Consumentenbond.nl
Vraag

reininging zonnepanelen

• 24 april 2020
  • 28 reacties
  • 820 Bekeken

• Nieuwe deelnemer
  • 3 reacties

Hoe kan ik mijn zonnepanelen het beste reinigen:

Is gewoon kraanwater geschikt of niet en zo nee, welk soort water wel en waar kan ik dat krijgen?

Is een speciaal reinigingsmiddel wel of niet nodig en zo ja, welk middel is goed en redelijk geprijsd? 

Welk middel is milieuvriendelijk? 

28 reacties

Reputatie 3
Badge +3

Normaal gesproken hoeft u niets aan uw zonnepanelen te doen. De regen doet zijn werk. Wilt u toch jaarlijks een schoonmaakbeurt uitvoeren dan voldoet normaal water. 

Badge +8

Hi @Titia, dank voor je vraag en welkom op de Community!

Heb je deze schoonmaaktips voor zonnepanelen op onze website al eens bekeken?

Hallo Imke, ja dat heb ik en daar staat dat een zachte spons en water voldoende zijn. Dat zei Gerard hierboven ook al. Maar er is zoveel tegenstrijdige informatie: soms lees je dat gewoon kraanwater kalk bevat en dat dit een kalksluier achterlaat waardoor het effect van de reiniging (gedeeltelijk) weer teniet wordt gedaan. Soms lees je dat water (al dan niet speciaal water) niet afdoende is en dat je een speciaal reinigingsmiddel nodig hebt. Is dat nu alleen marketingpraat van leveranciers? Als een middel wel nodig is, wat is dan een goede prijs/kwaliteit verhouding en welk middel is milieuvriendelijk? Vooralsnog houd ik het gewoon bij kraanwater! 

Gerard en Imke, bedankt voor jullie antwoorden! 

Reputatie 7
Badge +6

Weinig toe te voegen aan de tips. Er zijn alleen betere bezems dan afgebeeld op de foto . Mijn waterslang loopt niet naast de bezem . Het water loopt door de steel en de slang gaat er op met de gebruikelijke snelkoppeling. Ik heb wel reclame-uitingen van speciale reinigingsmiddelen gezien en ook vuilafstotende middelen . Lijken me onnodig .

Reputatie 3
Badge +2

Ik sluit me aan bij @Gerard., voor de opbrengst is het niet nodig om panelen op een pannendak te reinigen, als je het doet is het puur voor de optiek. Liggen de panelen op een plat dak is het een ander verhaal. Tip: gebruik water uit de regenton, gegarandeerd zonder kalk.

Reputatie 7
Badge +6

Het is maar wat je als niet nodig beschouwd . Hier is veel stofoverlast van het land om ons heen als gevolg van de droogte op dit moment in combinatie met veel wind en al lange tijd geen regen . Normaal is mijn maximum 3000 KWh en nu door het stof 2600 KWh . Daarom heb ik ook een paneel meer laten leggen dan geadviseerd werd waardoor ik met die stof toch nog ongeveer op de geadviseerde waarde zit. Ook is dan de opbrengst hoger op dagen dat er minder zonnestroom is. Als een regenbui niet voldoende helpt , ga ik pas schoonmaken. 

Gelukkig gaat het komende week regenen!

E.T. en gebruiker 1555668491, jullie ook bedankt voor het meedenken! 

Reputatie 3
Badge +2

Ik heb sinds 3 jaar mijn zonnepanelen niet meer schoongemaakt en mijn jaarlijkse opbrengst heeft niet daaronder geleden, in tegendeel zou ik bijna zeggen. Voor een jaarlijkse vergelijking: https://pvoutput.org/aggregate.jsp?id=43609&sid=39833&v=0&t=y  De variatie van ca. 6% komt voornamelijk door het wisselende aantal zonuren (KNMI) @E.T. Wiersum Je bedoelt misschien het maximum vermogen in W, dus 2600 W en niet 2600 kWh?  Een afname van 13% door vervuiling (op een schuin dak) is onmogelijk, of jouw panelen moeten helemaal onder de vogelpoep zitten. Maar dan heb je waarschijnlijk een ander probleem als tegenvallende opbrengst (kWh) of vermogen (W).

