Consumentenbond.nl

Radiator ventilatoren, het rendement.

• 12 januari 2020
  • 37 reacties
  • 12848 Bekeken

Toon eerste bericht

37 reacties

Reputatie 4
Badge +2

@Harrie LPP Heb je voor de “overshoot”, die men volgens jou krijgt bij het monteren van ventilatoren op radiatoren, ook meetgegevens? Hangt dit af van de manier hoe de ketel verwarmt? Continu branden of low-load modus (6 x per uur aan). Is er een relatie met de nadraaitijd?

Ik heb iig nog niemand horen  (=schrijven)  klagen over meet-  of zelf voelbare overshoots i.c.m. speedcomfort of climatebooster onder de radiatoren in de referentieruimte.

Nee geen gegevens, maar dit is wat er gebeurt als je de capaciteit van een radiator, die in een andere ruimte staat dan waar de thermostaat zich bevindt,  verhoogt.

Bij continu verwarmen heb je het uiteraard niet. Bij een sterk modulerende ketel ook niet zo veel. Maar bij een ouderwetse aan/uit-ketel die ‘s morgens aanspringt wel.

Reputatie 4
Badge +2

@Harrie LPP Bedankt voor de toelichting! De overshoot gebeurt dus als je de afgiftecapaciteit buiten de referentieruimte verhoogt en niet als je de radiatoren in de woonkamer boost.  Om hoeveel graad “overshoot” gaat het eigenlijk?

Als ik met niet vergis gaan alle HR-ketels moduleren ook met een aan/uit thermostaat. Als de retourtemperatuur op een gegeven moment tijdens de opwarmfase in de buurt van de aanvoertemperatuur komt gaat elke ketel terug moduleren tot het minimumvermogen of niet?

Als ik met niet vergis gaan alle HR-ketels moduleren

Nee, dat is niet zo. Half Nederland staat nog vol met HR-ketels die dat niet doen.
Met overshoot bedoel ik een paar graden; genoeg om te zeggen "wat is het hier warm”. Dat is dus niet de bedoeling.

Reputatie 4
Badge +2

@Harrie LPP Ik bedoel eigenlijk dat alle HR-ketels van na 1998 op de retourtemperatuur kunnen moduleren. Dus als je het juiste ketelprogramma kiest heb je ook met een aan/uit thermostaat een “poor man's” modulerende ketel. - Een “overshoot” van  een paar graden is dan waarschijnlijk niet te verwachten, lijkt mij.

Mijn verwarmingsinstallatie bestaat uit een Remeha Calenta  en wordt aangestuurd door een Tado thermostaat. De Remeha is een moderne modulerende HR ketel

Een jaar gelden heb ik onder al mijn radiatoren in de huiskamer speedfan radiatorventilatoren geplaatst. Mijn gasverbruik is daardoor in het afgelopen jaar van 995 m3 naar 685 m3 gedaald.
Hiervoor is een heel eenvoudige verklaring. Voorheen stookte mijn ketel met 80gr op de aanvoerleiding en 60gr op de retourleiding . Dit is het voorgeschreven verschil van 20% voor radiatoren.
Een HR ketel werkt op basis van condensatie van de afvoergassen. Door condensatie win je warmte terug uit je afvoergassen. Het condensatie punt bij aardgas is 58,6 gr.  Een voorwaarde voor het optimaal benutten van de energiebesparende mogelijkheid van condenserende HR ketels is dus dat de cv-retourleiding water bevat die onder deze 58,6° Celsius ligt. Met een retourtemperatuur op mijn retourleiding van 60gr vindt er geen condensatie plaats en werkt mijn ketel niet HR.

Na het plaatsen van de ventilatoren werd de huiskamer ineens veel sneller warm. De TADO thermostaat werkt met een vaste stooklijn en ziet dat de temperatuur veel sneller stijgt.
TADO regelde al snel de temperatuur van de ketel terug naar 60gr op de aanvoerleiding en 45gr op de retourleiding waardoor de ketel ineens volop HR werkt.
En voila, de besparing is bereikt.

Reputatie 4
Badge +2

@P. Postema   Heel mooi dat je een reductie van je gasverbruik (alleen voor cv?) wist te bereiken!

100x(685/985) = 69% nu, dus 31% minder voor cv dan  in het stookseizoen 2018/2019?

dat kan natuurlijk niet alleen door het HR-effect komen, lijk mij.
Heb je een idee wat er nog aan de reductie heeft bijgedragen? 

P.S.: “20%” verschil tussen aanvoer en retour is geen "voorschrift”, eerder een vuistregel of streefgetal.

