Relatie luchtvochtigheid en verwarmen

• 6 December 2021
  • 24 reacties
  • 444 Bekeken

Reputatie 5
Badge +5

Hallo. Ik heb een stabiele luchtvochtigheid van 35% in huis. Qua gezondheid wordt tussen de 40-60% geadviseerd. Ben benieuwd of hier mensen wat kunnen zeggen over de relatie luchtvochtigheid in huis en wat een (te) hoge of juist (te) lage vochtigheid voor effect kan hebben op (efficiënt) verwarmen van je huis?

24 reacties

Volgens mij is die relatie meer afhankelijk van het feit dat drogere lucht kouder aanvoelt dan van het natuurkundige effect van het op temperatuur brengen van je huis.
Ten eerste is de absolute hoeveelheid waterdamp in de lucht maar klein en de eventuele (!) hoeveelheid meer energie die het kost om die damp te verwarmen maar laag. Bedenk dat er zodra je damp toevoegt luchtmoleculen uit huis verdreven worden.*
Ten tweede is de hoeveelheid energie die in het verwarmen van de lucht zit minimaal. Het overgrote deel van de energiekost van het op temperatuur brengen van je huis zit in de muren en de spullen.
Ten derde zal je huis als het meer kost om het huis op temperatuur te brengen ook langer warm blijven, dus uiteindelijk gaat bij  het stoken sowieso alleen om het aanvullen van de verliezen, als is het in die zin een nadeel als je huis langer op temperatuur blijft 's nachts.

*: de soortelijke warmte van waterdamp is weliswaar op kilo's betrokken 2x zo groot als die van lucht maar de molecuulmassa is ook maar net iets mer dan de helft, dus betrokken op een m3 maakt het bijna niks uit.

Reputatie 6
Badge +3

Droge lucht heeft minder energie inhoud dan vochtige lucht. Nu al op 35 % zitten is al wel laag. Dat wordt als het echt gaat winteren nog lager. Je krijgt dan klachten van slijmvliezen en huid.

Ik vraag mij wel af hoe je dat gemeten hebt. Is dat een betrouwbare meter geweest.

Je kunt er in principe drie dingen aan doen. Minder hard verwarmen, minder ventileren en een luchtbevochtiger kopen.

Reputatie 5
Badge +5

Ik vraag mij wel af hoe je dat gemeten hebt. Is dat een betrouwbare meter geweest.

Txs. Is gemeten met een DATOZA hychrometer voor binnen en deze hangt halverwege de kamer. Idd minder ventileren is misschien mogelijk. De mechanische ventilatie staat nu op 125m3 voor een ‘standaard’ hoekhuis (? inhoud). ik ga wel eens experimenteren met de ventilatie. Recent is er een ventilator vervangen en daarna heb ik de instellingen wat verandert, vanwege vocht in de douche.

Reputatie 6
Badge +3

Die vochtigheidsmeter lijkt mij aardig oke. Heeft alleen geen CO2 aanduiding. Als je de ventilatie wilt aanpassen zou ik ten eerste een CO2 meter aanschaffen. Mijn CO2 meter heeft naast de CO2 aanduiding ook vochtigheid en temperatuur. Zoiets zou ik iedereen aanraden. Dus niet een aparte hygrometer.

Reputatie 5
Badge +5

een CO2 meter aanschaffen.

Txs. Wat zegt een CO2 meter mij dan met relatie tot verwarmen? Wat kan ik met die waardes? Ik houd wel van cijfertjes

Droge lucht heeft minder energie inhoud dan vochtige lucht.

Dat is dus zoals ik al uitlegde een broodje aap.

Reputatie 6
Badge +3

een CO2 meter aanschaffen.

Txs. Wat zegt een CO2 meter mij dan met relatie tot verwarmen? Wat kan ik met die waardes? Ik houd wel van cijfertjes

Een CO2 meter zegt iets over je ventilatievoud. Te veel ventileren kost energie. Te weinig is ook ongezond. Niet alleen door de hoge CO2, maar is ook een maat voor andere stoffen.

Trouwens mijn CO2 meter gaf 39 % relatieve vochtigheid aan. Het is dus buiten al aardig droog. Meestal zit ik daar boven.

Reputatie 2
Badge +2

Txs. Is gemeten met een DATOZA hychrometer voor binnen en deze hangt halverwege de kamer. 

Ik zou niet afgaan op één hygrometer, gebruik op z'n minst twee en dan met een erbij die je zelf kunt kalibreren.

Txs. Is gemeten met een DATOZA hychrometer voor binnen en deze hangt halverwege de kamer. 

