/solarteurs vragen welke methode ze gebruiken om de gemiddelde opbrengst te schatten. Soms is dit de methode van de producent van de omvormer; bijvoorbeeld SolarEdge of SMA etc.., soms ook een onderliggende onafhankelijke methode gebaseerd op solarinstralings-data van de Europese unie (pvgis). Heb je gedurende het jaar schaduw? Dan is een goede schatting lastiger.

Een en hetzelfde resultaat kan je bij de schatting van de opbrengst niet verwachten, +/-5% is sowieso normaal.

De opbrengstschatting is niet eens echt interessant. Daar kom je later achter en leveranciers kun je niet afrekenen op schaduw van een boom of bewolkt weer.

Wel hoort de installatie van 9x370 net iets meer op te brengen dan die van 9x360, mocht je ze allebei kopen.

Mijn leverancier zei: “Je koopt geen vierkantemeters panelen, je koop Wattpieks”.

370 Wp is wel veel voor een paneel. In 2015 was 280 best cool. Mooie ontwikkeling!

Reputatie 5
Badge +5

In 2012 was 240Wp de norm, de 270 waren er wel, maar bijna 50% duurder.
Maar de opbrengst kan per jaar ook nogal verschillen en is afhankelijk van het aantal zonuren.
Het verschil tussen sept 2019 tot sept 2020 en tussen sept 2020 en sept 2021 was bij mij 600 kWh.
Puur omdat 2020 een heel zonnig voorjaar en zomer had en 2021 belabberd slecht was.

Reputatie 7
Badge +6

Die Wattpieks blijven maar stijgen . Kennelijk zijn de panelen nog niet uit-ontwikkeld . Omvormers vermoedelijk idem . Best mogelijk dat men over tien of twintig jaar lacht om wat er nu en eerder aangeschaft werd . En vergelijk de eerste panelen maar eens met die van nu , wat betreft prijs en opbrengst . Daarom is een lange levensduur niet altijd een voordeel . We gaan het zien bij leven en welzijn . :wink: De Wp wordt zelfs onder optimale omstandigheden zelden gehaald en dan ook nog alleen als de zon kortstondig in de gunstigste hoek staat . Het is slechts een van de benodigde rekenfactoren om een te verwachten jaaropbrengst te kunnen berekenen . 

In 2012 was 240Wp de norm, de 270 waren er wel, maar bijna 50% duurder.
Maar de opbrengst kan per jaar ook nogal verschillen en is afhankelijk van het aantal zonuren.
Het verschil tussen sept 2019 tot sept 2020 en tussen sept 2020 en sept 2021 was bij mij 600 kWh.
Puur omdat 2020 een heel zonnig voorjaar en zomer had en 2021 belabberd slecht was.

Over hele jaren gezien valt me het verschil tussen het ene en het andere jaar juist erg mee. Vanaf 2015:
2673, 2669, 2649, 2947, 2739, 2875 en dit jaar tot nu toe 2429 dus de 2650 halen we dit jaar ook wel, slechte zomer of niet.

Reputatie 7
Badge +6

Bij mij is met 3100 Wattpiek een geschatte  jaaropbrengst van 2600 tot 2700 kWh berekend . Echter vorig jaar had ik 3250 en dit jaar nu al 2800 . Berekeningen zijn schattingen en kunnen kennelijk flink afwijken . Wel een mooie meevaller . 

Reputatie 5
Badge +5

Ik ben benieuwd wat het bij jullie gaat worden, maar ik zie zo op het eerste gezicht een terug gang van rond 300 kWh tegen het einde van het jaar tov vorig jaar.
Ik heb wel het dubbele aantal wattpiek, dus niet verbazend dat het bij mij twee keer zo veel is
De laatste maanden brengen niet zo veel mee op

Die Wattpieks blijven maar stijgen . Kennelijk zijn de panelen nog niet uit-ontwikkeld .

Ik had juist begrepen dat de huidige technologie panelen inmiddels hun natuurkundig theoretische maximumopbrengst naderen. Een doorbrekende betere technologie zie ik zo niet aangekondigd worden.

Reputatie 7
Badge +6

De opbrengst van mijn zonnepanelen is veel lager dan de schatting in de offerte van de leverancier. 

Ze bedoelen dat de panelen die en die opbrengst kunnen leveren maar dat het in de praktijk afhangt van de omstandigheden. Dus de schaduw van bomen van de buurman moet je daar wel op in mindering brengen. Een Porche kan 200+ km/u rijden, de fabriek garandeert dat, maar op die zandweg is het maar 70. Is de fabriek z'n schuld niet toch?

Reputatie 7
Badge +6

Komt helaas veel voor @Jan  . De info bij een vraag is vaak onvoldoende . Als we dan een toelichting vragen , horen we vaak niets meer . Dan heeft het stellen van een vraag niet zo veel nut . 

Reputatie 4
Badge +3

Je geeft te weinig gegevens om daar een oordeel over te vellen. Ten eerste geeft een leverancier een opbrengstgarantie. Dat is een jaaropbrengst en die kan iets lager zijn door de sparren. Je hebt de  panelen pas in september gekregen. Dus je hebt ze in de maanden met de slechtste opbrengst.

In de zomer zal de zon vast over de sparren van de buren komen.

