Consumentenbond.nl

Prepaid energiecontract, wat vind je ervan?

Reputatie 4
Badge +5
Even je energietegoed opwaarderen en je kan weer koken. Nuon en Greenchoice doen met tientallen huishoudens een proef met vooraf betalen voor gas en licht. Dit prepaid systeem maakt toegang tot energie voor gezinnen met een betaalachterstand makkelijker. Bij onvoldoende saldo wordt de energietoevoer even uitgeschakeld en wanneer het tegoed weer is opgewaardeerd, komt de stroom binnen enkele minuten terug (lees meer), zonder hoge heraansluitkosten. Als de proef succesvol is, wordt bepaald hoe de prepaid dienst een vervolg krijgt.

Vanuit de Consumentenbond hebben we nog geen onderzoek gedaan naar (de proef met) prepaid gas en licht, maar we zijn wel erg benieuwd wat consumenten van een prepaid betaalsysteem vinden. Werkt het alleen goed voor mensen met een betaalachterstand? Of zou het anderen ook helpen bewuster met energie om te gaan? Zou jij de keuze voor een prepaid energiecontract willen hebben? Praat mee.

8 reacties

Reputatie 1
Badge +1
Op het eerste gezicht lijkt het mij een goed systeem Mensen met een betaalachterstand kunnen hiermee geholpen worden. Achter als je daar even goed over doordenkt dan komen er toch wat vragen boven water.
Hoe lost men het op wat betreft het gasgebruik voor de verwarming. Als je in een flat woont ben je vaak gebonden aan het fenomeen "blokverwarming" . Doet de verhuurder dan ook mee met het project ? Als dat niet zo is blijf je nog in de problemen zitten.
In dat geval zou dit alleen betekenen dat je dan gas/elektra kunt gebruiken, die via de meter in je woning, gaan voor koken en warm water.
Werkt dit voor een gewone meter of via een slimme meter. En hoe zit het dan met de mensen die nog geen slimme meter] hebben ?
Kunnen de mensen bijvoorbeeld tussentijds ook overstappen naar een andere leverancier, want je bent dan wel gebonden aan de prijzen van je huidige leverancier. Het zal dan toevallig de duurste zijn ! De huidige leverancier heeft je dan aardig in zijn macht.

Nuon geeft daar ,zo te zien, nou ook niet direct antwoord op.
Bij nader inzien ben ik toch wat huiverig over en ik denk dat ik toch echt eerst verdere ervaringen zou afwachten. Overigens welke instanties zijn er bij betrokken die bepalen of de proef is geslaagd. en ook daadwerkelijk uitvoerbaar is ?
Reputatie 7
Badge +6
Vreselijk lijkt me dat voor mensen die schuldloos niet rond kunnen komen en dan bijvoorbeeld moeten kiezen tussen eten of zonder gas en elektra zitten. DAAR moet wat aan gedaan worden in dit relatief rijke land . Ongetwijfeld zijn er ook mensen die niet met geld om kunnen gaan . De uitkomst is echter hetzelfde en niemand behoort door geldgebrek in de kou en in het donker te zitten. Toegegeven , afgesloten worden is nog erger omdat het tijd kost om weer aangesloten te worden nadat er betaald is. Het gevaar bestaat ook dat mensen die herhaaldelijk niet kunnen betalen, tot dit prepaid systeem gedwongen worden door de leverancier.
Reputatie 1
Badge
Mooi om te zien dat bedrijven als greenchoise.com meedenken met hun klanten.
Win-Win lijkt mij, al heb ik zelf totaal geen behoefte aan dit product.
Doet mij denken aan de jaren 50, toen maakten wij gebruik
van gasmuntjes die we in de meter door een gleuf deponeerde
en vervolgens een paar uur gebruik konden maken van de
beschikbare energie, gerelateerd aan de waarde van de aan-
geschafte muntjes.....
Reputatie 7
Het is aan de ene kant triest en een stap terug naar de jaren dertig maar als je te maken hebt met mensen die gewoon niet met geld om kunnen gaan dan lijkt mij dit aanzienlijk humaner dan onder curatele stellen en mensen hun handelingsvrijheid ontnemen. Het voorkomt met name dat na foute keuzes allerlei extra kosten komen die de problemen alleen maar erger maken en dat lijkt mij de grootste winst.
Eerlijk gezegd moest ik ook gelijk aan vroeger denken (voor mijn tijd), toen men nog muntjes moest gebruiken voor het gebruikt van elektriciteit (en/of gas). Dus in mijn optiek een stap terug in de tijd. Ik heb dus mijn bedenkingen wel, want het is toch niet zonder reden afgeschaft?!

H.G. Docter vraagt zich terecht af hoe dat gaat met blokverwarming.
Reputatie 1
Badge +2
"Even" je energietegoed opwaarderen ? Klinkt op zich heel onschuldig, maar als je te weinig geld hebt om alles te kunnen betalen betekent dat keuzes moeten maken, en bij bijv. alcoholisten zie ik aankomen dat de kinderen in de kou komen te zitten.
Dit 'terug naar de eerste helft vorige eeuw'-systeem zal verhinderen dat er schulden bij de energieleverancier ontstaan, en het zal inderdaad ook de (op zich vaak onnodig hoge!) kosten voor heraansluiting voorkomen, maar vnl. de energiebedrijven kunnen zich in de handen wrijven dat zijzelf in ieder geval niet meer hoeven mee te werken aan schuldsaneringsvoorstellen achteraf. Hun geld hebben zij in ieder geval veilig gesteld.
Bingo dus in ieder geval voor die leveranciers, wellicht niet zozeer voor hun klanten. En als andere bedrijven dit (voor hen:) goede voorbeeld gaan volgen dan voorzie ik uitoeverende problemen. Niets meer op de pof, alles alleen 'cash-on-the-barrel-head'.
Los van een hoop principiële bezwaren die ik heb, heb ik ook nog wel praktische bezwaren.

In de winter gebruik je meer gas en elektriciteit. Normaal betaal de je 1/12 per maand aan voorschot dus betaal je in de zomer teveel en in de winter te weinig.
Dat houdt met het pre-pay systeem in dat je veel meer in januari moet besteden aan pre-pay cards. Dus kom je nog steeds geld tekort.

In veel gemeenten doet de sociale dienst aan een soort van bewindvoering. Dat wil zeggen dat zij je geld beheren. Ze betalen je vaste lasten en je krijgt de rest op een eigen pas of rekening. Dat kan per week of per maand.
Voordeel daarvan is dat alle partijen zekerheden hebben en de klant niet in staat is om een incasso terug te boeken. Je kan dan ook met een schuldhulptraject beginnen.

Het is uiteraard bevoogdend maar is dat erg? Sommige mensen kunnen simpelweg niet met geld omgaan en door de stress die dat oplevert openen ze brieven dan ook maar niet meer. En dat zijn lang niet alleen mensen die van het minimum moeten leven.

Reageer