opbrengsten zonnepanelen koppelen aan energiecontracten van 2 panden

• 13 June 2022
  • 11 reacties
  • 224 Bekeken

Hallo,

Ik heb een woonhuis in een woonwijk en op een industrieterrein in dezelfde wijk een loods. Die loods heeft een groot dak waar we veel zonnepanelen zouden kunnen plaatsen. We zouden graag de zonnepanelen op het dak van deze loods willen plaatsen en de energieopbrengst van deze panelen in mindering gebracht zien op het energiegebruik van beide panden. 

Als de salderingsregeling vervalt/afgebouwd wordt dan lever ik op het ene pand energie terug maar ontvang daar geen/minder vergoeding voor en moet ik op mijn huis het volle pond betalen.

Het koppelen van beide energiecontracten leek een optie maar daar wordt negatief op gereageerd door de energieleverancier.

heeft iemand een idee welke opties er zijn voor bovengenoemde situatie?

11 reacties

Reputatie 7
Badge +7

Ik zit bij Essent. Ik heb nog geen zonnepanelen maar ben me erin aan het verdiepen. Er is een regeling dat je de opbrengst van je zonnepanelen kan geven aan iemand anders. Die krijgt het dan gratis. Maar dan zou je de overtollige stroom van de loods kunnen geven aan je huis. Wellicht staat het ergens in de papieren van jouw energiemaatschappij.

Dit is dus iets anders dan je overtollige stroom verkopen aan iemand anders, want dan bem je producent en gelden er andere regels.

Reputatie 7
Badge +5

wat wat je kunt doen is bij de loods een energieleverancier kiezen die de hoogste teruglever vergoeding heeft (bv Eneco), daar het dak volleggen maar wel uitkijken met het maximum aantal kWh's voor een bepaalt tarief. Laat je hierover goed informeren en de markt zal ook nog wel behoorlijk veranderen qua tarieven.

In je woonhuis neem je dan een energieleverancier met het laagste tarief voor levering, teruglevering speelt daar immer geen rol.

Wel opletten of je de loods mag gebruiken voor zoiets. 

Reputatie 6
Badge +3

Met bepaalde grote projecten kan dit wel. Dan krijg je winddelen of delen van een zonnepark in ruil voor de investering. Voor particulieren heb ik dit nog nooit gehoord. Maar misschien is er iets mogelijk.

Het zou mooi zijn als huis en loods naast elkaar stonden, maar daar zal wel geen sprake van zijn.

De opmerking van @E.B.F. Stroeve  is zo gek nog niet. Zoveel scheelt dat niet met de investeringen in een windmolen of zonnepark. Misschien bruto wel wat minder opbrengst, maar minder mee-eters.

Reputatie 6
Badge +3

@Anita-  Als ik me niet vergis is de huidige salderingsregeling van toepassing op adressen met een verblijfsfunctie. Het zou dus kunnen dat op een bedrijventerrein niet gesaldeerd mag worden, ook niet met een ander (eigen) woonadres.
Maar zoals @E.B.F. Stroeve schrijft: Een andere leverancier met een hoge terugleververgoeding kiezen is bij een hoge productie waarschijnlijk rendabeler als een salderingsmogelijkheid. Maar dit hangt ook een beetje af van de verhouding van verbruik/teruglevering en de bijbehorende tarieven welke op dit moment nogal beweeglijk zijn. Tot 1 juli is het teruglevertarief bij Eneco 58 ct/kWh (als voorbeeld).

Dank jullie voor de reacties.

De optie om voor de loods een leverancier met de hoogste terugleververgoeding te kiezen is inderdaad een optie. Alleen als de salderingsregeling wordt afgebouwd dan hebben we een overschot aan zonnepanelen op het dak van de loods en dat zou jammer zijn.

De optie van @jan zou erg fijn zijn omdat we voor de langere termijn een goede oplossing hebben. we zitten nu bij Greenchoice en heb de klantenservice vanmiddag gebeld. Daar wordt aangegeven dat ze dit alleen maar doen als beide panden dezelfde ean hebben. Het lijkt er dus op dat ze het technisch aanvliegen maar dit zou toch gewoon administratief geregeld kunnen worden.

Hoe dan ook moeten we  rekening houden met hetgeen @Darkfiber zegt over het moeten hebben van een pand met verblijfsfunctie om te kunnen salderen. 

Reputatie 7
Badge +5

ervan uitgaande dat je niet veel gebruikt in de loods van wat je oowekt, heb je geen last/profijt van de sladeringsregeling. met de huidige middelen en mogelijkheden kun je alleen maar gaan voor de hoogste terugleververgoeding. hoe die markt zich zal ontwikkelen is onduidelijk, maar dat energie waardevol zal blijven is een zekerheid, je kunt het dus eigelijk niet verkeerd doen. dakoppervlak is gewoon waardevol.

Reputatie 5
Badge +6

@Anita- CB heeft hier een artikel over. Dit Is niet helemaal vergelijkbaar voor uw situatie, er zijn weinig vergelijkbare situaties, of het voor uw energieleverancier mogelijk is? En of hiervoor mogelijkheden voor u geboden worden?

