Pompschakelaar vloerverwarming (via warmtepomp)

• 2 October 2022
  • 18 reacties
  • 519 Bekeken

• Bezig Bondje
  • 10 reacties

Welke pompschakelaar heeft het meest effect op het verlagen van de elektriciteitskosten van de pomp van de vloerverwarming?

Sinds 2021 heb ik een nieuwbouwwoning met een lucht-water warmtepomp,  in combinatie met vloerverwarming. Nu de elektriciteitskosten zo stijgen, wil ik het draaien van de pomp graag zelf kunnen regelen omdat het niet nodig schijnt te zijn dat de circulatiepomp zo vaak draait. 

Heeft iemand hier ervaring mee?

En kun je ook de warmtepomp zelf van zo'n schakelaar voorzien?

18 reacties

Reputatie 6
Badge +6

@Yoke De regeling van uw systeem is dan ook afhankelijk van de vloerverwarmings-unit.

Continu draaien van de pomp, er is dan een (modulerende) klep die de doorlaat regelt aan of uit.

Al de pomp geschakeld wordt bij warmte vraag, zal een pompschakelaar niets toevoegen, dan draait de pomp al op warmte vraag, de vloerverwarmingspomp heeft in principe geen “na draaitijd” functie.

Hoe de regeling nu geschakeld is kunt u misschien nog verder toelichten.

De warmtepomp met een extra pompschakelaar zal waarschijnlijk, de gehele installatie een andere aansturing geven, die misschien niet gewenst is.

Enig inzicht met regelingen is iets meer, als de thermostaat hoger of lager draaien.

En uw vraag om om te besparen, met (alleen) een circulatie pompschakelaar is dus afhankelijk van meerder factoren.

Ik zal het zoals altijd misschien onbegrijpelijke relaas van de vorige spreker samenvatten: moderne vloerverwarmingspompen hebben al een regeling die de pomp pas inschakelt als de binnenkomende leiding warrm wordt. Je kunt overwegen zo'n pomp en regeling te (alten) installeren. Die moderne p[ompen gebruiken ook veel minder stroom dan die van 30 jaar geleden.
Antwoord op de gestelde vraag: ja, er zijn schakelaars die je zelf kunt installeren.
Google op pompschakelaar vloerverwarming en klik op Shopping. Of het steeds in- en uitschakelen via de stroomdraad slecht is voor een pomp weet ik niet. Als het een ouderwetse pomp is, is het onwaarschijnlijk dat het slecht is.

Aanvulling: als de woning dateert uit 2021 mag ik hopen dat er iets moderns in zit en is de pomp al zuinig en regelt zichzelf. Als je hier een foto van de installatie plaatst kunnen we het waarschijnlijk voor je opzoeken.
Als je twijfelt kun je er ook zelf tijdelijk een verbruiksmeter tussen zetten.

Reputatie 7
Badge +5

het gaat hier  over een warmtepomp installatie, die kent geen warmtevraag zoals bij een cv ketel. De warmtepomp zorgt dat het buffervat op temperatuur is en het warme water in het buffervat moet dus altijd rondgepompt worden. Als het kouder wordt, wordt het water in het buffervat warmer gemaakt.

Reputatie 6
Badge +3

@Yoke   Een foto van de vloerverwarmingsverdeler zou handig zijn.
Misschien kan je nog vertellen of het om een all-electric of om een hybride warmtepomp gaat?
Een all-electric warmtepompinstallatie uit 2021 heeft natuurlijk een pomploze verdeler.
De interne aangestuurde efficiënte circulatiepomp van de warmtepomp pompt het cv-water ook door de pomploze verdeler. Hier is extern niets aan (of uit) te schakelen.

Ik heb werkelijk geen idee of de pomp alleen draait bij warmtevraag. Ik vermoed van niet, want dan zou de circulatie van de vloerverwarming de hele zomer uitstaan en dat schijnt slecht te zijn... of niet?

Echt: ik heb er geen verstand van…

Waar zou ik naar moeten kijken/kennis kunnen vinden, om een gefundeerde keuze te kunnen maken?

Foto van installatie

Foto 

Detail

Detail

Weggestopt achter t zolderschot

https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://planetaklimata.com.ua/instr/Mitsubishi_Electric/Mitsubishi_Electric_PAC-IF061-62B-E_Installation_Manual_Eng.pdf&ved=2ahUKEwjZnODtq8H6AhU-hf0HHSDvDksQFnoECAoQAQ&usg=AOvVaw1Eyn00GBm2zMYZ1L8dD0BX

Type

Pac-if061b-e

Ik zie dit op de unit staan

Op basis van de gebruiksaanwijzing in de link vind ik "moeilijk" aan bovenstaande vragen te relateren en jullie dus van een goed antwoord te voorzien....

Heeft iemand hier iets aan?

Reputatie 7
Badge +5

de pomp moet dus aanblijven. Op die verdeler (laatste foto) zitten op de bovenste rij automatische kleppen die door de regelunit open of dicht gezet worden als er in die ruimte warmtevraag is. Op die vloerverwarming zelf zit dus geen pomp. De hoofdpomp zit bij de warmtepomp en die zorgt voor een continue stroom water door het systeem. Het lijkt erop (twee kabels en de specs van de pomp geven dat ook weer) dat de warmtepomp regelunit de pomp zelf aanstuurt en dan moet je er dus helemaal vanaf blijven. 

Kortom, niet doen, sowieso weinig besparing.

Ik denk dat ik het begrijp

Er is geen aparte pomp voor de vloerverwarming 

Daarom moet de pomp altijd aan staan

En moet ik er dus geen pompschakelaar op aansluiten

Jammer

Had gehoopt dat de vloerverwarmingspomp apart uit te schakelen zou zijn, scheelt toch,al schijnt niet veel te zijn.

Iedereen bedankt voor t meedenken!

Reputatie 6
Badge +6

@Yoke Ik had deze installatie al verwacht, dit systeem met WTW is (bijna) niet zelf in te regelen.

Alleen met de gebruikers instellingen kunt u iets doen.

Ook met de Google Shopping zoek acties gaat u niet ver komen☹️

Deze installatie zal bij ingebruikname door de installateur in geregeld zijn.

Wat wel voor u van belang is: de filters in de Brink WTW kast regelmatig te reinigen of vervangen!

Als u een jaarabonnement heeft op de installatie voor onderhoud, kan dit in het onderhoud meegenomen zijn.

Regelmatig reinigen is wel van belang om de installatie goed te laten functioneren.😀

Dat kunt gemakkelijk zelf doen, voorpaneel openen, filters kun je er dan zo uittrekken en controleren op vervuiling.

Bedankt voor de tip

Ik stofzuig ze om de 2a3 maanden en heb er 12 gekocht zodat ik de filters ieder jaar kan verwisselen.

Na oplevering heb ik de kanalen laten reinigen met borstels.

Reputatie 6
Badge +6

Bedankt voor de tip

Ik stofzuig ze om de 2a3 maanden en heb er 12 gekocht zodat ik de filters ieder jaar kan verwisselen.

Na oplevering heb ik de kanalen laten reinigen met borstels.

De blauwe regelknop achter de verdeel-unit, daar kunt u nog iets mee besparen om deze iets lager in te  stellen.

Breng wel eerst een merkstreepje aan op de nu ingestelde waarde!!

Houdt u er wel rekening mee dat de "hele” installatie een iets andere warmte afgifte kan geven😲

Badge +8

Off topic reacties zijn verwijderd.

Reageer