Consumentenbond.nl

Radiator ventilatoren, het rendement.

• 12 januari 2020
  • 21 reacties
  • 1462 Bekeken

Reputatie 1
Badge +2
  • Nieuwe deelnemer
  • 40 reacties

Ik heb radiator ventilatoren geplaatst. Gevoelsmatig meen ik dat het positief werkt. De vraag is zijn er testen van beschikbaar ?

21 reacties

Reputatie 7
Badge +7

Wat de testen van de consumentenbond betreffen zou u hen moeten vragen, volgens mij zijn ze er nog niet. Organisaties zoals Gawalo.nl en Bright.nl beweren wel radiatorventilatoren getest te hebben, maar ik vraag me dat af, en ook of het onafhankelijk is. Op het Enecoforum heeft men het er ook over gehad. Wellicht kunt u daar iets vinden. Groet Leo.

Reputatie 1
Badge +1

Wat bedoel je met rendement? Door lucht door een radiator te blazen vergroot je de warmte-afgifte van de radiator en wordt de ruimte dus sneller warm en uiteindelijk warmer dan zonder, mits er voldoende aanvoer is van heet water. Qua energiegebruik scheelt het in principe niets, want er ontstaat niet zomaar extra warmte, ook niet een heel klein beetje. In de praktijk zullen zowel je electriciteitsrekening (!) als je gasrekening hoger worden omdat je de te verwarmen ruimte warmer maakt dan zonder radiatorventilator.
Het is wel een oplossing als je in een huurhuis woont waar je niet zomaar een grotere of dikkere radiator aan de muur kunt hangen.
Als ik plaatjes bekijk van radiatorventilatoren denk ik dat je na een tijdje wel genoeg hebt van het geluid van die dingen, dus een timer installeren om ze alleen te laten draaien voordat je in de kamer gaat werken is wel een idee. Daarna moet je ze van de radiator afpakken, want als ze uit staan werken ze natuurlijk wel averechts omdat ze de doorstroming belemmeren.

Badge +8

Hi @juano, helaas hebben we hier (nog) geen testinformatie van. Ik noteer het wel graag als suggestie voor onze onderzoekers.

Reputatie 6
Badge +5

Het principe heb ik tientallen jaren geleden al gebruikt.
Kon de kamer niet warm krijgen.
Ik had een sensor op de retourbuis van de radiator.
Zodra die warm werd, ging de ventilator lopen.

Reputatie 1
Badge +2

Wij hebben tot op heden goede ervaringen. Ze zijn inmiddels heel stil, de woonruimte komt veel sneller op temperatuur, waardoor de ketel korter op top hoeft te branden. Dit is vooral s’ochtends bij het opstarten een voordeel. Hoeveel het in de portemonnee scheelt is nog steeds de vraag. Kijk wel uit bij de keuze, er zijn inderdaad rumoerige exemplaren in de handel.

Reputatie 3
Badge +2

Voor wie het exact wil weten: tomexergie op tweakers.net. Ik gebruik temperatuurgestuurde ventilatoren op JAGA-convectoren en hier is het een bewezen techniek om de warmteafgifte te boosten (zelfbouw is makkelijk en goedkoop). Er is ook een speciaal topic voor gebooste radiatoren/convectoren.

Als je de retourtemperatuur significant kan verlagen neemt het rendement van een HR-ketel altijd toe.

Reputatie 1
Badge +1

Het rendement van de ketel mag dan wel marginaal toenemen omdat de retourtemperatuur lager wordt; de totale energievraag neemt juist toe omdat (!) de retourtemperatuur lager wordt *. Ik denk dat het tweede het eerste verre overtreft. Een ventilator heeft immers geen ander effect dan een grotere radiator.

*: De wet van behoud van energie is onverbiddellijk; elke joule die je als extra warmte in je kamer ervaart komt ergens vandaan, hetzij uit de ketel, hetzij uit het stopcontact.

Reputatie 3
Badge +2

@H.L.P. Poels  Als je strikt genomen dezelfde hoeveelheid warmte-energie in je woning blijft pompen, dan komt het hogere rendement wel ten goede aan je geldbeurs. Je maakt tenslotte gebruik van meer condensatiewarmte welke je anders via de rookgasafvoer naar buiten blaast en dit heeft tot gevolg dat je (iets) minder gas verbruikt.