> Een HR ketel werkt op basis van condensatie van de afvoergassen.
Nee, een HR-ketel verkt net als elke gasgestookte cv-ketel op basis van de verbrandingswarmte van aardgas, met dien verstande dat bij een HR-ketel de rookgassen zo ver worden afgekoeld dat de waterdamp in de rookgassen begint (!) te condenseren. Dat is misschien bij 59 graden (wat afhankelijk zal zijn van de vochtigheid van de aangevoerde lucht) maar vanaf dat punt BEGINT de waterdamp pas te condenseren. Er condenseert meer waterdamp naarmate je meer afkoelt. (#dauwpunt) Het scheelt vast een beetje maar het is geen wel/niet  verhaal.
Een verschil in gasverbruik zoals jij hebt kan volgens mij onmogelijk verwoorzaakt zijn door het plaatsen van ventilatoren.

Op wikipedia lees ik dat het effect maximaal, theoretisch, dus niet haalbaar, 11 procent kan zijn. (Maar sommige vinden wikipedia nepnieuws, maar die moeten dat dan maar aantonen)
https://nl.wikipedia.org/wiki/Hoogrendementsketel

Reputatie 4
Badge +2

RRE-subsidie (max. € 70,-) alleen voor commerciële radiatorventilatoren, maar helaas niet voor zelfbouw constructies. Dit moest ik deze week bij het indienen van mijn subsidieaanvraag ervaren.

De commerciële boosters JAGA DBE/DBH voor convectoren en speed-comfort, climate-comfort, speedfan etc. voor radiatoren zijn verhoudingsgewijs schreeuwend duur (factor 2-5) vergeleken met veelal effectievere zelfbouw ventilatorconstructies.

Mijn voorbeeld voor een 2,80 m JAGA: 15 x 140mm ventilatoren + instelbare voeding + verbindingkabels + thermostaat = zelfbouw ca. € 200,-

JAGA DBH vervangt DBE - prijzen?

P.S.: @Harrie LPP bevestigt wat ik hierboven  schreef.

@Darkfiber  @Harrie LPP

Ik heb de ventilatoren in november 2019 geplaatst. 10 stuks verdeeld over 4 radiatoren.
Tevens heb ik de installatie waterzijdig ingeregeld. Zover mij bekend levert waterzijdig inregelen hooguit een besparing van 10% op.
En meer heb ik echt niet gedaan.
De meterstanden worden dagelijks op energiemanageronline.nl bijgehouden.
Ik kon de maanden die volgenden de besparing zien

Voor die mensen die beginnen over thermodynamica, is een uitleg waarom het wel warmer kan voelen die ik onlangs tegenkwam, van hier :

It’s all about energy (heat) balance.

First, we need to remember that Heat is simple energy transferred by three different methods: conduction, convection, and radiation. Our bodies “feel” those methods of heat in different proportions.

It feels heat roughly thru 25% conduction, 25% convection, and 50% infra-red radiation.

Think about how you can stand in the sun on a freezing day and feel warm, and yet be freezing in the shade around the corner. The air hasn’t changed.

But what’s at play, are the surfaces (notably windows) around you - they get cooler (or warmer) as the seasonal temperatures change, and the balance of IR energy shifts (the emit less when they are cold, and more when they are warm).

There are optimal points where you feel comfortable - with warm surfaces, the air around you can actually be kept a few degrees cooler and you’ll feel fine. Likewise, if the surfaces around you are cooler, you’ll need to crank the air temperature up to compensate.

It’s also why in the summer, your house can feel suffocatingly hot at night, because all the inside surfaces have built up energy over the day and are releasing it, despite the air temperature being cool.

Humidity does play a small role, but only because water droplets can hold more heat energy than air, and give off a bit more IR.

Correct; Building services engineer.

The problem is the thermostat/air temperature in a space has a poor correlation to human comfort. A far better indicator is a black globe thermometer, which takes more account of the heat loss/gain by radiation to other surfaces.

Example; a new heating system fired up in winter. The thermostat said it was 21 degC (70 degF) and I should be comfortable. I was COLD because all the walls, floors and ceilings were cold and you were losing heat to them by radiation. It took several days for the structure to warm up and for 21 degC to feel comfortable.

Winter time; you're losing heat by radiation to cold surfaces and feel cold at 21 degC. Summer time the same 21 degC feels warm, all the surfaces have been warmed up.

Voor die mensen die beginnen over thermodynamica, is een uitleg waarom het wel warmer kan voelen die ik onlangs tegenkwam, van hier :

It’s all about energy (heat) balance.

First, we need to ….. blablabla ... warmed up.

Als je er dat er allemaal bij betrekt komen we natuurlijk geen stap verder.
Het is gewoon onhandig om een tekst van een andere website die er maar deels mee te maken heeft bij  te halen. Je kunt het toch ook zelf uitleggen in minder woorden neem ik aan?

Reageer