Consumentenbond.nl

Prijzen meest recente Energiecollectief

• 14 juni 2020
  • 8 reacties
  • 343 Bekeken

Een paar dagen geleden kreeg ik de resultaten van het laatste Energiecollectief.

De prijzen zijn slechts ongeveer 1-1,5 cent minder voor Electra en ongeveer 5-6 cent minder voor Gas als ik het vergelijk met de Energiecollectief van 1,5 jaar geleden…

De Olieprijzen over de hele wereld waren vorige maand bijna nul. Laagste ooit.

Kan iemand hier een verklaring voor bedenken?

8 reacties

Ja, de prijs van energie bestaat uit een bedrag voor de infrastructuur, de belasting en de inkoop van de energie plus winst voor de verkoper en staat gedurende een periode vast. De olieprijs beinvloed dus slechts één prijscomponent, de inkoop van energie, en dan slechts indirect, want ze wordt vaak met termijncontracten afgedekt terwijl die nul prijs een moment is. Ik wil niet zeggen dat u appel met peren vergelijkt maar wellicht wel ongeplukte appels in een boomgaard ver weg met ingeblikte appelmoes in de supermarkt om de hoek. Er zitten nog heel veel stappen tussen.

De olieprijs daalde in die periode van ongeveer 70-80 dollars naar 20-30 dollars.

Ik ben me ervan bewust dat de olieprijs slechts één onderdeel is, maar wanneer een prijsdaling van ~65% resulteert in slechts ongeveer ~7% voor de consument, betekent dit dat er iets verrot is in die appels ....

Reputatie 3
Badge +2

De olieprijs daalde in die periode van ongeveer 70-80 dollars naar 20-30 dollars.

Ik ben me ervan bewust dat de olieprijs slechts één onderdeel is, maar wanneer een prijsdaling van ~65% resulteert in slechts ongeveer ~7% voor de consument, betekent dit dat er iets verrot is in die appels ....

Wat @A. Deen hierboven schrijft noemt alle belangrijke factoren welke van invloed zijn op de consumentenprijs. Je kent de opbouw van de gas- en stroomprijs en je kan rekenen, als je dit doet reduceert zich de forse prijsdaling voor ruwe olie van de genoemde ~65% al tot ~16% voor de consument. De olieprijs is nu ook weer een stuk hoger. En wij stoken in NL voorlopig nog steeds met gas.

In welke “appels” is volgens jou iets verrot? - Heb je de markt al afgestruind naar “gezonde appels”?

Merk ook dat de aanbiedingen vaak tegenvallen, vooral sinds E.ON zich heeft teruggetrokken.

Je doe me weer eens beseffen dat de wereld voor een heleboel mensen eigenlijk onbegrijpelijk is en uitleg helpt niet.

Reputatie 6
Badge +5

Het hele gedoe met de vrije keuze en marktwerking is een grote poppenkast.
Het kost kapitalen om het in stand te houden.
Ieder jaar kies ik een leverancier met een gulle sinterklaas, die me een welkomst bonus geeft.
Waarom de prijs niet zakt, omdat b.v. van gas 80% van de prijs belasting is.
Zakt de prijs nog meer of worden we zuiniger, verhogen ze de belasting.

We houden kunstmatig een hele grote groep mensen aan het werk, die de energie verkopen.
Groene verkoop praatjes, terwijl je als consument er helemaal geen invloed op hebt.
Dat is de rotte plek.

Volgens deze website is het veel minder dan 80%. En 65% van de leveringskosten zou nog steeds meer dan een paar cent moeten zijn …

https://www.gaslicht.com/energie-informatie/energiebelasting

Ik zou een diagram (A. Deen) waarderen met exacte cijfers voor elk onderdeel dat je noemde in plaats van je laatste zin.

Als het inderdaad een (duur) momentopname was, is het beter om te wachten op de volgende Energiecollectief

Reputatie 3
Badge +2

@Gebruiker1592134727Volgens mij is het nu zeker beter te wachten tot 1 juli als de (variabele) energietarieven door de leveranciers weer aangepast worden. Ik zelf verwacht dat de prijzen voor fossiele energiedragers de komende maanden onder druk blijven staan (olie en gas), uiteindelijk gaat dit ook de prijzen voor kleinverbruikers verder omlaag brengen.

Maar let op: Dit kan betekenen dat de overheid de belastingen EB en ODE per 1 januari 2021 m.n. op aardgas sterker verhoogt. De overheid kan de energie/warmtetransitie met de meeropbrengst dan versnellen.

Reageer