Organisatie 'Consumentenmarkt' en de 'Centrale Energieregisters'

• 29 March 2021
  • 3 reacties
  • 494 Bekeken

Badge

Alhoewel al jaren ingeschreven in het bel-me-nietregister werd ik vandaag gebeld door een meneer die zei te spreken namens de organisatie Consumentenmarkt. Op mijn vraag hoe hij aan mijn telefoonnummer kwam, kreeg ik als antwoord dat dit uit de Centrale Energieregisters kwam, wat een overheidsorganisatie zou zijn die dit soort gegevens verstrekt. De man aan de telefoon wilde weten of het klopte dat ik in het afgelopen jaar van energieleverancier was gewisseld en wilde mij behoeden voor het gevaar dat ik bij mijn eindafrekening veel geld zou moeten bijbetalen. Ik heb nadrukkelijke vragen gesteld over de organisatie waarvoor hij werkte en over wat de Centrale Energieregisters zijn, maar dat werd niet duidelijk. Meneer wist het één en ander van mij, zoals mijn adres en geboortedatum. En nee, natúúúúrlijk wilde men mij niets verkopen, men is er alleen op uit om mij te helpen.

Om één of andere reden vermoed ik dat dit geen zuivere koffie is (gek hè?). Mocht u gebeld worden door deze organisatie met een telefoonnummer in Amsterdam (020-205 ….), dan is mijn advies om niet op enig aanbod in te gaan.

Opmerkelijk is verder dan men meende dat het ingeschreven staan bij het bel-me-nietregister bij hen niet bekend was, ‘want dan zou u niet door de filters gekomen zijn’ en dat ik ook niet - ondanks uitdrukkelijk aandringen van mijn kant - de mogelijkheid kreeg om middels een keuzemenu mijn recht van verzet kenbaar te maken. Wel zou ik uit de systemen worden geschrapt.

Ik heb een kacht ingediend bij de ACM. Jammer dat je dan nooit weet of je klacht gegrond is of wat ermee gedaan wordt.

3 reacties

Het centraal aansluit register zoals dit officeel heet is een register tussen netbeheerder en leveranciers. 

Hier kun je enkel gegevens in opvragen wanneer je de huidige energieleverancier bent. 

In dit register worden berichten uitgewisseld over onder andere een overstap, meter wissel etc 

Ik dit register staan geen persoongegevens verwerkt, enkel aansluitgegevens en metergegevens. Dus adres gebonden zaken.

Badge

Kortom: wanneer iemand mij aan de telefoon vertelt dat hij mijn gegevens uit de ‘Centrale Energieregisters’ heeft (ik heb de naam meermaals gecheckt bij degene die belde en hij had het niet over het Centraal Aansluit Register) en dat dat een overheidsorganisatie zou zijn, dan weet je dus dat hij liegt dat ‘ie barst en dat er heel andere bedoelingen in het spel zijn.

Ja! De centrale energieregisters bestaan niet. Helaas zijn er op dit moment heel veel van zulke bedrijven actief. Ze verkopen je letterlijk onzin om je te kunnen laten oversluiten.

Reageer