Voor een onafhankelijke, recente ervaring en meting betreffende het wassen van panelen: zie hier op tweakers.net. (Conclusie: de temperatuur van de panelen heeft veel meer invloed op het vermogen)

Reputatie 7
Badge +6

@Gebruiker1555668491 Had inderdaad Watt moeten zijn . Met die teruggang bedoel ik niet de normale variaties. Ook de dagopbrengst wisselt uiteraard . Wat ik bedoel is het maximum wat nu op een wolkenloze dag binnenkomt vergeleken met ongeveer een maand geleden toen de panelen geen duidelijk zichtbare stoflaag hadden. Mijn wattpiek vermogen is 3100 , maar de omvormer staat afgeregeld op 3000 en dat werd toen ook bereikt rond de middag op zonnige dagen. Mijn dak zit pal op het zuiden . De laatste dagen was het maximum bij ongehinderde zon 2600 Watt . Ik weet dat de temperatuur ook een rol speelt  maar daar zat niet veel verschil in  . Ik heb geen vervuiling door vogelpoep . Mocht een regenbui weinig  helpen , dan is er inderdaad een ander probleem . Of toch de combinatie van de invloed van temperatuur en vervuiling . De panelen liggen in serie , dus als eentje het niet goed doet gaat de totale opbrengst omlaag. We wachten eerst de regen af. Dan weten we zeker of stof wel of niet de oorzaak is. Ik heb nog geen eerdere ervaring wat dat betreft omdat het steeds tijdig regende en er geen vervuiling van betekenis was. Uiteraard had ik het  hier alleen over piekvermogen . De dagopbrengst zit momenteel op een wolkenloze dag ongeveer op 20 KWh en stijgt nog tot de langste dag bereikt is uiteraard. Jaarcijfers heb ik nog niet .

Reputatie 3
Badge +2

@E.T. Wiersum Duidelijk, ik heb natuurlijk wat meer ervaring met mijn installatie van 2015. De temperatuur speelt een bepalende rol voor het (maximale) vermogen en daarmee is niet de luchttemperatuur bedoelt! Het gaat om de temperatuur van de panelen en eigenlijk om de temperatuur van het siliciumschijfje. Deze kan oplopen tot meer dan 70°C! - Als je in de technische data van jouw panelen zou duiken vind je daar de temperatuurafhankelijkheid van het vermogen. Het vermogen (W) neemt met ca. 0,35% - 0,4% af bij elke graad boven 25°C (de standaardtemperatuur).

Dus paneel 65°C - 25°C = 40 graden x 0,4% = 16% vermogensverlies op een mooie, windstille zomerdag, het vermogensverlies door "vieze” panelen hiertegenover is niet merk/meetbaar.
Op een koude dag in het voorjaar met een stevige wind uit het oosten kan je ook veel meer dan het standaard piekvermogen zien, zeker als de zon net achter een wolk te voorschijn komt (echt koude panelen).

Bij jouw: (400W/3000W) x 100% = 13,3% vermogensverlies = ca. 58°C "paneeltemperatuur”(silicium) 

Reputatie 7
Badge +4

gelukkig hebben we altijd de feiten nog want de enige manier om erachter te komen is om schone en vuile panelen identiek te vergelijken, en dat heeft iemand gelukkig ook gedaan:

https://www.zonnepanelen.net/reinigen/

3-5% winst, dus de moeite waard!

Reputatie 3
Badge +2

@E.B.F. Stroeve  Bij “normale” vervuiling door stuifmeel, stof etc. op schuine daken, dus zonder vette vogelpoep o.i.d. is het vermogensverlies <0,5%, tenminste bij mij en ook recent gemeten door schinnen-groen op tweakers.net. Hij heeft het ook direct voor en na de reiniging gemeten. De door zonnepanelen.net genoemde 3 - 5% zou ik met meer dan een korreltje stuifmeel of zand nemen.

Op platte daken met een hellingshoek van de panelen tot 15° - 20° kan de vervuiling wel aanzienlijk zijn.

P.S.: In het artikel van zonnepanelen.net staat uitdrukkelijk: “ Na het reinigen leverden de gereinigde zonnepanelen gedurende 1 uur 3 tot 5% meer rendement.” En laat deze kortstondige “winst” nu door de afgekoelde panelen komen. - Dit wordt ook door schinnen-groen bevestigt!

Zonnepanelen.net is natuurlijk echt niet onafhankelijk, gelet op de eigen advertenties over schoonmaakspullen en schoonmaakservice boven op de webpagina. Motto: "Wij van wc-eend . . “

Reputatie 7
Badge +4

mee eens, niemand is onafhankelijk, op tweakers overheerst ook vaak de eigen mening: ik van wc eend 😉

iedereen kan het zijne/hare ervan denken en zelf kijken of schoonmaken nodig is voor de gemoedsrust

Reputatie 3
Badge +2

Mee eens, reinigen is vooral voor de gemoedsrust.

Ik vind het wel een significant verschil tussen de commerciële website van zonnepanelen.net met hun niet als zodanig gekenmerkte advertorial (onderzoek mag dit niet heten) en de bijdrage van schinnen-groen met zijn eigen ervaringen en de door iedereen te reproduceren meting.

Wanneer ga jij je panelen wassen en proberen de meting te reproduceren?

