Overgaan op stadsverwarming.. wat staat mij te wachten

• 13 April 2018
  • 6 reacties
  • 1148 Bekeken

Op het moment ben ik woonachtig in een sociale huurwoning BELANGRIJK OM TE WETEN: met oude moederhaard welke de cv verwarmt en oude keukengeiser voor warm water. De woningcorporaties heeft plannen vooreen grote renovatie van o.a. isolerende beglazing, upgraden van de keuken en badkamer EN stadsverwarming. Het betreffen portiekwoningen.

Ik probeer meer informatie te vinden over stadsverwarming en ik vind het allemaal maar vage materie. 1 ding weet ik inmiddels wel en dat is dat ondanks dat je niet duurder uit mag zijn als met gas dit in praktijk wel zo is.

De vragen waarmee ik zit zijn als volgt:

1- ze zijn op dit moment de wet welke aan stadsverwarming is gekoppelt aan het herzien, maar betekend dit ook dat je straks als afnemer goedkoper uit bent dan dat je nu uit bent ( uitgaande dat je nu ook stadsverwarming hebt )

2- wat wordt er precies aangepast in de wet voor de consument?

3- hoe is gemiddeld genomen de waterdruk als deze is verwarmt met stadsverwarming? Op dit moment is de druk zoals je zult begrijpen niet geniaal en hoop dat dit straks anders is.

4- kun je je zelf juridisch beschermen als blijkt dat je wel duurder uit bent dan nu met gas? Of is dit juridisch gezien niet haalbaar .

6 reacties

Reputatie 7
Badge +4
@Jansen310
Ik zou persoonlijk ook niet blij zijn met stadsverwarming en heb regelmatig uitzendingen gezien over de problemen, met name over de hogere bedragen die bewoners moeten betalen en onnauwkeurigheid bij de metingen.
Is bekend waarmee het water voor de stadsverwarming opgewarmd wordt? Vaak komt dat van industrie waardoor het natuurlijk niet echt duurzaam en schoon is omdat de basis verkeerd is. Of van gassen uit mest van de zwaar vervuilende en zéér dieronvriendelijke intensieve vee-industrie.
Kunnen jullie als bewoners niet gezamenlijk aandringen op betere systemen?
Er is momenteel van alles in ontwikkeling, vooral omdat het gas vanuit Groningen een aflopende zaak is. Mij lijkt dat ze voor de meest betrouwbare en meest duurzame manier moeten kiezen.
Ik weet er helaas helemaal niets van. Helaas is de corporatie hier ook niet open. Dit zullen ze pas zijn als alles 100% vast staat. (Ook al zal alles al bekend zijn)
Je weet dat je duurder uit bent maar je moet iets overhebben voor een betere wereld.
Je weet dat je duurder uit bent maar je moet iets overhebben voor een betere wereld.

Het betreft zoals omschreven een sociale huurwoning.. Dit houdt meestal in dat de mensen die er wonen niet zo'n dikke portemonnee hebben als mensen die kopen of in de vrije sector huren. Dus dat je maar even iets over moet hebben voor een betere wereld is net even wat te kort door de bocht. Helaas zijn er voldoende minima die nu al de eindjes aan elkaar moeten knopen en het dus niet redden om ook nog eens voor energie verplicht meer te moeten betalen. Verder is het ook geen antwoord op de vragen
Ik dacht dat u vroeg wat u te wachten staat en volgens mij is het antwoord dat u duurder uit bent puur gebaseerd op ervaringen van anderen. Met de wet heb ik mij niet bezig gehouden. De waterdruk lijkt mij niet afhankelijk van de verwarming en zal waarschijnlijk niet veranderen maar als ze renoveren zouden je natuurlijk dikte van de waterleidingaansluiting kunnen vergroten. En juridisch indekken... tsja. Heeft u de mogelijkheid de renovatie tegen te houden of gaat die sowieso door?
Ik heb ruim 20 jaar stadsverwarming van Nuon. Of ik daarmee duurder uit ben weet ik niet, want ik kan mijn verbruik niet met een andere warmtebron vergelijken. Ik weet ook niet wat een evt. wetswijziging inhoudt, maar Nuon is er het afgelopen jaar toe overgegaan om regelmatig per mail de meterstand op te vragen om te beoordelen of mijn maandelijkse termijnbedrag moet worden aangepast. Dat is tot nu toe niet nodig.
Wat u in elk geval kunt verwachten, is dat uw cv-ketel en geyser overbodig worden en in uw meterkast een installatie wordt gemonteerd voor de levering van (cv)warmte en warm tapwater. Er zijn verschillende versies in omloop, dus hoe dat er precies uit gaat zien moet u afwachten.
De cv-warmte wordt in mijn woning geregeld met thermostatische radiatorkranen in combinatie met een centrale schakelaar waarmee in één keer b.v. 's nachts de verwarming kan worden uitgeschakeld. Dat bevalt prima, zodat ik van de optie voor een kamerthermostaat geen gebruik heb gemaakt.
Het warme water is heet en op de waterdruk valt niets aan te merken. Voor zover ik weet, is de capaciteit van de leidingen van invloed op de hoogte van de vaste kosten, maar bij een sociale huurwoning mag u er van uitgaan dat daarmee rekening is gehouden zodat bewoners geen onnodige kosten hoeven te maken.

Reageer