Dus deze vragen: hoeveel Wp heb je op het dak liggen? Hoe hoog was de opbrengst vandaag? Waar staan de sparren? Hoeveel schaduw gaven die sparren en welke tijden. Foto's en diagrammen van de opbrengst zullen helpen om een oordeel te kunnen vellen of de opbrengst te laag is.

Reputatie 7
Badge +4

het oosten? daar waar de zon heel weinig schijnt?

in deze tijd komt de zon nauwelijks boven de bomen uit, als ze dichtbij staan, en is de opbrengst een fractie van de jaaropbrengst. Gewoon geduld hebben en kijken wat het over een heel jaar doet.

Reputatie 7
Badge +6

Inderdaad kun je pas na een jaar zeggen of de jaaropbrengst in de buurt komt van de geschatte opbrengst . Elke situatie is anders en schattingen blijven schattingen . Per jaar kan er ook nog flink verschil zijn door weersinvloeden .

Via onderstaande link kun je de prestaties van een groot aantal installaties, ook in Nederland, volgen en een goede indruk krijgen van wat panelen presteren.
https://monitoringpublic.solaredge.com/solaredge-web/p/home/public?locale=nl_NL

Reputatie 5
Badge +3

@A. Hellegers  Via de website “pvoutput.org” kun je de prestaties van een groot aantal installaties, ook in Nederland, volgen en een goede indruk krijgen van wat panelen presteren, onafhankelijk van het type omvormer. Je kan zoeken en selecteren op locatie, hellingshoek, oriëntatie, paneel type, omvormer etc.. Het NL team "tweakers.net” van de website met dezelfde naam heeft het grootste aantal diverse installatie. Mijn installatie vandaag.

Zonne energie moet je niet intrappen… Niet van de consumentenbond en niet van de overheid.

Als je panelen neemt koop ze zelf (kijk bijv. Australie waar mensen 100 km. van elkaar af wonen en geen leidingen liggen, die hebben echte panelen met rendement en niet de troep van hier. Die lonen wel en daar hebben ze batterijen (opslag) voor mega lange tijd en niet de korte tijd van opslag hier (of waar "musk” mee bezig is. Die mensen zijn helemaal onafhankelijk.) Hier blijf je afhankelijk van de staat want zulke goede panelen en opslag bieden ze niet aan hier want er valt namelijk niets aan te verdien voor de staat. En vergeet ook niet dat je over een paar jaar moet betalen voor de energie die je over hebt en stuurt naar je energie maatschappij en geen korting of iets terug krijgt zoals nu nog is. Begrijp dat klimaat allemaal 1 grote swindle is. Mensen trappen er "gelukkig” ook niet meer in en worden wakker. (waarom staan anders bijv. al linkse groene partijen altijd maar met een paar zeteltjes. Die zouden elke verkiezingen mega moeten winnen toch?). Met het klimaat is niets mis mee, Doe gewoon je ding en zorg vooral voor je eigen portemonnee. Ik neem op den duur ook panelen maar gaat zo te zien, de ontwikkeling hier nog wel even duren. Nederland word op moment vol gebouwd met zonneparken maar helaas vrijwel allemaal voor het buitenland en de grote bedrijven hier. U krijgt hier niets van mee.

Biomassa….. geweldig hoe groen Nederland is...De boten varen op en aan met bomen uit het regenwoud en scandinavie om hier te worden opgestookt. (lekker eerlijk).

Op moment is de beste keuze kernenergie. Dat fabeltje van de consumentenbond dat het super gevaarlijk is en super veel afval geeft is een fabel. 

Men had trouwens allang op thorium moeten draaien maar dat levert gewoon niets op voor de multinationals (energie bedrijven) en de staatskas. (die hebben gewoon schijt aan het milieu/klimaat en waarom ook niet want er is niets bijzonders ergens op de wereld aan de hand en nooit geweest en gaat niet gebeuren. al miljoenen jaren niet.) U word gewoon "schuld” aangepraat zodat u gaat betalen voor/aan de elite.

Zijn zoveel voorbeelden van…. Mensen die een mega uitvinding hebben gedaan (bijv. led lampen en des tijds naar een philips zijn geweest om te laten zien etc. en de deur gewezen want er moeten spaarlampen verkocht worden) even als auto's op waterstof, 1 bekertje vaste waterstof was de uitvinding kunt u een week lang op rijden (24/7) zonder wat dan ook (alleen af en toe water bijvoegen). helemaal schoon, geen schadelijke uitlaatgassen en afval of wat dan ook. Er is een minimale aanpassing van een motor nodig wat nog geen 100 zou moeten euro kosten. dus bijna gratis rijden zonder schadelijke uitlaatgassen en afval etc.. keihard af geserveerd want geen verdien model.

En u ziet (als u verder kijkt) dat u gewoon gedwongen word door de overheden om deze slechte inversteringen te doen (windmolens, warmtepompen, slechte panelen, enz.).

Ik zou zeggen doe vooral wat goed is voor uw portemonnee en rekening houden met..., doet u toch al wel.

Dus u word gedwongen door de overheid en de consumentenbond doet er even hard aan mee.

(Slechte zaak van de consumentenbond ipv. echt eerlijk te zijn.)

Ik kan nog uren doorgaan.

Als u wilt kan ik ook links plaatsen dat u alles zelf kan zien en een begin maken om een einde te maken de klimaat swindle. (die al meer dan een halve eeuw aan de gang is).

Gr.

Reageer