Radiotorfolie: op de muur of radiator?

• 21 February 2018
  • 5 reacties
  • 7508 Bekeken

Met behulp van radiatorfolie wil ik warmteverlies naar de buitenmuur beperken, maar het is voor mij niet duidelijk wat de beste plek is voor het folie.
Er is folie beschikbaar om op de muur achter de radiator te plakken, en folie wat met magneettape direct op de achterkant van de radiator bevestigd kan worden. Direct achter op de radiator heeft nu mijn voorkeur omdat het minder opvalt, maar heeft dit geen nadelige effecten op het vermogen van de radiator?

In mijn geval betreft het een radiator ~10 cm onder een ondiepe vensterbank, maar ik ben ook benieuwd naar algemene afwegingen.

5 reacties

Reputatie 7
Badge +6
Altijd op de muur . Het is de bedoeling dat de muur geen warmte opneemt door de warmtestraling van de radiator en je isoleert de koude muur ook een beetje hierdoor. Bovendien verminder je de capaciteit van de radiator als je het daar op aanbrengt......
Reputatie 7
Badge +4
Ik ben het daar helemaal mee eens.
Reputatie 5
Badge +5
ik niet :-)
Als het om een platte radiator gaat verdient op de achterkant van de radiator plakken de voorkeur. Zeker als je huis enigszins geïsoleerd is (bijv. spouwmuurisolatie en/of dubbel glas) sinds de plaatsing van de radiatoren; die zullen dan toch al overgedimensioneerd zijn. En wat er aan de achterkant van de radiator afstraalt is hoe dan ook minder nuttig dan wat er aan de voorkant afstraalt. Je reduceert dat beter met goed aansluitende HR-radiatorfolie op de radiator.
Reputatie 7
Badge +6
Bij een goede isolatie van de muren en ruim voldoende capaciteit van de radiatoren is dat inderdaad ook een overweging , Peter. Voordeel is in ieder geval , dat die lelijke folie dan niet te zien is. Maar niet doen als de capaciteit van de radiatoren al krap is.
Reputatie 7
Badge +7
Beste @BrouwerW,

Heb je iets gehad aan de gegeven antwoorden?

Reageer