Overzicht variabele gasprijzen per 3 januari - zeer variabel

• 3 January 2022
  • 28 reacties
  • 713 Bekeken

Reputatie 5
Badge +3

Een overzicht van de variabele gasprijzen per 3 januari - en volgens de Telegraaf is de groothandels gasprijs sterk gedaald de afgelopen dagen. Wat is jullie indruk? Welke richting kiezen de consumentenprijzen? Andere prijsoverzichten?

28 reacties

Dagprijzen variëren nou eenmaal per dag op basis van vraag en aanbod. Ik zou willen dat ik die ontwikkeling kon voorstellen, dan was ik over een jaar schatrijk. Maar markten overreageren door speculatie en na iedere piek komt ook weer een daling. Anderzijds zie ik ons niet snel teruggaan naar de prijzen van 2019 maar wie weet duiken we daar van de zomer wel onder. Kwestie van vraag, aanbod en wat paniek of niet.

Reputatie 5
Badge +3

@A. Deen Je bent bijna zo goed als het orakel van Delphi:  Het kan dooien of het kan vriezen (nu liever niet):laughing: .

Reputatie 3
Badge +4

Ik kwam deze link tegen, met een download naar de volledige publicatie. Is al van oktober jl. maar schetst een beeld/verwachting van energieprijzen tot 2030.

ING: Niet verduurzamen woning doet energiekosten 13 procent stijgen. 

Reputatie 5
Badge +3

@RonaldD Een "planningshorizon” van 2030 is wel heel ver weg voor de meeste consumenten en een publicatie van oktober 2019! is in de context van de topic-titel niet echt relevant (en ook nog pre-corona:sleeping: ).

Maar de komende 10 jaar moeten energetisch zeker belicht worden! Nieuw topic? Gas- en kernenergie o.i.d. (Europese Commissie)?

Reputatie 3
Badge +4

@RonaldDEen "planningshorizon” van 2030 is wel heel ver weg voor de meeste consumenten en een publicatie van oktober 2019! is in de context van de topic-titel niet echt relevant

Waarvan akte. Ik verwacht eigenlijk dat vaste contracten meer ‘escape’ clausules gaan bevatten en dus variabeler zijn en gaan meebewegen met de inkooptarieven. Vast wordt mogelijk minder vast.

Ik kwam deze link tegen, met een download naar de volledige publicatie. Is al van oktober jl. maar schetst een beeld/verwachting van energieprijzen tot 2030.

Haha, van een prijsstijging van 13% kunnen we nu alleen nog maar dromen. Was dat maar waar, dan hoefden we ons nergens zorgen om te maken. Het is dan ook een artikel uit een verleden dat inmiddels links en rechts is ingehaald door de werkelijkheid.

Reputatie 3
Badge +4

Haha, van een prijsstijging van 13% kunnen we nu alleen nog maar dromen. Was dat maar waar, dan hoefden we ons nergens zorgen om te maken. Het is dan ook een artikel uit een verleden dat inmiddels links en rechts is ingehaald door de werkelijkheid.

Haha Yep. Toch ben ik ook wel benieuwd hoe de prijzen zich de komende 7 jaar gemiddeld genomen gaan ontwikkelen. Proberen door de bocht te kijken, als het ware (-:

Reputatie 5
Badge +3

@RonaldDCorrect - flexibilisering is troef - OXXIO/(Eneco ook?) heeft de (wederzijdse) opzegtermijn standaard naar  9 dagen verkort (alleen? voor variabele tarieven). - Dit moet nog gecheckt worden.

Reputatie 5
Badge +5

De voorspellingen van banken kun je rustig met een korrel zout nemen.
Die slaan vrijwel altijd de plank mis, met de Rabobank als extra negatieve uitschieter.
Als je na 2 jaar terug kijkt naar hun voorspellingen dan klopt er vrijwel nooit iets van.

De prijsverschillen voor gas in de lijst van @Darkfiber zijn heel erg groot van de goedkoopste € 1,43 tot de duurste € 2,78.

Wat de gasprijs gaat doen is voor iedereen koffiedik kijken, ze gaan er tot nu van uit dat de prijzen na de winter weer zullen dalen, maar hoeveel is nog even de vraag.
De situatie is ook nogal veranderd de afgelopen week en dat zet alle voorspellingen weer op de helling.
Europa zet nu in op het groen labelen van gas en kernenergie is dat voor landen als Duitsland een groen licht om hier vol op in te zetten, voor zover ze dat nog niet deden.
De vraag naar gas zal daarom eerder toenemen dan afnemen en dit zal niet gunstig zijn voor de prijsontwikkeling.
Ga er maar van uit dat het niet weer zo goedkoop wordt als afgelopen voorjaar, tenminste niet zolang er nog geen voldoende echte groene alternatieven zijn.
Pas als die er zijn en de vraag naar gas echt gaat afnemen kan de prijs weer flink dalen.