Ik zou niet afgaan op één hygrometer, gebruik op z'n minst twee en dan met een erbij die je zelf kunt kalibreren.

Altijd goed advies, wantrouw ieder apparaat dat je niet kunt calibreren.

Reputatie 5
Badge +5

Welke gebruiken jullie? @Tourist7@A. Deen 

Reputatie 5
Badge +3

Volgens mij is die relatie meer afhankelijk van het feit dat drogere lucht kouder aanvoelt dan van het natuurkundige effect van het op temperatuur brengen van je huis.
Ten eerste is de absolute hoeveelheid waterdamp in de lucht maar klein en de eventuele (!) hoeveelheid meer energie die het kost om die damp te verwarmen maar laag. Bedenk dat er zodra je damp toevoegt luchtmoleculen uit huis verdreven worden.*
Ten tweede is de hoeveelheid energie die in het verwarmen van de lucht zit minimaal. Het overgrote deel van de energiekost van het op temperatuur brengen van je huis zit in de muren en de spullen.
Ten derde zal je huis als het meer kost om het huis op temperatuur te brengen ook langer warm blijven, dus uiteindelijk gaat bij  het stoken sowieso alleen om het aanvullen van de verliezen, als is het in die zin een nadeel als je huis langer op temperatuur blijft 's nachts.

*: de soortelijke warmte van waterdamp is weliswaar op kilo's betrokken 2x zo groot als die van lucht maar de molecuulmassa is ook maar net iets mer dan de helft, dus betrokken op een m3 maakt het bijna niks uit.

@Harrie LPP  als ik jou reactie kort samenvat: Geen relatie tussen lucht vochtigheid en (efficiënt) verwarmen. Klopt dat? 

Mijn ervaring is dat het veel prettiger is als de lucht vochtigheid 50% is en de kamer ook sneller op temperatuur is. Waar tevens rekening mee moet worden gehouden is lucht verversing… er moet continue verse lucht worden voorzien van vocht en dat betekend in mijn geval al snel 15L per etage per dag. 

Reputatie 7
Badge +5

en even de onderbouwing: Is vochtige lucht duurder om te verwarmen? | HIER 

en als je het inderdaad over ventilatie hebt, is het CO2 gehalte veel belangrijker dan luchtvochtigheid. 

Reputatie 2
Badge +2

Welke gebruiken jullie? @Tourist7@A. Deen 

Elke hygrometer die op dit moment al 35% aangeeft zou ikzelf niet vertrouwen, er zijn wel methodes om de werking te controleren zoals b.v. deze.

Elke hygrometer die gedurende dag iets constants aangeeft lijkt me ongeloofwaardig. Als je de verwarming aanzet gaat de vochtigheid omlaag. Als je gaat koken schiet het omhoog. Constante luchtvochtigheid over een hele week is ook een zeldzaamheid.

Reputatie 5
Badge +5

Welke gebruiken jullie? @Tourist7@A. Deen 

Elke hygrometer die op dit moment al 35% aangeeft zou ikzelf niet vertrouwen

Txs. Ik heb geen echte reden om de waardes te betwijfelen en zie de waardes vooral indicatief, net als mijn temperatuurmeter. Daarnaast hangt ie tegenover een warme luchtstroom (afstand ongeveer 6 meter van warmte bron). De waardes veranderen op andere plaatsen in de woonkamer ook niet echt. In de koude schuur, ongeïsoleerd,  overigens duidelijk wel. Ik begrijp dat je zelf geen meter hebt/gebruikt? Daarnaast begrijp ik dat de luchtvochtigheid m.b.t. verwarmen verwaarloosbaar is. Wel een leuke test om eens te doen (-:

Reputatie 6
Badge +3

Of de 35% r.v. op dit moment kloppen hangt o.a. van het gebruik van de ruimte  i.c.m. de intensiteit van de ventilatie af, ook het type ventilatie kan een rol spelen. Als je lucht van buiten met 1-2°C @95% r.v.  naar binnen “ventileert” en opwarmt heeft de lucht bij 20°C nog maar en r.v. van ca. 30%.

Dit gebeurt bijvoorbeeld regelmatig bij ventilatie type D in de winter en kan een probleem worden,
maar er zijn natuurlijk oplossingen te bedenken.

Reputatie 5
Badge +5

Of de 35% r.v. op dit moment kloppen hangt o.a. van het gebruik van de ruimte  i.c.m. de intensiteit van de ventilatie af, ook het type ventilatie kan een rol spelen. Als je lucht van buiten met 1-2°C @95% r.v.  naar binnen “ventileert” en opwarmt heeft de lucht bij 20°C nog maar en r.v. van ca. 30%.

