Vraag

Oude meter versus slimme meter

• 13 January 2022
  • 6 reacties
  • 86 Bekeken

Ik heb nog een oude meter voor stroom indien deze wordt afgekeurd krijg ik een slimme meter.

Nu heb ik gelezen   Werkt uw bestaande meter nog goed? Dan mag u die blijven gebruiken tot hij kapot gaat. Als het zover is, plaatst de netbeheerder een slimme meter of een gewone digitale meter. Maar als u de slimme meter eerder hebt geweigerd, moet u daar mogelijk wel voor betalen.

Dit artikel komt uit  ACM Autoriteit Consument & Markt

Vraag is:

Wat is nu waar

Kan ik de netbeheerder verwijzen naar het artikel van ACM

6 reacties

U had het recht de slimme meter te weigeren en inderdaad, als uw oude meter wordt afgekeurd, en dat gaat vermoedelijk een dezer dagen gebeuren voor alle oude meters want anders kan men het salderen niet afschalen, dan is men wettelijk verplicht uw meter te vervangen. In mijn ogen kan dat dus niets kosten want het is verplicht.

Reputatie 5
Badge +3

De eerste regel is waar. Bij afkeuring krijg je een slimme meter. Als ze je een slimme meter aanbieden mag je hem weigeren. Als je daarna je bedenkt omdat je ivm opladen elektrische auto er toch een wilt hebben, kost het je wel geld.

Over een tijdje zal de wet veranderen en kun je hem niet meer weigeren. Je krijgt hem dat wel gratis.

indien deze wordt afgekeurd krijg ik een slimme meter.

Dat afkeuren gaat met een steekproef.
Het heeft dus geen betrekking op jouw meter thuis.
Als ze bij zo’n steekproef meters afkeuren, worden alle meters uit die batch vervangen.

Ook zit er een maximale houdbaarheidsdatum aan meters die geen 4 telwerken hebben.

Op zonnepanelen zit een meldplicht.
Heb je die, kunnen ze je ook een meter met 4 telwerken verplichten.

indien deze wordt afgekeurd krijg ik een slimme meter.

Dat afkeuren gaat met een steekproef.
Het heeft dus geen betrekking op jouw meter thuis.
Als ze bij zo’n steekproef meters afkeuren, worden alle meters uit die batch vervangen.

Als ik dan óók eens de complot wappie uit mag hangen dan weten we allemaal dat zodra men het salderen gaat minderen mensen met een ferrarismeter een voordeel hebben TOV mensen met een slimme meter. Dat is pure rechtsongelijkheid en dat gaat dus ook niet gebeuren, of dat afbouwen van salderen wordt verder doorgeschoven of alle ferrarismeters worden in één keer afgekeurd.

Reputatie 5
Badge +3

A.Deen.

Niet allemaal in een keer afgekeurd. Gewoon net als in België alles vervangen door slimme meters. Gewoon een wetje aannemen en alles binnen 2 jaren vervangen.

A.Deen.

Niet allemaal in een keer afgekeurd. Gewoon net als in België alles vervangen door slimme meters. Gewoon een wetje aannemen en alles binnen 2 jaren vervangen.

Komt op hetzelfde neer. Het ging mij niet zozeer om de aanvliegroute maar om het gegeven dat we saldering niet kunnen gaan afschalen als we tegelijkertijd toestaan dat sommige mensen wel op de meter kunnen blijven salderen. Dat massaproces lijkt mij een eitje om te winnen. En ik heb begrepen dat ze in België mensen ook nog betaald hebben om die meter om te ruilen, geld toe, en dat geld wil ik dan ook als dat in Nederland gebeurt want dat lijkt mij óók rechtsongelijkheid tov de mensen die hun meter wel braaf omgeruild hebben.

Reageer