Punt is dat alleen gas centrales kunnen inspelen op een variabele vraag, bij veel zon en wind kunnen ze simpel de gaskraan dicht draaien, bij kolen en kernenergie gaat dat niet.

Reputatie 7
Badge +6

@Free Spirit , Die laatste zin vat ik niet . Kolen- en kerncentrales zijn toch ook te regelen bij een hogere of lagere vraag ? Alleen misschien iets minder snel dan bij gas . 

Reputatie 5
Badge +3

De groothandelsprijzen voor gas stijgen weer langzaam? naar de heel korte dip met Oud en Nieuw:

van ca. € 65/MWh → ca. € 96/MWh (= ca. € 0,94/m³ NL gas) - de kale leveringsprijs voor consumenten is afhankelijk van de gewenste/nodige? winstmarge nog een stuk hoger.

Reputatie 5
Badge +5

@E.T. Wiersum 
Daar moet je maar even op googelen, kijk bv eens naar de tabel op pagina 16 van deze pdf.
https://www.dynamictidalpower.eu/resources/Documenten/De-regelbaarheid-van-elektriciteitscentrales.pdf

Of op pagina 7:
Voor deze koude-starttijden geldt grosso modo dat kerncentrales en steenkoolcentrales veel tijd
vragen, aardgascentrales wat minder, en dat gasturbines relatief snel vanaf koude start
elektriciteit aan het net kunnen leveren.

Reputatie 7
Badge +6

Dank voor de info @Free Spirit . Er blijken inderdaad meer haken en ogen aan dat regelen te zitten dan ik dacht . 

Reputatie 5
Badge +3

Voor nieuwsgierigen, maar niet echt relevant voor consumenten: De "groothandels spotprijzen” per dag (met een dag vertraging).
Meest "relevant” is vermoedelijk de NGP (Neutral Gas Price) onder aan de pagina, € 77,482/MWh per 13 januari. Dit zou omgerekend een inkoop prijs van € 0,76/m³ voor NL gas zijn.

Interessanter is natuurlijk de “trendline” de komende dagen/weken.

Reputatie 5
Badge +3

Met de "spot prijs” (per MWh) van gisteren zou - zonder enige marge! - de consumentenprijs uitkomen op ca. € 1,47 /m³ inclusief heffingen (EB +ODE) en BTW.
Welke marge jouw energieleverancier rekent weet natuurlijk bijna niemand.
Waarschijnlijk zijn de normale inkoopprijzen (langere termijn) voor grotere hoeveelheden op dit moment lager.

Reputatie 3
Badge +4

Waarschijnlijk zijn de normale inkoopprijzen (langere termijn) voor grotere hoeveelheden op dit moment lager.

Ik ben echt benieuwd welke kant het op gaat en of dat wat stabiel blijft. Ik gebruik geen gas (meer) en zie dat ik op sommige vergelijkingssites geen ‘aanbod’ krijg bij meer kWh terugleveren dan verbruiken. Kunnen/mogen energiebedrijven iemand niet accepteren? Hun functie is dan nl. gereduceerd tot ‘administratiekantoor’? Ik heb overigens nog een vast contract tm eind juli 2023.

Kunnen/mogen energiebedrijven iemand niet accepteren? Hun functie is dan nl. gereduceerd tot ‘administratiekantoor’?

Ik kan geen argument bedenken waarom energieleveranciers acceptatieplicht zou hebben, aan de andere kant verwacht ik dan ook wel een soort Terminus optie zoals bij verzekeringen, want je moet natuurlijk wel ergens terecht kunnen.

Dat administratiekantoor begrijp ik niet, het zijn handelsbedrijven die leven van het verschil tussen de inkoop en verkoop van energie en een administratie moeten voeren over de afname door hun klanten, hoe wordt dat beïnvloed door acceptatieplicht of niet?

Reputatie 3
Badge +4

Dat administratiekantoor begrijp ik niet, het zijn handelsbedrijven die leven van het verschil tussen de inkoop en verkoop van energie en een administratie moeten voeren over de afname door hun klanten, hoe wordt dat beïnvloed door acceptatieplicht of niet?