Dit gebeurt bijvoorbeeld regelmatig bij ventilatie type D in de winter en kan een probleem worden,
maar er zijn natuurlijk oplossingen te bedenken.

Interessant. ik heb mechanische ventilatie met WTW unit. Type D? Buiten temp is nu 2 graad en binnen 21. Ventilatie kanalen in de keuken, verlengde van woonkamer (gebruik ruimte). Ventilatie staat op stand 125m3. Luchtvochtigheid 32%. Lv buiten momenteel 90,2%. welk probleem zie je of verwacht je?

Als je lucht van buiten met 1-2°C @95% r.v.  naar binnen “ventileert” en opwarmt heeft de lucht bij 20°C nog maar en r.v. van ca. 30%.

Daarom is de grootheid relatieve luchtvochtigheid altijd aanleiding tot verwarring en onduidelijkheid. De dauwpuntstemperatuur is een veel inzichtelijkere grootheid om dat het termperatuuronafhankelijk aangeeft hoe droog, vochtig of benauwd lucht is.

Zelf heb ik geen luchtvochtigheidsmeter, behalve de flutdingen die ik klokken zitten en zo. Die geven per definite onzin aan.

Reputatie 6
Badge +3

@RonaldDWelke (gezondheids)problemen je met de lage r.v. kan krijgen? - Heb je maar op internet gezocht? Er is voldoende info te vinden.

Houten voorwerpen, zoals meubelen etc. kunnen ook last van te droge lucht krijgen,
heb ik “gehoord” (kraak, kraak) en gezien.

P.S.: Zeer informatieve foto!

P.P.S.: Als je een ruimte met een airco verwarmt blaas je waarschijnlijk erg droge lucht naar binnen, tenzij de airco een interne luchtbevochtiging heeft. -Maar dat weet ik niet zeker.

Just my € 2cts

Reputatie 5
Badge +5

@RonaldDWelke (gezondheids)problemen je met de lage r.v. kan krijgen? - Heb je maar op internet gezocht? Er is voldoende info te vinden.

Houten voorwerpen, zoals meubelen etc. kunnen ook last van te droge lucht krijgen,

P.P.S.: Als je een ruimte met een airco verwarmt blaas je waarschijnlijk erg droge lucht naar binnen, tenzij de airco een interne luchtbevochtiging heeft. -Maar dat weet ik niet zeker.

Just my € 2cts

Ja gelezen, maar mijn vraag gaat over relatie vochtigheid en verwarmen. Denk dat ik inmiddels wel genoeg antwoord heb gekregen. Hoe sluit ik een topic?

P.P.S.: Als je een ruimte met een airco verwarmt blaas je waarschijnlijk erg droge lucht naar binnen,

Een airco in de verwarmingsstand zorgt niet voor drogere lucht dan een gewone verwarmingsradiator. Het is namelijk niks anders dan een radiator in een doos met een ventilator erbij.
Het is alleen in de koelstand in de zomer dat een airco de lucht droogt - en water afvoert.

Badge +8

Just my € 2cts

Ja gelezen, maar mijn vraag gaat over relatie vochtigheid en verwarmen. Denk dat ik inmiddels wel genoeg antwoord heb gekregen. Hoe sluit ik een topic?

Hi @RonaldD, fijn dat je inmiddels genoeg antwoord hebt gekregen op je vraag. In principe sluiten we geen topics. Als je geen meldingen meer wilt ontvangen over dit topic, kun je het topic ontvolgen

Reputatie 5
Badge +5

Just my € 2cts

Hi @RonaldD, fijn dat je inmiddels genoeg antwoord hebt gekregen op je vraag. In principe sluiten we geen topics. Als je geen meldingen meer wilt ontvangen over dit topic, kun je het topic ontvolgen

Soms zie ik iets van ‘beste antwoord’. Hoe werkt dat? Is er een document verwijzing naar hoe je kan reageren, ontvolgen, beste antwoord aangeven ed.? Ook instellingen als lezen ‘nieuwste bericht eerst’. Is dat mogelijk?

Badge +8

Hi @RonaldD, in onze Kennisbank vind je heel veel handige tips en trucs over het gebruik van de Community. Een Beste Antwoord kun je alleen kiezen als je topic een ‘vraag’ is. Een vraag moet wel écht een duidelijk antwoord hebben, denk hierbij bijvoorbeeld aan een computerprobleem. Dit topic is een gesprek, vandaar dat je de optie Beste Antwoord niet te zien krijgt.

Reageer