Opzegging Energiecontract: 75 dagen voor aflopen contract

• 3 September 2021
  • 5 reacties
  • 150 Bekeken

Badge

Ik heb een jaarcontract, wat ingegaan is op 1 januari 2021. Volgens de media gaan de prijzen hard omhoog voor energie. Ik heb daarom wat prijzen vergeleken voor het komende jaar. Als gevolg daarvan wil ik per 1 januari overstappen.

Volgens de helpdesk van Independer kan dat bij mijn provider (Welkom Energie) pas 75 dagen voordat mijn contract afloopt.

Ik begrijp dat ik mijn jaarcontract niet zomaar op kan zeggen dus dat doe ik ook niet. Ik zit netjes het afgesproken jaar uit.

Ik begrijp alleen niet waarom er een termijn aan het moment van opzeggen vast zit. Sterker nog, het lijkt me voor mijn huidige leverancier juist een voordeel, zo vroeg mogelijk te weten hoeveel klanten er opzeggen en per wanneer.

Nu kan ik niet opzeggen puur vanwege dit zogenaamde closing window - de termijn waarbinnen je überhaupt op kunt zeggen – en daardoor moet ik nog 6 weken wachten.

Dit terwijl het voor mijn huidige leverancier geen enkel voordeel heeft dit af te dwingen aangezien ik hoe dan ook opstap per 1 januari.

Andersom is de prijs voor mijn beoogde nieuwe contract al € 50 duurder geworden dan toen ik twee weken geleden de overstap wilde regelen. Het zou zomaar kunnen dat het half oktober nog € 100 duurder geworden is.

Dit lijkt me nou typisch iets waar je als enkeling niet aan kunt doen, wat geen mens vooraf bedenkt, maar wat de Consumentenbond aan kan kaarten bij het maken van nieuwe regelgeving en bepalen van consumentenrecht!

5 reacties

Reputatie 4
Badge +3

U geeft min of meer zelf de reden al aan. De contracten worden snel duurder. Uw huidige leverancier hoopt dat tegen de einddatum u niet veel of überhaupt niet voordeliger uit bent bij de nieuwe partij.

Vreemd dat de nieuwe partij wel al 3 maanden vtv een contract zou willen sluiten, ook zij zijn beter af als u dat op het laatste moment doet.

Reputatie 1
Badge

Opzeggen kan elke dag. 
Wel kan je dan contractueel een boete moeten betalen. 
Als jij denkt dat prijzen snel hoger worden zou je de boete voor lief kunnen nemen en nu je voordeel voor 1 of 3 jaar pakken. 

Ik weet niet beter als dat je een vergelijkbaar window hebt bij aanmelden en als je je te vroeg aanmeld moet je heel erg oppassen dat ze je niet alvast overzetten en dan heb je een boete aan je broek. Niets is onmogelijk maar waarom zou een nieuwe leverancier je een tarief quoten als het pas veel later gaat gebruiken? Staat erbij hoe lang de offerte geldig is en hoe lang ze maximaal willen wachten tot overzetten?

Reputatie 4
Badge +3

Ik weet niet anders dat de nieuwe leverancier de oude opzegt. Dat hoef je zelf niet te doen. Als je nieuwe leverancier jou accepteert per 1 januari is het toch oke. Vaak ligt het aan de nieuwe leverancier die geen contracten aangaat voor over enkele maanden.

Ik ben vaker overgestapt.
Ik heb ook een aanbod gehad, waar de laagste prijs telde tot aanvang levering.
Ook dit jaar ben ik zeer recent overgestapt met het tarief van juni.
Dat was meer als 75 dagen voor aanvang contract.
Het opzeggen regelt de nieuwe leverancier, vaak in de laatste week.

Reageer