Vraag

Recht op terugleveringsprijs energieleverancier

• 28 May 2022
  • 4 reacties
  • 106 Bekeken

Badge

Op basis van het recente onderzoek van consumentenbond (https://www.consumentenbond.nl/nieuws/2022/helft-energieleveranciers-betaalt-te-weinig-voor-teruggeleverde-stroom) ben ik uit nieuwsgierigheid gaan kijken naar het terugleveringsbedrag van mijn huidige leverancier vandebron.

Tot mijn schrik zie ik dat deze een zeer laag terugleveringstarief heeft, dit terwijl ik op basis van de goede naam en specifiek na het onderzoek van de consumentenbond over de beste duurzame/groene energieleverancier via energiecollectief het contract aangegaan.

Ik ben afwachtende van een flinke investering in nieuwe zonnepanelen, die ik volgende maand op het dak verwacht. Hierbij is mijn rendementsberekening door deze nieuwe informatie een stuk minder interessant.

Los van het feit dat ik het net zoals de consumentenbond belachelijk vind dat er niet een regel is die stelt wat een billijke vergoeding voor teruglevering moet zijn, ben ik zeer ontevreden over het bedrag van vandebron.

Nu mijn vraag:

Ik zag in mijn originele contract van vandebron destijds de volgende informatie staan:

Heb ik daarom met teruglevering geen recht op het tarief dat hier benoemt staat? Of hebben deze bedragen van teruglevering een impact op iets anders?

Bedankt voor de uitleg,

Mvg, Menno Pietersen

4 reacties

Reputatie 6
Badge +3

@M. Pietersen

Als je meer terug levert dan je gebruik op je meter  is jouw overschot 5,5 cent  per kWh waard. De BTW krijg je niet.

Het tabelletje wat je hebt staan gaat over modelcontracten. Die heb je waarschijnlijk niet. Die kun je  natuurlijk wel krijgen, maar dan moet je je huidige contract opzeggen. Dat kost vaak wat aan opzegkosten en terugbetalen van de welkomstpremie.

Op tweakers is een hele discussie hierover. Ook daar houdt men angstvallig 1 juli in de gaten, omdat daarna de tarieven van de modelcontracten wel eens anders zouden kunnen zijn. Het verschil tussen 5 cent (wat ik krijg) en de 58 cent is natuurlijk van de zotte. In de toekomst gaat dat wel ergens in het midden uitkomen. 

Ik raad je dus niet aan om nu nog te switchen. Of je moet heel veel terugleveren.

Reputatie 7
Badge +5

aan je tarieven te zien zit je nog in een vast contract en dan zijn dat de prijsafspraken die je moet betalen en/of krijgt voor teruglevering. 

En met zulke lage tarieven zou ik inderdaad even niks veranderen. 

Reputatie 5
Badge +4

Levering enkeltarief is 0,06645. Terugleveren enkeltarief is exact hetzelfde bedrag.

Van de bron gaat u geen belastingen, heffingen, en leveringskosten terug betalen, die laatste zijn al 16 cent per kWh.

Of ik begrijp uw vraag totaal verkeerde wat zomaar zou kunnen 

Badge

Hoi JMA, bedankt voor snelle reactie.

Mijn vraag is of ik bij teruglevering uit kan gaan van het bedrag van 0,06645 of zoals in het artikel van consumentenbond het onderstaande:

Reageer