Opgevangen energie zomer, wordt opgeslagen leverancier

• 5 April 2022
  • 11 reacties
  • 242 Bekeken

Zijn er energie bedrijven die de opgevangen energie van de zonnepanelen van de zomer opslaan en dat in de winter tegen een laag tarief dan weer terugleveren. Ik hoorde dat van iemand die overweegt om panelen te nemen. Dit zou het aanschaffen van een accu om op te slaan overbodig maken. 
klopt dit verhaal en is dit bij elke energiebedrijf zo. Ben benieuwd. Ik kan er weinig over vinden. 
Of het is verkooppraatje. 
thanks

Rik

11 reacties

Energie die u opwekt wordt niet opgeslagen. Wat wel gebeurt is dat u de energie die u aan het net levert, op een ander moment weer kunt afnemen tegen hetzelfde tarief waardoor het lijkt dat u de energie die u erin stop er ook weer uit kunt halen. Dat heet de salderingsregeling en die zal de komende jaren gaan versoberen waarmee het steeds interessanter wordt uw stroom zelf te verbruiken en waarschijnlijk zal het dan ook ooit lonen de stroom op te slaan. Niet zozeer voor de winter, zoveel kunt u nooit opslaan, maar wel om de stroom van overdag 's nachts te gebruiken.

Dank voor uw reactie. 
maar deze snap ik niet. 

Wat wel gebeurt is dat u de energie die u aan het net levert, op een ander moment weer kunt afnemen tegen hetzelfde tarief waardoor het lijkt dat u de energie die u erin stop er ook weer uit kunt halen.

Ik lever al een 2 jaar Wil je me alstublieft even terugbellen op mijn mobiel? Dank je wel dit wordt gekort op mijn afrekening. 
maar hoe werkt dit in de winter dan?

Dank voor uw reactie. 
maar deze snap ik niet. 

Wat wel gebeurt is dat u de energie die u aan het net levert, op een ander moment weer kunt afnemen tegen hetzelfde tarief waardoor het lijkt dat u de energie die u erin stop er ook weer uit kunt halen.

Ik lever al een 2 jaar Wil je me alstublieft even terugbellen op mijn mobiel? Dank je wel dit wordt gekort op mijn afrekening. 
maar hoe werkt dit in de winter dan?

Dit is een forum, als u contact zoekt met adviseurs van de Consumentbond zelf dan kunt u ze tijdens kantooruren bellen op 070 - 445 45 45 .

Reputatie 7
Badge +5

Zijn er energie bedrijven die de opgevangen energie van de zonnepanelen van de zomer opslaan en dat in de winter tegen een laag tarief dan weer terugleveren. Ik hoorde dat van iemand die overweegt om panelen te nemen. Dit zou het aanschaffen van een accu om op te slaan overbodig maken. 
klopt dit verhaal en is dit bij elke energiebedrijf zo. Ben benieuwd. Ik kan er weinig over vinden. 
Of het is verkooppraatje. 
thanks

Rik

energie opslaan in accu’s in de zomer en weer in de winter gebruiken is technisch niet mogelijk, naast het feit dat accu’s veel te duur zijn hebben ze ook nog lang niet voldoende capaciteit. 

Verder is dit een aardig stukje over hoe salderen werkt, en dat heeft helemaal niks te maken met accu’s: Salderen en terugleververgoeding zonnepanelen | Consumentenbond

Reputatie 7
Badge +5

@Cavemanrik nogmaals, heb je hier wel wat aan?

Reputatie 7
Badge +7

Ik zag laatst een reportage dat ze aan het experimenteren waren op een zonnepanelenpark met een zestal containerunits propvol accu's. Daar wordt dan overtollige energie in opgeslagen en in de daluren afgenomen. Ze wilden daarmee ook overtollige energie van de zomer doorschuiven naar de winter. 

Reputatie 7
Badge +6

Accu's worden nog steeds beter en goedkoper . Mogelijk komt er een dag dat thuisaccu's wel renderen . Echter alles wat in de zomer teveel is , opslaan en gebruiken voor de winter ? Momenteel ondoenbaar . Mogelijk wordt daar een keer een haalbare oplossing voor gevonden .

Ik zag laatst een reportage dat ze aan het experimenteren waren op een zonnepanelenpark met een zestal containerunits propvol accu's.

Energie-opslag met accu's is niet echt nieuw. Een historisch lijstje op wikipedia: https://nl.wikipedia.org/wiki/Energieopslagtechniek#Accupark

Een aardig artikel: https://de.wikipedia.org/wiki/Batterie-Speicherkraftwerk

Reputatie 7
Badge +7

@Harrie LPP ik plaats hier dingen die ik vanuit mijn beroep en opleiding weet. Ik breng het niet in vaktaal maar in consumententaal. Omdat jij het nog niet weet wil nog niet zeggen dat het niet juist is. Zeker niet elke keer. Dan is het stalken. Nogmaals wil je daar alsjeblieft mee ophouden en ontopic blijven. Steen kan wel degelijk branden. Het smelt eerst, daarna kookt het en daarna verbrandt het. Ga eens bij een vulkaan kijken. Wat is al die rook in de lucht. Hoe denk je dat ze rockwool maken? De afgelopen 15 jaar ben ik 69 keer langs de fabriek van Rockwool in Frankrijk geweest. Wat wou je er nog van weten?

Ik heb er ooit voor gekozen mijn cv niet bekend te maken. Ik wil graag inhoudelijke discussies voeren met argumenten. Dat doe ik al op internet sinds 1995. Zo iemand al jou heb ik nog niet meegemaakt.

Reputatie 7
Badge +7

@Cavemanrik het zou leuk zijn als je energie kon opslaan zoals je dat met regenwater kan doen in een grote zak van 5000 liter in je kruipruimte. Dat idee met regenwater heeft de Lidl in onze woonplaats verder uitgewerkt door onder de hele parkeerplaats een hele grote waterkelder te maken. In de zomer halen ze uit dat water koeling voor de supermarkt en in de winter warmte. 

Maar energie laat zich moeilijk opslaan, het is iets waar je iets mee kan doen. Ooit was het Plan Lievense in het nieuws. In de daluren met de overtollige energie het Markermeer vol laten pompen met water, en in de piekuren er met turbines weer energie mee opwekken. Nu er al veel windmolens en zonnepanelen zijn zou je met overtollige energie goedkoop waterstof kunnen maken om die weer te gebruiken als er een tekort is. Dat is allemaal niet voor thuisgebruik, maar het zijn wel voor de hand liggende mogelijkheden. 

Reageer