Reputatie 7
Badge +6

@E.B.F. Stroeve en @Gebruiker1555668491 , bedankt voor de aanvullende info . Terugkijkend had ik op zonnige koude dagen in februari al een piekvermogen van 2500 Watt  ondanks die laagstaande zon. Bijna net zo veel als  die 2700 van nu . Dagopbrengst uiteraard wel veel lager doordat het veel minder lang licht was. In maart waren de pieken het hoogst met vijf dagen tussen 2800 en 3000 Watt. In april was het maximum tot nu toe 2800 Watt . Lijkt me bij nader inzien dus redelijk normaal en die lagere piek wordt qua dagopbrengst weer ruimschoots goed gemaakt . Vooral op dagen dat de panelen niet al te heet worden . Van een regenbui verwacht ik met jullie info inmiddels geen wonderen meer. 

Reputatie 3
Badge +2

@E.T. Wiersum@E.B.F. Stroeve Wat het maximale momentane! vermogen betreft bij het net verschijnen van de zon vanachter een wolk, vandaag om 12:55 een piek van 3032 W bij een installatie van “maar” 2565Wp (“vuile” panelen):

Reputatie 7
Badge +6

Moet er wel bij zeggen dat ik de waarden van de online grafieken heb genoemd . De werkelijke pieken zijn hoger heb ik gezien . Pieken kunnen inderdaad hoog zijn op momenten dat de panelen door wolken en wind afgekoeld zijn en daarna de zon in volle glorie verschijnt. 

Reputatie 7
Badge +4

@Gebruiker1555668491 je kunt pas echt vergelijken als je twee setjes panelen, zelfde type, zelfde omstandigheden gelijktijdig naast elkaar houdt waarbij 1 setje vies is en 1 setje schoon is. op verschillende dagen meten kan natuurlijk niet, omstandigheden zijn te verschillend voor dergelijke kleine meetverschillen. 

in mijn situatie moet ik het hebben van de periodes die niet maximaal zon hebben, dus schoon is bij mij best belangrijk. in de piek zit ik aan de max van de omvormer en wordt de grafiek afgetopt. schoonmaken is bij een simpel klusjes.

Reputatie 3
Badge +2

@E.B.F. Stroeve  Ik snap je opmerking niet. De vergelijkende meting is meteen na het schoonmaken gedaan en de zoninstraling was dezelfde, beter kan je het niet krijgen!!

Reputatie 7
Badge +4

jawel, beter is tegelijkertijd de evt verschillen meten, maar dat is wellicht een gevalletje spijkers en laag water. 

Reputatie 3
Badge +2

@E.B.F. StroeveAls je de verschillen op jouw manier wil meten veronderstel je dat je twee identieke sets kan maken, dit is niet mogelijk. Teveel, niet controleerbare variabelen, minimale afwijkingen in de panelen, de omvormer, de bedrading, connectoren etc.. Je bent al uren bezig om twee vergelijkbare, schone sets te bouwen. En dan moet je ook nog checken of ze bij de diverse zonstanden identieke resultaten blijven geven.

Met een set (vuil → schoon) heb je deze problemen niet, schoonmaken duurt misschien 15 minuten, bij de hoogste stand van de zon veranderd de zoninstraling (de enige andere variabele naast de paneeltemperatuur) bijna niet, en met een bolometer kan je de zoninstraling sowieso de hele tijd monitoren en voor eventuele afwijkingen corrigeren.

Reputatie 7
Badge +4

ik vind het prima, heb alleen geen bolometer, dus ik maak ze wel gewoon een paar keer per jaar schoon, wel zo makkelijk 😉

Reputatie 7
Badge +6

Ondanks die variabelen tracht ik toch na een regenbui als het stof weg is , te kijken of er merkbaar verschil is . Zal wel niet of nauwelijks met zekerheid te zeggen zijn. De laatste paar weken is op zonnige dagen het piekvermogen tussen 2600 en 2700 Watt bij middagtemperaturen tussen 14 en 18 gr.C en windkracht 2 tot 5 uit diverse richtingen . Het afgeregelde maximum van 3000 heb ik alleen een paar dagen in maart gezien. Dat zal dan hoofdzakelijk geweest zijn door de lagere temperaturen en bijna niet doordat de panelen toen schoon waren . Zelf schoonmaken zie ik het nut nu nog niet van als de regen het ook kan doen.

Reputatie 3
Badge +2

@E.T. Wiersum Als het goed is krijg je deze week wat (dunne) spoeling, maar of je een meetbaar effect zal zien? - De regen zal het plakkerige stuifmeel waarschijnlijk niet wegspoelen.

Zoals gezegd - panelen schoonmaken alleen voor je gemoedsrust (en de buren).

Reageer