Consumentenbond.nl

Poll: wil jij een slimme meter?

• 19 februari 2015
  • 51 reacties
  • 786 Bekeken

• Oud-medewerker
  • 233 reacties
Vanaf dit jaar krijgen alle Nederlandse huishoudens een slimme meter aangeboden. Maar wil je wel een slimme meter?

51 reacties

SIM-KAARTEN UITLEESBAAR......SLIM GEHACKT!!!!! Of, Samsungtv luistert tal uw thuisgesprekken mee!

De Tweede kamer krijgt nieuwe simcards aangeboden. Misschien ook een nieuwe tv? Zo werkt het wanneer er helemaal NIETS aan de hand is met onze prima beschermde privacy!

Voor eens en altijd.......electronische systemen zijn hackbaar en we zullen dit moeten accepteren! en het dan wel of niet willen gebruiken....

Erik van de consumenten bond,

Jij vergeet het grootste probleem, nl voor de mensen met zonne panelen en toekomstige zonne panelen gebruikers.

Het is precies zoals de Heer A.D. van Vliet verwoordt heeft. De energie maatschappijen en overheid lopen geld mis, en daar gaat het om.

Momenteel zijn zonne panelen goedkoop, dus is het aantrekkelijk om te installeren. Heb je een slimme meter dan registreerd deze meter het door de zonnepanelen geproduceerd aantal KWh en over dat aantal moet je allerlei kosten betalen. Als je verbruikt 100% betalen, als teruglevert krijg je daar nog maar ca 30% voor.

Mijn oude meter draait achteruit, bij verbruik 100% betalen, bij produceren 100% terug omdat de meter achteruit draait.

Het gaat alleen maar over gemiste inkomsten!!!, en die moeten wij gaan betalen.

Dus bij mij komt er GEEN slimme meter.

Groeten,

J.Groote
Ik wil geen slimme meter.Ben zelf slim genoeg om mijn verbruik in de gaten te houden.
Wie zoekt kan vinden......

Toevoeging aan de eerder gestelde vraag of er drukmetingen in de (slimme-) gasmeter gedaan worden...

Indien niet, is niet uitgesloten, dat de Limburger op de heuvels minder voor hetzelfde gas betaalt dan de polderbewoner in, zeggen we Aalsmeer.....

zoals de gasafnemers in Limburg de afgelopen jaren altijd al minder betaalden dan de polderbewoners! Slimme-slimme meters vragen bij de installatie naar de plek van plaatsing en stellen de druk via de postcode zÈlf opnieuw en neutraler gecorrigeerd in......

https://www.acm.nl/nl/publicaties/publicatie/13088/Voorstel-codewijziging-correctie-van-de-gasmeting-door-hoogteligging/
Wie nog verder zoekt, kan ook nog mÉÉr vinden......

Toevoeging aan de eerder gestelde vraag of de slimme meters aan de glasvezel, dus via kabel ook werken om stralingbedenken 100% uit te ruimen.

Er kÀn, zelfs op meerdere manieren, een contact worden gemaakt tussen de meter en het meetstation, ook zonder wifi:

http://www.vwtelecom.com/nl/energie/smart-metering
Wie erg vÈr zoekt.........krijgt totaal onverwachte antwoorden

zoals bestaande PDF-correspondentie over de eisen aan de slimme meters gevoerd tussen de autoriteit/ACM en de Consumentenbond (over temperatuur- en hoogte corrigerende slimme meters).......dus vraag daarover beter verder bij de Consumentenbond wanneer u lid bent en dan ook nog dit:

http://www.gewoon-nieuws.nl/2014/12/liegende-gasmeter-laat-huishoudens-honderden-miljoenen-euros-te-veel-betalen/
De meterstand wordt buiten mij om doorgegeven, waardoor ik deze niet op datzelfde moment kan controleren op juistheid!
Ik ben al die knopjes en instelmogelijkheden spuugzat.
Wij gaan al bewust om met energiegebruik op een manier die bij ons past.

De privacy wordt aan alle kanten geschonden tot nu toe, blijkbaar.

De meter die we nu hebben functioneert prima, dus zonde om iets anders neer te zetten.

Er zijn al genoeg "Big Brothers" die via de laptop naar mijn leven kijken, ik zit niet te wachten op nog ÉÉn er bij.

Lang leve de "oude meter" en prettige dag verder!
Ik vind het onzin om voor een thermostaat abonnementsgeld te betalen. Als het nieuwtje er van af is, gebruik je weer net zo ongemerkt veel energie als nu. Volgens Eneco bespaar je al gauw 10% ofwel ca € 130,- per jaar, maar je betaalt € 42,50 aan abonnementsgeld, 30% van je winst weer weg.
Heb door eeen storing aan mijn elektriciteits meter niet alleen een nieuwe e-meter gekregen maar ook een nieuwe e-gasmeter.

