Overstap naar andere energieleverancier

• 22 October 2021
  • 6 reacties
  • 161 Bekeken

Een paar jaar geleden mede door de consumentenbond in de verleiding gekomen om over te stappen naar een andere energieleverancier.
Uit de vergelijking kwam destijds van de Bron als beste en goedkoopste leverancier uit de bus……Het zou me wel een paar honderd Euro per jaar kunnen schelen……Dus van Essent naar vd Bron overgestapt. Uiteindelijk bleek het voordeel maar een paar tientjes te zijn en de communicatie met vd Bron was zo bedroevend slecht, dat ik al heel gauw spijt kreeg van de overstap. Uiteindelijk na twee maanden contract opgezegd ondanks de boete…..Met hangende pootjes weer terug bij Essent, die voor mij de boete overnamen en blij waren dat ik weer terug was. Begin 2020 moest mijn contract verlengd worden en Essent raadde me aan een 5-jarig vaste prijzen contract te nemen ivm de verwachtte energiestijging. Dat blijkt nu een gouden beslissing.
Ik vind persoonlijk dat o.a. de consumentenbond heeft meegewerkt aan al die éénjarige variabele contracten, waar nu een hoop consumenten het schip mee ingaan. Het zou de consumentenbond goed staan om daar eens op terug te komen en dat al die éénjarige collectieve contracten van toen nu zo slecht uitpakken.

6 reacties

Je hebt toevallig de loterij, die de energiemarkt is, gewonnen en nu verwijt je de andere deelnemers dat ze niet hetzelfde nummertje hebben ingevuld?

Sorry maar wáár moet men precies op terugkomen? Ik hoop toch niet dat u denkt dat iemand een jaar geleden had kunnen voorzien of het achteraf gunstiger was een contract voor één, drie of vijf jaar af te sluiten, dat is nu juist uw keuze. En wie mag kiezen mag ook fouten maken.

Verder kunt u ook altijd voor variabel tarief kiezen, zoals vroeger iedereen had, maar wat voor rol de consumentbond daarbij zou spelen is mij een raadsel. 

Reputatie 7
Badge +4

vandebron is toch onderdeel van Essent? vandaar die ruimhartigeheid ;-)

Reputatie 7
Badge +6

Ik haal het niet in mijn hoofd om wie dan ook de schuld te geven als blijkt dat een overstap tegenvalt . De nadruk dient er op gelegd te worden , dat het een paar honderd Euro zou kunnen schelen . Dat ene woord zegt heel veel .  En alle prijzen hebben de neiging om te stijgen , dus ook van de vorige leverancier . Overstappen kan wat voordeel geven . Voordeel die vaak betaald wordt door vaste klanten die geen zin hebben om telkens over te stappen . Trouw wordt dus eigenlijk bestraft en dat vind ik behoorlijk krom . Verder voel ik mezelf niet het schip in gegaan met mijn variabel contract . Dat was ook een keuze . Nu zien we een mooi voorbeeld van het risico of voordeel van langlopende contracten als er iets onverwachts gebeurt . In dit geval gunstig voor klanten tenzij de leverancier omvalt . En geloof maar dat de strop die ze nu hebben , in de toekomstige prijzen verwerkt gaan worden , tenzij toegestaan wordt dat de verliesgevende contracten opengebroken worden . Dat laatste geloof ik niet . 

Je hebt toevallig de loterij, die de energiemarkt is, gewonnen en nu verwijt je de andere deelnemers dat ze niet hetzelfde nummertje hebben ingevuld?

De essentie van mijn verhaal is dat we niet allemaal als gekken ieder jaar moeten overstappen naar de goedkoopste aanbieder, maar dat het vaak wijzer is om gewoon bij je vertrouwde leverancier te blijven. That’s all

De essentie van mijn verhaal is dat we niet allemaal als gekken ieder jaar moeten overstappen naar de goedkoopste aanbieder, maar dat het vaak wijzer is om gewoon bij je vertrouwde leverancier te blijven.

U geeft wat mij betreft geen enkele relevante onderbouwing die een dergelijke brede stelling kan ondersteunen. Fijn dat u voor uzelf tot die conclusie bent gekomen, en het is zeker nuttig je eigen voorkeuren en beperkingen mee te nemen in een selectieproces, maar ik heb nog nooit iemand horen zeggen dat we allemaal jaarlijks moeten overstappen. Iedereen moet doen waar hij zichzelf goed bij voelt en iedereen kan zich vergissen, dat hoeft niet altijd de schuld van een ander te zijn.

Reageer