Consumentenbond.nl
Beantwoord

Overstappen naar andere energieleverancier

• 5 januari 2019
  • 6 reacties
  • 349 Bekeken

Normaal gesproken bekijk ik jaarlijks of het interessant is om van energieleverancier te veranderen.
De kosten van elektriciteit schelen dit jaar niet zo heel veel met mijn huidige leverancier.
Maar omdat de gasprijs waarschijnlijk de komende jaren flink omhoog zal gaan heb ik dit keer via de Consumentenbond voor een driejarige overeenkomst bij Engie gekozen.
In het aanbod wordt een gasprijs inclusief kosten en heffingen van € 0,66479 per m³ aangeboden.
Nu de overeenkomst binnen gekregen en daar wordt een gasprijs vermeld van € 0,73378 per m³.
Een verschil van € 0,06899 is nogal fors en dan had ik net zo goed bij mijn huidige leverancier Van Den Bron kunnen blijven.
Mijn vraag is kan dit zomaar?
icon

Beste antwoord door Edwin100 5 januari 2019, 14:40

Hoi Adrian, heb je het contract afgesloten voor 1 januari 2019? Het verschil dat je noemt is namelijk precies het verschil in gasbelasting tussen 2018 en 2019. Als je voor 1 januari het contract aanging, kan het zijn dat er nog werd gerekend met de oude belastingen. Je energieleverancier is echter verplicht om de actuele belastingen door te berekenen, dus vandaar dat het tarief hoger uitvalt.

Vergelijk om het zeker te weten even de overheidsheffingen gas in het aanbod en in de contractbevestiging.
Bekijk origineel

6 reacties

Badge
Hoi Adrian, heb je het contract afgesloten voor 1 januari 2019? Het verschil dat je noemt is namelijk precies het verschil in gasbelasting tussen 2018 en 2019. Als je voor 1 januari het contract aanging, kan het zijn dat er nog werd gerekend met de oude belastingen. Je energieleverancier is echter verplicht om de actuele belastingen door te berekenen, dus vandaar dat het tarief hoger uitvalt.

Vergelijk om het zeker te weten even de overheidsheffingen gas in het aanbod en in de contractbevestiging.
Reputatie 7
Badge +5
En bij Van Den Bron was die verhoging ook gekomen, want dat zijn belastingen en die zijn voor iedereen gelijk en staan los van je contract afspraken voor de levering van de energie, die staan vast.
Goedemorgen Edwin,

Bedankt voor je snelle reactie en je hebt inderdaad gelijk het is de belastingverhoging die het verschil maakt.

Groet Adrian.
Ik heb dan toch nog wel een vraag: Energiebelasting gaat bij elektriciteit omlaag met 7% terwijl dit voor gas stijgt met ruim 11%. Waarom zien we die verlaging dan niet bij Engie?

In het nieuwe contract dat ook ik heb ontvangen van Engie gaat gas met 0,069 omhoog. in een telegfoontje was de eerste reactie van Engie dat electra ook omlaag ging. Dat klopt, maar dat is 0,0003 lager!

Als dit waar is kan ik ook energiecontracten winnen..
Reputatie 7
Badge +5
Het vaste gastarief en vaste stroom tarief moeten met een vast contract hetzelfde zijn in 2018 en 2019.

De energiebelasting veranderd alleen maar.
Vergelijk je contract van 2018 en de tarieven van 2019, maar dat is alleen te vergelijken met hetzelfde contract.
Een aanbieding kan iedere dag veranderen via de energievergelijkers.
het ligt toch iets genuanceerder dan ik eerst dacht:

de optelsom van energie belasting en ODE heffing maakt dat elektra 0,17 cent lager met kw uit komt, gas komt 6,52 cent hoger uit.

is dus niet zo extreem als ik eerst aangaf maar het scheelt nog wel: Engie gaat 0,03 cent omlaag in elektra, en 6,9 cent omhoog op gas.

Reageer