Gevolg: mijn gasverbruik is nu volgens de e-gasmeter verdubbeld! Was mijn oude gasmeter niet in orde?Over de afgelopen 10 jaar waren er geen afwijkingen in het jaarlijkse verbruik.Is de nieuwe e-gasmeter wel juist in het weergeven van de verbruikte M3?

Heb dit aangekaart bij de netwerkbeheerder (Enexis) maar die zeggen dat het verbruik conform mijn situatie is(2-persoons huishouden in tussenwoning)

Ze zouden er nog op terug komen(heb voorgesteld om een andere e-gasmeter te plaatsen (er zijnmeerdere fabrikaten) om te zien of die hetzelfde verbruik

aangeven,echter geen reaktie.Ben zeer benieuwd naar ervaringen van andere e-gasmeter gebruikers.

Han Kramers Hengelo
Gezien het feit dat ik zelf al uber slim ben,....en niet zit te wachten op concurrentie lijkt me dit geen slim idee............!
De "slimme meter".

DÉ oplossing voor een niet bestaand probleem. (dus hoogstwaarschijnlijk weer een idee uit de d66 koker.)
Beste Erik,

Mijn persoonlijke ervaring en die van anderen is blijkbaar niet geloofwaardig genoeg voor de Consumentenbond.

Wat betreft de straling en de veiligheid van de gegevens vond ik o.a. deze linken:

http://www.assemblee-nationale.fr/14/ta/ta0281.asp

http://www.next-up.org/pdf/Council_Europe_Resolution_1815_The_potential_dangers_of_electromagnetic_fields_and_their_effect_on_the_environment_27_05_2011.pdf

Toch wel een teken dat er op het bestuursniveau ook twijfels zijn over de invloed van wifi op onze gezondheid.

Het lijkt me bij uitstek een taak voor de consumentenbond om aan te tonen of en hoe de slimme meter gehackt kan worden en welke gegevens beschikbaar koen voor de eventuele inbrekers.

http://www.rtlnieuws.nl/economie/home/privacylek-slimme-meter

http://www.energie-nederland.nl/energiesector-extra-maatregelen-nodig-tegen-identiteitsfraude/

http://www.netbeheernederland.nl/nieuws/nieuwsbericht/?newsitemid=921010176
De slimme meter werkt met wifi en daar kan ik niet tegen.

Door wifi heb ik het gevoel dat ik met mijn hoofd in de magnetron zit.
@ J. Groote: correct, dat had er inderdaad nog bij gemoeten. Praktisch probleem is een beetje dat de discussies nu verspreid zijn over dit topic en het andere: Stop de slimme meter. Daar is het al wel aan de orde geweest.

Zie ook hier: heb je nog een ferrarismeter, overweeg dan deze te houden in plaats van een slimme meter. Deze saldeert altijd, zelfs als de salderingsregeling gaat versoberen. Dat kan mogelijk gaan gebeuren vanaf 2020, omdat de overheid inderdaad belastinginkomsten misloopt. Tot 2020 krijg je dankzij de salderingsregeling je aan het net geleverde zonnestroom volledig vergoed, tot aan je verbruik.
Wie zich zorgen maakt over de gevolgen van elektromagnetische straling op de gezondheid zou zich kunnen aanmelden voor dit onderzoek.
De voordelen voor de energielevancier zouden volgens henzelf moeten liggen in minder administrative rompslomp, geen meteropnemer meer hoeven sturen etc. Interessant hierbij is dat deelnemers in deze commnity melden dat netbeheerders (onder andere op hun eigen website) zeggen dat er toch nog regelmatig iemand langskomt.

Andere voordelen moeten wellicht worden gezocht in de veranderende elektriciteitsnetwerken in de toekomst, met meer duurzame bronnen. Door het meer fluctuerende energieaanbod van zon en wind moeten vraag en aanbod beter op elkaar worden afgestemd, onder andere via dynamic pricing. Slimme meters kunnen daarin een rol spelen. Verduurzaming van de stroomvoorziening is een goede zaak, maar de Consumentenbond zal het belang van de consument altijd scherp in het oog blijven houden.

Nadelen zijn in deze community ook al genoemd, onder andere de zorgen over privacy. Ik verwijs hierbij graag naar de komende Consumentengids van 24 februari. Zorgelijk is onder andere dat juist sommige aanbieders van diensten die gebruik maken van de slimme meter (waarmee je je energiegebruik kun volgen) de identiteit van gebruikers niet goed controleren, zodat iemand anders zich als jou kan voordoen en inzicht krijgt in je energieverbruik. Netbeheers hebben plechtig beloofd om hierop strenger te controleren, wij blijven dat als Consumentenbond kritsch volgen.
Samenvattend zie ik twee nadelen die genoemd worden: Privacy en straling. Ik zou de discussie voor beide een slagje feitelijker willen maken:

1. Privacy. Uitgebreid onderzoek door de sectie Digital Security van de Radboud Universiteit (waar men eerder de OV-Chipkaart kraakte) laat zien dat de dataverbinding met de slimme meters goed beveiligd is. Zie ook de Comsumentengids van maart. Privacyproblemen moeten we daar dus niet zoeken. Wel zit het zwakke punt bij de externe aanbieders die bij de netbeheerders data uit jouw slimme meter op kunnen vragen, maar de identiteit van de begruiker niet goed controleren.

