Plastic rookgasafvoer cv ketel verplicht

• 12 July 2020
  • 9 reacties
  • 7013 Bekeken

Goedemorgen, 

Onze cv ketel is kapot en een monteur stelt ons verplicht onze aluminium rookgasafvoer te vervangen met een plastic, koolstofvezel variant voordat hij verder gaat met de reparaties aan de ketel, omdat dat niet volgens de regels zou zijn. Ik kan echter nergens terugvinden dat een aluminium rookgasafvoer niet is toegestaan. Ik heb juist begrepen dat veel mensen hier gebruik van maken. Weet iemand of deze meneer gelijk heeft? 

9 reacties

Reputatie 7
Badge +6

Zou kunnen . Moet te vinden zijn in het bouwbesluit . Ik zie tegenwoordig overal bij woningen met moderne HR-ketels  kunststof rookgasafvoeren . Bij plaatsing van een nieuwe ketel wordt aangeraden om ook de afvoer te vervangen . Dat gebeurt lang niet altijd . Mogelijk vindt de monteur de afvoer niet betrouwbaar meer mede omdat hij stokoud en mogelijk lek of bijna lek is en wil geen risico dat u een gezondheidsrisico loopt of erger. Daar kan hij ook voor aansprakelijk gesteld worden als hij dat had kunnen  zien en genegeerd heeft. 

Over wat voor ketel praten we? (ouderdom, HR/VR, woning/flat)

De eisen aan de rookgasafvoer word steeds strenger.
Dit is omdat het zuur in het condenswater de pijp aan tast.
Na 15 jaar kun je verwachten dat de buis afgekeurd wordt.
Voor HR ketels word dikwandig aluminium en RVS gebruikt.
De buis moet bij vervangen van de ketel ook vervangen worden.
Dit is verplicht maar niet iedereen houd zich er aan.
Betreft het een gecombineerd rookkanaal is kunststof verplicht.

Ik hou niet dagelijks de laatste normen bij.
Ik zou geen risico nemen en de betrouwbaarste optie nemen.
Er zij al genoeg mensen dood gegaan door een gaatje in een metalen buis.
En hang een CO melder in de buurt van de ketel.

Bedankt voor jullie reacties. Het gaat inderdaad om een hr ketel met een dikwandige aluminium afvoer. Nu blijkt dat er 2 verschillende stukken aluminium gebruikt zijn en dat het hem daarin zit. Helemaal mee eens dat het allemaal het liefst zo veilig mogelijk geïnstalleerd wordt!

Je moet alles van 1 fabrikant gebruiken.
Dit omdat de fabrikant garant staat voor het afvoer systeem.
Zijn de legeringen ook nog eens anders, kan dit de levensduur beperken.
Iedere afvoer moet een levensverwachting hebben van minimaal 15 jaar.
Zitten er fouten in, kun je de vorige installateur er op aanspreken.

Meld ook een wijziging aan de afvoer bij je onderhoudsbedrijf als dat een andere dan de installateur is.

Ik liep tegen eenzelfde probleem aan, echter, deze monteur stelde dat de luchttoevoer niet in orde was. De rookgasafvoer is van zogenaamde PP buis, dat zou prima zijn, maar de luchttoevoer is van gewone PVC buis, waarvan de verschillende delen (bochten) los in elkaar zijn gestoken. Dit zou niet goed zijn en ook PP buis moeten zijn. 

De vraag is, is dat inderdaad wettelijk zo geregeld? Het betreft een relatief nieuw huis (november 2017) en er zit nog garantie op. Als de bouwer zich niet aan de wettelijke bepalingen heeft gehouden, dan mag die het ook oplossen.

Ik heb geprobeerd het bouwbesluit erop na te lezen, maar ik kon hier niets over vinden, maar het is en in taal gescheven die werkelijk niemand begrijpt en ik heb geen idee waar het over gaat...

Hopelijk is er iemand die dit weet.

Reputatie 6
Badge +3

@Gebruiker1643899897 Als er losse onderdelen/bochten in elkaar gestoken zijn is dit sowieso niet meer toegestaan. De hele rookgasafvoer moet nu idd. “gebeugeld”  uitgevoerd worden.

Als er een Nelemans of Jongeneelen of andere groothandel bouwmaterialen bij je in de buurt is zou je het daar aan de balie kunnen vragen. Die kunnen het je haarfijn uitleggen. Ze deden het bij mij altijd graag, het zijn rondwandelende encyclopediëen. 

De redenering is deze dat rookgas gemiddeld 70° kan zijn en bij de modernere ketels 50°. Dan is er meer risico dat er condens is in het rookgas met pH 2 tot 4 dat heel zuur is en de binnenbuis aantast, zoveel dat die in 15 jaar vervangen moet worden.

De binnenbuizen mogen aluminium, rvs of speciale kunststof zijn. De buitenbuis is voor aanvoer van koude lucht naar de ketel. De twee buizen werken zo als warmtewisselaar. De buitenbuis mag wellicht gewone pvc zijn. 

Of die buitenbuis luchtopeningen mag hebben weet ik niet, en of je de stukken met pvc lijm mag verbinden. Hij mag ook van aluminium zijn maar ik dacht niet dat dat verplicht is. 

Kijk ook eens bij google shopping voor een rookgasafvoer voor jouw ketel. Aan de afbeeldingen en specificaties kan je afleiden wat wel en niet moet.

@Darkfiber het gaat om de luchttoevoer, niet om de rookgasafvoer, die is in orde.

@Jan ik ga eens kijken, bedankt. Wat ik van de monteur begreep, mag het niet, omdat als er in de ketel iets kapot gaat, het rookgas kan ontsnappen via de luchttoevoer en op die manier alsnog in huis terecht kan komen.

Reageer