Just my 2 cts

P.S.: Ik ken mijn natuurwetten ook.

Tegen de tijd dat de discussie bij Carnot machines is hoor ik het wel, maar alle gekheid op een stokje; Die ventilatoren zijn toch primair een manier om meer warmte per tijd uit dezelfde radiator te halen en zo een kamer op temperatuur te krijgen waar dat eerder niet of veel te langzaam lukte.  Als dat betekent dat er in totaal meer energie het huis in gaat, wat als dingen verder hetzelfde blijven het geval zal zijn, zal je dus wat extra stoken. Maar je hebt wel een behaaglijke kamer:grinning:

Reputatie 1
Badge +1

Just my 2 cts

2 cents is denk ik wel een aardige inschatting 😉 Het lukt uiteraard geen mens om de kamer even warm te maken met ventilatoren. En zoals Deen zegt is dat ook waarschijnlijk nooit de bedoeling van degene die het apparaat koopt. Daarnaast verbruiken ze ook nog stroom. Niet veel, maar stroom rechtstreeks naar warmte omzettenis toch minder fijn voor beurs en milieu.

(Man wat is het editwindow brak zeg, het springt alle kanten op als een dolle. Ik geloof dat ik hier in het citaat aan het schrijven ben maar hoe ik ook probeer het lukt me niet het anders te doen. En ik ben niet nieuw op fora. Ik kom al op fora sinds 1995. )

Reputatie 7
Badge +7

Volhouden en blijven proberen maar, @H.L.P. Poels . Het zal zeker eens lukken :wink: , groeten Leo.

Reputatie 3
Badge +2

@H.L.P. Poels Het verbruik van de ventilatoren incl. voeding en thermostaat valt wel mee. Ik heb in de woonkamer o.a. een 2,80 m lange JAGA met 14 x 140 mm 12V ventilatoren op 7,5V.

- Je mag eerst gissen wat het vermogen is. (dan ga ik het hier toevoegen)

Omdat deze JAGA toevallig in de referentieruimte hangt kan ik zeggen dat het verwarmingsvermogen nu met ca. 38-43 °C aanvoertemperatuur vergelijkbaar is met voorheen ca. 65-70°C.
In tegendeel, de opwarmsnelheid is hoger d.w.z  de luchttemperatuur reageert een stuk vlotter en de temperatuurverdeling is uniformer.
De temperatuur bij de kamerthermostaat op ca.5 m afstand is op +/- 0,05°C constant te krijgen.

@A. Deen O ja - en mijn bedoeling was om het hogere rendement van de cv-ketel door een mogelijkst lage retourtemperatuur te gebruiken. Retour eerst ca. 55°C, nu max.! 32°C. YMMV

@A. Deen O ja - en mijn bedoeling was om het hogere rendement van de cv-ketel door een mogelijkst lage retourtemperatuur te gebruiken. Retour eerst ca. 55°C, nu max.! 32°C. YMMV

Dat is natuurlijk wel mogelijk. Als u de hele CV op een langere temperatuur zet krijgt u met zo'n ventilator toch genoeg warmte uit die radiotor en heeft u inderdaad een beter rendement van de ketel maar dat dan wel consequenties voor alle andere ruimtes die u mogelijk niet meer op temperatuur krijgt, tenzij u daar dan ook weer ventilatoren inzet. 

Badge +8

(Man wat is het editwindow brak zeg, het springt alle kanten op als een dolle. Ik geloof dat ik hier in het citaat aan het schrijven ben maar hoe ik ook probeer het lukt me niet het anders te doen. En ik ben niet nieuw op fora. Ik kom al op fora sinds 1995. )

@H.L.P. Poels, je bericht is inmiddels aangepast! Ik merk dat het inderdaad niet zo soepel gaat met het citeren van teksten. Ik geef het direct door aan onze ontwikkelaars.

Reputatie 2
Badge +3

Juano plaatste radiator ventilatoren. Ik zat ook te denken aan iets meer innovatiefs. 

Als het echt beter is, dat juano er liever voor gekozen had dan is het hoog tijd dat het misbruik stopt en dat het meer bekend is. 