2. Straling. Er is nog steeds geen wetenschappelijk onderzoek dat een verband aantoont tussen elektromagnetische straling en gezondheid. De bron die door A.D. van Vliet wordt aangehaald ziet er niet erg betrouwbaar uit: er wordt niet vermeld wie er achter deze website zit, en er staan geen referenties op naar wetenschappelijke artikelen. Bij de Consumentenbond hechten wij aan feiten en gedegen ondezoek.

Voor het vervolg van deze discussie: wie levert meer feitelijke informatie over privacy-aspecten en over het verband tussen EM-straling en gezondheid?
Als je nu van energie leverancier wisselt, geef je zelf de standen door en weet je precies hoe en wat. Wat kan er gebeuren bij een slimme meter?
De slimme meter wordt ingevoerd onder het mom van beter zicht op energie verbruik. Gebruikers die dit zullen doen zijn m.i. energie bewust en daar zal relatief weinig voordeel bij behaald kunnen worden. De meter is dus niet slim maar alleen maar handig voor de netwerkbeheerder en de energie leverancier. De energie verslurper zal je dus op een andere manier moeten zien te motiveren om zijn gedrag te beÏnvloeden. Overigens is hier sprake van een tegengesteld belang. Meer verbruik levert meer omzet en belasting inkomsten op.

Als de overheid en daaraan gelieerde partijen melden dat het met de privacy wel goed zit maak ik me pas zorgen. Ervaringen in het verleden die het nieuws hebben gehaald behoeven geen nadere toelichting. Helemaal geniaal was de melding van een gebruiker die de meter op afstand had laten uitschakelen en de meter in alu folie had ingepakt. Vervolgens het telefoontje of er iets loos was met de meter omdat die niet op afstand afleesbaar was. Overheid en uw privacy veilig? NOT!
Hoe slimme Meters je lichaam beÏnvloeden, zie onderstaande link:
Aan iedereen die dit leest, denk aan u gezondheid en vooral van uw kinderen: onafhankelijk onderzoek toont aan dat deze slimme meters een duidelijke gezondheidsrisico met zich meenemen. Inmiddels zijn er, met name in het buitenland, al tienduizenden “slimme meters” geÏnstalleerd. En bij mensen waar dat gebeurd is zijn ziekten geconstateerd, ondermeer slapeloosheid, huiduitslag, hoofdpijn, of soms nog erger. En velen zijn al gedwongen om hun huis te verlaten als gevolg van effecten op de gezondheid. Lees verder via onderstaande link: http://www.gezondheidenvoeding.nl/elektromagnetische-straling/lage-niveaus-straling-wifi-mobiele-telefoons-slimme-meters-gevaarlijk/ P.s. Het laten uitschakelen van de meter is geen oplossing, de straling blijft
Nog een reden om te weigeren: Wat mij steeds opvalt is dat vrijwel niemand in de gaten heeft wat de werkelijke drijfveer is om slimme meters te plaatsen. Dat wordt uiteraard zorgvuldig verzwegen door overheid en energiebedrijven, iets met slapende honden… De echte reden voor de 2 miljard kostende metervervanging is dat de overheid en energiebedrijven veel inkomsten mislopen door toenemend gebruik van zonnepanelen. Dat verlies aan omzet en belastingen (energiebelasting en BTW) loopt in de honderden miljoenen per jaar en neemt toe met iedere zonnepaneel die erbij komt. De meeste huishoudens hebben nog een draaischijfmeter die achteruit draait als de zonnepanelen stroom produceren, met deze meter kan ALTIJD onbeperkt gesaldeerd worden. Met de nieuwe slimme meters wordt hieraan een einde gemaakt door het stroomverbruik en de teruggeleverde stroom apart te registreren. Zodra voldoende huishoudens een slimme meter hebben (meer dan 80%) wordt de onbeperkte salderingsregeling opgeheven en krijg je alleen nog een minimale vergoeding van 1-5 eurocent per kWh in plaats van de 20 eurocent die je nu krijgt voor je gesaldeerde kilowatturen. Weigeren van de slimme meter is wettelijk mogelijk en is dan ook zeer aan te bevelen.
Wij hadden niet te kiezen. De meter was aangebracht on ons nieuwe appartement dat we in septembet 2008 betrokken. Ik heb er geen gemak van alleen dat de opnemer niet aan de deur komt. De meterkast is geplaatst in, wat genoemd wordt, "verkeersruimte". Het voordeel is alleen voor de enerieleverancier net zoals de slimme thermosstaat.

Reageer