Mogelijkheden zonnepanelen niet op eigen dak

Wil je wel zonne-energie, maar heb je geen eigen dak waar zonnepanelen op kunnen? Wat zijn de mogelijkheden dan om toch te profiteren van zonne-energie en bij te dragen aan een duurzame energievoorziening? En waar moet je op letten? Over voordelen, nadelen en adders onder het gras.

Peter van der Wilt

Peter van der Wilt, Expert EnergieBijgewerkt op:4 maart 2022

Stroom kopen van andermans zonnepanelen

In dit geval kies je bij een energieleverancier voor stroomlevering uit duurzame Nederlandse bronnen, zoals zonneparken. Of zelfs stroom van zonnepanelen op daken van andere consumenten. Als je je eigen zonnepanelen hebt, kun je de (overtollige) stroom daarvan ook verkopen aan andere huishoudens via de energieleverancier. Een soort energiemarktplaats dus.

Voorbeelden

Vandebron, Powerpeers en Opgewekt voor Elkaar (Engie).

Voordelen

• Er hoeft geen project in de directe woonomgeving te zijn om toch te kunnen profiteren van zonne-energie.
  • Wie al zonnepanelen op het eigen dak heeft, kan er een klein extraatje mee verdienen als de vergoeding binnen de ‘marktplaats’ hoger is dan de terugleververgoeding bij andere stroomleveranciers.
  • Ook mogelijk voor huurders, zonder toestemming van je eigen huiseigenaar.
  • Onafhankelijk van je woonplaats, dus verhuizen heeft geen invloed.

Nadelen

• Gekoppeld aan een bepaalde energieleverancier, bij overstappen houdt het op.

Let op

• Soms wordt de suggestie gewekt dat zowel de afnemer van de zonnestroom als de eigenaar van de zonnepanelen extra groen bezig zijn. Terwijl elke kWh maar 1 keer groen opgewekt kan worden. Lever je via zo’n ‘marktplaats’ meer zonnestroom aan andere consumenten dan alleen je jaarlijkse overschot dat je zelf toch niet gebruikt, dan verbruik je zelf per saldo weer extra andere stroom. En of die even ‘groen’ is hangt nogal af van het verdere (inkoop)beleid van je energieleverancier.
  • Hoe minder stroom je jaarlijks netto verbruikt, hoe belangrijker de hoogte is van het vastrecht stroomlevering of de vaste leveringskosten van je energieleverancier. Sommige leveranciers richten zich op klanten met eigen zonnepanelen en moeten het voor hun inkomsten vooral van een hoger vastrecht hebben.

@Gebruiker1644596728 dat is toch groene stroom van iemand anders kopen, dat is letterlijk het omgekeerde van wat TS vraagt. Die wil zelf panelen elders plaatsen.

Reputatie 5
Badge +6

@A. Deen Dit schreef ik: Dit Is niet helemaal vergelijkbaar voor uw situatie, er zijn weinig vergelijkbare situaties, of het voor uw energieleverancier mogelijk is? En of hiervoor mogelijkheden voor u geboden worden?

Het blijven wel 2 aparte aansluitingen op 2 adressen en of die gekoppeld kunnen als één, heb ik nog niet kunnen vinden.

Misschien een optie om een pilot bij een energieleverancier te starten of mee te krijgen, er zijn zeker meer van deze woningen met een loods.

Het is niet duidelijk of TS een bedrijfsloods heeft of als consument deze in bezit heeft. Koppelen van de contracten, daar zal altijd de Energieleverancier tussen blijven.

Zowel de woning als de loods zijn beide particulier. En ze staan ongeveer één kilometer uit elkaar maar dat zal waarschijnlijk geen invloed hebben op de mogelijkheden.

Reputatie 5
Badge +6

@Anita- Dit is een stukje uit mijn energie.be , daar geldt wel een andere regeling!

Al er zo’n soort regeling uit België  naar Nederland overwaait zou dat een mogelijkheid voor u kunnen zijn.

Mede door het (verouderde)net, zal dit zeker ook geen voorrang krijgen in Nederland.

(als de wereld vergaat, vlucht ik naar Nederland, daar gebeurd alles 50jaar later!)

Verder blijf ik (en anderen?) zeker over dit onderwerp, info zoeken over energiedelen.

Gratis of tegen vergoeding (in België)

In juli 2022 gaat energiedelen nog een stapje verder. Dan is het mogelijk om opgewekte stroom te verkopen aan een familielid, vriend, buur of ondernemer. De ontvangers hoeven dat alleen te melden aan Fluvius. Die neemt de praktische regeling op zich en zorgt ervoor dat de informatie doorstroomt naar de leveranciers, die op hun beurt de elektriciteitsfactuur aanpassen. De eigenaar van de zonnepanelen bepaalt zelf of hij een vergoeding aanrekent én hoeveel die moet bedragen.

Reageer