Ik plaats op het moment wel vaker een link hierheen op het moment. 

https://www.aliexpress.com/item/33009787334.html?spm=a2g0o.detail.1000014.15.185d41d7NC6ed1&gps-id=pcDetailBottomMoreOtherSeller&scm=1007.13338.146400.0&scm_id=1007.13338.146400.0&scm-url=1007.13338.146400.0&pvid=2d558958-f62a-4687-9c37-95fef39d00d3 

Er zijn ook wel video’s die het gebruik hiervan toelichten. Het kan ook aan de muur of het plafond. 
En wat ik er gelijk bij concludeer is in plaats van hoe die zware water radiatoren werken.
Ik zag er een met bij het stroom aansluitingspunt een goot in de muur en de vloer maken. Maar dat is ook niet nodig of iets. (Met een nieuw systeem, of ik weet het niet precies).

Hmmm, een fan, Ventilator in het bijzonder combineren met verwarming… 

(Sorry voor mijn Engels)

Of dat pleonasme, moment. Soms is een pleonasme geldig.

Reputatie 3
Badge +2

@wit9 Ik heb je bijdrage 3 x gelezen, maar ik kan er geen chocola van maken. Wat heeft een weerstandsverwarming in de vorm van een vloermat met het boosten van radiatoren/convectoren door ventilatoren te maken (hierover schrijf je trouwens niets)?

- Graag een nieuw topic openen voor deze vloerverwarmingsmatten!
(Vrij dure methode van verwarmen imho)

Reputatie 1
Badge +2
  • Dit schrijft VEH :
  • Plaats boosters
    Boosters zijn kleine ventilatoren die onder of op de radiatoren of convectoren worden geplaatst. Ze zorgen voor extra luchtstroming langs het verwarmingselement. Zo’n booster zorgt ervoor dat de ruimte sneller wordt verwarmd. Hij bespaart hierdoor energie en verhoogt het comfort. 
Reputatie 7
Badge +4

dat energiebesparen snap ik nog niet helemaal. om een ruimte op een bepaalde temperatuur te krijgen is energie nodig, die hoeveelheid benodigde energie verandert niet door het gebruik van ventilatoren. het enige wat die doen is die energie sneller in de ruimte krijgen (denk ik).

Reputatie 3
Badge +2

@E.B.F. Stroeve Mijn verklaring voor een “energiebesparing” (eigenlijk besparing op gasverbruik): Door de geforceerde luchtstroming neemt de warmteafgifte sterk toe, je kan waarschijnlijk de aanvoertemperatuur verlagen → de retourtemperatuur wordt sowieso lager en bij een een HR-ketel neemt met de lagere retourtemperatuur het rendement door de (hogere) condensatiewinst ook toe.

Just my 2 cts

Reputatie 6
Badge +5

@Gebruiker1555668491 
Zover ik weet, verhoog je alleen de capaciteit van de radiator met een ventilator.
De radiatoren moeten in balans zijn. Dat doe je met een kraan in de retour buis.
In mijn woning zijn alle radiatoren al veel te groot omdat die van voor de muurisolatie stammen.
In mijn geval heeft een ventilator dan helemaal geen zin.
Radiatoren voelen in mijn woonkamer ook de meeste tijd bijna koud aan.
Je moet dit soort dingen per woning bekijken. Ieder huis is anders.
Persoonlijk vind ik een grote radiator beter dan ventilatoren.
Ik hoef dat gezoem niet.

Reputatie 3
Badge +2

@WortelstamperMijn redenatie dat de retourtemperatuur door ventilatoren zakt (en de afgifte/capaciteit stijgt) is als volgt: aanvoertemperatuur blijft gelijk, doorstroming (l/h) ook, warmteafgifte neemt door geforceerde luchtstroming toe, ergo moet de retourtemperatuur zakken (standaard warmteleer)

Ik zou ook in eerste instantie voor een grotere radiator of convector kiezen, maar convectoren verliezen meer vermogen bij lage aanvoertemperaturen en hebben dus meer voordeel van ventilatoren.

Meestal kan je de ventilatoren met een laag toerental laten draaien. In mijn woon/eetkamer hoort niemand dat de 12V ventilatoren op 7,5V aanstaan,

YMMV

Reageer