Consumentenbond.nl

pomp vloerverwarming defect?

• 7 december 2020
  • 11 reacties
  • 598 Bekeken

De pomp van mijn vloerverwarming lijkt defect. Pomp zoemt enkel en heb al het messing schroefje los gedraaid. Bleef maar water uitkomen. Kon binnen in gewoon makkelijk met schroevendraaier ronddraaien. Alles wordt loeiheet enkel niet de blauwe buizen van de vloerverwarming zelf. De toevoerbuizen  aan de bovenkant tot ongeveer 20cm onder de knoppen. Is de pomp echt defect?

11 reacties

Die blauwe buizen moeten ook niet loeiheet worden.
Je ziet ook de thermostaat voor het vloerwater op 20 graden staan, dat is normaal.
Maar als de pomp zoemt en hij gaat niet draaien na een setje met de schroevendraaier is hij stuk.

Moet die thermostatische kraan niet op 45 staan of zo?

@Harrie LPP 
Nee, vloerverwarming is meestal 20 tot 28 graden.
Vooral parket kan kan niet tegen hoge temperatuur.
Daarom is er ook een 2e circuit met pomp.
Of die pompt kun je ook meten met een thermometer er zit een beetje verschil in aan en afvoer temperatuur van de buizen.

@Wortelstamper ik begrijp idd dat de blauwe buizen niet loeiwarm worden maar ze blijven gewoon echt koud. Het teken dat er geen circulatie is. Dankjewel voor je reactie, dan denk ik dat ik een nieuwe pomp moet gaan kopen.

Als het werkt zie je met b.v. zo'n contactloze thermometer uitgaand water 20 graden worden en het komt terug als plm 18 graden. Dat verschil is uitgerekend en ingeregeld. Zet je de thermostaat even op 25 graden zie je dat ook bij de buizen. blijft het koud; pompt het niet. Draaiende pomp voel je ook met de schroevendraaier als het dopje er af is.

@Harrie LPP 
Nee, vloerverwarming is meestal 20 tot 28 graden.

Dat staat het hier al járen verkeerd ingesteld en zijn ook heel veel websites met informatie fout!

@Harrie LPP 
Kan best zijn, dat die bij jouw warmer staat.
De vloer moet het wel aan kunnen.
Een beetje jammer als het een parket blijkt te zijn, die door de 45 graden helemaal scheurt.

Mijn buurman zegt dat ook altijd over de km teller in de auto, moet die niet op 180 staan.
Nou, bij mijn auto niet.

Ik zal nog eens kijken of ze me destijds toch massief parket hebben gelegd. :-) :-)

Reputatie 3
Badge +3

Mocht de pomp defect zijn, waardoor u die moet laten vervangen, dan adviseer ik ook om een automatische pompschakelaar te nemen. Met behulp van een automatische pompschakelaar voorkomt u dat de circulatiepomp van een vloerverwarmingsverdeler 24 uur per dag draait. Hierdoor kunt u met name tijdens de warme zomermaanden geld besparen op uw energiekosten en kunt eenmaal per 24 uur de pomp automatisch even laten draaien om vastlopen te voorkomen. De kosten van een automatische pompschakelaar zijn minder dan zo’n € 50,-.

Reputatie 4
Badge +2

@Los_Moros  De getoonde pompschakelaar is een van velen, ik persoonlijk heb deze sinds 3jaar in gebruik. De voordelen volgens mij zijn: Instelbare hysterese (2,4,6,8,10 K instelbaar) - Dus bijvoorbeeld bij 30°C aan en bij 28°C weer uit = temperatuurinstelling 29°C met hysterese 2 K. Verder correctie voor gemeten/getoonde temperatuur, laag stroomverbruik (0,85 W met verlicht display), hoeft niet (direct) in een stopcontact, maar kan vrij bijvoorbeeld op ooghoogte aan de muur hangen. Uiteraard ook met vorstbeveiliging (hangt bij mij in onverwarmde garage) en anti-vastloop programma.
Als extra is de pompschakelaar omschakelbaar voor gebruik met een boiler. Aan bijvoorbeeld bij 50°C en uit bij 60°C (Instelling 55°C met 10K hysterese)

@Gebruiker1607371262  Als ik nog even naar de pomp kijk: Stand II met 60W - als deze continu draait heb je 525 kWh = € 116 per jaar verbruikt. Zelf als je de stekker buiten het stookseizoen trekt (wat ik hoop - wel elke maand even laten draaien!) heb je een verbruik van ca. 300 kWh =€ 66,- (ca. 210 x 1,44 kWh/d). Ik heb een soortgelijke pomp 3 jaar geleden vervangen door een
A-label pomp (€ 140,-) en de pompschakelaar (€ 44,-):
Jaarverbruik 20 kWh!!

P.S.: Je kan de pomp heel even zonder de messingschroef bekrachtigen, als de as draait loopt de pomp iig nog.

Reputatie 3
Badge +3

@Darkfiber Dank voor de uitgebreide toelichting en ja er zijn er vele te koop. Het exemplaar wat ik zelf liet zien heb ik sinds begin 2015 in gebruik en werkt eenvoudig en goed. Het is denk ik goed om hier de pompschakelaar te noemen, omdat deze kan bijdragen om het vastlopen van een pomp te voorkomen. Bijkomend voordeel is dat er weer een beetje op energie kan worden bespaard.

Reageer