Gewoon een open vraag. Kan een energieleverancier iemand weigeren indien ze er niets aan verdienen en dus alleen maar moeten terugbetalen cq de vermindering energiebelasting gaan uitkeren aan de klant? Hebben ze sowieso acceptatieplicht ongeacht positief of negatief verbruik? Momenteel is mijn voorschot bedrag minimaal 10 euro/maand terwijl ik op jaarbasis de vermindering energiebelasting verrekend krijg. Verdienen ze dan nog aan mij?

Gewoon een open vraag. Kan een energieleverancier iemand weigeren indien ze er niets aan verdienen en dus alleen maar moeten terugbetalen cq de vermindering energiebelasting gaan uitkeren aan de klant?

Ze hebben geen acceptatieplicht voor zover ik weet en ik heb al gelezen dat dit bij zakelijke contracten al gebeurt, de energieleverancier wil het overschot niet hebben omdat ze het niet kwijt kunnen. Het punt is dat dit bij particulieren zó onwenselijk is dat de politiek welhaast in zou moeten grijpen als dat in enige mate van relevantie zou gaan spelen. Concreet zijn de tarieven voor meer terug leveren al enorm gezakt dus ik verwacht eigenlijk dat het via die weg al opgelost is.

Reputatie 5
Badge +3

@RonaldDInteressant en misschien een eigen topic waard? “Geen offerte netto teruggeleverde stroom - mag dat?”

Mijn vermoeden: Vergelijkingssites en leveranciers websites zijn op dit moment lastig up-to-date te houden i.v.m. de volatile energieprijzen (gas en stroom). De prijsvinding voor netto teruggeleverde stroom hangt daarmee samen.

Maar wat houdt je tegen om diverse energieleveranciers te bellen? (met mailen maak je waarschijnlijk weinig kans op een tijdig/zinnig antwoord).

Mijn versimpelde interpretatie van jouw vraag hierboven:
“Ik wil mijn stroom nu verkopen tegen een hogere prijs als in mijn huidig contract, maar ik krijg geen offerte (te zien).” - Mag dat?

Trouwens - met variabele gasprijzen heeft dit bijna niets te maken.

Reputatie 3
Badge +4

@RonaldDInteressant en misschien een eigen topic waard? “Geen offerte netto teruggeleverde stroom - mag dat?”

Maar wat houdt je tegen om diverse energieleveranciers te bellen? (met mailen maak je waarschijnlijk weinig kans op een tijdig/zinnig antwoord).

T.z.t. ga ik ook zeker meerder maatschappijen bellen. Ben gewoon benieuwd. Het ‘probleem’ (of juist niet) speelt feitelijk pas eind juli as. Ik probeer mijn overschot aan kWh zelf te benutten, dus ga ik uit van/stuur ik aan op jaarlijks 0 verbruik en 0 terugleveren. Zolang de saldering er nog is. Wat dan nog rest is de verrekening van de vermindering energiebelasting. Lijkt me voor een energieleverancier niet echt aantrekkelijk om slechts doorgeefluik van de overheid te zijn, zonder iets te verdienen aan hun corebusiness (handel inkoop en verkoop energie).

Reputatie 5
Badge +3

Het is zoals @A. Deen zegt: ze willen het niet hebben. Ze willen graag stroom en gas verkopen en daar aan verdienen. Zeker de maatschappijen die voor teruglevering dezelfde kale productprijs geven is dat wat moeilijk. Zeker als er ook geen gas wordt afgenomen.

Reputatie 5
Badge +3

Wij leven en leveren in interessante tijden - sommige energieleveranciers vergoeden nu (tijdelijk)
duidelijk meer dan 15 cts per netto teruggeleverde kWh (bestaande klanten). Vermoedelijk kunnen ze bij de doorverkoop (als groene stroom) nog wat aan verdienen.

Gas produceer ik ook maar niet noemenswaardig om terug te leveren:wink:

Reputatie 5
Badge +5

Volgens mij is groene stroom financieel juist heel erg gunstig op dit moment voor energie maatschappijen.
De meeste hebben nog oude tarieven in de contracten staan, ik ook, met ruim 6 cent per Kwh is Greenchoice (waar ik nu bij zit) spekkoper.
Op enkele uitzonderingen na wordt bij de meesten nog steeds dit soort prijzen gehanteerd.
Op de vrije markt moeten ze er veel meer voor betalen.
Maar het scheelt ze ook in CO2 rechten, zo'n 75 euro per ton CO2.
Dat komt neer op bijna 5 cent per Kwh.

Reputatie 3
Badge +4

Gas produceer ik ook maar niet noemenswaardig om terug te leveren

Is het wel duurzaam gas, goed voor de planeet? (-::wink:

Reageer